Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-795/13/AZb
z 10 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 sierpnia 2013 r. (data wpływu 29 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 22 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych.

Wniosek ten został uzupełniony pismem z 22 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 15 listopada 2013 r. znak: IBPP1/443-795/13/AZb.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie świadczy usługi szkoleniowe, których w większości przedmiotem jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe w obrębie projektów POKL finansowane ze środków publicznych.

W ramach podpisanej umowy z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, który realizuje Projekt w ramach Priorytetu VII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Promocja integracji społecznej, Działanie 7.1 - Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej Stowarzyszenie podjęło się wykonania usług szkoleniowych z zakresu rozwoju osobistego dla uczestników projektu, na które składają się:

  1. Trening kompetencji rodzicielskich - szkoła rodzica.
  2. Trening kompetencji i umiejętności społecznych.
  3. Trening pracy.
  4. Indywidualne konsultacje psychologiczne.

Wymienione usługi są elementami instrumentów aktywnej integracji o nazwach:

  1. trening kompetencji i umiejętności społecznych,
  2. organizacja i finansowanie poradnictwa specjalistycznego, interwencji kryzysowej, mediacji rodzinnej oraz udzielenie informacji o prawach i uprawnieniach, służące przywróceniu samodzielności życiowej, w tym powrotu na rynek pracy,
  3. organizacja i finansowanie poradnictwa i wsparcia indywidualnego i grupowego w zakresie podniesienia kompetencji życiowych i umiejętności społeczno - zawodowych umożliwiających docelowo powrót do życia społeczne, w tym powrót na rynek pracy i aktywizację zawodową.

W uzupełnieniu wniosku z 22 listopada 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1.Wnioskodawca (Stowarzyszenie) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 9 lutego 2005 r.

2.Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową typu non profit. Nie prowadzi działalności gospodarczej. W zakresie szkoleń zawodowych lub przekwalifikowania zawodowego działa na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty art. 2a pkt l „System oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania”, oraz statutu: § 9 Celem organizacji jest m.in.: pkt 2 - rozwój przedsiębiorczości oraz podnoszenie wiedzy ekonomicznej i prawnej, - tworzenie i realizacja programów aktywnej walki z bezrobociem, - wspieranie, zarządzanie i tworzenie podmiotów ekonomii społecznej, § 10 Powyższe cele Stowarzyszenie realizuje poprzez: punkt 1 - działalność informacyjną, edukacyjną i wydawniczą, punkt 4 - organizowanie kursów, szkoleń, konferencji, seminariów i sympozjów (statut w załączniku - kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem).

3.Stowarzyszenie nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

4.Świadczone przez Wnioskodawcę usługi realizowane są zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w następujących formach pozaszkolnych: kursy umiejętności zawodowych, kurs kompetencji ogólnych, kursy inne umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy umiejętności i kwalifikacji zawodowych zgodnie z § 3 punkt 2), 3), 5) z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego.

5.Odbiorcami projektów realizowanych przez Wnioskodawcę są osoby zgłaszające się do Stowarzyszenia w celu uzyskania pomocy lub osoby kierowane przez inne organizacje na rzecz których stowarzyszenie realizuje różnego rodzaju usługi w tym szkoleniowe i doradcze.

6.Świadczone przez Stowarzyszenie usługi szkoleniowe w ramach projektu „ ...”, realizowanego przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w … w ramach Priorytetu VII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Promocja integracji społecznej, Działanie 7.1 - Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, Podziałanie 7.1.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej są w całości finansowane ze środków publicznych (środki Europejskiego Funduszu Społecznego - 85%, środki budżetu państwa - 15%.

7.Instytucją kierującą osoby (20 osób - uczestników projektu „ ...”) na przedmiotowe szkolenia jest Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej z siedzibą w ….

8.Osoby biorące udział w szkoleniach organizowanych przez Wnioskodawcę - 20 uczestników projektu systemowego Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej - to osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, których niskie kompetencje społeczne, brak doświadczenia zawodowego oraz niskie kwalifikacje zawodowe powodują, iż nie są w stanie w pełni uczestniczyć w życiu społeczno-zawodowym. Wąski margines umiejętności społeczno-zawodowych, którym charakteryzuje się ta grupa uczestników, powoduje, że szanse na znalezienie przez nich pracy są znikome. Organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia: trening kompetencji i umiejętności społecznych, trening pracy oraz pośrednio trening kompetencji rodzicielskich - szkoła rodzica oraz indywidualne konsultacje psychologiczne są elementem integracji społecznej, mającej na celu kształtowanie samodzielności, aktywności, wzmacniania poczucia własnej wartości, radzenia sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych a także zmianę zachowań, ról i postaw, prowadzącą do aktywnego wejścia na rynek pracy. Integracja społeczna w połączeniu z integracja zawodową - stanowiącą kolejny element, w którym uczestniczą w ramach realizacji ww. projektu ma na celu podjęcie przez te osoby aktywności zawodowej, w wyniku której przestaną być uczestnikiem sytemu pomocy społecznej i staną się pełnoprawnym uczestnikiem otwartego rynku pracy.

9.Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę (trening kompetencji i umiejętności społecznych, trening pracy oraz trening kompetencji rodzicielskich - szkoła rodzica i indywidualne konsultacje psychologiczne), mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Uczestnicy systemu pomocy społecznej (uczestnicy szkoleń realizowanych przez Wnioskodawcę), to osoby długotrwale bezrobotne, pozostające poza rynkiem pracy, co skutkuje izolacją społeczną, obniżeniem poczucia własnej wartości. Brak pracy uniemożliwia ww. grupie realizację celów osobistych i zawodowych, prowadząc do marginalizacji i wykluczenia społeczno-zawodowego. Jak wskazał powyżej Wnioskodawca organizacja tego typu zajęć jest elementem aktywizacji i integracji społecznej, mającej na celu zmniejszenie deficytów społecznych oraz kształtowanie zmian postaw uczestników na bardziej aktywne, prowadząc w dalszej kolejności do aktywnego wejścia na rynek pracy, podniesienia kwalifikacji, znalezienia nowego zawodu i uzyskania trwałego zatrudnienia, skutkującego opuszczeniem systemu pomocy społecznej.

10.Szkolenie „Trening kompetencji rodzicielskich - szkoła rodzica” miał na celu wsparcie rozwoju kompetencji rodzicielskich i budowę umiejętności radzenia sobie rodziców w sytuacjach wychowawczych, uświadomienie czym jest wychowanie, pogłębienie wiedzy o metodach wychowawczych, nabycie praktycznych umiejętności i technik, które pozwalają budować zdrowe, oparte na partnerstwie relacje z dziećmi, rozwiązywanie specyficznych problemów wychowawczych, naukę rodziców jak słuchać swoich dzieci i jak do nich mówić żeby były wysłuchane i zrozumiane.

Szkolenie obejmowało łącznie 30 godzin, zakres tematyczny obejmował następujące zagadnienia:

  1. rodzina i wychowanie: proces wychowania i jego znaczenie, metody i style wychowawcze, rola i typy rodzin w życiu jednostki, podstawy i funkcje rodzicielskie, rodzina a osiągnięcia szkolne dzieci młodzieży, przyczyny i skutki niepowodzeń szkolnych dzieci i młodzieży, sposoby zapobiegania niepowodzeniom szkolnym.
  2. Zaburzenia w rodzinie: zjawisko patologii i dewiacji w życiu rodziny, przyczyny i skutki zaburzonego funkcjonowania rodziny, dziecko w rodzinie funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej - wpływ na wychowanie, przeciwdziałanie zaburzeniom w rodzinie.
  3. Rodzina w czasie wolnym: znaczenie spędzania czasu z dzieckiem, metody i typy spędzania czasu wolnego z dzieckiem, brak uwagi rodzicielskiej - skutki.

Szkolenie połączone zostało z jednodniowym wyjazdem rekreacyjnym dla 6 uczestniczek projektu oraz 16 dzieci w wielu ok. 3-14 lat, którego celem było zwiększenie integracji uczestników i ich rodzin, szerzenie pozytywnych postaw i wzorców spędzania wolnego czasu, wzajemnego zrozumienia w rodzinie.

Uczestnicy szkolenia to osoby długotrwale bezrobotne, pozostające poza rynkiem pracy, których kwalifikacje zawodowe uległy dezaktualizacji. W ramach projektu organizowanego przez MGOPS ww. osoby objęte zostały integracją społeczną, w ramach której jednym z elementów jest uczestnictwo w treningu kompetencji rodzicielskich. Integracja społeczna oraz oferowane w jej ramach elementy w postaci ww. szkoleń, które organizował Wnioskodawca, stanowi przygotowanie uczestników do korzystania z kolejnego elementu, tj. integracji zawodowej.

11.Trening kompetencji i umiejętności społecznych miał na celu rozwój i doskonalenie umiejętności interpersonalnych niezbędnych w przeciwstawianiu się sytuacji bezradności i wykluczeniu społecznemu. Celem ogólnym jest m.in. przygotowanie uczestników do podjęcia zwiększonej aktywności życiowej; dostarczenie wiedzy w zakresie: komunikacji interpersonalnej, asertywności, rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w życiu osobistym; dostarczenie wiedzy w zakresie analizy mocnych i słabych stron oraz sposobów wspierania siebie, nabycie umiejętności dobrej komunikacji interpersonalnej; nabycie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach (zmiany w życiu, konflikty, krytyka); nabycie umiejętności budowania własnego wizerunku i pozytywnego myślenia; dostarczenie wiedzy i umiejętności w zakresie bycia asertywnym. Program treningu kompetencji i umiejętności społecznych polegał na organizacji zajęć grupowych z psychologiem, obejmujących również: komunikację interpersonalną, asertywność, autoprezentację, sposób przełamywania barier społecznych, podnoszenie poczucia własnej wartości, rozwiązywanie konfliktów, rozwijanie umiejętności pracy i współdziałania w grupie, elementy organizacji i planowania w życiu codziennym i pracy zawodowej, trening budżetowy, prawo na co dzień, pisanie pism urzędowych, kształtowanie własnej motywacji osiągnięć życiowych i zawodowych. Trening kompetencji i umiejętności społecznych jako jeden z elementów integracji społecznej, stanowi przygotowanie uczestników do korzystania z kolejnego elementu: integracji zawodowej, mającej na celu znalezienie trwałego zatrudnienia i opuszczenie systemu pomocy społecznej.

12.Celem grupowego Treningu pracy, realizowanego na zlecenie MGOPS, było podniesienie lub nabycie kluczowych kompetencji o charakterze zawodowym oraz zdobycie wiedzy dotyczącej elastycznych form zatrudnienia, spółdzielni socjalnych, metod efektywnego poszukiwania pracy i atrakcyjnej prezentacji własnej osoby na rynku pracy przez uczestników projektu systemowego „…” realizowanego przez Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w …. Program treningu polegał na organizacji grupowych zajęć i obejmował:

  1. elastyczne formy zatrudnienia,
  2. metody efektywnego poszukiwania pracy,
  3. atrakcyjna prezentacja własnej osoby na rynku pracy,
  4. umiejętność znalezienia siebie na rynku pracy,
  5. wymogi pracodawców wobec potencjalnych pracowników,
  6. sytuacja na lokalnym rynku pracy.

Trening pracy jako jeden z elementów integracji społecznej, stanowi przygotowanie uczestników do korzystania z kolejnego elementu: integracji zawodowej, mającej na celu znalezienie trwałego zatrudnienia i opuszczenie systemu pomocy społecznej. Uczestnicy objęci Treningiem pracy, wykorzystają nabytą wiedzę w poszukiwaniu trwałego zatrudnienia.

13.Indywidualne konsultacje psychologiczne, których celem było wzmocnienie poczucia własnej wartości u uczestników projektu systemowego MGOPS, pomoc w radzeniu sobie z problemami pojawiającymi się w trakcie zajęć; podniesienie motywacji do podejmowanie aktywności oraz do uczestnictwa w projekcie, formowanie realistycznych celów; praca na zasobach, stanowiły jeden z elementów integracji społecznej, prowadzącej do aktywnego wejścia na rynek pracy.

Konsultacje psychologiczne, świadczone indywidualnie na rzecz uczestników projektu systemowego MGOPS, obejmowały następujące zagadnienia:

  1. Konflikty w rodzinie. Budowanie pozytywnych relacji z innymi.
  2. Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby. Wzrost wiary we własne możliwości odnoszenia sukcesów. Praca nad poprawą niskiej samooceny.
  3. Sposoby radzenia sobie z napięciem wynikającym z doświadczania sytuacji trudnych.
  4. Problemy zdrowotne własne i członków rodziny.
  5. Problemy emocjonalne i wychowawcze. Mała zaradność życiowa w określonych sytuacjach

i stanowiły jeden z czterech elementów reintegracji społecznej świadczonej na rzecz uczestników projektu systemowego MGOPS.

Zamawiający powierzył Wnioskodawcy realizację wskazanych powyżej usług (trening kompetencji i umiejętności społecznych, trening pracy oraz trening kompetencji rodzicielskich - szkoła rodzica i indywidualne konsultacje psychologiczne), po zakończeniu procedury przetargowej, w której Wnioskodawca złożył najkorzystniejszą ofertę. W opisie przedmiotu zamówienia zamawiający wskazał kod ze Wspólnego Słownika zamówień, tj. 80.57.00.00-0 - usługi szkoleniowe w dziedzinie rozwoju osobistego. Mając na uwadze powyższe - indywidualne konsultacje psychologiczne stanowią integralną część usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach projektu systemowego MGOPS „…”.

14.Indywidualne konsultacje psychologiczne obejmowały swoim zakresem następujące zagadnienia:

  1. Konflikty w rodzinie. Budowanie pozytywnych relacji z innymi.
  2. Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby. Wzrost wiary we własne możliwości odnoszenia sukcesów. Praca nad poprawą niskiej samooceny.
  3. Sposoby radzenia sobie z napięciem wynikającym z doświadczania sytuacji trudnych.
  4. Problemy zdrowotne własne i członków rodziny.
  5. Problemy emocjonalne i wychowawcze. Mała zaradność życiowa w określonych sytuacjach.

W ramach 4 tematu, tj. problemy zdrowotne własne i członków rodziny, zakres porad obejmował: wskazanie współzależności zdrowia psychicznego i somatycznego, wyjaśnienie konieczności przełamywania obaw przed wizytą u lekarza i nieprzychylną diagnozą w celu zapobiegania poważnym problemom zdrowotnym, udzielenie wsparcia emocjonalnego w doświadczanych sytuacjach trudnych związanych z problemami zdrowotnymi członków rodziny. W wyniku świadczonego poradnictwa psychologicznego u uczestników projektu nastąpił wzrost świadomości roli prewencji zdrowotnej w zapobieganiu chorobom oraz niwelowaniu stresu chronicznego, wzrost wiedzy z zakresu wzajemnych powiązań somatyki i psychiki człowieka.

W związku z powyższym we wskazanym pkt 4 Wnioskodawca uważa, iż indywidualne konsultacje psychologiczne stanowią usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodu przez psychologa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy będzie miało tu zastosowanie zwolnienie z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT mówiące o zwolnieniu w przypadku usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca poddaje w wątpliwość zastosowanie zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT w przypadku ww. usług szkoleniowych przychyla się do zastosowania stawki podstawowej VAT 23%.

Wątpliwość wynika z trudności interpretacji zaistniałych stanów faktycznych i analizy konkretnej sytuacji na podstawie podpisanej umowy z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, z której nie wynika, że są to szkolenia mające na celu przekwalifikowanie zawodowe lub uzyskanie konkretnego zawodu lecz raczej zajęcia mające na celu wsparcie indywidualne i podniesienie kompetencji społecznych i w tym także zawodowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazać należy, że w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) jest organizacją pozarządową typu non profit. Nie prowadzi działalności gospodarczej. W zakresie szkoleń zawodowych lub przekwalifikowania zawodowego działa na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty art. 2a pkt l „System oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania”, oraz statutu: § 9 Celem organizacji jest m.in.: pkt 2 - rozwój przedsiębiorczości oraz podnoszenie wiedzy ekonomicznej i prawnej, - tworzenie i realizacja programów aktywnej walki z bezrobociem, - wspieranie, zarządzanie i tworzenie podmiotów ekonomii społecznej, § 10 Powyższe cele Stowarzyszenie realizuje poprzez: punkt 1 - działalność informacyjną, edukacyjną i wydawniczą, punkt 4 - organizowanie kursów, szkoleń, konferencji, seminariów i sympozjów (statut w załączniku - kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem).

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że katalog podmiotów objętych ustawą o systemie oświaty został wymieniony w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), zgodnie z którym system oświaty obejmuje:

1.przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;

2.szkoły:

  1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
  4. artystyczne;

3.placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

3a.placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

3b.placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

4.poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

5.młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

6.(uchylony)

7.placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

8.(uchylony)

9.zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;

10.biblioteki pedagogiczne;

11.kolegia pracowników służb społecznych.

Na mocy art. 2a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania.

Należy wskazać, iż ustawodawca w powyższym przepisie art. 2 ustawy o systemie oświaty zestawił pojęcie „system oświaty obejmuje” z zamkniętym katalogiem podmiotów, które należą do niego, jako swoisty zbiór jednostek organizacyjnych.

Fakt, że ustawa o systemie oświaty, określa także podstawę prawną działalności Wnioskodawcy (jako osoby prawnej prowadzącej statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania) i wskazuje zakres działania tego typu podmiotów jako wspierających system oświaty w zakresie oświaty i wychowania, nie jest podstawą do uznania, że celem ustawodawcy było zrównanie podmiotów (jednostek objętych systemem oświaty) zajmujących się stricte nauczaniem, wychowaniem i opieką, z jednostkami, mającymi za zadanie jedynie wspieranie edukacji.

Podkreślić należy, że w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, ustawodawca wyraźnie odniósł rozumienie „jednostek objętych systemem oświaty” do przepisów ustawy o systemie oświaty, a ta precyzyjnie określa w art. 2 katalog tych jednostek, i nie ma podstaw by ten katalog rozszerzać o podmioty wskazane w art. 2a ust. 1 tej ustawy.

Mając powyższe na uwadze rozważania należy stwierdzić, że Wnioskodawca, pomimo faktu, że w zakresie szkoleń zawodowych lub przekwalifikowania zawodowego działa na podstawie art. 2a ust. l ww. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, nie jest jednak jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Zatem Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, a ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, tj. uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk czy jednostką badawczo – rozwojową, zatem również nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach podpisanej umowy z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej (podmiotem realizującym Projekt) Wnioskodawca podjął się wykonania usług szkoleniowych z zakresu rozwoju osobistego dla uczestników projektu, na które składają się:

  1. Trening kompetencji rodzicielskich - szkoła rodzica.
  2. Trening kompetencji i umiejętności społecznych.
  3. Trening pracy.
  4. Indywidualne konsultacje psychologiczne.

Osoby biorące udział w szkoleniach organizowanych przez Wnioskodawcę - 20 uczestników projektu systemowego Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej - to osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, których niskie kompetencje społeczne, brak doświadczenia zawodowego oraz niskie kwalifikacje zawodowe powodują, iż nie są w stanie w pełni uczestniczyć w życiu społeczno-zawodowym. Wąski margines umiejętności społeczno-zawodowych, którym charakteryzuje się ta grupa uczestników, powoduje, że szanse na znalezienie przez nich pracy są znikome. Organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia: trening kompetencji i umiejętności społecznych, trening pracy oraz pośrednio trening kompetencji rodzicielskich - szkoła rodzica oraz indywidualne konsultacje psychologiczne są elementem integracji społecznej, mającej na celu kształtowanie samodzielności, aktywności, wzmacniania poczucia własnej wartości, radzenia sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych a także zmianę zachowań, ról i postaw, prowadzącą do aktywnego wejścia na rynek pracy. Integracja społeczna w połączeniu z integracja zawodową - stanowiącą kolejny element, w którym uczestniczą w ramach realizacji ww. projektu ma na celu podjęcie przez te osoby aktywności zawodowej, w wyniku której przestaną być uczestnikiem sytemu pomocy społecznej i staną się pełnoprawnym uczestnikiem otwartego rynku pracy.

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę (trening kompetencji i umiejętności społecznych, trening pracy oraz trening kompetencji rodzicielskich - szkoła rodzica i indywidualne konsultacje psychologiczne), mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Uczestnicy systemu pomocy społecznej (uczestnicy szkoleń realizowanych przez Wnioskodawcę), to osoby długotrwale bezrobotne, pozostające poza rynkiem pracy, co skutkuje izolacją społeczną, obniżeniem poczucia własnej wartości. Brak pracy uniemożliwia ww. grupie realizację celów osobistych i zawodowych, prowadząc do marginalizacji i wykluczenia społeczno-zawodowego. Jak wskazał powyżej Wnioskodawca organizacja tego typu zajęć jest elementem aktywizacji i integracji społecznej, mającej na celu zmniejszenie deficytów społecznych oraz kształtowanie zmian postaw uczestników na bardziej aktywne, prowadząc w dalszej kolejności do aktywnego wejścia na rynek pracy, podniesienia kwalifikacji, znalezienia nowego zawodu i uzyskania trwałego zatrudnienia, skutkującego opuszczeniem systemu pomocy społecznej.

Szkolenie „Trening kompetencji rodzicielskich - szkoła rodzica” miał na celu wsparcie rozwoju kompetencji rodzicielskich i budowę umiejętności radzenia sobie rodziców w sytuacjach wychowawczych, uświadomienie czym jest wychowanie, pogłębienie wiedzy o metodach wychowawczych, nabycie praktycznych umiejętności i technik, które pozwalają budować zdrowe, oparte na partnerstwie relacje z dziećmi, rozwiązywanie specyficznych problemów wychowawczych, naukę rodziców jak słuchać swoich dzieci i jak do nich mówić żeby były wysłuchane i zrozumiane. Szkolenie połączone zostało z jednodniowym wyjazdem rekreacyjnym dla 6 uczestniczek projektu oraz 16 dzieci w wielu ok. 3-14 lat, którego celem było zwiększenie integracji uczestników i ich rodzin, szerzenie pozytywnych postaw i wzorców spędzania wolnego czasu, wzajemnego zrozumienia w rodzinie.

Uczestnicy szkolenia to osoby długotrwale bezrobotne, pozostające poza rynkiem pracy, których kwalifikacje zawodowe uległy dezaktualizacji. W ramach projektu organizowanego przez MGOPS ww. osoby objęte zostały integracją społeczną, w ramach której jednym z elementów jest uczestnictwo w treningu kompetencji rodzicielskich. Integracja społeczna oraz oferowane w jej ramach elementy w postaci ww. szkoleń, które organizował Wnioskodawca, stanowi przygotowanie uczestników do korzystania z kolejnego elementu, tj. integracji zawodowej.

Trening kompetencji i umiejętności społecznych miał na celu rozwój i doskonalenie umiejętności interpersonalnych niezbędnych w przeciwstawianiu się sytuacji bezradności i wykluczeniu społecznemu. Celem ogólnym jest m.in. przygotowanie uczestników do podjęcia zwiększonej aktywności życiowej; dostarczenie wiedzy w zakresie: komunikacji interpersonalnej, asertywności, rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w życiu osobistym; dostarczenie wiedzy w zakresie analizy mocnych i słabych stron oraz sposobów wspierania siebie, nabycie umiejętności dobrej komunikacji interpersonalnej; nabycie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach (zmiany w życiu, konflikty, krytyka); nabycie umiejętności budowania własnego wizerunku i pozytywnego myślenia; dostarczenie wiedzy i umiejętności w zakresie bycia asertywnym. Program treningu kompetencji i umiejętności społecznych polegał na organizacji zajęć grupowych z psychologiem.

Trening kompetencji i umiejętności społecznych jako jeden z elementów integracji społecznej, stanowi przygotowanie uczestników do korzystania z kolejnego elementu: integracji zawodowej, mającej na celu znalezienie trwałego zatrudnienia i opuszczenie systemu pomocy społecznej.

Celem grupowego Treningu pracy, realizowanego na zlecenie MGOPS, było podniesienie lub nabycie kluczowych kompetencji o charakterze zawodowym oraz zdobycie wiedzy dotyczącej elastycznych form zatrudnienia, spółdzielni socjalnych, metod efektywnego poszukiwania pracy i atrakcyjnej prezentacji własnej osoby na rynku pracy.

Trening pracy jako jeden z elementów integracji społecznej, stanowi przygotowanie uczestników do korzystania z kolejnego elementu: integracji zawodowej, mającej na celu znalezienie trwałego zatrudnienia i opuszczenie systemu pomocy społecznej. Uczestnicy objęci Treningiem pracy, wykorzystają nabytą wiedzę w poszukiwaniu trwałego zatrudnienia.

Indywidualne konsultacje psychologiczne, których celem było wzmocnienie poczucia własnej wartości u uczestników projektu systemowego MGOPS, pomoc w radzeniu sobie z problemami pojawiającymi się w trakcie zajęć; podniesienie motywacji do podejmowanie aktywności oraz do uczestnictwa w projekcie, formowanie realistycznych celów; praca na zasobach, stanowiły jeden z elementów integracji społecznej, prowadzącej do aktywnego wejścia na rynek pracy.

Wnioskodawca podał, że indywidualne konsultacje psychologiczne stanowią integralną część usług szkoleniowych świadczonych przez niego w ramach projektu systemowego MGOPS „ ...”.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że przedmiotowe usługi kierowane do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, których niskie kompetencje społeczne, brak doświadczenia zawodowego oraz niskie kwalifikacje zawodowe powodują, iż nie są w stanie w pełni uczestniczyć w życiu społeczno-zawodowym, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, podejmowane działania mają na celu kształtowanie zmian postaw uczestników na bardziej aktywne, prowadząc w dalszej kolejności do aktywnego wejścia na rynek pracy, podniesienia kwalifikacji, znalezienia nowego zawodu i uzyskania trwałego zatrudnienia, skutkującego opuszczeniem systemu pomocy społecznej. Przedmiotowe szkolenia (trening kompetencji i umiejętności społecznych, trening pracy oraz trening kompetencji rodzicielskich - szkoła rodzica i indywidualne konsultacje psychologiczne), mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Uczestnicy szkoleń to osoby długotrwale bezrobotne, pozostające poza rynkiem pracy, co skutkuje ich izolacją społeczną oraz obniżeniem poczucia własnej wartości. Przedmiotowe szkolenia mają na celu kształtowanie samodzielności, aktywności, wzmacniania poczucia własnej wartości, radzenia sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych a także zmianę zachowań, ról i postaw, prowadzącą do aktywnego wejścia na rynek pracy. Integracja społeczna w połączeniu z integracja zawodową ma na celu podjęcie przez osoby uczestniczące w szkoleniach aktywności zawodowej, w wyniku której przestaną być uczestnikiem sytemu pomocy społecznej i staną się pełnoprawnym uczestnikiem otwartego rynku pracy.

Należy w tym miejscu odnieść się do stwierdzenia Wnioskodawcy, że indywidualne konsultacje psychologiczne w ramach jednego z zagadnień tj. problemy zdrowotne własne i członków rodziny, stanowią usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodu przez psychologa.

Stwierdzić należy, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jako element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Zatem w przypadku usług o charakterze złożonym, o wysokości stawki podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych usług. Ocena tej okoliczności winna odbywać się więc w oparciu o to, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Jak wynika z treści wniosku, celem przedmiotowych szkoleń jest przede wszystkim aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym, zaś działania podejmowane w ramach treningu kompetencji i umiejętności społecznych, treningu pracy, treningu kompetencji rodzicielskich - szkoła rodzica i indywidualnych konsultacji psychologicznych zmierzają, poprzez zmianę zachowań, ról i postaw, do znalezienia trwałego zatrudnienia przez uczestnika szkolenia i opuszczenia systemu pomocy społecznej. Wnioskodawca podał, że indywidualne konsultacje psychologiczne stanowią integralną część usług szkoleniowych świadczonych przez niego w ramach projektu. W konsekwencji uznać należy, że indywidualne konsultacje psychologiczne stanowią w istocie usługę zmierzającą do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej – szkoleniowej, tym samym brak jest podstaw do traktowania jej odrębnie, jako usługi mającej charakter samoistny. Tak więc działania podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowych szkoleń stanowić będą element składowy kompleksowej usługi szkoleniowej.

Wobec dokonanej powyżej analizy sprawy stwierdzić należy, że przedmiotowe usługi wykonywane przez Wnioskodawcę obejmujące: trening kompetencji i umiejętności społecznych, trening pracy, trening kompetencji rodzicielskich - szkoła rodzica i indywidualne konsultacje psychologiczne, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej uznania, czy wykonywane przez Wnioskodawcę szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach wskazać należy, że Wnioskodawca podał, że świadczone przez niego usługi realizowane są zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w następujących formach pozaszkolnych: kursy umiejętności zawodowych, kurs kompetencji ogólnych, kursy inne umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy umiejętności i kwalifikacji zawodowych zgodnie z § 3 punkt 2), 3), 5) z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. z 2012 r. poz. 186 ze zm.), do którego odwołał się Wnioskodawca, zostało wydane na postawie delegacji ustawowej zawartej w art. 68a ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

Jak stanowi § 1 ww. rozporządzenia, określa ono:

  1. warunki, organizację i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz rodzaje tych form;
  2. warunki organizowania i prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych, o których mowa w art. 3 pkt 20 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, przez podmioty wymienione w art. 68a ust. 2 ustawy;
  3. sposoby potwierdzania efektów kształcenia uzyskanych w wyniku ukończenia kształcenia realizowanego w poszczególnych formach pozaszkolnych;
  4. warunki i tryb wnoszenia odpłatności za kształcenie ustawiczne prowadzone w formach pozaszkolnych w publicznych placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 68a ust. 1 pkt 2 ustawy;
  5. rodzaje publicznych placówek i ośrodków, o których mowa w art. 68a ust. 1 pkt 2 ustawy, oraz ich zadania;
  6. wzory dokumentów wydawanych po ukończeniu kształcenia realizowanego w poszczególnych formach pozaszkolnych.

Zgodnie z § 3 ww. rozporządzenia, kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

  1. kwalifikacyjny kurs zawodowy;
  2. kurs umiejętności zawodowych;
  3. kurs kompetencji ogólnych;
  4. turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
  5. kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Jednocześnie wskazać należy, że w myśl § 2 pkt 4 i pkt 5 ww. rozporządzenia - ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

  1. placówce - należy przez to rozumieć placówkę kształcenia ustawicznego i placówkę kształcenia praktycznego, o których mowa w art. 2 pkt 3a ustawy;
  2. ośrodku - należy przez to rozumieć ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego, o którym mowa w art. 2 pkt 3a ustawy.

Zgodnie z art. 68a. ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych,
  2. publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego, z zastrzeżeniem ust. 2.

W myśl art. 68a. ust. 2 ww. ustawy o systemie oświaty, kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez:

  1. publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe w zakresie zawodów, w których kształcą;
  2. niepubliczne szkoły posiadające uprawnienia szkół publicznych, prowadzące kształcenie zawodowe w zakresie zawodów, w których kształcą;
  3. publiczne i niepubliczne placówki i ośrodki, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
  4. instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.), prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową;
  5. podmioty prowadzące działalność oświatową, o której mowa w art. 83a ust. 2.

Jak wynika z art. 83a ust. 2 ww. ustawy o systemie oświaty, działalność oświatowa nieobejmująca prowadzenia szkoły, placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, lub innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7, może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2013 r. poz. 672 i 675).

Wobec powyższego nie można uznać, że usługi szkoleniowe na które składają się: trening kompetencji rodzicielskich - szkoła rodzica, trening kompetencji i umiejętności społecznych, trening pracy, indywidualne konsultacje psychologiczne, świadczone przez Wnioskodawcę, są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach wynikających z ww. rozporządzenia z dnia 11 stycznia 2012 r., bowiem jeśli nawet Wnioskodawca podczas przeprowadzania ww. usług szkoleniowych, posiłkuje się przepisami wskazanego rozporządzenia uznać należy, że czyni to dobrowolnie, gdyż regulacje te nie znajdują zastosowania do Wnioskodawcy. Z treści wniosku nie wynika bowiem, aby Wnioskodawca był podmiotem wymienionym w art. 68a ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 ww. ustawy o systemie oświaty, podmiotem prowadzącym działalność oświatową, o której mowa w art. 83a ust. 2 ww. ustawy o systemie oświaty (Wnioskodawca wskazał, że jest organizacją pozarządową typu non profit i nie prowadzi działalności gospodarczej), ponadto Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ani nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Podkreślić należy również, że nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzania szkolenia, czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których Wnioskodawca przeprowadza szkolenie.

Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że w przypadku Wnioskodawcy nie została spełniona przesłanka wynikająca z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. przedmiotowe usługi szkoleniowe będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Zatem nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT.

Ponadto Wnioskodawca podał, że świadczone niego usługi szkoleniowe w ramach projektu „ ...”, realizowanego przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w … w ramach Priorytetu VII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Promocja integracji społecznej, Działanie 7.1 - Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, Podziałanie 7.1.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej są w całości finansowane ze środków publicznych (środki Europejskiego Funduszu Społecznego - 85%, środki budżetu państwa - 15%.

Wnioskodawca podjął się wykonania usług szkoleniowych w ramach podpisanej umowy z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych;
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Natomiast stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe realizowane w ramach umowy zawartej z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej (podmiotem realizującym projekt), na które składają się:

  1. Trening kompetencji rodzicielskich - szkoła rodzica.
  2. Trening kompetencji i umiejętności społecznych.
  3. Trening pracy.
  4. Indywidualne konsultacje psychologiczne.

finansowane w całości ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych zarówno do wniosku jak i do uzupełnienia wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej ww. załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj