Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-86/12-3/AWa
z 30 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-86/12-3/AWa
Data
2012.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
roboty budowlane
stawka preferencyjna podatku
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Prawidłowość określenia stawki podatku VAT do robót budowlano-montażowych wykonanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, obejmującego dostawę towaru wraz z usługą montażu, w zakresie: kabiny prysznicowe, sauny, biała ceramika (m. in. wanny, umywalki, miski wc, bidety itp.), blaty podumywalkowe montowane na stałe do konstrukcji budynku, meble kuchenne i łazienkowe montowane na stałe - wykonane pod wymiar, lustra łazienkowe montowane na stałe, stelaże do zabudowy ciężkiej i lekkiej.



Wniosek ORD-IN 516 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2012 r. (data wpływu 31 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT – jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej opodatkowania obniżoną stawką podatku VAT świadczonych usług polegających na montażu kabin prysznicowych, białej ceramiki (m. in. wanny, umywalki, miski wc, bidety itp.) oraz stelaży do zabudowy ciężkiej i lekkiej dla ww. urządzeń i armatury sanitarnej mieszczących się w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej opodatkowania obniżoną stawką podatku VAT świadczonych usług polegających na montażu saun, blatów podumywalkowych montowanych na stałe do konstrukcji budynku, mebli kuchennych i łazienkowych montowanych na stałe - wykonanych pod wymiar oraz luster łazienkowych montowanych na stałe, a także stelaży do zabudowy ciężkiej i lekkiej dla ww. wyposażenia.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 kwietnia 2012 r. o informację dotyczącą kopii wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przeważającym przedmiotem działalności Spółki, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD 2007 - 45.732) jest sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego. W ramach swojej działalności Spółka w roku 2012 będzie wykonywała także usługę montażu towarów (będących w ofercie handlowej Spółki zakupionego od producenta) w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym obejmującą: kabiny prysznicowe, sauny, białą ceramikę (m. in. wanny, umywalki, miski wc, bidety itp.), blaty podumywalkowe montowane na stałe do konstrukcji budynku, meble kuchenne i łazienkowe montowane na stałe - wykonane pod wymiar, lustra łazienkowe montowane na stałe, stelaże do zabudowy ciężkiej i lekkiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka prawidłowo określiła stawkę podatku VAT do robót budowlano-montażowych wykonanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, obejmującego dostawę towaru wraz z usługą montażu obejmującą: kabiny prysznicowe, sauny, białą ceramikę (m. in. wanny, umywalki, miski wc, bidety itp.), blaty podumywalkowe montowane na stałe do konstrukcji budynku, meble kuchenne i łazienkowe montowane na stałe - wykonane pod wymiar, lustra łazienkowe montowane na stałe, stelaże do zabudowy ciężkiej i lekkiej...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie Spółka będzie wykonywała usługi, w budynkach budownictwa mieszkaniowego zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (o symbolu PKOB 11), polegające na dostawie i montażu (sklasyfikowana wg PKWiU ceramika łazienkowa - 45.34.32-00.00, meble kuchenne i łazienkowe - 43.32.10.0), o której mowa w art. 41 ust. 2 i ust. 12 ustawy VAT - wówczas usługi te podlegają opodatkowaniu wg 8% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w części dotyczącej opodatkowania obniżoną stawką podatku VAT świadczonych usług polegających na montażu kabin prysznicowych, białej ceramiki (m. in. wanien, umywalki, miski wc, bidetów itp.) oraz stelaży do zabudowy ciężkiej i lekkiej dla ww. urządzeń i armatury sanitarnej mieszczących się w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej opodatkowania obniżoną stawką podatku VAT świadczonych usług polegających na montażu saun, blatów podumywalkowych montowanych na stałe do konstrukcji budynku, mebli kuchennych i łazienkowych montowanych na stałe - wykonanych pod wymiar oraz luster łazienkowych montowanych na stałe, a także stelaży do zabudowy ciężkiej i lekkiej dla ww. wyposażenia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Przepis art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Jednocześnie, w myśl § 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  • robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  • robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego. W ramach swojej działalności Spółka w roku 2012 zamierza wykonywać także usługę montażu towarów (będących w ofercie handlowej Spółki zakupionego od producenta) w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym obejmującą: kabiny prysznicowe, sauny, białą ceramikę (m. in. wanny, umywalki, miski wc, bidety itp.), blaty podumywalkowe montowane na stałe do konstrukcji budynku, meble kuchenne i łazienkowe montowane na stałe - wykonane pod wymiar, lustra łazienkowe montowane na stałe, stelaże do zabudowy ciężkiej i lekkiej.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku od towarów i usług decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkowywać ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „budowa”, „remont”, „modernizacja”, „przebudowa”, „roboty budowlane”, należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (…) (pkt 7a),
  • remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Pojęcie „modernizacja” – według słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako budowa, remont, modernizacja lub przebudowa. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi polegające na montażu kabin prysznicowych, saun, białej ceramiki (m. in. wanny, umywalki, miski wc, bidety itp.), blatów podumywalkowych montowanych na stałe do konstrukcji budynku, mebli kuchennych i łazienkowych montowanych na stałe - wykonanych pod wymiar, luster łazienkowych montowanych na stałe, stelaży do zabudowy ciężkiej i lekkiej w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Usługi obejmować będą zarówno wartość samej usługi, jak również wartość towarów.

Odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, iż świadczonych przez Zainteresowanego usług w zakresie montażu saun, blatów podumywalkowych montowanych na stałe do konstrukcji budynku, mebli kuchennych i łazienkowych montowanych na stałe - wykonanych pod wymiar oraz luster łazienkowych montowanych na stałe, a także stelaży do zabudowy ciężkiej i lekkiej dla ww. wyposażenia, nie można uznać za konserwację, remont, modernizację, a także budowę czy przebudowę, bowiem czynności te stanowią zaopatrywanie budynków w elementy wyposażenia, natomiast nie dotyczą elementów konstrukcyjnych, czyli substancji samego budynku. Sauny, blaty podumywalkowe, meble kuchenne i łazienkowe oraz lustra łazienkowe, a także stelaże do zabudowy ciężkiej i lekkiej wykorzystywane do ww. urządzeń należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt trwałego ich przytwierdzenia do ścian, podłoża i sufitu, w przedmiotowej sprawie, pozostaje bez znaczenia bowiem nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku, a jedynie podniesienie jego funkcjonalności.

Natomiast, usługi polegające na montażu kabin prysznicowych, białej ceramiki (m. in. wanny, umywalki, miski wc, bidety itp.) oraz stelaży do zabudowy ciężkiej i lekkiej dla ww. urządzeń i armatury sanitarnej stanowiących część składową budynku – w zależności od okoliczności towarzyszących tej czynności – mogą być uznane za związane z budową, remontem, modernizacją lub przebudową, o których mowa w ustawie.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r., stwierdzić należy, że do opisanych we wniosku usług polegających na montażu saun, blatów podumywalkowych montowanych na stałe do konstrukcji budynku, mebli kuchennych i łazienkowych montowanych na stałe - wykonanych pod wymiar oraz luster łazienkowych montowanych na stałe, a także stelaży do zabudowy ciężkiej i lekkiej dla ww. wyposażenia w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym zastosowanie ma stawka 23%, bowiem czynności te nie stanowią usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również usług, o których mowa w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z kolei, w przedmiocie usług polegających na montażu kabin prysznicowych, białej ceramiki (m. in. wanny, umywalki, miski wc, bidety itp.) oraz stelaży do zabudowy ciężkiej i lekkiej dla ww. urządzeń i armatury sanitarnej w obiektach budownictwa społecznego (PKOB 11) Wnioskodawca może zastosować obniżoną, tj. 8% stawkę podatku VAT pod warunkiem, że wykonuje je w ramach budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy tych obiektów. W takiej sytuacji, należy stwierdzić, iż spełnione zostaną przesłanki określone w art. 41 ust. 12 ustawy, na podstawie których zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT jest prawnie dopuszczalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj