Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1346/13/JP
z 29 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od całości działań promocyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od całości działań promocyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2013 r. Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. „…”, w ramach Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy. Umowa na realizację ww. projektu, sygnowana przez przedstawiciela władzy wdrażającej programy europejskie, określa dofinansowanie przez stronę szwajcarską wydatków kwalifikowanych projektu na poziomie 60% oraz realizację przedsięwzięcia przez Gminę w partnerstwie z gminami: K, N oraz W.

Celem projektu jest ochrona środowiska, w szczególności spełnienie norm jakości powietrza atmosferycznego, poprzez redukcję niskiej emisji zanieczyszczeń i wzrost wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Projekt obejmować będzie upowszechnianie wykorzystania odnawialnych i niekonwencjonalnych źródeł energii, tj.:

  • instalację kolektorów słonecznych na obiektach użyteczności publicznej oraz na budynkach prywatnych mieszkańców,
  • budowę układów fotowoltaicznych,
  • budowę systemów energii geotermalnej.

W ramach realizowanego projektu, na budynkach mieszkalnych (PKOB 11) osób fizycznych, zainstalowanych zostanie około 420 instalacji solarnych, które wykorzystywane będę jedynie na potrzeby własne mieszkańców. Pomiędzy Gminą a mieszkańcem uczestniczącym w programie, zawarta zostanie umowa, zgodnie z którą mieszkaniec zobowiązany będzie do wpłaty na rzecz Gminy 30% wartości układu solarnego. W ramach projektu zaplanowano montaż 3 typów kolektorów w zależności od liczby osób zamieszkujących budynek i korzystających z ciepłej wody użytkowej:

  • do 3 osób (cena układu 13 400,00),
  • do 5 osób (15 534,00),
  • powyżej 5 osób (19 100,00).

Faktury za zakup kolektorów wystawione będę na Gminę– Urząd Miasta i Gminy. Instalacje, od momentu zakupu aż do zakończenia trwałości projektu, tj. przez 5 lat od jego rozliczenia, będą widniały w ewidencji środków trwałych Urzędu, a następnie przekazane zostaną mieszkańcom. Przez ten czas będą oni korzystać z ciepłej wody użytkowej, ale równocześnie będą zobowiązani do utrzymania instalacji w należytym stanie gwarantującym uzyskanie zakładanego efektu ekologicznego. Instalacje solarne nie będą mogły być wykorzystywane przez mieszkańców do prowadzenia działalności gospodarczej.

W projekcie przewidziany jest montaż układów fotowoltaicznych i instalacji solarnych również na obiektach komunalnych, tj. na basenie, który jest własnością Gminy (bezpłatnie użyczonym Centrum Kultury i Sportu i widniejącym w ewidencji środków trwałych Urzędu) oraz na dwóch przedszkolach również będących własnością Gminy ale w trwałym zarządzie tych jednostek samorządowych (widniejących w ewidencji środków trwałych odpowiedniej jednostki).

Pomiędzy Gminą a mieszkańcem uczestniczącym w programie, zawarta zostanie umowa zgodnie z którą mieszkaniec przed zamontowaniem instalacji zostanie zobowiązany do wpłaty w dwóch ratach na rzecz Gminy kwoty w zależności o d typu instalacji:

  • 4 020,00 brutto dla budynku do 3 mieszkańców,
  • 4 660,00 brutto dla budynku od 3 do 5 mieszkańców,
  • 5 730,00 brutto dla budynku powyżej 5 mieszkańców

jako należność za instalację solarną wraz z montażem. Na każdą z rat do siedmiu dni od dnia zapłaty, mieszkańcowi zostanie wystawiona faktura VAT zaliczkowa. Różnicę pomiędzy wartością układu, a wpłatami mieszkańców pokrywa gmina. Instalacje od momentu zakupu aż do zakończenia trwałości projektu tj. przez 5 lat od dnia rozliczenia projektu, będą widniały w ewidencji środków trwałych Urzędu. Przez ten czas mieszkańcy będą używali instalacji za darmo (nieodpłatnie) co zapisane zostanie w ww. umowie. Po upływie 5 lat instalacja przejdzie na własność mieszkańca.

W ramach ww. umowy Gmina zapewni m.in.:

  • wykonanie na nieruchomości mieszkańca, montażu zestawu kolektorów słonecznych wraz z instalacją,
  • zarządzanie i nadzór nad projektem,
  • sprawowanie bieżącego nadzoru inwestorskiego,
  • dokonanie przeglądu stanu istniejącej instalacji grzewczej wody użytkowej, pomieszczeń i miejsc montażu urządzeń w budynku mieszkalnym,
  • opracowanie dokumentacji projektowej,
  • wykonywanie, do końca trwałości projektu, tj. przez 5 lat od dnia zakończenia projektu, okresowych przeglądów i konserwacji w ramach gwarancji wykonawcy.

Obowiązki mieszkańca obejmują m.in.:

  • udostępnienie budynku mieszkalnego w celu dokonania przeglądu istniejącej instalacji grzewczej wody użytkowej, pomieszczeń i miejsc montażu urządzeń,
  • udostępnienie budynku mieszkalnego w celu wykonania instalacji,
  • co najmniej do końca trwałości projektu, tj. przez 5 lat od dnia zakończenia projektu, użytkowanie układu zgodnie z jego przeznaczeniem i instrukcją obsługi,
  • zapewnienie dostępu do instalacji celem wykonania okresowych przeglądów i konserwacji.

W ramach projektu (zgodnie w wymogami strony szwajcarskiej) zostanie przeprowadzona kampania promocyjna, mająca na celu poinformowanie jak najszerszej grupy odbiorców o wprowadzeniu systemów energii odnawialnej, których montaż zwiększy efektywność energetyczną i redukcję emisji zanieczyszczeń, w szczególności, gazów cieplarnianych i niebezpiecznych substancji. Ponadto zapisy umowy z władzą wdrażającą programy europejskie zobowiązują Gminę do informowania o współfinansowaniu projektu ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Do promocji zostaną wykorzystane następujące instrumenty:

  • informacja wraz z logotypem na stronach internetowych Instytucji Realizującej oraz Partnerów o Szwajcarsko-Polskim Programie Współpracy,
  • utworzenie interaktywnego portalu internetowego,
  • kwartalne newslettery,
  • konferencja inauguracyjna,
  • konferencja podsumowująca projekt na zakończenie projektu,
  • broszury informacyjne i ulotki,
  • informacje w prasie i filmy dokumentalne,
  • spotkania informacyjne,
  • wystawy informacyjne,
  • tablice informacyjne.

W ramach projektu mają być przeprowadzone również szkolenia dla około 350 osób w tym dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych, których celem będzie zwiększenie świadomości ekologicznej. Zaplanowany cykl szkoleń będzie dotyczył aktywnej edukacji ekologicznej i obywatelskiej w zakresie odpowiedzialnego postępowania oraz zachowań proekologicznych, a także zwiększenia aktywności dzieci i młodzieży, ich nauczycieli oraz pracowników instytucji publicznych w zakresie podejmowania konkretnych działań proekologicznych i konsumenckich w swoich środowiskach lokalnych. Szkolenia mają uświadomić wagę i korzyści wynikające ze stosowania odnawialnych źródeł energii i ich wpływu na rozwój społeczny i ekonomiczny. W trakcie szkoleń interaktywnych oraz za pośrednictwem materiałów informacyjnych i szkoleniowych, uczestnicy zostaną zapoznani z działalnością Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy i roli funduszy szwajcarskich w ochronie środowiska i rozwoju ekonomiczno-społecznym Gmin Partnerskich.

W ramach projektu podpisane zostaną następujące umowy:

  • na wykonanie instalacji kolektorów słonecznych i układów fotowoltaicznych z materiałów wykonawcy,
  • na Inżyniera Kontraktu pełniącego w imieniu inwestora nadzór nad realizacją inwestycji,
  • na promocję projektu i jego celów, zgodnie z wymogami strony szwajcarskiej,
  • na szkolenia służące podniesieniu świadomości i wiedzy ekologicznej mieszkańców.

Wspomniane działania promocyjne będą miały związek zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (montaż instalacji na budynkach osób fizycznych), ale także z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (montaż instalacji na przedszkolach i basenie). Gmina będzie w stanie wyodrębnić podatek VAT od zakupu instalacji solarnych, pomp ciepła oraz układów fotowoltaicznych przeznaczonych dla konkretnych obiektów. Natomiast, jeżeli chodzi o podatek VAT zawarty w fakturach wystawianych za nadzór nad realizacją inwestycji, promocję i szkolenia gmina nie będzie w stanie go wyodrębnić w szczególności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako nr 4):

Czy Gmina może odliczyć VAT od całości działań promocyjnych, do których jest zobligowana zgodnie z wymogami strony szwajcarskie?

Stanowisko Wnioskodawcy (oznaczone we wniosku jako nr 3):

Gmina ma prawo odliczenia całości podatku VAT od wydatków na promocję projektu, ponieważ zgodnie z cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Promocja projektu ma na celu zwiększenie świadomości mieszkańców Gminy jakie korzyści energetyczno-ekonomiczne oraz proekologiczne niesie za sobą udział w projekcie. Zgodnie z uchwałą siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 października 2011 r. (sygn. Akt I FRS 9/10) w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust.4.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. (art. 90 ust. 3 ustawy).

Z uwagi na brzmienie cyt. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedaż opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 24 października 2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) wskazał, że „za w pełni aktualną i trafną należy uznać linię orzeczniczą NSA, z której jednoznacznie wynika, że zawarte w przepisach art. 90 ust. 1 – 3 u.p.t.u. sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia” należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku” należy zatem rozumieć jako „czynności zwolnione od podatku” oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia.

Zdaniem NSA, za trafne należy uznać stanowisko, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegajacych w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Należy podkreślić, że w świetle powyższej uchwały, pełne prawo do odliczenia podatku przysługuje w stosunku do zakupów związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i niepodlegajacymi opodatkowaniu, wyłącznie w sytuacji gdy nie ma możliwości przyporządkowania ich do określonych rodzajów czynności.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu pn. „Instalacja systemów energii odnawialnej w gminach: N, W, S oraz K na budynkach użyteczności publicznej oraz domach prywatnych”, w ramach Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy. Projekt obejmuje instalację kolektorów słonecznych na obiektach użyteczności publicznej oraz na budynkach prywatnych mieszkańców, budowę układów fotowoltaicznych, budowę systemów energii geotermalnej, promocję projektu, zarządzanie projektem, nadzór inwestorski. W ramach projektu (zgodnie w wymogami strony szwajcarskiej) zostanie przeprowadzona kampania promocyjna, mająca na celu poinformowanie jak najszerszej grupy odbiorców o wprowadzeniu systemów energii odnawialnej, których montaż zwiększy efektywność energetyczną i redukcję emisji zanieczyszczeń, w szczególności, gazów cieplarnianych i niebezpiecznych substancji. Działania promocyjne będą miały związek zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (montaż instalacji na budynkach osób fizycznych), ale także z czynnościami nie podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (montaż instalacji na przedszkolach i basenie). Wnioskodawca wskazał, że jeżeli chodzi o podatek VAT zawarty w fakturach wystawianych za m.in. promocję nie będzie w stanie go wyodrębnić w szczególności.

Z tak przedstawionego opisu sprawy wynika, że przeprowadzona przez Wnioskodawcę kampania promocyjna będzie związana zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, jak i niepodlegającymi opodatkowaniu VAT, a Wnioskodawca nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodlegąjącymi podatkowi VAT.

W takiej sytuacji, w świetle powołanej powyżej uchwały siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10), stwierdzić należy, że w przypadku gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz niepodlegające opodatkowaniu VAT i nie jest w stanie przyporządkować zakupów do poszczególnych rodzajów działalności, wówczas Wnioskodawcy w całości przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe ustalenia na uwadze, stwierdzić należy, że w sytuacji dokonania zakupów związanych z promocją związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz niepodlegającymi opodatkowaniu VAT oraz braku możliwości przyporządkowania tych zakupów do poszczególnego rodzaju działalności, Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących dokonane zakupy. Prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem ORD-IN zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj