Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-870/13-5/NS
z 23 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, reprezentowanego przez pełnomocnika doradcę podatkowego przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2013 r. (data wpływu 25 września 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 września 2013 r. (daty wpływu 25 i 26 września 2013 r.) oraz z dnia 6 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania spółki jawnej za podatnika podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania spółki jawnej za podatnika podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 25 września 2013 r. (daty wpływu 25 i 26 września 2013 r.) o dowód wpłaty opłaty skarbowej od pełnomocnictwa oraz z dnia 6 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, zatrudnioną w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością („Spółka”) na podstawie umowy o pracę, której zakres aktualnie obejmuje zarówno czynności mające cechy zarządzania przedsiębiorstwem, jak również czynności o charakterze typowo doradczym, czy też eksperckim.

Zainteresowany rozważa, wraz z innymi pracownikami Spółki (menadżerami wyższego szczebla, członkami zarządu) założenie spółki jawnej, która świadczyłaby na rzecz ich dotychczasowego pracodawcy (Spółki) – oraz na dalszym etapie również na rzecz innych podmiotów – czynności doradcze. W pewnym zakresie czynności doradcze realizowane przez spółkę jawną będą pokrywały się z czynnościami wykonywanymi obecnie na podstawie umów o pracę.

Spółka jawna będzie przedsiębiorcą, zarejestrowanym w KRS i będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Z tytułu wykonywania usług na rzecz Spółki, spółka jawna będzie wystawiała faktury VAT. Płatność na rzecz spółki jawnej będzie płatnością globalną. Ewentualny podział zysku pomiędzy jej poszczególnych wspólników będzie następował na podstawie zasad ustalonych w umowie spółki jawnej.

Czynności doradcze byłyby wykonywane na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych („Umowa”) i obejmowałyby w szczególności:

  • Doradztwo w zakresie sprzedaży:
    • przygotowywanie opracowań dotyczących strategii krótko i długoterminowych Spółki na rynku polskim i na rynkach zagranicznych,
    • opracowywanie koncepcji systemów dystrybucji i sprzedaży produktów Spółki,
    • przygotowywanie raportów i analiz w zakresie możliwości rozwoju rynku dla dystrybucji produktów Spółki,
    • przygotowywanie zasad polityki handlowej, współtworzenie polityki cenowej Spółki.
  • Doradztwo w zakresie realizacji inwestycji:
    • przygotowywanie planów inwestycyjnych Spółki w formie raportów, analiz oraz szczegółowych harmonogramów itp.,
    • przygotowywanie rekomendacji w zakresie możliwości poprawy efektywności procesów biznesowych realizowanych w przedsiębiorstwie Spółki,
    • badanie, przegląd i weryfikację danych dotyczących dostępnych technologii na rynku, na którym działa Spółka,
    • udzielanie konsultacji w zakresie decyzji inwestycyjnych dotyczących rozpoczęcia lub rozszerzenia produkcji o nowe asortymenty.
  • Doradztwo w zakresie działalności operacyjnej:
    • przygotowanie budżetu kosztów stałych w oparciu o wskazane przez zlecającego założenia,
    • opracowanie krótko i długoterminowych szczegółowych planów strategicznych w zakresie planowania zakupów surowców i materiałów do produkcji,
    • analizę efektywności planowania produkcji,
    • doradztwo w zakresie warunków bezpieczeństwa pracy, przestrzegania przepisów BHP,
    • opiniowanie możliwości poprawy efektywności projektów realizowanych w przedsiębiorstwie,
    • doradztwo w zakresie ustalania struktury i zasad wynagradzania pracowników.
  • Doradztwo w zakresie przetwórstwa i organizacji produkcji:
    • opracowywanie koncepcji produktu i procesu technologicznego (wdrażanie nowych produktów, modernizacja istniejących) w formie raportów, analiz itp.,
    • tworzenie systemu ciągłego podnoszenia jakości i wydajności pracy oraz optymalizacji wszystkich procesów w obszarze organizacji produkcji,
    • przygotowanie analiz rentowności projektów inwestycyjnych,
    • opracowywanie systemu nadzoru nad sprawnością maszyn i urządzeń linii produkcyjnych (planowanie i realizacja nowych zakupów, remontów, modernizacji),
    • doradztwo w zakresie projektowania narzędzi i przyrządów technologicznych,
    • doradztwo w zakresie: wdrożenia do produkcji nowych wyrobów i detali oraz optymalizacji produkcji wyrobów wdrożonych.
  • Doradztwo w zakresie marketingu:
    • analiza założeń Spółki i udzielanie konsultacji w procesie ustalania i zatwierdzania zadań i celów sprzedaży,
    • opracowywanie i aktualizacja strategii marketingowej, badanie potencjału rynkowego itp.,
    • przygotowywanie analiz rynku ukierunkowanych na identyfikację nowych klientów i produktów,
    • wyszukiwanie i analizę projektów podobnych w charakterze do projektów prowadzonych lub planowanych przez spółkę (w tym projektów w zakresie przejęć i fuzji).
  • Doradztwo w zakresie finansów:
    • opiniowanie podejmowania kluczowych dla Spółki decyzji finansowych,
    • doradztwo w zakresie planów inwestycyjnych Spółki,
    • analiza rozwiązań zapewniających optymalną rentowność Spółki, jak również związanych z przyszłością Spółki – fuzje, przejęcia, reorganizacja lub sprzedaż marek etc.,
    • doradztwo w zakresie sposobu kontroli kosztów działalności wszystkich struktur przedsiębiorstwa względem budżetu: kredytu, należności, płynność etc., doradztwo w zakresie optymalizacji kosztowej funkcjonowania Spółki,
    • analiza ryzyka finansowego inwestycji, transakcji, lokat itp., rekomendacja inwestycji, przygotowywanie raportów, analiz i zaleceń w tym zakresie,
    • opracowywanie, analizowanie krótko-, średnio- i długoterminowych strategii i planów finansowych Spółki,
    • przygotowywanie rekomendacji w sterowaniu płynnością finansową Spółki,
    • doradztwo w zakresie kontroli i rozliczeń z pracownikami Spółki,
    • opiniowanie prawidłowości rozliczeń podatkowych.

Wnioskodawca podkreśla, że wymienione powyżej czynności doradcze będą świadczone przez spółkę jawną samodzielnie, ich realizacja będzie miała charakter projektowy (nie będą zastrzegane miesięczne limity godzinowe i usługi będą wynagradzane ryczałtowo), będą co do zasady świadczone w czasie i miejscu wybranym przez spółkę jawną (i pomimo, że w praktyce będą wykonywane w siedzibie Spółki, to wedle uznania spółki jawnej będą mogły być wykonywane również poza jej siedzibą, chyba, że z natury danej usługi będzie wynikało, że jej świadczenie poza siedzibą Spółki byłoby nadmiernie uciążliwe), spółka jawna będzie ponosiła pełną odpowiedzialność za świadczone usługi oraz spółka jawna będzie ponosiła pełne ryzyko gospodarcze związane ze świadczonymi na rzecz Spółki usługami. Po spełnieniu określonych w Umowie celów, spółka jawna będzie uprawniona do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia. W ramach swoich obowiązków, spółka jawna będzie przedstawiała comiesięczny raport dokumentujący przebieg wykonanych w danym miesiącu usług doradczych na rzecz Spółki obejmujący listę korespondencji (w tym e-mail) oraz ewentualnie raportów, opracowań, analiz, rekomendacji etc., sporządzonych na rzecz Spółki w ramach świadczonych usług.

Spółka jawna planuje rozpoczęcie świadczenia usług doradczych na rzecz Spółki z dniem 1 stycznia 2014 r., przy czym wspólnicy spółki jawnej (w tym Wnioskodawca), wykonywaliby w dalszym ciągu obowiązki o charakterze „zarządczym” na rzecz dotychczasowego pracodawcy, czyli Spółki.

Zatem z dniem 1 stycznia 2014 r. usługi o charakterze zarządczym byłyby świadczone przez przyszłych wspólników spółki jawnej na rzecz Spółki na dotychczasowych zasadach (umowa o pracę), zaś usługi doradcze byłyby świadczone przez spółkę jawną na podstawie Umowy.

Z pisma z dnia 6 grudnia 2013 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, że:

  1. Przychody jakie spółka jawna będzie osiągać z tytułu czynności wskazanych we wniosku nie będą się mieścić w zakresie przychodów wskazanych w art. 13 ust. 1 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
  2. Nazwa spółki jawnej oraz adres jej siedziby:
    X spółka jawna
    ul. (…)
  3. Stopień zaawansowania tworzenia spółki – na dzień złożenia niniejszej informacji, spółka jest na etapie jej tworzenia. Wspólnicy uzgadniają treść umowy spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego powyżej stanu sprawy, spółka jawna będzie podatnikiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wykonywane przez spółkę jawną będą podlegały opodatkowaniu VAT i w związku z powyższym spółka jawna będzie zobowiązana do wystawiania faktur VAT w tym zakresie (przyszły wspólnik mającej powstać spółki jawnej).

Uzasadnienie.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednakże takie czynności będą opodatkowane jeżeli będą wykonywane przez podatnika VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalnością gospodarczą jest wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 Ustawy VAT).

Jak się wskazuje w piśmiennictwie, „powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Aczkolwiek ustawa nie wyraża tego wprost, przyjąć należy, że działalnością gospodarczą jest w zasadzie tylko ta aktywność, która wykonywana jest zawodowo, w sposób profesjonalny. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwała na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności” (A. Bartosiewicz, Komentarz do art. 15 Ustawy VAT, LEX 2013).

Na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 Ustawy VAT, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 Ustawy PIT, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Czynności wykonywane przez spółkę jawną nie będą mogły być zaliczone do któregokolwiek z rodzajów działalności określonych w art. 13 pkt 2-9 Ustawy PIT, w szczególności nie będą one zaliczane do przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze (art. 13 pkt 9 Ustawy PIT). W świetle informacji przedstawionych powyżej Zainteresowany wskazuje, że spółka jawna nie będzie wykonywała jakichkolwiek czynności mających cechy kontraktu menadżerskiego, czynności zarządzania przedsiębiorstwem, czy też podobnych umów. W opinii Wnioskodawcy, nie ma wątpliwości, że dotyczą one wyłącznie usług o charakterze specjalistycznym, doradczym i nie obejmują swoim zakresem czynności dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem (takie czynności będą wykonywane przez poszczególnych wspólników spółki jawnej na podstawie umów o pracę). Ich istotą jest bowiem doradztwo i przygotowywanie projektów, rekomendacji, analiz, raportów, opracowań i zaleceń dla odpowiednich organów Spółki.

Tym samym należy uznać, że spółka jawna będzie prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu przytoczonych powyżej przepisów Ustawy VAT, w związku z czym będzie podatnikiem VAT.

W konsekwencji, w świetle art. 106 ust. 1 Ustawy VAT, będzie ona obwiązana do wystawiania faktur VAT stwierdzających dokonanie sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów uznać należy, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być w zasadzie każdy samodzielny podmiot prawny, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą.

Pojęcie działalności gospodarczej zdefiniowane zostało również w drugim akapicie art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”. W myśl tego przepisu działalnością gospodarczą jest wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów. Przepis ten stwierdza, że wykorzystywanie własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych w sposób ciągły, należy w szczególności uznać za działalność gospodarczą.

W akapicie pierwszym, art. 9 ust. 1 określa osobę, która może stać się podatnikiem, jako każdą osobę, która niezależnie prowadzi w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

Artykuł 10 wyjaśnia znaczenie terminu „samodzielnie” użytego w art. 9 ust. 1. Na mocy tego przepisu, warunek, o którym mowa w art. 9 ust. 1, przewidujący, że działalność gospodarcza jest prowadzona samodzielnie wyklucza opodatkowanie VAT pracowników i innych osób, o ile są one związane z pracodawcą umową o pracę lub jakimikolwiek innymi więzami prawnymi tworzącymi stosunek prawny między pracodawcą a pracownikiem w zakresie warunków pracy, wynagrodzenia i odpowiedzialności pracodawcy.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniach sprecyzował, że za samodzielną nie będzie mogła być uznana działalność gospodarcza, która wykonywana jest przy wykorzystaniu infrastruktury i organizacji wewnętrznej podmiotu, na rzecz którego jest prowadzona, nie powoduje żadnego ryzyka ekonomicznego po stronie usługodawcy, a nadto nie powoduje odpowiedzialności usługodawcy wobec osób trzecich za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością (orzeczenia w sprawie C-202/90 Ayuntamiento de Sevilla a Recandadores de Tributos de las Zonas primera y Segunda, C-235/85 pomiędzy Komisją Europejską a Królestwem Holandii).

W celu określenia granic pojęcia „działalności gospodarczej” i „podatnika” należy przypomnieć art. 9 ust. 2 i art. 12 ust. 1 Dyrektywy.

Artykuł 9 ust. 2 stwierdza, że oprócz osób, o których mowa w ustępie 1, każda osoba, która w sporadycznych przypadkach, dostarcza nowy środek transportu (...) jest uznawana za podatnika. Przy czym, artykuł 12 ust. 1 stanowi, że „państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie zawiera transakcje związane z działalnością, o której mowa w drugim akapicie artykułu 9 ust. 1, w szczególności (...)”.

Dyrektywa VAT zapewnia bardzo szeroki zakres działalności gospodarczej, obejmujący wszystkie etapy produkcji, dystrybucji i dostarczania towarów i usług. Fakt, że działalność gospodarcza, która ma być traktowana jako taka, nie jest działalnością wykonywaną okazjonalnie, nie oznacza to, że działalność ta, aby mieścić się w zakresie podatku VAT, musi osiągnąć pewną liczbę operacji lub osiągnąć określony poziom dochodu. Decydującym elementem jest wola lub zamiar osoby dokonującej czynności, aby brać udział w produkcji, dystrybucji lub dostarczaniu dóbr lub usług. Elementem definiującym działalność gospodarczą na gruncie przepisów Dyrektywy jest to, że osoba, w celu wykonywania swoich działań, wykorzystuje zasoby ludzkie lub rzeczowe w taki sam sposób, jak są one wykorzystywane przez producenta, handlowca lub osoby świadczące usługi. Działalność gospodarcza w rozumieniu dyrektywy w sprawie VAT będzie miała miejsce, gdy zaistnieje zamiar wykorzystania i zorganizowania środków w celu wzięcia udziału w produkcji, dystrybucji towarów lub świadczeniu usług.

W oparciu o art. 15 ust. 3 ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

  1. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.);
  2. (uchylony);
  3. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zauważyć należy, że ustanowione w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy przesłanki, przy zaistnieniu których stosowane jest wyłączenie z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie jest bezwarunkowe. Istotnym bowiem dla wyłączenia czynności z katalogu działań uznawanych za samodzielną działalność gospodarczą jest łączne spełnienie warunków, w których te czynności muszą być realizowane, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Oznacza to, że przychody z tytułu wykonywanych czynności nie tylko winny być wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz także spełnione muszą zostać pozostałe kryteria przedmiotowe określające m.in. czy działanie usługodawcy odbywa się na warunkach ryzyka gospodarczego, a tym samym kto ponosi odpowiedzialność za wykonane usługi.

Każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy usługobiorcą a usługodawcą jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Jednakże nie w każdym stosunku cywilnoprawnym określony jest zakres odpowiedzialności zlecającego za wykonanie zlecanych czynności. Sformułowanie w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług odnoszące się do odpowiedzialności należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich, za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy. Tak bowiem rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności określa, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

Zatem nie będzie podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług osoba, która w ramach podpisanej umowy nie będzie ponosić ryzyka w związku z wykonywanymi czynnościami. Tylko spełnienie wymogów wyłączających samodzielność działania poprzez zawarcie więzi prawnej między zleceniodawcą a zleceniobiorcą co do warunków wykonywania zleconych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich pozwala jednocześnie wyłączyć wykonywane czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną, zatrudnioną Spółce na podstawie umowy o pracę, której zakres aktualnie obejmuje zarówno czynności mające cechy zarządzania przedsiębiorstwem, jak również czynności o charakterze typowo doradczym, czy też eksperckim. Zainteresowany rozważa, wraz z innymi pracownikami Spółki (menadżerami wyższego szczebla, członkami zarządu) założenie spółki jawnej, która świadczyłaby na rzecz ich dotychczasowego pracodawcy (Spółki) – oraz na dalszym etapie również na rzecz innych podmiotów – czynności doradcze. W pewnym zakresie czynności doradcze realizowane przez spółkę jawną będą pokrywały się z czynnościami wykonywanymi obecnie na podstawie umów o pracę. Spółka jawna będzie przedsiębiorcą, zarejestrowanym w KRS i będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Z tytułu wykonywania usług na rzecz Spółki, spółka jawna będzie wystawiała faktury VAT. Płatność na rzecz spółki jawnej będzie płatnością globalną. Ewentualny podział zysku pomiędzy jej poszczególnych wspólników będzie następował na podstawie zasad ustalonych w umowie spółki jawnej. Czynności doradcze byłyby wykonywane na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych i obejmowałyby w szczególności:

  • Doradztwo w zakresie sprzedaży:
    • przygotowywanie opracowań dotyczących strategii krótko i długoterminowych Spółki na rynku polskim i na rynkach zagranicznych,
    • opracowywanie koncepcji systemów dystrybucji i sprzedaży produktów Spółki,
    • przygotowywanie raportów i analiz w zakresie możliwości rozwoju rynku dla dystrybucji produktów Spółki,
    • przygotowywanie zasad polityki handlowej, współtworzenie polityki cenowej Spółki.
  • Doradztwo w zakresie realizacji inwestycji:
    • przygotowywanie planów inwestycyjnych Spółki w formie raportów, analiz oraz szczegółowych harmonogramów itp.,
    • przygotowywanie rekomendacji w zakresie możliwości poprawy efektywności procesów biznesowych realizowanych w przedsiębiorstwie Spółki,
    • badanie, przegląd i weryfikację danych dotyczących dostępnych technologii na rynku, na którym działa Spółka,
    • udzielanie konsultacji w zakresie decyzji inwestycyjnych dotyczących rozpoczęcia lub rozszerzenia produkcji o nowe asortymenty.
  • Doradztwo w zakresie działalności operacyjnej:
    • przygotowanie budżetu kosztów stałych w oparciu o wskazane przez zlecającego założenia,
    • opracowanie krótko i długoterminowych szczegółowych planów strategicznych w zakresie planowania zakupów surowców i materiałów do produkcji,
    • analizę efektywności planowania produkcji,
    • doradztwo w zakresie warunków bezpieczeństwa pracy, przestrzegania przepisów BHP,
    • opiniowanie możliwości poprawy efektywności projektów realizowanych w przedsiębiorstwie,
    • doradztwo w zakresie ustalania struktury i zasad wynagradzania pracowników.
  • Doradztwo w zakresie przetwórstwa i organizacji produkcji:
    • opracowywanie koncepcji produktu i procesu technologicznego (wdrażanie nowych produktów, modernizacja istniejących) w formie raportów, analiz itp.,
    • tworzenie systemu ciągłego podnoszenia jakości i wydajności pracy oraz optymalizacji wszystkich procesów w obszarze organizacji produkcji,
    • przygotowanie analiz rentowności projektów inwestycyjnych,
    • opracowywanie systemu nadzoru nad sprawnością maszyn i urządzeń linii produkcyjnych (planowanie i realizacja nowych zakupów, remontów, modernizacji),
    • doradztwo w zakresie projektowania narzędzi i przyrządów technologicznych,
    • doradztwo w zakresie: wdrożenia do produkcji nowych wyrobów i detali oraz optymalizacji produkcji wyrobów wdrożonych.
  • Doradztwo w zakresie marketingu:
    • analiza założeń Spółki i udzielanie konsultacji w procesie ustalania i zatwierdzania zadań i celów sprzedaży,
    • opracowywanie i aktualizacja strategii marketingowej, badanie potencjału rynkowego itp.,
    • przygotowywanie analiz rynku ukierunkowanych na identyfikację nowych klientów i produktów,
    • wyszukiwanie i analizę projektów podobnych w charakterze do projektów prowadzonych lub planowanych przez spółkę (w tym projektów w zakresie przejęć i fuzji).
  • Doradztwo w zakresie finansów:
    • opiniowanie podejmowania kluczowych dla Spółki decyzji finansowych,
    • doradztwo w zakresie planów inwestycyjnych Spółki,
    • analiza rozwiązań zapewniających optymalną rentowność Spółki, jak również związanych z przyszłością Spółki – fuzje, przejęcia, reorganizacja lub sprzedaż marek etc.,
    • doradztwo w zakresie sposobu kontroli kosztów działalności wszystkich struktur przedsiębiorstwa względem budżetu: kredytu, należności, płynność etc., doradztwo w zakresie optymalizacji kosztowej funkcjonowania Spółki,
    • analiza ryzyka finansowego inwestycji, transakcji, lokat itp., rekomendacja inwestycji, przygotowywanie raportów, analiz i zaleceń w tym zakresie,
    • opracowywanie, analizowanie krótko-, średnio- i długoterminowych strategii i planów finansowych Spółki,
    • przygotowywanie rekomendacji w sterowaniu płynnością finansową Spółki,
    • doradztwo w zakresie kontroli i rozliczeń z pracownikami Spółki,
    • opiniowanie prawidłowości rozliczeń podatkowych.

Wnioskodawca podkreśla, że wymienione powyżej czynności doradcze będą świadczone przez spółkę jawną samodzielnie, ich realizacja będzie miała charakter projektowy (nie będą zastrzegane miesięczne limity godzinowe i usługi będą wynagradzane ryczałtowo), będą co do zasady świadczone w czasie i miejscu wybranym przez spółkę jawną (i pomimo, że w praktyce będą wykonywane w siedzibie Spółki, to wedle uznania spółki jawnej będą mogły być wykonywane również poza jej siedzibą, chyba, że z natury danej usługi będzie wynikało, że jej świadczenie poza siedzibą Spółki byłoby nadmiernie uciążliwe), spółka jawna będzie ponosiła pełną odpowiedzialność za świadczone usługi oraz spółka jawna będzie ponosiła pełne ryzyko gospodarcze związane ze świadczonymi na rzecz Spółki usługami. Po spełnieniu określonych w Umowie celów, spółka jawna będzie uprawniona do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia. W ramach swoich obowiązków, spółka jawna będzie przedstawiała comiesięczny raport dokumentujący przebieg wykonanych w danym miesiącu usług doradczych na rzecz Spółki obejmujący listę korespondencji (w tym e-mail) oraz ewentualnie raportów, opracowań, analiz, rekomendacji etc., sporządzonych na rzecz Spółki w ramach świadczonych usług. Spółka jawna planuje rozpoczęcie świadczenia usług doradczych na rzecz Spółki z dniem 1 stycznia 2014 r., przy czym wspólnicy spółki jawnej (w tym Wnioskodawca), wykonywaliby w dalszym ciągu obowiązki o charakterze „zarządczym” na rzecz dotychczasowego pracodawcy, czyli Spółki. Zatem z dniem 1 stycznia 2014 r. usługi o charakterze zarządczym byłyby świadczone przez przyszłych wspólników spółki jawnej na rzecz Spółki na dotychczasowych zasadach (umowa o pracę), zaś usługi doradcze byłyby świadczone przez spółkę jawną na podstawie Umowy. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przychody jakie spółka jawna będzie osiągać z tytułu czynności wskazanych we wniosku nie będą się mieścić w zakresie przychodów wskazanych w art. 13 ust. 1 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższego opisu wynika zatem, że spółka jawna będzie ponosiła pełną odpowiedzialność za świadczone usługi oraz spółka jawna będzie ponosiła pełne ryzyko gospodarcze związane ze świadczonymi na rzecz Spółki usługami, natomiast przychody jakie spółka jawna będzie osiągać z tytułu opisanych czynności nie będą się mieścić w zakresie przychodów wskazanych w art. 13 ust. 1 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc przedstawione okoliczności sprawy do powołanych wyżej przepisów prawa należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że w ramach rozważanej umowy o świadczenie usług doradczych pomiędzy spółką jawną a Spółką nie wystąpią przesłanki wynikające z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy – usługi doradcze świadczone przez spółkę jawną na rzecz Spółki uznać należy za samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym spółka jawna z tytułu świadczenia usług doradczych na rzecz Spółki będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że spółka jawna z tytułu wykonywania czynności doradczych na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania spółki jawnej za podatnika podatku od towarów i usług. Natomiast kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych została rozstrzygnięta odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj