Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1112/13/AW
z 3 stycznia 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 3 stycznia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy dostawy nieruchomości zbudowanej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 października 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 3 stycznia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy dostawy nieruchomości zbudowanej.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina zamierza sprzedać działkę nr 56/11 zabudowaną murowanym, parterowym budynkiem z lat siedemdziesiątych - szaletami publicznymi o powierzchni zabudowy 40 m2 z siedmioma kabinami. Wartość rynkowa nieruchomości wyceniona została przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 83.546,00 zł, w tym :
- wartość budynku - 6.207,00 zł,
- wartość gruntu - 77 357,00 zł.
Działka w całości sprzedana będzie jednemu nabywcy.
Działka nr 56/11, położona w miejscowości M. o powierzchni 0,0162 ha, powstała w wyniku podziału działki nr 56/5 (decyzja Kierownika Urzędu Rejonowego z dnia 19 czerwca 1995 r.). Działka nr 56/5 została nabyta przez Gminę w drodze komunalizacji (decyzja z dnia 20 lipca 1994 r.). W dniu 24 stycznia 1995 r. Zarząd Gminy wygasił prawo zarządu/użytkowania Dyrekcji Okręgu Funduszu Wczasów Pracowniczych do ww. nieruchomości. Następnie Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie wynajęcia lokali użytkowych, między innymi szaletów publicznych położonych na działce nr 56/11. Wynajęcie lokali użytkowych zostało powierzone zakładowi budżetowemu - Ośrodkowi Sportu i Rekreacji (oddane w bezpłatne administrowanie). Wszelkie koszty związane z utrzymaniem i korzystaniem z przedmiotu umowy ponosi Ośrodek Sportu i Rekreacji. W związku z powyższym Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie i remonty szaletów publicznych.
Ośrodek Sportu i Rekreacji podpisał następujące umowy dzierżawy na szalety publiczne:
- od 16 lutego 2004 r. do 31 grudnia 2006 r.;
- od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2011 r.;
- od 25 czerwca 2012 r. do 10 września 2012 r.;
- od 1 grudnia 2012 r. do 26 kwietnia 2014 r.
Na część działki nr 56/11, tj. 45 m2, wykorzystywanej na powiększenie działki sąsiedniej, zostały podpisane następujące umowy dzierżawy:
- od 1 lipca 2005 r. do 30 czerwca 2008 r.;
- od 22 kwietnia 2011 r. do 21 kwietnia 2014 r.
Z dniem 10 października 2013 r. wygaszone zostało administrowanie Ośrodkowi Sportu i Rekreacji działki nr 56/11 zabudowanej szaletem publicznym.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy sprzedaż nieruchomości (budynku, działki) w całości będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa przedmiotowej nieruchomości zabudowanej w całości będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Po powołaniu treści ww. przepisu Gmina wskazała, że nie miała prawa do odliczeń w przypadku nabycia obiektów budowlanych (decyzja komunalizacyjna) oraz nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie. Dodała, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo ich części - w myśl art. 29 ust. 5 ustawy - z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, co oznacza, że do jego dostawy stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Gmina stwierdziła, że jeżeli dostawa budynków korzysta ze zwolnienia od podatku, tak jak w rozpatrywanym przypadku, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu w całości.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do treści art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa/najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Do pierwszego zasiedlenia może dochodzić wielokrotnie. Pierwsze zasiedlenie obiektu nastąpi po każdym jego ulepszeniu stanowiącym co najmniej 30% wartości początkowej i oddaniu go do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (np. najem, dzierżawa, sprzedaż, leasing) pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi obiektu.
Na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z ust. 11 tego artykułu, oświadczenie, o którym w ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
- planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
- adres budynku, budowli lub ich części.
W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. wyżej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a cyt. ustawy).
W świetle art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, który będzie obowiązywać od dnia 1 stycznia 2014 r., w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że dostawa budynku, o którym mowa we wniosku, nie będzie - jak wskazała Gmina - zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, lecz art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ budynek ten był przedmiotem umów dzierżawy, zatem nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a jego zbycie będzie mieć miejsce po upływie 2 lat od tego zasiedlenia, o ile strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy. Wobec powyższego zbycie gruntu, na którym jest on posadowiony - przy uwzględnieniu treści art. 29 ust. 5 ustawy, a po dniu 1 stycznia 2014 r. art. 29a ust. 8 ustawy - również będzie korzystać ze zwolnienia od podatku.
Pomimo, że Gmina prawidłowo wskazała, że transakcja zbycia nieruchomości będzie zwolniona od podatku, z uwagi na błędne wskazanie jako podstawy prawnej art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, stanowisko całościowo należało uznać za nieprawidłowe.
Jednocześnie wskazać należy, że analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekt, o którym mowa we wniosku, stanowi budynek w rozumieniu ww. ustawy - Prawo budowlane.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.