Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1351/13/AK
z 14 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 14 października 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 17 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego z tytułu działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego z tytułu działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej: „Spółka" lub „Wnioskodawca") prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE X) w zakładzie w A oraz w zakładzie w B, na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE X z 1 grudnia 2006 r. (dalej: „Zezwolenie").

Spółka prowadzi również działalność gospodarczą w dwóch zakładach w C na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE Y) na podstawie dwóch zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE Y: z 3 sierpnia 2000 r. oraz zezwolenia z 8 marca 2008 r. Powyższe zezwolenia zostały udzielone spółce M Sp. z o.o. (dalej: „Spółka M"), jednakże z dniem 31 grudnia 2012 r. nastąpiło połączenie Spółki ze Spółką M, poprzez przejęcie Spółki M przez Spółkę (dalej: „Połączenie Spółek").

W wyniku Połączenia Spółek - na podstawie art. 494 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeksu spółek handlowych (tj. Dz.U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm.) oraz art. 93 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) - Spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki przejętej Spółki M, w tym również w prawa i obowiązki przewidziane w przepisach prawa podatkowego. W efekcie Spółka jest uprawniona do korzystania z zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE Y, udzielonych dla Spółki M oraz z zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE X.

Zezwolenie uzyskane przez Spółkę na działalność w SSE X obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową, w zakresie następujących wyrobów wytworzonych na terenie strefy według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:

  • Części i akcesoria do pojazdów samochodowych i silników - 34.3;
  • Wyroby z gumy - 25.1;
  • Wyroby z tworzyw sztucznych - 25.2;
  • Obrabiarki i narzędzia mechaniczne - 29.4;
  • Maszyny specjalnego przeznaczenia pozostałe - 29.5;
  • Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale; usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych - 28.5;
  • Wyroby nożownicze, narzędzia i drobne wyroby metalowe ogólnego przeznaczenia - 28.6;
  • Usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowania i przechowywania towarów - 63.1;
  • Usługi badawczo - rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych - 73.1;
  • Usługi w zakresie badań i analiz technicznych - 74.3;
  • Usługi informatyczne - 72;
  • Usługi rachunkowości i kontroli ksiąg - 74.12.1;
  • Usługi w zakresie księgowości, z wyłączeniem deklaracji podatkowych - 74.12.2;

oraz w zakresie sprzedaży odpadów i złomów powstałych w wyniku prowadzonej wyżej wymienionej działalności.

Zezwolenie zostało udzielone Spółce do dnia 8 sierpnia 2016 r. W Zezwoleniu ustalono następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej w SSE X:

  1. zatrudnienie na terenie Strefy wynoszące co najmniej 819 pracowników, w tym co najmniej 250 zatrudnionych po dniu uzyskania Zezwolenia, w terminie do dnia 30 czerwca 2008 r. i utrzymywanie zatrudnienia na tym poziomie (co najmniej 819 pracowników) w terminie do dnia 30.06.2013 r.,
  2. poniesienie wydatków inwestycyjnych o wartości co najmniej 12.238.850,00 EUR w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r., w tym (w rachunku narastającym):
    1. kwota 8.500.770,00 EUR w terminie do dnia 31 grudnia 2007 r.,
    2. kwota 12.238.850,00 EUR w terminie do 31 grudnia 2009 r.,
  3. przestrzeganie Regulaminu SSE X oraz innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania strefy.

Zezwolenie nie określa innych warunków prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE X, w szczególności nie wskazuje maksymalnego limitu wydatków inwestycyjnych lub terminu zakończenia inwestycji.

Po dacie 31 grudnia 2009 r. Spółka kontynuuje rozwój działalności w SSE X i ponosi w tym celu dalsze wydatki inwestycyjne związane z inwestycją objętą Zezwoleniem, ponad kwotę wskazaną w Zezwoleniu.

W związku z powyższym w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z działalności prowadzonej na terenie SSE X na podstawie Zezwolenia Spółka korzysta z pomocy regionalnej udzielonej w formie zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. pkt 34 (winno być: art. 17 ust. 1 pkt 34) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. 2011 Nr 74, poz. 397, ze zm.; dalej: „Ustawa o CIT").

Jednocześnie Spółka uzyskała w indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 października 2012 r. sygn. IBPBI/423-888/12/BG (winno być: IBPBI/2/423-888/12/BG) potwierdzenie prawidłowości działania polegającego na korzystaniu przez Spółkę z łącznej puli pomocy publicznej obliczonej jako suma iloczynów intensywności pomocy publicznej przysługującej Spółce na podstawie wszystkich zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, z których Spółka może korzystać po przejęciu Spółki M (a więc jednego zezwolenia na prowadzanie działalności na terenie SSE X oraz dwóch zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie SSE Y).

Spółka prowadzi również częściowo działalność gospodarczą poza terenem specjalnych stref ekonomicznych, z tym, że dochód z tej działalności nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Obecnie, z przyczyn biznesowych, w związku z planowanym przez Spółkę rozwojem działalności, Spółka rozważa relokację części należących do niej środków produkcji m.in. poprzez przeniesienie w obrębie swojego przedsiębiorstwa wybranych środków trwałych (m.in. urządzeń i maszyn wchodzących w skład linii produkcyjnej), nabytych przez Spółkę w celu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE X i stanowiących jej własność, z jednego lub obu zakładów Spółki zlokalizowanych na terenie SSE X (w A i B) do jednego lub obu zakładów Spółki zlokalizowanych w C (na terenie SSE Y).

Powyższe przeniesienie może również dotyczyć środków trwałych, których koszty nabycia lub wytworzenia stanowią wydatki inwestycyjne w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. z 2006 r. Nr 202, poz. 1485; dalej: „Rozporządzenie Strefowe"), zakwalifikowane do objęcia pomocą publiczną w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe przeniesienie może nastąpić przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia poszczególnych ww. środków trwałych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki.

Należy podkreślić, że relokacja środków trwałych, związanych z inwestycją objętą Zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie SSE X, nie spowoduje zmiany własności (przeniesienia własności) tych środków trwałych oraz nie będzie prowadzić do zakończenia prowadzenia przez Spółkę działalności na terenie SSE X lub zmiany profilu tej działalności. Spółka nie zaprzestanie również realizacji na terenie SSE X inwestycji, z którą związane były wydatki inwestycyjne w postaci kosztów nabycia środków trwałych, które Spółka planuje przenieść do innego należącego do niej zakładu. Ponadto relokowane środki trwałe nadal znajdować się będą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i służyć będą prowadzeniu działalności gospodarczej podlegającej zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Dodatkowo zgodnie z uzyskaną indywidualną interpretacją podatkową Spółka zsumowała limity pomocy publicznej przysługujące jej na podstawie wszystkich posiadanych przez nią zezwoleń, tj. limity ustalone w oparciu o nakłady inwestycyjne poniesione w obu zakładach Spółki.

Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.; Dz.Urz. UE Polska wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przeniesienie środków trwałych nabytych przez Spółkę w ramach inwestycji w SSE X (w ramach realizacji warunków określonych w Zezwoleniu), objętych pomocą zgodnie z § 6 Rozporządzenia Strefowego, do innego zakładu Spółki, zlokalizowanego na terenie SSE Y, przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia tych środków trwałych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki, spowoduje utratę bądź zmniejszenie wartości przysługującego Spółce zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Strefowego w związku z art. 17 ust. pkt 34 (winno być: art. 17 ust. 1 pkt 34) ustawy o CIT?

W ocenie Spółki przeniesienie środków trwałych - których koszty nabycia stanowią wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 Rozporządzenia Strefowego – do innego zakładu Spółki zlokalizowanego w granicach innej specjalnej strefy ekonomicznej (SSE Y), przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia tych środków trwałych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki, nie spowoduje utraty lub zmniejszenia wartości zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przysługującego Spółce zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Strefowego w związku z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT.

W ocenie Spółki powyższe stanowisko pośrednio potwierdza uzyskana przez nią indywidualna interpretacja podatkowa (sygn. IBPBI/2/423-888/12/BG), w której uznano za prawidłowe stanowisko Spółki, zgodnie z którym łączny limit pomocy publicznej dla Spółki prowadzącej działalność na terenie dwóch różnych stref ekonomicznych i na podstawie trzech zezwoleń będzie stanowił sumę iloczynów intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych. Uzyskana przez Spółkę indywidualna interpretacja potwierdziła, że Spółka nie ma obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji dla każdego z zezwoleń, ani tym bardziej nie ma obowiązku przyporządkowywania dochodu zwolnionego do konkretnego zwolnienia.

Stanowisko Spółki prezentowane w niniejszym wniosku jest konsekwencją przywołanej powyżej pozytywnej interpretacji podatkowej otrzymanej przez Spółkę.

1.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z późn. zm.; dalej: Ustawa o SSE), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia (na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy) przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zasady zwolnienia w odniesieniu do osób prawnych określa art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT, który stanowi, że wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Z kolei w myśl art. 17 ust. 5 Ustawy o CIT, w razie cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego.

Przesłanki cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wskazuje art. 19 ust. 3 Ustawy o SSE. Zgodnie z tym przepisem, ww. zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony jeżeli przedsiębiorca:

  1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego (winno być; zdarzenia przyszłego), w związku z przeniesieniem przez Spółkę środków trwałych stanowiących własność Spółki z jednego lub obu zakładów Spółki zlokalizowanych na terenie SSE X do jednego lub obu zakładów Spółki zlokalizowanych na terenie SSE Y nie występuje żadna przesłanka, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o SSE. W szczególności, Spółka będzie nadal kontynuowała działalność gospodarczą na terenie SSE X.

Jednocześnie w ocenie Spółki, relokowanie części majątku nabytego przez Spółkę w ramach inwestycji dokonanej na terenie SSE X (zgodnie z warunkami określonymi w Zezwoleniu) nie stanowi również uchybienia warunkom określonym w Zezwoleniu. Spółka poniosła bowiem wydatki inwestycyjne w zadeklarowanej w Zezwoleniu wysokości. Brak jest więc podstaw do cofnięcia Zezwolenia i w konsekwencji całkowitej utraty przez Spółkę przysługującego jej prawa do zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Należy podkreślić, iż zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i równości opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane w sposób ścisły, przede wszystkim według reguł wykładni językowej. Rozstrzygając o prawie korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy zatem uwzględniać warunki korzystania z pomocy publicznej wynikające z uregulowań odpowiedniego rozporządzenia, obowiązującego Spółkę w danym okresie, tj. w momencie ponoszenia wydatków.

Szczegółowe warunki prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określają właściwe rozporządzenia strefowe. W przypadku Spółki, regulacje te zawarte są w Rozporządzeniu Strefowym.

Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia Strefowego, pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6-8 Rozporządzenia Strefowego, lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenia Strefowego, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczenia wynika z odrębnych przepisów, które poniesione zostały w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

  1. zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami – do składników majątku podatnika;
  2. rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych - zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

W ocenie Spółki, poniesione przez nią zgodnie z warunkami Zezwolenia wydatki spełniają warunki określone w powyższym przepisie, a mianowicie:

  • poniesione zostały w okresie obowiązywania Zezwolenia,
  • związane są z realizowaną przez Spółkę inwestycją na terenie Strefy,
  • przeznaczone zostały na zakup środków trwałych,
  • zostały zaliczone do składników majątku Spółki.

Biorąc powyższe pod uwagę, wydatki na zakup lub wytworzenie środków trwałych związanych z inwestycją objętą Zezwoleniem stanowiły w momencie ich poniesienia koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą na gruncie powołanych przepisów.

3.

Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Strefowego zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem, że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym planowanie działanie Spółki - tj. przeniesienie środków trwałych nabytych przez Spółkę w ramach realizacji warunków określonych w Zezwoleniu do innego zakładu lub zakładów Spółki, zlokalizowanych na terenie SSE Y – nie będzie stanowiło naruszenia warunków określonych w § 5 ust. 1 Rozporządzenia Strefowego.

Po pierwsze, Spółka spełni warunek trwałości działalności gospodarczej, ponieważ nie zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE X, ani kontynuowania inwestycji, z którą związane było Zezwolenie.

Po drugie, warunkiem korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego jest m.in. „nieprzenoszenie w jakiejkolwiek formie własności” składników majątku, z którymi były związane wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą.

W ocenie Spółki warunek wskazany w treści ww. przepisu zostanie spełniony w stanie faktycznym (winno być; zdarzeniu przyszłym) przedstawionym przez Spółkę - nie dojdzie bowiem do przeniesienia własności nabytych środków trwałych ze Spółki na inny podmiot.

Przyszłe działanie Spółki polegające na fizycznym przeniesieniu wybranych środków trwałych należących do Spółki, z którymi związane są wydatki inwestycyjne, pomiędzy strefami ekonomicznymi w których Spółka prowadzi działalność gospodarczą na podstawie zezwoleń, tj. z SSE X do SSE Y, obejmować będzie jedynie zmianę miejsca korzystania z tych środków trwałych przez Spółkę (przy czym po przeniesieniu ww. środków trwałych ich właścicielem i użytkownikiem pozostanie Spółka oraz jednocześnie będą one wykorzystywane przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej).

Należy podkreślić, że przepis § 5 ust. 1 pkt 1) Rozporządzenia Strefowego wyraźnie odnosi się do przeniesienia własności środków trwałych. Przez przeniesienie własności należy rozumieć „transfer” uprawnień właściciela rzeczy wynikających z art. 140 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 ze zm, dalej: „KC") na rzecz osoby trzeciej. Ponadto zgodnie z art. 155 KC przeniesienie własności wiąże się co do zasady z zawarciem odpowiedniej umowy pomiędzy zbywcą a nabywcą rzeczy.

Wnioskodawca podkreśla natomiast, że w przedstawionym przez niego zdarzeniu przyszłym, takie działanie nie wystąpi, tj. Spółka pozostanie właścicielem ww. środków trwałych, zachowując zarówno ich własność, jak i posiadanie (władztwo fizyczne) nad przeniesionymi składnikami majątku. Zmieni się jedynie ich lokacja (będą zlokalizowane na terenie zakładu Spółki położonego w C, na terenie specjalnej strefy ekonomicznej).

Przeniesienie nastąpi w ramach jednego przedsiębiorstwa Spółki, pomiędzy jej zakładami, zlokalizowanymi w dwóch specjalnych strefach ekonomicznych. Spółka nadal będzie prowadzić (utrzymywać) inwestycję zarówno na terenie SSE X na podstawie Zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE X, jak i na terenie SSE Y (na podstawie zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie SSE Y).

Zdaniem Spółki, zarówno przepisy prawa określające zasady udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, jak i treść samych zezwoleń (do korzystania z których Spółka jest uprawniona), nie zawierają postanowień, które nakładałyby na Spółkę obowiązek utrzymywania środków trwałych (których koszty nabycia stanowiły nakłady inwestycyjne) w ściśle określonej terytorialnie lokalizacji.

Zatem jeżeli opisane w niniejszym wniosku przyszłe działania Spółki nie będą stanowiły naruszenia przesłanek określonych w § 5 ust. 1 Rozporządzenia Strefowego - nie nastąpi przeniesienie własności ww. środków trwałych w ciągu 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - Spółka pozostanie ich właścicielem i będzie używać ich do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, to Spółka nie utraci w całości ani w części zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

4.

Prezentowane przez Spółkę stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych:

  • w indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 września 2008 r., Znak: ITPB3/423-330/08/MT, organ podatkowy stwierdził, cyt.: Powołane powyżej unormowania przewidują sankcję w postaci utraty prawa do zwolnienia w przypadku przeniesienia własności składników majątkowych, z którymi związane były wydatki inwestycyjne w okresie 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych. Tymczasem, w opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółka zamierza oddać środki trwałe w najem podmiotowi zagranicznemu. Zgodnie natomiast z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Nie dojdzie tu zatem do przeniesienia prawa własności środków trwałych. Oznacza to, że oddając w najem przedmiotowe środki trwałe, Wnioskodawca nie utraci prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile spełnione będą pozostałe warunki korzystania z tej pomocy publicznej, w szczególności - warunek dotyczący prowadzenia działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu, przez okres nie krótszy niż 5 lat. Na skutek oddania w najem środków trwałych, z którymi związane były wydatki inwestycyjne i wywiezienia tych składników majątku poza terytorium specjalnej strefy ekonomicznej (poza granice Polski), Spółka nie będzie zobligowana do dokonania korekty wartości wydatków inwestycyjnych. Jak bowiem słusznie zauważył Wnioskodawca, przepisy określające zasady funkcjonowania stref ekonomicznych nie nakładają na podatnika takiego obowiązku prawnego w analizowanej sytuacji.
  • w indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 grudnia 2009 r., Znak: ILPB3/423-838/09-4/ŁM, organ podatkowy stwierdził cyt. Wnioskodawca bierze pod uwagę wynajęcie linii produkcyjnej w całości albo w części (w takim przypadku zostanie ona przeniesiona, za zgodą Wnioskodawcy, poza terytorium Strefy, prawdopodobnie za granicę - na terytorium USA). (...) Tym samym, umowa najmu nie stanowi naruszenia § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zawarcie przez Spółkę umowy najmu nie wypełnia również żadnej z przesłanek utraty zezwolenia strefowego przedstawionych w zamkniętym katalogu art. 19 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Biorąc powyższe pod uwagę, w razie wynajmu wybranych środków trwałych, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, Spółka nie utraci prawa do zwolnienia podatkowego przysługującego Jej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile spełnione będą pozostałe warunki korzystania z tej pomocy publicznej, w szczególności - warunek dotyczący prowadzenia działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu, przez okres nie krótszy niż 5 lat.
  • w indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu 5 sierpnia 2010 r., Znak: ILPB4/423-25/10-2/MC, stwierdzono, że Umowy kooperacyjne, zakładające udostępnienie kontrahentowi urządzeń wykorzystywanych w ramach wspólnego przedsięwzięcia - które w praktyce gospodarczej przyjęto nazywać umowami toolingowymi (z ang. tool - narzędzie) - jako umowy nienazwane nie zostały unormowane w prawie cywilnym. Nie mniej ich zawarcie nie powoduje skutku prawno - rzeczowego w postaci przeniesienia prawa własności rzeczy będących przedmiotem umowy na kontrahenta Spółki. Urządzenia te, chociaż fizycznie znajdują się poza miejscem prowadzenia działalności przez Spółkę, figurują w prowadzonym przez Nią rejestrze środków trwałych. Również po zakończeniu obowiązywania umowy kooperacyjnej nie dochodzi do przejścia ich własności na kontrahenta Spółki.
  • w indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi 28 grudnia 2012 r., Znak: IPTPB3/423-328/12-4/KJ, stwierdzono, że Wskazać należy, iż w treści unormowań regulujących zasady udzielania zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jak i w treści uzyskanych przez Spółkę zezwoleń brak jest zapisów, które nakładałyby na Nią obowiązek dokonania nakładów inwestycyjnych i zatrudnienia pracowników w ściśle określonej lokalizacji na terenie SSE. (...) z punktu widzenia regulacji strefowych, nie ma znaczenia miejsce dokonania nakładów inwestycyjnych i miejsce wykonania pracy przez nowo zatrudnionych pracowników, tak długo jak długo to miejsce znajduje się na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej i zatrudnieni pracownicy są wykorzystywani do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy.(...) w przypadku przeniesienia maszyn produkcyjnych dotychczas usytuowanych w lokalizacji objętej Zezwoleniem 1 do lokalizacji objętej Zezwoleniem 2, a ponadto w przypadku zmiany miejsca wykonywania pracy przez pracowników dotychczas wykonujących pracę w obrębie lokalizacji objętej Zezwoleniem 1 do lokalizacji objętej Zezwoleniem 2, nadal będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) działając na terenie SSE w oparciu o Zezwolenie 1."

W indywidualnych interpretacjach Organy Podatkowe potwierdzają więc, że:

  • oddanie przez podatnika środków trwałych (nabytych w ramach inwestycji dokonywanej zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej) w najem, dzierżawę lub do korzystania podmiotowi trzeciemu - nie stanowi przeniesienia własności środków trwałych, o którym mowa w § 5 ust. 1 Rozporządzenia Strefowego;
  • przeniesienie własności środków trwałych, o którym mowa w § 5 ust. 1 Rozporządzenia Strefowego, nie następuje mimo tego, że użytkownikiem i posiadaczem tych środków trwałych jest podmiot inny niż podatnik, który prowadzi działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej;
  • dla korzystania przez podatnika ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie ma znaczenia to, że wynajęte przez niego środki trwałe - których koszty nabycia stanowiły wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 Rozporządzenia Strefowego - zostały przez ich najemcę lub użytkownika przemieszczone poza terytorium specjalnej strefy ekonomicznej i tam będą użytkowane (w tym również poza terytorium Polski).

W przypadku planowanego przez Spółkę działania:

  • Spółka pozostanie nie tylko właścicielem, ale także jedynym posiadaczem należących do niej środków trwałych, których relokacja jest planowana;
  • relokacja nastąpi do innego zakładu produkcyjnego należącego do Spółki, który zlokalizowany jest w Polsce, na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE Y), gdzie środki te będą wykorzystywane przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej;
  • relokowane pomiędzy zakładami środki trwałe pozostaną w księgach rachunkowych Spółki i będą przez nią nadal amortyzowane.

Skoro zatem oddanie w najem środków trwałych nabytych w ramach prowadzenia inwestycji na terenie specjalnych stref ekonomicznych, połączone z ich przeniesieniem poza teren specjalnej strefy ekonomicznej oraz poza teren Polski, w ocenie organów podatkowych nie prowadziło do utraty w całości lub części zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT, to należy uznać, że przyszłe działanie Spółki, polegające na przeniesieniu środków trwałych nabytych w ramach inwestycji w SSE X na teren zakładu Spółki zlokalizowanego na terenie SSE Y bez utraty posiadania tychże środków przez Spółkę, a tym bardziej ich własności, również nie będzie skutkowało utratą lub zmniejszeniem wartości zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przysługującego Spółce.

5.

Podsumowując należy podkreślić, że zarówno przesłanki warunkujące prawo do zwolnienia od podatku dochodowego (§ 5 ust. 1 Rozporządzenia Strefowego), jak i przesłanki cofnięcia Zezwolenia (art. 19 ust. 3 Ustawy o SSE) stanowią katalog zamknięty.

Przyszłe działanie Spółki polegające na przeniesieniu wybranych środków trwałych zakupionych przez Spółkę, których cena nabycia stanowiła wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 Rozporządzenia Strefowego, przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki:

  • nie stanowi naruszenia § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Strefowego, gdyż nie stanowi ono przeniesienia własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Strefowego;
  • nie wypełnia również żadnej z przesłanek cofnięcia Zezwolenia, ani też ograniczenia zakresu lub przedmiotu działalności określonego w Zezwoleniu, wskazanych w katalogu zawartym w art. 19 ust. 3 Ustawy o SSE;
  • w efekcie nie spowoduje utraty bądź zmniejszenia wartości przysługującego Spółce zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w związku z prowadzeniem działalności na terenie SSE X na podstawie Zezwolenia - o ile spełnione będą pozostałe warunki korzystania przez Spółkę z pomocy publicznej, w szczególności warunek dotyczący prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej określonej w Zezwoleniu przez okres nie krótszy niż 5 lat (§ 5 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Strefowego).

Skutkiem wyżej przedstawionego działania jest prowadzenie działalności gospodarczej przez Spółkę przy wykorzystaniu środków trwałych nabytych w ramach inwestycji strefowej poza tą daną specjalną strefą ekonomiczną (SSE X), jednakże na terenie innej specjalnej strefy ekonomicznej (SSE Y).

W związku z tym Spółka nie będzie również zobowiązana do skorygowania wartości wydatków kwalifikowanych dających prawo do wyliczenia kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT, o wartość tych środków trwałych, które zostaną przeniesione przez Spółkę z jej zakładu lub zakładów znajdujących się na terenie SSE X do jej zakładu lub zakładów zlokalizowanych na terenie SSE Y.

Niezależnie Spółka wskazuje również, że jej zdaniem przepisy Rozporządzenia Strefowego regulujące szczegółowe kwestie związane z korzystaniem ze zwolnienia z CIT stanowią normy prawa podatkowego, do których zastosowanie winny mieć przepisy art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) - stanowisko takie potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 8 maja 2007 r., sygn. I SA/Rz 254/07).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj