Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-499/13/LG
z 17 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 8 lipca 2013r. (data wpływu 30 lipca 2013r.), uzupełnionym pismem z 27 września 2013r. (data wpływu 3 października 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży zużytego oleju przeznaczonego do utylizacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży zużytego oleju przeznaczonego do utylizacji.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 września 2013r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 20 września 2013r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, polskim rezydentem podatkowym. Spółka prowadzi pełną księgowość i w 2013 roku podlega obowiązkowemu badaniu przez Biegłego Rewidenta.

A Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) zajmuje się produkcją wyrobów z tworzyw sztucznych. Spółka, na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, zakupuje i używa oleje do maszyn i urządzeń o klasyfikacji CN: 2710 19 83, 2710 19 99, 2710 19 87.

Spółka jako podmiot zużywający, prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zobowiązana jest i prowadzi w myśl art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, ewidencję wyrobów objętych zwolnieniem.

Po zużyciu oleju następuje jego sprzedaż w cenie uzgodnionej z klientem. Olej przepracowany ma kod PKWIU 130113*.

Spółka prowadzi działalność w oparciu o Zezwolenie nr … z dnia 7 października 2010r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (zwana dalej Zezwoleniem nr …), którym są objęte następujące kody PKWiU: 16.24.13; 16.29.14, 17.21.15, 18.1; 22.19.7; 22.2; 25.9; 31.01; 31.09; 32.99; 58.19.15.

Ponadto w piśmie z 27 września 2013r. Wnioskodawca wskazał, że:

  • zakupione oleje zostają wykorzystane do maszyn (głównie wtryskarek), ich zużycie następuje zgodnie z § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. poz. 212) oraz art. 32 ust. 3 i art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym,
  • podany numer odpadów olejowych 130113 jest zgodny z klasyfikacją odpadów (KO), kod wg klasyfikacji CN to 2710 99 00,
  • celem odsprzedaży przerobionego oleju jest jego utylizacja.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przepracowanego oleju podlega opodatkowaniu akcyzą?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż oleju przepracowanego nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą w myśl art. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. Ponadto, ustawodawca nie określił stawki akcyzy na powyższy materiał w art. 89 ustawy o podatku akcyzowym. Resaumując, omawiana sprzedaż oleju nie podlega akcyzie.

Takie stanowisko znajduje swoje odzwierciedlenie w wydawanych interpretacjach podatkowych - np. ITPP3/443-178/11 /JK Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W załączniku tym w poz. 26 zostały wymienione wyroby zaliczone do kodu CN 2710, tj. o leje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  • produkcja wyrobów akcyzowych;
  • użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    • było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    • nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.


Zgodnie zaś z art. 8 ust. 4 pkt 1 przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej zakupuje i zużywa oleje do maszyn i urządzeń o klasyfikacji N 2710 19 83, 2710 19 99 oraz 2710 19 87. Oleje są wykorzystywane do maszyn (głównie wtryskarek) a ich zużycie następuje zgodnie z § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. poz. 212). Wnioskodawca jako podmiot zużywający dokonuje zużycia wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i prowadzi ewidencję wyrobów objętych zwolnieniem. Następnie dokonuje sprzedaży oleju przepracowanego (zużytego) celem jego utylizacji. Przepracowany olej zarówno zgodnie z klasyfikacją odpadów jak i klasyfikacją Nomenklatury Scalonej CN stanowi odpad.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest kwestia opodatkowania akcyzą sprzedaży przepracowanego oleju (oleju odpadowego).

Odnosząc się zatem do kwestii sprzedaży oleju zużytego, w celu jego utylizacji, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie u Wnioskodawcy zostało dokonane wykorzystanie oleju objętego zwolnieniem ze względu na jego przeznaczenie. Olej został zużyty zgodnie z przeznaczeniem objętym zwolnieniem z akcyzy. Natomiast w wyniku zużycia nabytego oleju olej ten stał się olejem odpadowym klasyfikowanym do kodu CN 2710 99 00, który to olej sprzedawany jest przez Wnioskodawcę do utylizacji (zniszczenia).

Podkreślić należy, iż w przedmiotowej sprawie olej został zużyty, a nie wyprodukowany przez Wnioskodawcę. Nie powstał on także w wyniku celowego przetwarzania lecz jest on produktem ubocznym (odpadem) powstałym w wyniku zużycia wyrobu objętego zwolnieniem z akcyzy.

Wobec powyższego sprzedaż zużytego zgodnie z przeznaczeniem oleju do podmiotu zajmującego się jego utylizacją (zniszczeniem) nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku sprzedaż oleju odpadowego nie podlega akcyzie należy uznać za prawidłowe.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania zużytego oleju przeznaczonego do utylizacji w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Natomiast pozostałe kwestie objęte wniesionym wnioskiem dotyczące podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania zużytego oleju przeznaczonego do utylizacji w przedstawionym stanie faktycznym oraz dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych zostaną objęte odrębnymi rozstrzygnięciami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj