Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-756/13-4/AWa
z 21 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2013 r. (data wpływu 21 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 listopada 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez podmiot posiadający status niepublicznej placówki oświatowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez podmiot posiadający status niepublicznej placówki oświatowej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 listopada 2013 r. o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą (…). Głównym przedmiotem działalności Zainteresowanego jest świadczenie usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKD 85.59.B). Większość z organizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń adresowanych jest do fizjoterapeutów, lekarzy oraz innych osób związanych z branżą medyczną.

W niedalekiej przyszłości Zainteresowany zamierza uzyskać status niepublicznej placówki oświatowej w rozumieniu art. 3 pkt 3 w zw. z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty uzyskując w tym celu stosowny wpis w ewidencji placówek oświatowych prowadzonej przez właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z dyspozycją art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Z pisma z dnia 4 listopada 2013 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku, wynika, że:

  1. W chwili obecnej, Wnioskodawca nie jest podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty. Dopiero w niedalekiej przyszłości Zainteresowany zamierza uzyskać status niepublicznej placówki oświatowej w rozumieniu art. 3 pkt 3 w zw. z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty stając się tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, podmiotem objętym systemem oświaty (w tym celu Zainteresowany uzyska stosowny wpis w ewidencji placówek oświatowych prowadzonej przez właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z dyspozycją art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty).
  2. Jak zostało wskazane w złożonym uprzednio wniosku, w ocenie Wnioskodawcy, organizowane przez Zainteresowanego kursy i szkolenia mieszczą się w definicji usług kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Co za tym idzie, w ocenie Wnioskodawcy, świadczy On usługi kształcenia, o których mowa w ww. przepisie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po uzyskaniu przez Wnioskodawcę statusu niepublicznej placówki oświatowej na skutek uzyskania wpisu w ewidencji placówek oświatowych prowadzonej przez właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z dyspozycją art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji świadczone przez Zainteresowanego będą mogły korzystać ze zwolnienia w zakresie podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, po uzyskaniu przez Zainteresowanego statusu niepublicznej placówki oświatowej na skutek uzyskania wpisu w ewidencji placówek oświatowych prowadzonej przez właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z dyspozycją art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji świadczone przez Wnioskodawcę będą mogły korzystać ze zwolnienia w zakresie podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Uzasadnienie.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, „zwalnia się od podatku (...) usługi świadczone przez (...) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania (...) oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane”.

Literalne brzmienie ww. przepisu, w ocenie Wnioskodawcy, skłania do wniosku, że możliwość skorzystania ze zwolnienia w zakresie podatku VAT w stosunku do usług szkoleniowych warunkowana jest łącznym spełnieniem następujących przestanek:

  1. podmiot świadczący usługi szkoleniowe musi być objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty oraz
  2. usługi te muszą być usługami w zakresie kształcenia i wychowania.

Ad. 1

Wnioskodawca jako jednostka objęta systemem oświaty.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast, według art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 82 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, jednostka samorządu terytorialnego dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, warunkiem uzyskania statusu jednostki objętej systemem oświaty jest posiadanie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez odpowiednią jednostkę samorządu terytorialnego. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, dany podmiot musi posiadać stosowny wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, przez co staje się jednostką objętą systemem oświaty.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że Zainteresowany w niedalekiej przyszłości uzyska stosowny wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, stwierdzić należy, że warunek dotyczący posiadania statusu jednostki objętej systemem oświaty (po uzyskaniu ww. wpisu) zostanie spełniony.

Powyższe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach prawa podatkowego:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP1/443-1830/11/LSz), w której organ stwierdził, że „mając na uwadze postanowienia art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca, posiadając wpis do ewidencji placówek niepublicznych, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy i jako placówka kształcenia ustawicznego świadczy usługę w zakresie kształcenia w odniesieniu do wskazanych szkoleń. W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania”;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPP2/443-548/11-6/JR), w której organ stwierdził, że „w przypadku, gdy Wnioskodawca uzyska zaświadczenie o wpisie do ewidencji placówek niepublicznych (...) to z chwilą uzyskania tego zaświadczenia, Wnioskodawca będzie spełniał kryteria uprawniające do zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy przedmiotowych usług jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.”
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP2/443-218/13-2/MM).

Ad. 2

Świadczenie usług w zakresie kształcenia i wychowania.

Druga przesłanka zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT stwierdza, że zwolnienie to obejmuje usługi kształcenia i wychowania. Oznacza to, że zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT dotyczy obu tych rodzajów usług, zarówno usług w zakresie kształcenia, jak i usług w zakresie wychowania. Nie ma przy tym konieczności, aby dana jednostka objęta systemem oświaty świadczyła jednocześnie usługi w zakresie kształcenia i usługi w zakresie wychowania. Analiza przepisu art. 43 ust. 1. pkt 26 lit. a ustawy o VAT prowadzi bowiem do wniosku, że zwolnienie to obejmuje każdy z tych rodzajów usług, również wtedy, gdy dana jednostka prowadzi działalność wyłącznie w zakresie jednego z tych rodzajów, to jest wyłącznie usługi w zakresie kształcenia albo wyłącznie usługi w zakresie wychowania.

Powyższe stanowisko znajduje jednoznaczne potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe.

Przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPP1/443-276/12-5/IG) organ podatkowy stwierdził, że „zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania”.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izy Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP1/443-649/11-4/MK), który stwierdził, że „dla możliwości zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o powołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu, zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania”.

Organizowane przez Wnioskodawcę kursy i szkolenia mieszczą się niewątpliwie w zakresie usług kształcenia. W związku z powyższym, w ocenie Zainteresowanego, spełniona jest także druga przesłanka do zastosowania dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei, w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz.Urz. UE.L. Nr 347 str. 1 ze zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Wobec tego, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

W świetle art. 2 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Na podstawie art. 68a ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Według art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z powyższych przepisów wynika, że placówki niepubliczne mogą zatem być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego. Natomiast zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKD 85.59.B). Większość z organizowanych przez Zainteresowanego szkoleń adresowanych jest do fizjoterapeutów, lekarzy oraz innych osób związanych z branżą medyczną. W niedalekiej przyszłości Wnioskodawca zamierza uzyskać status niepublicznej placówki oświatowej w rozumieniu art. 3 pkt 3 w zw. z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty stając się tym samym podmiotem objętym systemem oświaty (w tym celu Zainteresowany uzyska stosowny wpis w ewidencji placówek oświatowych prowadzonej przez właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z dyspozycją art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty). Organizowane przez Wnioskodawcę kursy i szkolenia mieszczą się w definicji usług kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz opisanego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

  1. dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  2. podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Tym samym świadczone przez Zainteresowanego, będącego jednostką objętą systemem oświaty, usługi kształcenia w zakresie pozaszkolnych form edukacji organizowanych w szczególności w postaci szkoleń adresowanych do fizjoterapeutów, lekarzy oraz innych osób związanych z branżą medyczną będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, bowiem zostaną spełnione przesłanki podmiotowo-przedmiotowe wynikające z tego przepisu.

Podsumowując, po uzyskaniu przez Wnioskodawcę statusu niepublicznej placówki oświatowej na skutek dokonanego wpisu w ewidencji placówek oświatowych prowadzonej przez właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z dyspozycją art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji świadczone przez Zainteresowanego będą mogły korzystać ze zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Wnioskodawca spełni wówczas przesłanki, o których mowa w cyt. wyżej przepisie, tj. będzie jednostką objętą systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą - jak wskazał Zainteresowany - usługi w zakresie kształcenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj