Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-476/13-3/EWW
z 9 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2013 r. (data wpływu 10 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej do 30 września 2013 r. zaliczki na dostawę towarów wykazanych w załączniku nr 11 do ustawy VAT, dokonaną w październiku 2013 r. – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej do 30 września 2013 r. zaliczki na dostawę towarów wykazanych w załączniku nr 11 do ustawy VAT, dokonaną w październiku 2013 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

„A” S.A. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonującym czynności opodatkowane VAT. W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje sprzedaży oraz zakupu towarów na terenie kraju na rzecz/od czynnych podatników VAT (głównie wyroby z miedzi oraz wyroby ze stali), odnośnie których VAT należny:

  • w stanie prawnym obowiązującym do 30 września 2013 r. zobowiązany był ustalać sprzedawca według stawki 23%,
  • w stanie prawnym obowiązującym od 1 października 2013 r. zobowiązany jest ustalać nabywca, w związku z nowelizacją załącznika nr 11 do ustawy VAT. Dostawy tych towarów objęte są tzw. odwrotnym obciążeniem, w związku ze spełnieniem warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy VAT, co oznacza, że nabywca tych towarów (a nie sprzedawca) zobowiązany jest do naliczenia VAT należnego.

Na przełomie września i października 2013 r. w Spółce zaistniały następujące sytuacje, w odniesieniu do towarów, które z dniem 1 października 2013 r. zostały objęte odwrotnym obciążeniem:

  • Spółka w dniach 25-30 września 2013 r. dokonała wydań towarów nabywcom (objętych odwrotnym obciążeniem od 1 października 2013 r.); faktura dokumentująca sprzedaż tych towarów została wystawiona przez Wnioskodawcę w siódmym dniu od daty wydania towaru nabywcy, tj. w październiku 2013 r.;
  • Spółka do 30 września 2013 r. otrzymała od nabywcy krajowego zaliczkę na poczet dostawy, przy czym zaliczka nie pokrywała 100% ceny towaru; VAT należny od otrzymanej zaliczki został przez Wnioskodawcę ustalony w miesiącu jej otrzymania; dostawa towarów, na poczet której została wpłacona zaliczka została dokonana po dniu 1 października 2013 r.;
  • Spółka w dniach 25-30 września 2013 r. otrzymała od dostawcy towary (objęte odwróconym obciążeniem od 1 października 2013 r.); faktura dokumentująca zakup tych towarów została wystawiona przez dostawcę Wnioskodawcy nie później niż w siódmym dniu od daty wydania towaru Spółce, tj. w październiku 2013 r.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że: (i) zakupy towarów, które od dnia 1 października 2013 r. objęte są odwrotnym obciążeniem, dokonywane są przez Spółkę wyłącznie w celu realizacji czynności opodatkowanych VAT, (ii) z dniem wydania towarów nabywcy/Wnioskodawcy strona kupująca posiada prawo do rozporządzania towarem jak właściciel.

W zaistniałym stanie oraz wobec zmiany przepisów prawa, Spółka ma wątpliwości co do zasad opodatkowania towarów, które z dniem 1 października 2013 r. zostały objęte odwrotnym obciążeniem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W jaki sposób winna być opodatkowana przez Spółkę dostawa towarów objęta odwrotnym obciążeniem - dokonana po dniu 1 października 2013 r., na poczet której nabywca wpłacił jej do dnia 30 września 2013 r. zaliczkę, która stanowiła częściową zapłatę ceny?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy VAT, w przypadku otrzymania zaliczki obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części, przy czym art. 41 ust. 14f ww. ustawy stanowi, że zmiana stawki podatku w odniesieniu do czynności, która zostanie wykonana w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, w związku z którą otrzymano całość lub część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, i której otrzymanie powoduje powstanie obowiązku podatkowego, nie powoduje zmiany wysokości opodatkowania całości lub części należności, otrzymanej przed dniem zmiany stawki podatku.

Jednocześnie art. 19 ust. 4 ustawy VAT stanowi, że obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towarów powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zatem w opisanym przypadku, Spółka zobowiązana jest:

  • w miesiącu otrzymania zaliczki rozpoznać należny podatek VAT (wg stawki 23%) od otrzymanej zaliczki, co winno być udokumentowane fakturą (wystawioną zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy VAT) oraz
  • nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru, rozpoznać obowiązek podatkowy od tej części ceny dostarczonych towarów, która nie została pokryta zaliczką (netto); na fakturze dokumentującej tę dostawę  w odniesieniu do tej części ceny która nie została uprzednio pokryta zaliczką winna być zamieszczona adnotacja „Odwrotne obciążenie”, gdyż po dniu 1 października 2013 r. Spółka nie jest podatnikiem zobowiązanym do ustalenia i zapłaty podatku należnego VAT od tej części ceny, jak również nie jest uprawniona do zmiany zastosowanej zasady opodatkowania odnośnie otrzymanej zaliczki (z uwagi na regulacje art. 41 ust. 14f ustawy VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) - art. 7 ust. 1 ustawy.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją do której odwołują się przepisy ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy – podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35) w okresie od dnia 1 kwietnia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. warunek o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jest spełniony, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy  w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, tzw. odwrotne obciążenie VAT.

Od dnia 1 października 2013 r. na podstawie zmian wprowadzonych ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 1027) rozszerzył się katalog towarów wobec których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia VAT. W nowym brzmieniu załącznik nr 11 zawiera 41 grup towarów (sklasyfikowanych przy pomocy odpowiednich pozycji PKWiU), wśród których znalazło się więcej towarów z kategorii złomu, jak również surowców wtórnych oraz niektóre wyroby ze stali i miedzi.

Zgodnie z wolą ustawodawcy, zasada odwróconego obciążenia znajduje zastosowanie do dostaw towarów wykazanych w rozszerzonym załączniku nr 11 do ustawy, które miały miejsce od dnia 1 października 2013 r. W związku z przedmiotowym rozszerzeniem ww. załącznika nie zostały jednak wprowadzone przepisy przejściowe. W związku z tym należy przyjąć, że mechanizmowi odwróconego opodatkowania według rozszerzonego załącznika nr 11 do ustawy podlegają wyłącznie towary, których dostawa nastąpiła po 30 września 2013 r.

Zaznaczyć należy, że podstawowe znaczenie ma tu zatem moment dostawy tych towarów. Sama definicja dostawy została zawarta w przytoczonym powyżej art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tą definicją, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast czynności przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, musi towarzyszyć wydanie przedmiotowych towarów nabywcy. Tylko wówczas powstanie obowiązek podatkowy z tytułu tej czynności. W przepisie tym mowa jest o tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towary (a więc nabywcy) prawo do postępowania z nimi jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania daną rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonującym czynności opodatkowane VAT. W ramach prowadzonej działalności dokonuje on sprzedaży oraz zakupu towarów na terenie kraju na rzecz/od czynnych podatników VAT (głównie wyroby z miedzi oraz wyroby ze stali), odnośnie których VAT należny:

  • w stanie prawnym obowiązującym do 30 września 2013 r. zobowiązany był ustalać sprzedawca według stawki 23%,
  • w stanie prawnym obowiązującym od 1 października 2013 r. zobowiązany jest ustalać nabywca, w związku z nowelizacją załącznika nr 11 do ustawy. Dostawy tych towarów objęte są tzw. odwrotnym obciążeniem, w związku ze spełnieniem warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, co oznacza, że nabywca tych towarów (a nie sprzedawca) zobowiązany jest do naliczenia VAT należnego.

Zakupy towarów, które od 1 października 2013 r. objęte są odwrotnym obciążeniem, dokonywane są przez Zainteresowanego wyłącznie w celu realizacji czynności opodatkowanych VAT. Spółka poinformowała również, że z dniem wydania towarów nabywcom, posiadają oni prawo do rozporządzania towarami jak właściciel.

W niniejszej sprawie, przed 1 października 2013 r. Wnioskodawca otrzymał od nabywcy krajowego zaliczkę na poczet dostawy towarów objętych od tej daty odwrotnym obciążeniem, która została dokonana po 1 października 2013 r. Otrzymana zaliczka nie pokrywała 100% ceny towaru. Podatek VAT należny od otrzymanej zaliczki został ustalony przez Spółkę w miesiącu jej otrzymania.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy  podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy).

Stosownie do art. 106 ust. 3 ustawy - przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy  obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W sytuacji, gdy faktyczna dostawa towarów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia dokonana została po 1 października 2013 r., podatnikiem zobowiązanym do jej opodatkowania jest - w myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy - nabywca tych towarów, a nie ich sprzedawca.

W niniejszej sprawie mamy do czynienia właśnie z taką sytuacją, tj. dostawą towarów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia dokonaną przez Wnioskodawcę po 1 października 2013 r., na poczet której jednak przed tym dniem Spółka otrzymała od nabywcy zaliczkę. Otrzymana zaliczka nie obejmowała 100% wartości towarów.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą sposobu opodatkowania (rozliczenia) powyższej transakcji.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji zaliczki, zadatku, przedpłaty, raty.

Według Słownika Języka Polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 r.:

  • zaliczka oznacza część należności wpłacaną lub wypłacaną z góry na poczet tej należności (str. 1221);
  • zadatek oznacza sumę pieniędzy wręczaną przy zawieraniu umowy w celu zapewnienia jej wykonania (str. 1210);
  • przedpłata oznacza część ceny towaru wypłacaną w celu uzyskania gwarancji jego zakupu w określonym terminie (str. 774);
  • rata oznacza część należności pieniężnej, płatną w oznaczonym terminie (str. 831).

Zatem zaliczka jest to część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet należności. Wpłaca się ją więc na poczet przyszłej dostawy towarów lub przyszłego wykonania usługi przed faktyczną dostawą lub faktycznym wykonaniem usługi. Natomiast przez przedpłatę należy rozumieć określoną sumę pieniędzy, stanowiącą część ceny towaru lub usługi, wpłacaną z góry w celu uzyskania gwarancji zakupu lub wykonania usługi w określonym terminie. Stosownie do powyższego, zaliczka jak również przedpłata jako zapłata na poczet przyszłej należności musi być powiązana z konkretną transakcją.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że aby daną wpłatę pieniężną móc uznać za przedpłatę, zaliczkę, zadatek lub ratę, musi ona zostać dokonana na poczet przyszłej konkretnej transakcji. Zatem w momencie wpłaty musi być znany towar czy usługa, na które zostaną one przeznaczone.

Podkreślić należy, że zaliczka nie jest dodatkową czynnością podlegającą opodatkowaniu lecz jest integralnie związana z daną usługą lub sprzedażą konkretnego towaru, na poczet których została uiszczona. W przypadku zaliczek ustawodawca określił jedynie inny moment powstania obowiązku podatkowego niż w przypadku sprzedaży świadczonej bez pobrania zaliczki. Zatem, zaliczka powinna podlegać opodatkowaniu na takich samych zasadach jak świadczenie którego dotyczy.

Zainteresowany poinformował, że przed 1 października 2013 r. otrzymał od nabywcy zaliczkę na poczet przyszłej dostawy towarów, od tego dnia objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Jak wskazano powyżej, zasada odwróconego obciążenia ma zastosowanie również do dostawy, na poczet której wniesiono przed 1 października 2013 r. całość lub część zapłaty, gdy sama dostawa została zrealizowana po tej dacie. Oznacza to, że wpłata dokonana przed wejściem w życie nowych regulacji, a dotycząca dostawy dokonanej po tej dacie, powinna zostać skorygowana. Dla danej dostawy towarów może istnieć tylko jeden podatnik zobowiązany do jej rozliczenia.

Podsumowując, wartość całej dostawy (zaliczka i dostawa ostateczna) winna być opodatkowana w całości po stronie nabywcy towarów objętych mechanizmem odwróconego obciążenia w momencie dokonania tej dostawy.

W związku z powyższym Spółka - będąca podatnikiem z tytułu otrzymania do 30 września 2013 r. zaliczki na ww. towary - zobowiązana była wystawić z tego tytułu fakturę na której winna wykazać podatek należy w wysokości 23%. W związku jednak z dostawą towarów dokonaną w październiku 2013 r., nabywca rozlicza podatek należy w całości, natomiast Zainteresowany (sprzedawca) koryguje podatek od wcześniej opodatkowanej zaliczki w momencie ostatecznej dostawy towarów, wystawiając fakturę korygującą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie opodatkowania otrzymanej do 30 września 2013 r. zaliczki na dostawę towarów wykazanych w załączniku nr 11 do ustawy VAT, dokonaną w październiku 2013 r. Natomiast w zakresie opodatkowania dostaw towarów wykazanych w załączniku nr 11 do ustawy VAT dokonanych we wrześniu 2013 r. a udokumentowanych fakturami wystawionymi w październiku 2013 r. oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów wykazanych w załączniku nr 11 do ustawy VAT dokonanym we wrześniu 2013 r. a udokumentowanym fakturą wystawioną w październiku 2013 r., wydane zostały w dniu 9 stycznia 2014 r. interpretacje indywidualne nr ILPP4/443-476/13-2/EWW oraz nr ILPP4/443-476/13 4/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj