Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-379/13/PK
z 31 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku 31 lipca 2013r. (data wpływu 5 sierpnia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku i możliwości produkcji i jego zużycia - w celu wytworzenia energii elektrycznej - w składzie podatkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązku i możliwości produkcji i jego zużycia - w celu wytworzenia energii elektrycznej – w składzie podatkowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem wyrobów chemicznych oraz nawozów. W jednym z procesów produkcyjnych wytwarzany jest MEK paliwowy, który stanowi produkt uboczny powstający głównie podczas produkcji mieszaniny cykloheksanolu oraz cykloheksanonu poprzez utlenienie cykloheksanu, a którego składniki mogą pochodzić także z innych procesów. MEK paliwowy, to mieszanina związków chemicznych, głównie o charakterze kwasów i estrów. Przedmiotowy MEK paliwowy jest klasyfikowany według kodu CN 3824 90 97 (produkty chemiczne różne pozostałe). Klasyfikacja MEK-u paliwowego do pozycji CN 3824 została potwierdzona opinią Głównego Urzędu Statystycznego wydaną dla Spółki w dniu 26 luty 2010 r. (sygn. ...).

MEK paliwowy z wytwórni cykloheksanonu jest przesyłany rurociągiem do elektrociepłowni, gdzie z kolei jest zużywany do celów opałowych w procesie produkcji energii elektrycznej i cieplnej w skojarzeniu. Zarówno instalacja produkcyjna, jak i elektrociepłownia znajdują się na terenie zakładu Spółki. Instalacje te znajdują się na terenach ogrodzonych, na których zapewniona jest ochrona. Pomiędzy ogrodzonymi terenami, na których znajduje się instalacja produkcyjna i elektrociepłownia przebiega droga publiczna. Nad drogą przebiega rurociąg, którym jest przesyłany MEK paliwowy. Rurociąg, którym dostarczany jest MEK paliwowy nie jest wyposażony w zawory, które umożliwiałyby pobranie jakiejkolwiek ilości MEK-u paliwowego w trakcie jego dostarczania z instalacji produkcyjnej do elektrociepłowni.

Reasumując zapewnione są wszelkie warunki fizyczne umożliwiające skuteczną kontrolę nad ilością produkowanego i zużywanego MEK-u podczas całego procesu technologicznego. MEK paliwowy stanowi tzw. paliwo alternatywne do węgla oraz oleju opałowego. W kotłach elektrociepłowni następuje spalanie paliw, w tym MEK-u paliwowego.

Energia cieplna powstała w wyniku spalania MAK-u w kotle jest wykorzystywana do produkcji tzw. pary świeżej, która przekazywana jest do Wydziału Maszynowni Elektrociepłowni, gdzie jej energia cieplna zamieniana jest na energię mechaniczną w turbinach, a ta w generatorach zamieniana jest na energię elektryczną. W procesie część pary świeżej po przepływie przez turbiny pobierana jest z upustów i wykorzystywana jako para technologiczna oraz do podgrzewania wody sieciowej w członach ciepłowniczych jak również do podgrzewania wody zasilającej kotłownię w podgrzewaczach wysokiego ciśnienia. Maszynownia posiada kolektorowy układ rurociągu parowego, z którego para dopływa do turbin.

Spółka obecnie nie wytwarza MEK-u paliwowego na terenie składu podatkowego. Spółka od wytworzonego MEK-u paliwowego płaci akcyzę.

Spółka rozważa wytwarzanie oraz zużycie MEK-u paliwowego na terenie składu podatkowego, w związku z powyższym zwraca się o potwierdzenie poniżej opisanego zagadnienia prawnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka jest uprawniona do objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy procesu produkcji i zużycia MEK-u paliwowego klasyfikowanego według kodu CN 3824 90 97?

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy procesu produkcji i zużycia MEK-u paliwowego klasyfikowanego według kodu CN 3824 90 97.

Powyższe stanowisko Spółka argumentuje w następujący sposób:

MEK paliwowy stanowi wyrób akcyzowy wymieniony w poz. nr 26 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, do którego ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy:

  • ex CN 3824 90 97 - „Pozostałe produkty chemiczne i preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te, składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej niewymienione ani niewłączone - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych”

Stosownie do art. 47 ust. 1 produkcja wyrobów akcyzowych określonych w Załączniku nr 2 do ustawy musi odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, chyba, że od tak wyprodukowanych wyrobów została zapłacona przedpłata akcyzy.

Wnioski:

  • Jako, że Spółka płaci obecnie akcyzę do wyprodukowanego MEK-u paliwowego nie musi go produkować w składzie podatkowym.
  • Rozważane obecnie zaprzestanie zapłaty akcyzy od wyprodukowanego MEK-u paliwowego wymagało będzie prowadzenia procesu jego produkcji w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Spółka zamierza w przyszłości objąć procedurą zawieszenia poboru akcyzy zarówno proces produkcji MEK-u paliwowego jak i proces jego zużycia.

Obowiązek stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla procesu produkcji MEK-u paliwowego wynika wprost z przepisów prawa (art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Ewentualnego potwierdzania wymaga wyłącznie możliwość objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy procesu jego zużycia.

Podstawę prawną do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla zużycia MEK-u paliwowego stanowi przepis art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym cyt.:

„Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu.”

Przepis ten znajduje zastosowanie w przedmiotowym stanie faktycznym, ponieważ MEK paliwowy jest zużywany przez Spółkę do produkcji innego wyrobu akcyzowego, tj. energii elektrycznej.

Nie ulega zatem wątpliwości, że objęcie MEK-u paliwowego procedurą zawieszenia poboru akcyzy do momentu jego zużycia w procesie produkcji energii elektrycznej stanowiącej inny wyrób akcyzowy wypełnia dyspozycję art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Podsumowanie

Z uwagi na to, że:

  • MEK paliwowy klasyfikowany według kodu CN 3824 90 97 jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym;
  • produkowany przez Spółkę MEK paliwowy jest dalej zużywany do wytworzenia innego wyrobu akcyzowego, tj. energii elektrycznej;
  • Spółka spełni wszystkie wymogi formalne i techniczne niezbędne dla uzyskania zezwolenia na utworzenie i prowadzenie składu podatkowego;

Spółka będzie zobowiązana (w zakresie procesu produkcji) i uprawniona (w zakresie procesu zużycia) MEK-u paliwowego do objęcia obu tych procesów procedurą zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy. Przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, wskazanym w art. 8 ust. 1, ustawy jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Powyższy przepis wskazuje zakres czynności i zdarzeń opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Czynności i zdarzenia wymienione w powyższym przepisie podlegają opodatkowaniu, jeżeli ich przedmiotem są wyroby akcyzowe należące do kategorii wyrobów energetycznych, napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz ust. 5 i 6 procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający.

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Stosownie do art. 2 pkt 10 i 12 ustawy przez skład podatkowy rozumie się miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Natomiast przez procedurę zawieszenia poboru akcyzy rozumię procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1, 5 i 6 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

  • wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem, że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie,
  • wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy,
  • energii elektrycznej.

Stosownie do powyższego instytucja składu podatkowego co do zasady ma charakter obligatoryjny, ponieważ wszyscy producenci oraz przetwórcy wyrobów akcyzowych są zobowiązani do utworzenia składu podatkowego w miejscu, w którym następuje produkcja wyrobów akcyzowych, z wyjątkami określonymi w art. 47 ust. 1 ustawy.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca wytwarza MEK- paliwowy. Zatem aby ocenić czy Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia składu podatkowego w pierwszej kolejności należy określić czy wyrób produkowany przez Spółkę podlega obowiązkowi produkowania go w składzie podatkowym. Już jednak na wstępie można stwierdzić, że obowiązkowi temu nie podlega produkcja energii elektrycznej – co jednak ze względu na przedmiot zagadnienia ma charakter informacyjny.

Odnośnie zaś samego MEK paliwa o kodzie CN 3824 90 97 został wymieniony w poz. 26 załącznika nr 2 do ustawy, jako „pozostałe produkty chemiczne i preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te, składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej niewymienione ani niewłączone - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych”.

W art. 86 ust. 1 ustawy zawarto katalog wyrobów energetycznych do których w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W ust. 2 i 3 ww. art. 86 wyjaśniono, że paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa powyżej.

Stosownie do art. 87 ust. 1 produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 15 lit a ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla pozostałych paliw opałowych w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

  • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
  • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów.

Zgodnie z powyższym za paliwo opałowe uznawane są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych. Definicja paliwa opałowego odwołuje się więc do przeznaczenia danego wyrobu, a nie konkretnej pozycji w załączniku do ustawy.

Mając zatem na uwadze, że produkowany i zużywany przez Wnioskodawcę MEK paliwowy będzie używany jako paliwo opałowe, w stosunku do którego ustawodawca określił pozytywną stawkę podatku akcyzowego, paliwo to co do zasady winno być wytwarzane w składzie podatkowym.

Stosownie do powyższego mając na względzie przedstawione wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego obowiązek podatkowy w stosunku do MEK paliwowego powstanie w związku z jego produkcją w składzie podatkowym, w którym do momentu jego zużycia będzie on objęty procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego.

Tym samym końcowe stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do zawartego pytania w zakresie obowiązku produkcji MEK-u paliwowego w składzie podatkowym, w którym zarówno produkcja jak i zużycie MEK paliwowego objęte będą procedurą zawieszenia poboru akcyzy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak zaznaczyć, że powyższe w odniesieniu do procesu zużycia MEK-u paliwowego nie wynika z treści przepisu art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy jak wskazuje Wnioskodawca. Powołany bowiem art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy odnosi się do określenia dnia zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z zużyciem wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym.

I tak, zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu (…).

Powyższe zatem oznacza, że każde zużycie wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym kończy procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Jednocześnie w sytuacji gdy ten wyrób akcyzowy zostanie zużyty w składzie podatkowym do produkcji innego wyrobu akcyzowego, w tym również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu akcyzowego, w stosunku do tego zużytego w składzie podatkowym wyrobu nie powstaje zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy powstały w związku z jego wyprodukowaniem wygasa. Przepis ten ma na celu uniknięcie podwójnego opodatkowania wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowej sprawie, jak wskazuje Spółka, wytwarzany przez Nią MEK paliwowy zużywany będzie do produkcji pary świeżej przekazywanej do Wydziału Maszynowni Elektrociepłowni, gdzie jej energia cieplna zamieniana jest na energię mechaniczna w turbinach, a ta w generatorach zamieniana jest w energię elektryczną. Jednocześnie część pary świeżej po przepływie przez turbiny wykorzystywana jest jako para technologiczna oraz do podgrzewania wody sieciowej w członach ciepłowniczych jak również do podgrzewania wody zasilającej kotłownię w podgrzewaczach wysokiego ciśnienia.

Tym samym z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że para świeża powstała w wyniku spalania MEK-u paliwowego jest wykorzystywana zarówno do produkcji energii elektrycznej jak i do innych celów grzewczych w członach ciepłowniczych elektrociepłowni. Oznacza to zarazem, że zobowiązanie podatkowe w stosunku do zużytego MEK-u paliwowego nie powstanie, a obowiązek podatkowy wygaśnie jedynie w części w której zostanie on zużyty w składzie podatkowym w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji energii elektrycznej (wyrobu akcyzowego). Natomiast w stosunku do części w jakiej zostanie on wykorzystany do procesów nie związanych bezpośrednio z produkcją energii elektrycznej (energii cieplnej nie będącej wyrobem akcyzowym wykorzystywanej do celów grzewczy w elektrociepłowni) obowiązek podatkowy nie wygaśnie i z dniem zużycia MEK-u paliwowego w składzie podatkowym powstanie zobowiązanie podatkowe.

Mając na względzie powyższe uwagi, stanowisko Wnioskodawcy, że spełniając wszystkie wymogi formalne i techniczne dla uzyskania zezwolenia na utworzenie i prowadzenie składu podatkowego będzie mógł produkować i zużywać MEK paliwowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj