Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-934/13-4/AP
z 29 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2013 r. (data wpływu 19 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 12 listopada 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania odszkodowaniajest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania odszkodowania.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 31 października 2013 r. nr ILPB1/415-934/13-2/AP Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 31 października 2013 r., skutecznie doręczono w dniu 4 listopada 2013 r., natomiast w dniu 12 listopada 2013 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 8 listopada 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi dział specjalny produkcji rolnej (uprawy w szklarniach i tunelach foliowych warzyw). Zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - art. 24 ust. 4 - dochód z tego tytułu ustalany jest ryczałtowo (nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15), tj. przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw (nie opodatkowuje dochodu z tego tytułu według art. 14 ww. ustawy).

W obecnej chwili Zainteresowany czeka na rozpoczęcie postępowania sądowego (tj. został złożony pozew z powództwa cywilnego, a sąd wyznaczył już datę rozprawy) z tytułu strat (w plonach), jakie miały miejsce wskutek dostarczenia Wnioskodawcy przez kontrahenta wadliwego podłoża do uprawy warzyw. Rozpoczęto również rozmowy mediacyjne z kontrahentem, których celem jest zawarcie ugody przed sądem w trakcie najbliższej rozprawy. Przedmiotem negocjacji jest określenie wielkości odszkodowania.

Zasady odszkodowania ustala Kodeks cywilny, zobowiązując sprawcę do naprawienia szkody - art. 471 i kolejne Kodeksu cywilnego.

Tut. Organ informuje, że treść opisu zdarzenia przyszłego wynika z uzupełnienia wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odszkodowanie z tytułu strat przyznane w wyniku ugody sądowej, na podstawie wyroku sądowego (przepisów Kodeksu cywilnego) podlega w przypadku Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Wnioskodawca wskazał, że z uwagi na to, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mówią wprost, czy w tej sytuacji Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia otrzymanego w przyszłości odszkodowania z opodatkowania, Zainteresowany zwrócił się z prośbą o indywidualną interpretację przepisów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 marca 2010 r. sygn. IPPB1/415-45/10-2/AM, w której organ podatkowy wypowiedział się iż: „(…) odszkodowanie, które bez wątpienia jest związane właśnie z tym źródłem przychodu, nie może wpływać na wysokość osiąganych przez niego dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, gdyż dochód ten ustalany jest przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu rocznego i nie może być podwyższany poprzez odszkodowanie” - odnosi się to do sytuacji prawnej Zainteresowanego, zwalniając z opodatkowania odszkodowania związane ze źródłem przychodu w przypadku podatników - rolników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej i rozliczających podatek dochodowy na podstawie norm szacunkowych dochodu.

Według zapisu art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw z wyjątkiem:

  1. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, lub na zasadach, o których mowa w art. 30 - Wnioskodawca nie podlega temu wyjątkowi od zwolnienia, gdyż jego dochód liczony jest ryczałtowo na podstawie norm szacunkowych dochodu;
  2. odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe - w związku z sytuacją przyszłego zawarcia ugody przed sądem - Wnioskodawcy nie dotyczy również ten zapis.

Ponadto odszkodowanie zostanie przyznane na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, zobowiązując sprawcę do naprawienia szkody.

W związku z powyższymi przepisami i interpretacją IS Wnioskodawca sądzi, że przyznane w przyszłości odszkodowanie nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:

  1. określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
  2. odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,
  3. odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,
  4. odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,
  5. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  6. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, lub na zasadach, o których mowa w art. 30c,
  7. odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe.

Natomiast stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są inne odszkodowania lub zadośćuczynienia otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do wysokości określonej w tym wyroku lub tej ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań lub zadośćuczynień:

  1. otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  2. dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi dział specjalny produkcji rolnej, a dochód z tego tytułu ustalany jest ryczałtowo, tj. przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw. Zainteresowany czeka na rozpoczęcie postępowania sądowego z tytułu strat w plonach, jakie miały miejsce wskutek dostarczenia Wnioskodawcy przez kontrahenta wadliwego podłoża do uprawy warzyw. Rozpoczęto również rozmowy mediacyjne z kontrahentem, których celem jest zawarcie ugody przed sądem w trakcie najbliższej rozprawy.

W związku z tym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy odszkodowanie z tytułu strat przyznane w wyniku ugody sądowej lub na podstawie wyroku sądowego podlega w tym przypadku opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tut. Organ zauważa, że otrzymane przez Wnioskodawcę odszkodowanie będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ Wnioskodawca otrzyma odszkodowanie na podstawie wyroku lub ugody sądowej. Co więcej, z treści wniosku wynika, że odszkodowanie to nie będzie otrzymane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą ani też nie będzie dotyczyć korzyści, które Wnioskodawca mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Podsumowując, odszkodowanie z tytułu strat w plonach otrzymane przez Wnioskodawcę na podstawie ugody sądowej lub wyroku sądowego będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej tut. Organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj