Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-659/13-2/MD
z 8 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie specjalistycznej praktyki lekarskiej oraz nauczania w zakresie usług medycznych. W 2013 r. Wnioskodawca złożył oświadczenie, że będzie opłacał podatek dochodowy w stawce liniowej, tj. 19% dochodów osiąganych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, że w 2013 r. osiągał przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia specjalistycznych usług lekarskich (PKD 86.22.2) oraz ze świadczenia usług w zakresie nauczania (PKD 85.59.B). Przychody ze świadczenia specjalistycznych usług medycznych są świadczone dla obecnego pracodawcy, z którym Wnioskodawca ma zawartą umowę o pracę na czas nieokreślony.

Zakres obowiązków Wnioskodawcy wynikający z umowy o pracę brzmi następująco:

  • szkolenie podległych lekarzy i dzielenie się z nimi wszelkimi zdobytymi wiadomościami i spostrzeżeniami,
  • dopilnowanie dokładnego prowadzenia przez podległych lekarzy historii chorób pacjentów przebywających w Dziale,
  • dopilnowanie, aby wszystkie niezbędne zabiegi i badania pomocnicze zlecone przez Kierownika Działu były wykonywane w terminie przez niego ustalonym,
  • pełnienie dyżurów medycznych w Centrum,
  • przeprowadzanie popołudniowych lub wieczornych obchodów,
  • nadzór nad przygotowaniem przez podległych lekarzy dokumentów przy wypisywaniu pacjentów lub w razie śmierci chorego,
  • kontrola uczestniczenia podległych lekarzy w posiedzeniach naukowych,
  • prowadzenie badań naukowych i zbieranie materiałów naukowych,
  • kontrolowanie wykonywania przez personel pielęgniarski zleceń lekarskich i pielęgnowania pacjentów,
  • nadzór nad utrzymaniem w należytym stanie sprzętu, zarówno lekarskiego, jak też gospodarczego, znajdującego się w Dziale, oraz nad dokładnym prowadzeniem księgi inwentarza Działu przez koordynatora ds. pielęgniarstwa,
  • przeprowadzanie wstępnego obchodu, referowanie stanu zdrowia pacjentów powierzonych Jego pieczy oraz notowanie podczas zleceń Kierownika Działu,
  • staranne prowadzenie dokumentacji medycznej pacjentów powierzonych Jego opiece, przygotowanie dokumentów potrzebnych przy wypisywaniu lub w razie śmierci chorego i przygotowywanie wyciągów z historii choroby - stosownie do polecenia Kierownika Działu,
  • obecność przy badaniach radiologicznych chorych, powierzonych Jego opiece i omawianie z lekarzem pracowni radiologicznej wyników badania,
  • przestrzeganie zasad etyczno - deontologicznych,
  • przestrzeganie zasad sanitarno - epiedemiologicznych, utrzymywanie porządku i czystości na swoim stanowisku pracy,
  • branie udziału w naradach lekarskich oraz obecność w razie potrzeby przy sekcji zwłok chorych, którzy pozostawali pod Jego opieką,
  • wykonywanie zabiegów zleconych przez Kierownika Działu,
  • czuwanie nad przestrzeganiem przez pacjentów i personel Działu Karty Praw Pacjenta,
  • udzielanie, na zlecenie Kierownika Działu, informacji rodzinom o stanie zdrowia pacjentów,
  • dopilnowanie utrzymania należytego stanu sanitarnego i porządku w powierzonej części Działu,
  • osobiste dopilnowanie wykonania poleceń wydawanych przez Kierownika Działu w razie ujawnienia w Dziale choroby zakaźnej,
  • udzielanie świadczeń zdrowotnych w Poradni będącej integralną częścią Działu,
  • konsultowanie trudniejszych przypadków chorobowych z Kierownikiem Działu,
  • kierowanie specjalizacją lub stażem kierunkowym z zastrzeżeniem, że można jednocześnie prowadzić specjalizację nie więcej niż 3 lekarzy,
  • rozliczanie i nadzór nad wydawaniem środków narkotycznych,
  • zastępowanie Kierownika Działu w czasie jego nieobecności,
  • wykonywanie innych niewyszczególnionych czynności mieszczących się w zakresie obowiązków wynikających z charakteru zajmowanego stanowiska.

Natomiast zakres świadczonych usług w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, objęty umową, polega na:

  • dializowaniu, leczeniu i sprawowaniu opieki lekarskiej w Dziale Urologii, wyłącznie dla pacjentów ze schorzeniami z zakresu urologii,
  • przeprowadzaniu lub uczestniczeniu w zabiegach chirurgicznych ze wskazań nagłych i planowanych,
  • udzielaniu konsultacji w zakresie urologii w innych Działach Centrum Onkologii,
  • prowadzeniu dokumentacji medycznej obowiązującej u Zamawiającego w Dziale Urologii,
  • rozliczeniu i nadzorze nad wydawaniem środków narkotycznych,
  • przeprowadzeniu wieczornego obchodu lekarskiego,
  • przedstawieniu Kierownikowi Działu Urologii raportu z odbytego dyżuru.

Kolejny zapis w umowie brzmi: „Przyjmujący zamówienie w czasie udzielenia świadczeń zdrowotnych w trakcie dyżuru nie jest pracownikiem Udzielającego Zamówienia w rozumieniu Kodeksu Pracy”.

Charakter świadczonej pracy na podstawie umowy o pracę różni się od świadczonych usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej tym, że w trakcie pracy Wnioskodawca asystuje przy zabiegach, konsultacjach, natomiast w ramach świadczenia usług z tytułu działalności gospodarczej wykonuje usługi osobiście, bezpośrednio dla pacjentów. Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, że przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej są zdywersyfikowane poprzez świadczenie usług nauczania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca może opłacać podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej według stawki liniowej 19%?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że w prowadzonej działalności gospodarczej uzyskuje przychody z różnych źródeł oraz z różnych rodzajów działalności uważa, że ma prawo opodatkować dochody osiągane w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w stawce liniowej 19%, na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.

Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstaw opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy – w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy – uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie specjalistycznej praktyki lekarskiej oraz nauczania w zakresie usług medycznych. W 2013 r. Wnioskodawca złożył oświadczenie, że będzie opłacał podatek dochodowy w stawce liniowej, tj. 19% dochodów osiąganych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca wskazał, że w 2013 r. osiągał przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia specjalistycznych usług lekarskich (PKD 86.22.2) oraz ze świadczenia usług w zakresie nauczania (PKD 85.59.B). Przychody ze świadczenia specjalistycznych usług medycznych są świadczone dla obecnego pracodawcy z którym Wnioskodawca ma zawartą umowę o pracę na czas nieokreślony. Z wniosku wynika również, że charakter świadczonej pracy na podstawie umowy o pracę różni się od świadczonych usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej tym, że w trakcie pracy Wnioskodawca asystuje przy zabiegach, konsultacjach, natomiast w ramach świadczenia usług z tytułu działalności gospodarczej wykonuje usługi osobiście, bezpośrednio dla pacjentów. Wnioskodawca zaznaczył również, że przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej są zdywersyfikowane poprzez świadczenie usług nauczania.

Jak wynika z przytoczonych przepisów – co do zasady – możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, jeżeli usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym (w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ - jak wskazano we wniosku - charakter świadczonej pracy na podstawie umowy o pracę różni się od świadczonych usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej tym, że w trakcie pracy Wnioskodawca asystuje przy zabiegach, konsultacjach, natomiast w ramach świadczenia usług z tytułu działalności gospodarczej wykonuje usługi osobiście, bezpośrednio dla pacjentów. Wobec powyższego, Wnioskodawca ma możliwość opodatkowania dochodów osiąganych z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj