Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1061/13-2/MP
z 5 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15.10.2013 r. (data wpływu 18.10.2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokumentowania przyznawanych rabatów za pomocą zbiorczej faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18.10.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokumentowania przyznawanych rabatów za pomocą zbiorczej faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka S.A. (zwana dalej Spółką) jest dystrybutorem towarów handlowych, głównie oprogramowania sprzętu komputerowego (zwanych dalej Produktami), przeznaczonego do dalszej odsprzedaży odbiorcom, tj. firmom, sklepom komputerowym, sieciom handlowym itd.


Spółka udziela odbiorcom rabatów kwotowych za wykonanie określonego poziomu obrotu z tytułu zakupu Produktów, w ustalonych okresach rozliczeniowych (np. miesięcznych, kwartalnych lub półrocznych). Warunki rabatowe mogą dotyczyć wysokości obrotu zrealizowanego na wybranych Produktach, grupach produktowych lub na wszystkich Produktach będących przedmiotem zakupu przez odbiorców. W powyższych przypadkach podstawą obliczenia kwoty rabatu jest odpowiednio obrót wybranymi Produktami, grupami produktowymi lub wszystkimi Produktami w danym okresie rozliczeniowym, przy czym rabat jest udzielany odbiorcy w należnej mu wysokości w odniesieniu do całości obrotu zrealizowanego przez odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym. Przykładowo, jeśli dany odbiorca nabył 10 rodzajów Produktów, realizując na każdym z nich różną wysokość obrotu, ale łącznie 1000 jednostek pieniężnych (j.p.), a tylko w przypadku 3 Produktów zrealizował obrót uprawniający do uzyskania rabatu w wysokości 10 j.p. (czyli łącznie 30 j.p. rabatu), to tak obliczona kwota będzie rabatem udzielonym temu odbiorcy do całego obrotu zrealizowanego w danym okresie rozliczeniowym.


Spółka zamierza udokumentować niniejszy rabat tzw. zbiorczą, uproszczoną fakturą korygującą, o której mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. W powyższym przykładzie Spółka zamierza wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą, do wszystkich faktur wystawionych w danym okresie rozliczeniowym dla tego odbiorcy, na kwotę 30 j.p. — czyli tak, jakby odbiorca w powyższym przykładzie uzyskał 3% rabatu od całego obrotu w okresie rozliczeniowym.


Innymi słowy, rabat byłby udzielany w odniesieniu do wszystkich faktur sprzedaży (za cały obrót w danym okresie rozliczeniowym), przy czym podstawą kalkulacji rabatu byłby wyłącznie obrót na wybranych i ustalonych między stronami Produktach lub grupach produktowych, czyli w podanym przykładzie na podstawie tylko niektórych Produktów sprzedanych danemu odbiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym prawidłowe będzie wystawianie zbiorczych faktur korygujących dokumentujących udzielenie rabatu od całości obrotu w danym okresie rozliczeniowym na rzecz danego odbiorcy, przy czym podstawą obliczenia rabatu będzie sprzedaż tytko niektórych Produktów lub grup Produktów nabytych przez odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, przestawione stanowisko jest prawidłowe, a tym samym zasadne będzie wystawienie przez Spółkę zbiorczej faktury korygującej do wszystkich dostaw w całym okresie rozliczeniowym z danym odbiorcą, w przypadku, gdy podstawą kalkulacji rabatu będzie wysokość obrotu zrealizowanego na niektórych tylko Produktach czy grupach produktowych. Wskazują na to poniższe argumenty:


Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.


Natomiast w myśl § 13 ust. 3 wymienionego w stanie faktycznym rozporządzenia Ministra Finansów, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać:


  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.


Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 4 rozporządzenia).


Zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, postawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.


Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.


Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.


Kwestie dotyczące faktur uregulowane są szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

Na podstawie § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.


W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać:


  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca

    • określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6,
    • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.


Stosownie do § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać:


  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.


Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 4 rozporządzenia).


Na podstawie § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA”.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się dystrybucją towarów handlowych, głównie oprogramowania i sprzętu komputerowego. Spółka odsprzedaje towary firmom, sklepom komputerowym, sieciom handlowym itp. Spółka zamierza udzielać odbiorcom rabatów kwotowych za wykonanie określonego poziomu obrotu z tytułu zakupu Produktów, w ustalonych okresach rozliczeniowych (np. miesięcznych, kwartalnych lub półrocznych). Warunki rabatowe mogą dotyczyć wysokości obrotu zrealizowanego na wybranych Produktach, grupach produktowych lub na wszystkich Produktach będących przedmiotem zakupu przez odbiorców. W powyższych przypadkach podstawą obliczenia kwoty rabatu bedzie odpowiednio obrót wybranymi Produktami, grupami produktowymi lub wszystkimi Produktami w danym okresie rozliczeniowym, przy czym rabat będzie udzielany odbiorcy w należnej mu wysokości w odniesieniu do całości obrotu zrealizowanego przez odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym.


Innymi słowy, rabat byłby udzielany w odniesieniu do wszystkich faktur sprzedaży (za cały obrót w danym okresie rozliczeniowym), przy czym podstawą kalkulacji rabatu byłby wyłącznie obrót na wybranych i ustalonych między stronami Produktach lub grupach produktowych, czyli w podanym przykładzie na podstawie tylko niektórych Produktów sprzedanych danemu odbiorcy.

Odnosząc przedstawione wyżej okoliczności sprawy do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że Spółka może dokumentować przyznawane rabaty kalkulowane na podstawie części asortymentu, które obniżają cały obrót uzyskany w danym okresie rozliczeniowym z danym kontrahentem, za pomocą zbiorczej faktury korygującej, o której mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia, zawierającej wszystkie wskazane w tym przepisie elementy.


Zauważyć również należy, że w sytuacji gdy Wnioskodawca udzieli rabatu dotyczącego sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, wtedy Wnioskodawca winien mieć na uwadze przepis § 13 ust. 4 rozporządzenia, zgodnie z którym kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Reasumując, powołane przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego prowadzą do wniosku, iż Wnioskodawca ma prawo wystawiać zbiorcze faktury korygujące dokumentujące rabaty udzielane kontrahentom. Faktury te spełniać muszą wymogi powołanego § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe i nie rozstrzyga kwestii, czy udzielane przez Spółkę bonusy stanowią w istocie rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT , dokumentowany fakturami korygującymi.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj