Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-692/13/AZb
z 31 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 lipca 2013 r. (data wpływu 1 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stwierdzenia, czy dotacja otrzymana w celu realizacji projektu utworzenia Parku Przemysłowo-Technologicznego będzie stanowić obrót Wnioskodawcy i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu utworzenia Parku Przemysłowo-Technologicznego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stwierdzenia, czy dotacja otrzymana w celu realizacji projektu utworzenia Parku Przemysłowo-Technologicznego będzie stanowić obrót Wnioskodawcy i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu utworzenia Parku Przemysłowo-Technologicznego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca otrzyma dotację ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 na realizację projektu utworzenia Parku Przemysłowo-Technologicznego. Kluczowymi branżami, na których oparta będzie idea funkcjonowania Parku będą design, logistyka miasta, IT. Zadania związane z projektem polegać będą na przebudowie istniejącej już infrastruktury dwóch budynków: biurowca i byłego magazynu oraz utworzenie wokół budynków powierzchni parkingowych z dojściem do budynków. W rezultacie stworzone zostaną: biurowiec podstawowy i budynek administracyjno-biurowy, które po realizacji projektu będą w całości przeznaczone pod odpłatny wynajem, a co za tym idzie sprzedaż opodatkowaną stawką VAT 23% co stanowi obrót w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach środków finansowych realizowane będą poszczególne etapy projektu polegające na pokryciu kosztów związanych z projektem. Kosztami będą: dokumentacja techniczna, roboty budowlane, zakup wyposażenia, zakup mebli, zakup sprzętu komputerowego i elektronicznego, promocja projektu oraz zatrudnienie. Wobec powyższego otrzymane środki finansowe nie będą stanowić dopłaty do ceny w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym mowa, iż obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT zwiększa się o dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę dostarczonych towarów lub usług świadczonych przez podatnika pomniejszona o kwotę należnego podatku. Dlatego Wnioskodawca otrzymane dotacje nie zaliczy do obrotów ze sprzedaży i nie opodatkuje 23% stawką VAT, ponieważ u niego stanowić ona będzie pokrycie kosztów niemających wpływu na cenę. Natomiast Wnioskodawca do wniosku o dofinansowanie projektu utworzenia Parku dołączył oświadczenie o niekwalifikalności podatku naliczonego związanego z ponoszonymi kosztami, a możliwością odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu, ponieważ w przyszłości przedmiot projektu stanowić będzie obrót podatnika wobec tego również podstawę opodatkowania stawką 23%. Wnioskodawca informuje, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dotacja, którą Wnioskodawca otrzyma i przeznaczy na realizację projektu, który opisano w stanie faktycznym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowić będzie obrót i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?
  2. Czy Wnioskodawca może skorzystać zgodnie z art. 86 ust. 1 z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z kosztów w ramach środków związanych z realizacją projektu ?

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, do obrotu podlegającego opodatkowaniu stawką VAT zalicza się dotację mającą bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika. Zdaniem podatnika dotacja, którą Wnioskodawca otrzyma nie będzie stanowić obrotu i nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie ma wpływu na cenę, lecz będzie pokryciem kosztów związanych z realizacją projektu.
  2. Zdaniem podatnika przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ponieważ podatek naliczony związany z ponoszonymi kosztami w ramach realizacji projektu powstania Parku Przemysłowo-Technologicznego, który w przyszłości będzie miał odzwierciedlenie w przychodach związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług i stanowić będą podstawę opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami według art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 21, art. 30 – 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści przytoczonych przepisów wynika, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o VAT, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT reguluje przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usług i są wykorzystywane do wykonywania opodatkowanych, podatnikowi, o których mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przytoczonych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest niezaistnieniem przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca otrzyma dotację, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 na realizację projektu utworzenia parku Przemysłowo - Technologicznego. Zadania związane z projektem polegać będą na przebudowie istniejącej już infrastruktury dwóch budynków: biurowca i byłego magazynu oraz utworzeniu wokół budynków powierzchni parkingowych z dojściem do budynków. W rezultacie stworzone zostaną: biurowiec podstawowy i budynek administracyjno-biurowy, które po zakończeniu realizacji projektu będą w całości przeznaczone pod odpłatny wynajem. W ramach środków finansowych realizowane będą poszczególne etapy projektu polegające na pokryciu kosztów związanych z projektem. Kosztami będą: dokumentacja techniczna, roboty budowlane, zakup wyposażenia, zakup mebli, zakup sprzętu komputerowego i elektronicznego, promocja projektu oraz zatrudnienie. Wnioskodawca podał, że otrzymane środki nie będą stanowiły dopłaty do ceny. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że dotacja, którą otrzyma Wnioskodawca nie będzie stanowić dopłaty do ceny świadczonych usług oraz nie będzie stanowić zapłaty za jakiekolwiek świadczenie usług wykonywane przez Wnioskodawcę. Dotacja będzie zatem dofinansowaniem ogólnym i będzie stanowić zwrot kosztów faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu.

W konsekwencji, w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja na pokrycie poniesionych kosztów realizacji projektu nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższymi ustaleniami za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że dotacja, którą Wnioskodawca otrzyma w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013 nie będzie stanowić obrotu i nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zadania związane z projektem polegać będą na przebudowie istniejącej już infrastruktury dwóch budynków: biurowca i byłego magazynu oraz utworzeniu wokół budynków powierzchni parkingowych z dojściem do budynków. W rezultacie stworzone zostaną: biurowiec podstawowy i budynek administracyjno-biurowy, które po realizacji projektu będą w całości przeznaczone pod odpłatny wynajem, a co za tym idzie sprzedaż opodatkowaną stawką VAT 23%.

Wnioskodawca do wniosku o dofinansowanie projektu utworzenia Parku dołączył oświadczenie o niekwalifikowalności podatku naliczonego związanego z ponoszonymi kosztami, a możliwością odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu, ponieważ w przyszłości przedmiot projektu stanowić będzie obrót podatnika wobec tego również podstawę opodatkowania stawką 23%.

Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, że jeżeli wydatki związane z projektem polegające na przebudowie budynków biurowca i byłego magazynu oraz na utworzeniu wokół budynków powierzchni parkingowych z dojściem do budynków, w całości będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT w zakresie najmu, to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy będzie przysługiwać w całości prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń w prawie do odliczenia podatku naliczonego wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

W związku z powyższym za prawidłowe należy również uznać stanowisko Wnioskodawcy, że przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ powstanie Parku Przemysłowo-Technologicznego będzie generować przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj