ILPP2/443-142/12-4/AKR, Dyrektor - ILPP2/443-142/12-5/AKR">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-142/12-5/AKR
z 8 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-142/12-5/AKR
Data
2012.05.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
odliczenia
podatek od towarów i usług
usługi turystyczne


Istota interpretacji
1. Czy Wnioskodawca jest zwolniony z obowiązku wprowadzenia kasy fiskalnej?
2. Czy jest dopuszczalne odliczanie podatku VAT od nabywanych usług noclegowych zakupionych w celu ich odsprzedaży, w wypadku gdy Wnioskodawca jest jedynie pośrednikiem tych usług, a nie końcowym odbiorcą?
3. Czy świadcząc połączone usługi w usługę turystyczną Wnioskodawca może dokonywać odliczenia podatku VAT od nabytych w tym celu usług krótkotrwałego zakwaterowania wchodzącymi w skład tej usługi?
4. Czy świadcząc pojedynczą usługę krótkotrwałego zakwaterowania Wnioskodawca może dokonywać odliczenia podatku VAT od nabytych w tym celu usług krótkotrwałego zakwaterowania?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 19 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony w dniu 19 kwietnia 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jako biuro kwater Wnioskodawca nie jest klientem końcowym, tylko pośredniczącym, który się rozlicza właśnie z końcowym klientem. Zainteresowany jest podatnikiem VAT czynnym. Nabywane przez Wnioskodawcę usługi noclegowe są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Usługi krótkotrwałego zakwaterowania nabywane przez Zainteresowanego mają bezpośredni związek ze świadczonymi usługami turystyki. Wnioskodawca wynajmuje również swoje pokoje dla gości. Poza usługą krótkotrwałego zakwaterowania świadczy usługi takie jak: wyżywienie - 56.21.19.0 Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering), opieka nad klientem przed oraz podczas targów - 82.30.12.0 Usługi związane z organizacją targów i wystaw, 79.90.32.0 Usługi w zakresie rezerwacji centrów konferencyjnych i hal wystawienniczych, 81.21.10.0 Usługi niespecjalistycznego sprzątania budynków i obiektów przemysłowych, 74.60.16 usługach ochroniarskich pozostałych - dozór/stróż w dzień oraz w nocy, 74.30.12.0 Usługi tłumaczeń ustnych, 77.39.19.0 Wynajem dzierżawa pozostałych maszyn i urządzeń oraz dóbr materialnych gdzie indziej niesklasyfikowanych, bez obsługi, 77.21.10.0 Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego). Nie zawsze Wnioskodawca świadczy usługę składającą się ze wszystkich elementów, częstą polega ona głównie na zakwaterowaniu oraz zapewnieniu wyżywienia lub zakwaterowaniu i dozorze, a czasami zakwaterowanie, dozór i wyżywienie. Kombinacja takich usług może stanowić całość, jako jedna usługa pomocy organizacji pobytu oraz uczestniczenia klienta w targach. Zainteresowany świadczy również samą usługę zakwaterowania.

Coraz większa grupa dostawców usług - właścicieli apartamentów pensjonatów jest vatowcami. Na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych poza usługą krótkotrwałego zakwaterowania Wnioskodawca świadczy usługi takie jak: wyżywienie (56.21.19.0 Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering), 74.30.12.0 Usługi tłumaczeń ustnych, 77.39.1.0 Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn i urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych; 77.21.10.0 Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Zainteresowany świadczy dwojakiego rodzaju usługi dla klientów, mianowicie usługę zakwaterowania, a także organizację pobytu składającą się z kilku opisanych usług w zależności od potrzeb klienta. W związku z brakiem jasnej interpretacji, Zainteresowany nie dokonywał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zw. z nabyciem omawianych usług noclegowych. Brak możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT powoduje, że usługi Wnioskodawcy są niekonkurencyjne.

Z uzupełnienia wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi turystyczne opodatkowane na zasadach ogólnych, nie VAT marżą. Od kontrahenta otrzymuje fakturę VAT. Usługi krótkotrwałego zakwaterowania nabywane są w celu świadczenia przez Zainteresowanego usług krótkotrwałego zakwaterowania oraz usług turystyki.

Zainteresowany świadczy różnorodnego rodzaju usługi dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, mianowicie usługę zakwaterowania (55.20.19.0), a także organizację pobytu składającą się z kilku opisanych usług w zależności od potrzeb klienta. Natomiast na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy głównie samodzielne usługi krótkotrwałego zakwaterowania, wynajmując swoje pokoje bądź pośrednicząc w sprzedaży nabytych usług krótkotrwałego zakwaterowania. Wszystkie transakcje są fakturowane.

Wszystkie usługi krótkotrwałego zakwaterowania Zainteresowany nabywa w celu ich odsprzedaży, głównie na tym polega jego działalność. Usługi noclegowe są świadczone samodzielnie oraz są elementem usługi turystyki. Usługi krótkotrwałego zakwaterowania są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników zryczałtowanych, a także na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku).

  1. Czy jest dopuszczalne odliczanie podatku VAT od nabywanych usług noclegowych zakupionych w celu ich odsprzedaży, w wypadku gdy Wnioskodawca jest jedynie pośrednikiem tych usług, a nie końcowym odbiorcą...
  2. Czy świadcząc połączone usługi w usługę turystyczną Wnioskodawca może dokonywać odliczenia podatku VAT od nabytych w tym celu usług krótkotrwałego zakwaterowania wchodzącymi w skład tej usługi...
  3. Czy świadcząc pojedynczą usługę krótkotrwałego zakwaterowania Wnioskodawca może dokonywać odliczenia podatku VAT od nabytych w tym celu usług krótkotrwałego zakwaterowania...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż jest pośrednikiem, a nie końcowym odbiorcą, ponieważ odsprzedaje usługi noclegowe dalej i są one składową usługi, powinien mieć możliwość dokonywania odliczenia podatku VAT od nabywanych usług noclegowych. Do tej pory nie odliczał podatku VAT, bo większość właścicieli kwater nie jest vatowcami, ale ostatnio współpracuje z coraz większą grupą vatowców. Brak możliwości odliczenia VAT powoduje, że usługi Zainteresowanego są niekonkurencyjne. Odliczanie VAT od nabywanych usług noclegowych jest dopuszczalne wyłącznie przez podatników świadczących usługi turystyki.

Naliczony VAT od nabywanych przez podatnika usług noclegowych podlega odliczeniu tylko w jednym przypadku: gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki i w celach jej wykonania. Będzie tak, jeśli usługi noclegowe weszły w skład usługi turystyki, która została opodatkowana na zasadach ogólnych, tj. innych niż opodatkowanie uzyskanej od nich marży.

Trzy są zatem warunki odliczenia naliczonego VAT od usług noclegowych, będzie ono możliwe wtedy, gdy:

  • usługi te zostaną nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki,
  • wejdą one w skład świadczonej usługi turystyki,
  • usługi turystyki zostaną opodatkowane na zasadach ogólnych, tj. innych niż uzyskana od nich marża. Organy podatkowe powszechnie przyjmują, że podatnik świadczący usługi turystyki nie ma możliwości wyboru sposobu ich opodatkowania, czy to według zasad ogólnych, czy tylko według uzyskanej marży. Przyjmują one, iż tylko usługi świadczone przez podatnika we własnym zakresie podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych a podatnik w tej części może odliczyć podatek naliczony, gdy on wystąpi. Polskiemu podatnikowi VAT świadczącemu usługi turystyczne dla ich nabywcy (także dla kontrahenta zagranicznego zamawiającego je w Polsce), tj. kombinację co najmniej dwóch usług składających się na usługi turystyczne (imprezę turystyczną), czyli zapewniającemu hotel i restaurację lub hotel i pilota wycieczki dla grupy osób, lub zakwaterowanie, przewodnika, ubezpieczenie itd. - przysługuje prawo do odliczenia VAT od usług noclegowych.

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z tym, iż jest pośrednikiem, a nie końcowym odbiorcą, ponieważ odsprzedaje usługi noclegowe dalej, powinien mieć możliwość dokonania odliczenia podatku VAT od nabywanych usług noclegowych. Do tej pory nie odliczał podatku VAT bo większość właścicieli kwater nie jest vatowcami, ale ostatnio współpracuje z coraz większą grupą vatowców. Brak możliwości odliczenia VAT powoduje, że usługi Wnioskodawcy są niekonkurencyjne. Dlatego uważa on, że powinienem mieć prawo odliczenia podatku VAT od nabywanych usług krótkotrwałego zakwaterowania, ponieważ ich zakup dokonywany jest w dużych ilościach, a zarazem jest niezwiązany bezpośrednio z wykonywaną działalnością gospodarczą, mianowicie ze świadczeniem przez Wnioskodawcę samodzielnej usługi krótkotrwałego zakwaterowania.

Bywa też tak, że ta usługa krótkotrwałego zakwaterowania jest częścią usługi turystki, z takich samych powodów jak wyżej Zainteresowany uważa, że powinno być możliwe odliczenie podatku VAT od zakupionych takich usług.

Ustawa z 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych mówi, iż pojęcie usługi turystycznej oznacza szereg wydarzeń, którymi mogą być usługi hotelarskie, a także przewodnickie i wszystkie inne sytuacje które robione są ze względu na osoby odwiedzające dane miejsce lub innych turystów. Pod pojęciem usług hotelarskich skryte są wszelkie usługi noclegowe, bez względu na to, czy mają one miejsce w hotelach, prywatnych kwaterach, motelach i innych miejscach, zapewniających pobyty turystom. Turystą jest osoba podróżująca do miejsc innych niż stałe miejsce zamieszkania, turystą określa się osobę, która przebywa w takim miejscu krócej niż dwanaście miesięcy, nie zamierzają podjąć tam pracy i nocują przynajmniej dobę. W związku z tym, Wnioskodawca uważa, że odwiedzający go goście są turystami.

W związku z powyższym – w ocenie Zainteresowanego – przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT od nabywanych usług krótkotrwałego zakwaterowania w celu ich odsprzedaży, zarówno jako samodzielnej usługi krótkotrwałego zakwaterowania oraz jako usługa turystyki, w której skład wchodzi usługa krótkotrwałego zakwaterowania oraz usługa turystyki jaką jest samodzielna usługa krótkotrwałego zakwaterowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż jako biuro kwater Wnioskodawca nie jest klientem końcowym, tylko pośredniczącym, który się rozlicza właśnie z końcowym klientem. Zainteresowany jest podatnikiem VAT czynnym. Nabywane przez Wnioskodawcę usługi noclegowe są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Usługi krótkotrwałego zakwaterowania nabywane przez Zainteresowanego mają bezpośredni związek ze świadczonymi usługami turystyki. Wnioskodawca wynajmuje również swoje pokoje dla gości. Nie zawsze Wnioskodawca świadczy usługę składającą się ze wszystkich elementów, częstą polega ona głównie na zakwaterowaniu oraz zapewnieniu wyżywienia lub zakwaterowaniu i dozorze, a czasami zakwaterowanie, dozór i wyżywienie. Kombinacja takich usług może stanowić całość, jako jedna usługa pomocy organizacji pobytu oraz uczestniczenia klienta w targach. Zainteresowany świadczy również samą usługę zakwaterowania.

Coraz większa grupa dostawców usług - właścicieli apartamentów pensjonatów jest vatowcami. Na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych poza usługą krótkotrwałego zakwaterowania Wnioskodawca świadczy usługi takie jak: wyżywienie (56.21.19.0 Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering), 74.30.12.0 Usługi tłumaczeń ustnych, 77.39.1.0 Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn i urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych; 77.21.10.0 Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Wnioskodawca świadczy dwojakiego rodzaju usługi dla klientów, mianowicie usługę zakwaterowania, a także organizację pobytu składającą się z kilku usług w zależności od potrzeb klienta. Wnioskodawca świadczy usługi turystyczne opodatkowane na zasadach ogólnych, nie VAT marżą. Od kontrahenta otrzymuje fakturę VAT na usługi krótkotrwałego zakwaterowania nabywane są w celu świadczenia przez Zainteresowanego usług krótkotrwałego zakwaterowania oraz usług turystyki.

Zainteresowany świadczy różnorodnego rodzaju usługi dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, mianowicie usługę zakwaterowania (55.20.19.0), a także organizację pobytu składającą się z kilku opisanych usług w zależności od potrzeb klienta. Natomiast na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy głównie samodzielne usługi krótkotrwałego zakwaterowania, wynajmując swoje pokoje bądź pośrednicząc w sprzedaży nabytych usług krótkotrwałego zakwaterowania. Wszystkie transakcje są fakturowane. Wszystkie usługi krótkotrwałego zakwaterowania Zainteresowany nabywa w celu ich odsprzedaży, głównie na tym polega jego działalność. Usługi noclegowe są świadczone samodzielnie oraz są elementem usługi turystyki. Usługi krótkotrwałego zakwaterowania są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników zryczałtowanych, a także na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Z ww. przepisu art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, w sposób jednoznaczny wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje m.in. przy nabyciu usług noclegowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny sprawy oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem usług noclegowych zakupionych w celu ich dalszej odsprzedaży, od usług krótkotrwałego zakwaterowania wchodzących w skład usługi turystycznej oraz od usług krótkotrwałego zakwaterowania, ponieważ usługi te mieszczą się w zakresie usług wskazanych w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast, kwestia dotycząca zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 8 maja 2012 r., nr ILPP2/443-142/11 -4/AKr.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj