Interpretacja Ministra Finansów
DD9/033/221/MWD/2012/PK-934
z 28 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, ze zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 29 kwietnia 2008 r. Nr IBPB2/415-544/08/JT, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • zwolnienia przychodu ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu wraz z udziałem w gruncie, po spełnieniu ustawowych warunków, jest prawidłowe
  • ustalenia podstawy opodatkowania, jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, ze zm.), wydał w dniu 29 kwietnia 2008 r., w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego. Interpretacja wydana została na ww. wniosek z dnia 11 marca 2008 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 21 lutego 2007 r. przekształcił spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. W lokalu tym mieszkał i był zameldowany od września 1987 r. do dnia sprzedaży. Na podstawie operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego wartość rynkowa lokalu została wyceniona na 45.000 zł. Na dzień zawarcia umowy podatnik posiadał zrewaloryzowany wkład mieszkaniowy w kwocie 32.526 zł, co stanowiło 72,28% wartości rynkowej lokalu. Na poczet uzupełnienia wkładu mieszkaniowego wyliczona została kwota w wysokości 12.474 zł, stanowiąca 27,72% wartości rynkowej lokalu. W związku z treścią art. 111 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych w brzmieniu na dzień 21 lutego 2007 r. podatnikowi udzielona została bonifikata w wysokości 50% różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu mieszkalnego, a zrewaloryzowaną wartością wniesionego wkładu mieszkaniowego. W rezultacie spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego ostało przekształcone w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego po wpłaceniu przez podatnika kwoty 6.237 zł, co podatnik uczynił w dniu poprzedzającym zawarcie umowy, tj. w dniu 20 lutego 2007 roku.

W dniu 27 lutego 2007 roku podatnik, na podstawie aktu notarialnego, zbył odpłatnie to prawo za cenę 52.000 zł. Podatnik sprzedał to prawo za pośrednictwem biura obrotu nieruchomościami. Za czynności pośrednictwa zapłacił 1.903,20 zł brutto tytułem prowizji.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:


  1. Czy dochód uzyskany z dokonanego w dniu 27 lutego 2007 r. zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


  2. O ile dochód ten podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym to:

  3. Czy podatnikowi przysługuje prawo pomniejszenia uzyskanego przychodu o koszt zapłaconej pośrednikowi prowizji?
  4. Czy podatnikowi przysługuje prawo pomniejszenia podstawy opodatkowania uzyskanego przychodu o zrewaloryzowaną kwotę wniesionego wkładu mieszkaniowego przed datą przekształcenia, tj. kwotę 32.526,00 zł?
  5. Czy podatnikowi przysługuje prawo pomniejszenia podstawy opodatkowania uzyskanego przychodu o wniesioną w związku z przekształceniem w dniu 20 lutego 2007 r. część wkładu budowlanego w kwocie 6.237,00 zł?
  6. Czy dochód z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego łączy się z dochodami uzyskanymi z innych źródeł?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1)

Dochód uzyskany ze sprzedaży tegoż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Ad. 2)

Podatnikowi przysługuje prawo pomniejszenia uzyskanego przychodu o koszt zapłaconej pośrednikowi prowizji na mocy art. 19 ust. 1 ustawy.


Ad. 3)

Podatnikowi przysługuje prawo pomniejszenia podstawy opodatkowania (uzyskanego przychodu) o zrewaloryzowaną kwotę wniesionego wkładu mieszkaniowego przed datą przekształcenia, tj. kwotę 32.526,00 zł na mocy art. 36e ust. 2 w zw. z art. 22 ust. 6c ustawy.


Ad. 4)

Podatnikowi przysługuje prawo pomniejszenia podstawy opodatkowania (uzyskanego przychodu) o wniesioną w związku z przekształceniem w dniu 20 lutego 2007 r. część wkładu budowlanego w kwocie 6.237,00 zł na mocy art. 36e ust. 2 w zw. z art. 22 ust. 6c ustawy.


Ad. 5)

Dochodu z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nie łączy się z dochodami uzyskanymi z innych źródeł na mocy art. 36e ust. 5 ustawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, wydając w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną z dnia 29 kwietnia 2008 r. nr IBPB2/415-544/08/JT, uznał stanowisko Wnioskodawcy dotyczące:

  • zwolnienia przychodu ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu za prawidłowe,
  • zwolnienia przychodu ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego z tym lokalem oraz sposobu ustalenia podstawy opodatkowania za nieprawidłowe.


Organ upoważniony stwierdził m.in. że (...) zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 (…) ustawy uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,
  • terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia; w przedmiotowej sprawie najpóźniej do 30 kwietnia 2008 r.

Należy zaznaczyć, że zwolnieniem określonym w tym przepisie objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego. Przychód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego z tym lokalem podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych powyżej (...).

(...) Jeżeli zatem wnioskodawca złoży to oświadczenie w nieprzekraczalnym terminie do 30 kwietnia 2008 r., to przychód ze sprzedaży w/w lokalu mieszkalnego będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast przychód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego z tym lokalem będzie podlegał opodatkowaniu (…).

Niezależnie od powyższego organ upoważniony uznał, iż (…) kosztem uzyskania tego przychodu będzie wyłącznie kwota wydatkowana w związku z przekształceniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego we własnościowe prawo do lokalu. Do kosztów tych nie można zaliczyć wniesionego wkładu wynoszącego 20% wartości mieszkania określonego jako „mieszkaniowy”. Wydatek z tego tytułu był bowiem warunkiem ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, a nie kosztem nabycia własnościowego prawa do lokalu.


Zatem podatnikowi:

  • przysługuje prawo pomniejszenia uzyskanego przychodu o koszt zapłaconej pośrednikowi prowizji na mocy art. 19 ust. 1 ww. ustawy,
  • przysługuje prawo odliczenia wniesionej w związku z przekształceniem w dniu 20 lutego 2007 r. części wkładu budowlanego w kwocie 6.237,00 zł na mocy art. 30e ust. 2 w zw. z art. 22 ust. 6c ww. ustawy, a nie jak podatnik wskazał art. 36e ust. 2 w zw. z art. 22 ust. 6c tej ustawy,
  • nie przysługuje prawo odliczenia zrewaloryzowanej kwoty wniesionego wkładu mieszkaniowego przed datą przekształcenia, tj. kwoty 32.526,00 zł (...).


Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a–c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1588, ze zm.) od dnia 1 stycznia 2007 r. zostały zmienione zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a–c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) od dnia 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2007 r., opodatkowaniu podlega dochód.

Podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy (w stanie prawnym obowiązującym od dnia 01 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r.), wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie
  • jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)–d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Na podstawie art. 21 ust. 21 ustawy (w stanie prawnym obowiązującym od dnia 01 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r.), zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

W odniesieniu do podatników, którzy uzyskali tego rodzaju przychody w 2007 r. Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 2 kwietnia 2008 r. (Dz.U. Nr 59, poz. 361) przedłużył termin do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych do dnia 30 kwietnia 2008 r.

Do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego przychodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, o którym mowa we wniosku, wynikającego z brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, podatnik musi bezwzględnie spełnić łącznie dwa warunki:

  1. być zameldowanym na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed odpłatnym zbyciem,
  2. w terminie złożenia zeznania podatkowego złożyć oświadczenie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o spełnieniu warunków do zwolnienia.

Zameldowanie na pobyt czasowy nie daje prawa do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia.

Dwunastomiesięczny okres zameldowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy należy liczyć od momentu zameldowania na pobyt stały, a nie od dnia nabycia budynku lub lokalu mieszkalnego. Powyższy przepis stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, a nie stosunki własnościowe.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków, wobec czego tzw. ulga meldunkowa ma zastosowanie także, gdy wymóg zameldowania spełnia jeden z małżonków.

Problematyka dotycząca zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym przychodu z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego (lokalu mieszkalnego) uzyskanego przez oboje małżonków, w sytuacji gdy tylko jeden z nich był zameldowany na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy, znalazła odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów administracyjnych.

Orzecznictwo, w szczególności Naczelnego Sądu Administracyjnego, ukształtowało w tym zakresie jednolitą linię rozstrzygnięć wskazując, że zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków. Zwolnieniem objęty jest przychód z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego (lokalu mieszkalnego) w przypadku spełnienia warunków zwolnienia przez co najmniej jednego z małżonków (np.: wyrok z dnia 17 maja 2011 r. sygn. akt II FSK 102/10, wyrok z dnia 30 sierpnia 2011 r. sygn. akt II FSK 503/10).

Minister Finansów, uwzględniając orzecznictwo sądów administracyjnych, wydał w dniu 7 października 2011 r. interpretację ogólną Nr DD2/033/66/KOI/2011/DD-433, stwierdzając, że tzw. ulga meldunkowa ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków, nawet wówczas, gdy warunek zameldowania spełnia tylko jeden z małżonków. Minister Finansów podkreślił, że wystarczającym dla skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej przez oboje małżonków, jest złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia, przez małżonka spełniającego te warunki.

Podkreślić należy, że problematyka dotycząca zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym przychodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w gruncie, znalazła odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów administracyjnych.

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów w dniu 02 kwietnia 2012 r. podjął uchwałę sygn. akt II FPS 3/11, wskazując m.in., że: „(…) ulga meldunkowa przewidziana w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a/ ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), w stanie prawnym obowiązującym w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., obejmowała swoim zakresem nie tylko przychody uzyskane z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, ale także gruntu, na którym budynek ten został posadowiony (…) W art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a/ u.p.d.o.f. – jak już wyżej stwierdzono w oparciu o odwołanie do art. 21 ust. 21 u.p.d.o.f. – uregulowano tzw. "ulgę meldunkową", w której zakresie mieści się nieruchomość pojęta jako grunt wraz ze związanym z nim budynkiem mieszkalnym (art. 46 K.c.). Redakcja tego przepisu u.p.d.o.f. wskazuje, że normy prawa cywilnego, zawarte w art. 46 i art. 47 K.c., uzupełniają normę prawa podatkowego i stanowią budulec dla instytucji prawnopodatkowej, tzw. "ulgi meldunkowej (…)".

Po podjęciu uchwały przez Naczelny Sąd Administracyjny ugruntowała się jednolita linia orzecznicza sądów administracyjnych stanowiąca, iż przedmiotowe zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych obejmuje również przychody uzyskane ze sprzedaży np. lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w gruncie, np.: wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2012 r. sygn. akt II FSK 1035/10; wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2012 r. sygn. akt II FSK 2612/10; wyrok WSA w Poznaniu z dnia 27 czerwca 2012 r. sygn. akt I SA/Po 455/12.

W świetle powyższego, jeżeli zostały spełnione łącznie ustawowe warunki, to zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, znajdzie zastosowanie do przychodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w gruncie.

W kwestii opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c) ustawy, należy wskazać, że podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia. Podatek płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 ustawy).

Zgodnie z regulacjami prawnymi określonymi w art. 22 ust. 6c ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady. Wysokość nakładów, o których mowa w tym przepisie, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ustawy).

Dochodu z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ustawy).

Z opisanego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego nastąpiło w dniu 21 lutego 2007 r. na mocy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 119, poz. 1116, ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 lipca 2007 r. Przepis art. 111 ust. 1 tej ustawy stanowi, że na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu po dokonaniu przez niego:

  1. spłaty przypadającej na ten lokal części zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami;
  2. spłaty przypadającego na ten lokal uzupełnienia wkładu mieszkaniowego z tytułu modernizacji budynku w rozumieniu art. 61 ust. 5;
  3. spłaty przypadających na ten lokal zobowiązań spółdzielni z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych na sfinansowanie kosztów remontów nieruchomości, w której znajduje się lokal;
  4. spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1;
  5. wpłaty różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a zwaloryzowaną wartością wniesionego całego wkładu mieszkaniowego albo jego części. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, to różnica pomiędzy wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, podlega zmniejszeniu o 50% wartości pomocy uzyskanej przez spółdzielnię zwaloryzowanej proporcjonalnie do aktualnej wartości rynkowej lokalu. Przepis art. 461 stosuje się odpowiednio.

Aby nabyć od spółdzielni mieszkaniowej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, członek spółdzielni, któremu przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, musi spełnić określone ustawowo warunki finansowe. Przede wszystkim jest zobowiązany do spłaty, przypadającą na jego lokal część kosztów budowy, w tym wkład mieszkaniowy.

Część podlegająca spłacie jest różnicą wynikającą z wartości rynkowej lokalu a zwaloryzowaną wartością całego wkładu mieszkaniowego (w przypadku, gdy członek spółdzielni mieszkaniowej pokrył już pełną różnicę między całkowitym kosztem budowy a pomocą z zewnątrz), bądź różnicą wynikającą z wartości rynkowej lokalu a zwaloryzowaną wartością wniesionej przez członka części wkładu mieszkaniowego (w przypadku, gdy członek spółdzielni mieszkaniowej nie wniósł jeszcze całego wkładu mieszkaniowego, gdyż nadal spłaca kredyt zaciągnięty przez spółdzielnię na budowę, czyli na pokrycie części wkładu mieszkaniowego członka). Wpłacając tę różnicę, członek spółdzielni mieszkaniowej dokonuje jednocześnie spłaty tej części kredytu, jaki spółdzielnia zaciągnęła na budowę, której nie spłacił do dnia przekształcenia prawa lokatorskiego we własnościowe.

Spłata proporcjonalnej części kosztów może nastąpić zarówno przed ustanowieniem lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, a także po ustanowieniu takiego prawa, jako dopłata czy uzupełnienie. Okres w jakim zostanie to dokonane nie może mieć wpływu na to czy takie wydatki finansowe zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu.

W świetle powyższego, stosownie do art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zarówno kwota będąca częścią wkładu mieszkaniowego na dzień przekształcenia, jak i zrewaloryzowana kwota będąca uzupełnieniem wkładu mieszkaniowego, po udokumentowaniu, będą stanowiły koszty uzyskania przychodu związane z odpłatnym zbyciem lokalu mieszkalnego. Wnioskodawca w tym zakresie nieprawidłowo wskazał (…) art. 36e ust. 2 z zw. (…).

Natomiast koszty dotyczące pośrednictwa w sprzedaży lokalu mieszkalnego pomniejszą przychód z odpłatnego zbycia lokalu (art. 19 ust. 1 ustawy).

Mając na względzie powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, jest prawidłowe, o ile zostały spełnione ustawowe warunki.

Natomiast organ upoważniony zasadnie wskazał, iż (…) podatnikowi przysługuje prawo pomniejszenia uzyskanego przychodu o koszt zapłaconej pośrednikowi prowizji na mocy art. 19 ust. 1 (…) ustawy oraz, że (…) jak wynika z (…) art. 30e ww. ustawy (…) koszty uzyskania przychodu odlicza się od przychodu, a efektem tych odliczeń jest podstawa opodatkowania. Z tego względu stanowisko Wnioskodawcy, iż koszty te odlicza się od podstawy opodatkowania jest nieprawidłowe; doszłoby bowiem do podwójnego ich odliczenia.

Należało jednak, z urzędu, dokonać zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, działającego w imieniu Ministra Finansów, gdyż uznanie, iż (…) Przychód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego z tym lokalem podlega opodatkowaniu (...) oraz, że (…) nie przysługuje prawo odliczenia zrewaloryzowanej kwoty wniesionego wkładu mieszkaniowego przed datą przekształcenia (…), jest nieprawidłowe.

Minister Finansów, jeżeli stwierdzi nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, stosownie do art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej dokonuje, z urzędu, jej zmiany, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów administracyjnych. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.


Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu zmienionej interpretacji – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270, ze zm.).

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj