Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1443/13/AK
z 30 stycznia 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 29 października 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 31 października 2013 r.), uzupełnionym 17 stycznia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych dot. środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w sytuacji otrzymania dotacji (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1, zdarzenie przyszłe)– jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 października 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych dot. środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w sytuacji otrzymania dotacji. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 10 stycznia 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-1442/13/AK, IBPBI/2/423-1443/13/AK, IBPBI/2/423-7/14/AK wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano 17 stycznia 2014 r.
We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka 17 lipca 2012 r. zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości Umowę o dofinansowanie projektu B2B realizowanego przez Spółkę w ramach działania 8.2. Na podstawie zawartej umowy przyznano Spółce dofinansowanie do zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wyszczególnionych w umowie. Realizacja projektu jest podzielona na kolejne etapy. Wypłata przyznanego dofinansowania jest dokonywana w formie jednorazowej zaliczki oraz po zakończeniu każdego z etapów projektu, po złożeniu przez Spółkę wymaganej dokumentacji oraz po przeprowadzeniu przez Regionalną Instytucję Finansującą (RIF) weryfikacji tej dokumentacji.
W wyniku weryfikacji, która trwa kilka miesięcy RIF akceptuje lub odmawia akceptacji złożonego wniosku o płatność, może także wyłączyć z dofinansowania część tych wydatków, które uzna za niekwalifikowane (niezgodne z założeniami projektu). W przypadku, gdy Spółka nie zgadza się z decyzją RIF może złożyć odwołanie i wówczas postępowanie ulega dalszemu przedłużeniu.
Procedura ta sprawia, że faktyczna kwota uzyskanego przez Spółkę dofinansowania do zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych jest znana najwcześniej dopiero w momencie otrzymania przez Spółkę wpłaty dofinansowania na jej konto bankowe, a sposób jej rozliczenia na poszczególne środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne jest znany najwcześniej w chwili otrzymania pisemnej decyzji wydanej przez RIF.
Przykład rozliczenia Etapu I:
- Przyjęcie do używania środka trwałego: 15 października 2012 r.
- Rozpoczęcie amortyzacji środka trwałego: 1 listopada 2012 r.
- Data złożenia wniosku o płatność: 27 listopada 2012 r.
- Otrzymane dofinansowanie: 21 lutego 2013 r. (pierwsza część)
- Otrzymane dofinansowanie: 25 lutego 2013 r. (druga część)
- Data wydania decyzji RIF o kwocie przyznanego do danego środka trwałego dofinansowania – 5 marca 2013 r.
Przykład rozliczenia Etapu II:
- Przyjęcie do używania wartości niematerialnych i prawnych: 18 stycznia 2013 r. oraz 31 stycznia 2013 r.
- Rozpoczęcie amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych: 1 lutego 2013 r.
- Data złożenia wniosku o płatność: 26 lutego 2013 r.
- Otrzymane dofinansowanie: 5 lipca 2013 r. (pierwsza część)
- Otrzymane dofinansowanie: 11 lipca 2013 r. (druga część)
- Data decyzji RIF o kwocie przyznanego do wartości niematerialnej i prawnej dofinansowania oraz o uznaniu rozliczenia wcześniej wypłaconej zaliczki – 9 sierpnia 2013 r.
- Odwołanie od decyzji RIF złożone przez Spółkę – 26 sierpnia 2013 r.
- Otrzymana dopłata do dofinansowania: 10 października 2013 r. (pierwsza część)
- Otrzymana dopłata do dofinansowania: 18 października 2013 r. (druga część)
- Na dzień niniejszego zapytania - brak decyzji RIF o kwocie przyznanego dofinansowania.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wysokość odpisów amortyzacyjnych, które będą dokonywane od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których nabycie zostanie sfinansowane dotacją należy skorygować w miesiącu otrzymania dotacji (wpływu środków pieniężnych), czy też należy dokonać korekty wstecz w każdym miesiącu, w którym odpisy amortyzacyjne zostaną zaliczone do kosztów uzyskania? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1, zdarzenie przyszłe)
Zdaniem Wnioskodawcy, z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że odpisów amortyzacyjnych, co do zasady, dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji.
Ustawodawca wskazał natomiast, że nie stanowią kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne naliczone od tej części wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, która została „zwrócona” w jakiejkolwiek formie.
Pojęcie „zwrócić” oznacza: „oddać czyjąś własność; także przekazać sumę należności komuś za coś”, (Słownik Języka Polskiego PWN, CD 2000). Tym samym dopiero zwrot (refundacja) wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (otrzymanie środków pieniężnych) będzie miał wpływ na wysokość kosztów uzyskania przychodów. Dopiero wówczas znana jest kwota przyznanego dofinansowania. Obowiązek wyłączenia odpisów amortyzacyjnych (korekty) z kosztów uzyskania przychodów powstanie więc z chwilą faktycznego otrzymania zwrotu poniesionych wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Amortyzację należy skorygować w miesiącu otrzymania dofinansowania, a więc do czasu uzyskania tego dofinansowania w postaci refundacji poniesionych wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, dokonywane zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odpisy amortyzacyjne stanowić będą koszt uzyskania przychodu. Dopiero w miesiącu otrzymania środków pieniężnych wystąpi obowiązek dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów o wartość odpisów amortyzacyjnych, które będą zaliczone do kosztów podatkowych do dnia otrzymania dotacji, która będzie odpowiadała udziałowi wartości otrzymanego dofinansowania w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zaliczonych do kosztów podatkowych do dnia otrzymania dotacji.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 updop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów i to zarówno w zakresie kosztów bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka 17 lipca 2012 r. zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie projektu B2B realizowanego przez Spółkę w ramach działania 8.2. Na podstawie zawartej umowy przyznano Spółce dofinansowanie do zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wyszczególnionych w umowie. Realizacja projektu jest podzielona na kolejne etapy. Wypłata przyznanego dofinansowania jest dokonywana w formie jednorazowej zaliczki oraz po zakończeniu każdego z etapów projektu, po złożeniu przez Spółkę wymaganej dokumentacji oraz po przeprowadzeniu przez Regionalną Instytucję Finansującą weryfikacji tej dokumentacji. W wyniku weryfikacji, która trwa kilka miesięcy RIF akceptuje lub odmawia akceptacji złożonego wniosku o płatność, może także wyłączyć z dofinansowania część tych wydatków, które uzna za niekwalifikowane (niezgodne z założeniami projektu). W przypadku, gdy Spółka nie zgadza się z decyzją RIF może złożyć odwołanie i wówczas postępowanie ulega dalszemu przedłużeniu. Procedura ta sprawia, że faktyczna kwota uzyskanego przez Spółkę dofinansowania do zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych będzie znana najwcześniej dopiero w momencie otrzymania przez Spółkę wpłaty dofinansowania na jej konto bankowe, a sposób jej rozliczenia na poszczególne środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne będzie znany najwcześniej w chwili otrzymania pisemnej decyzji wydanej przez RIF.
Na podstawie art. 15 ust. 6 updop, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.
Pojęcie środków trwałych oraz wartości wartości niematerialnych i prawnych określone zostało w art. 16a i 16b updop.
Zgodnie z art. 16a ust. 1 updop, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
- budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
- maszyny, urządzenia i środki transportu,
- inne przedmioty
-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Stosownie do art. 16b ust. 1 updop, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:
- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
- spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
- prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
- licencje,
- prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117, z późn. zm.),
- wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)
-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.
Amortyzacji podlegają także wartości niematerialne i prawne wymienione w art. 16b ust. 2 updop. Powyższy art. 16b ust. 1 i 2 updop zawiera zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
W art. 16c updop wymieniono składniki majątku uznane za środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które amortyzacji nie podlegają.
Stosownie do art. 16h ust. 1 pkt 1 updop, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Natomiast w myśl art. 16 ust. 1 pkt 48 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Z przytoczonego przepisu wynika, że nie stanowią kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych od tej części, która m.in. została podatnikowi w jakiejkolwiek formie zwrócona. Zatem wszelkie dotacje, subwencje, dopłaty, otrzymane środki pieniężne stanowiące zwrot poniesionych wydatków na nabycie lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych objęte są zakresem przedmiotowym cyt. powyżej art. 16 ust. 1 pkt 48 updop.
Przepisy updop nie określają szczególnych zasad dokonywania korekt kosztów uzyskania przychodów. Należy zauważyć, iż otrzymanie dotacji nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu, a jedynie wpływa na wysokość kosztu, bądź też całkowite wykluczenie wydatku z kosztów podatkowych. Zatem, korekty kosztów powinny odnosić się do tych okresów rozliczeniowych, w których koszty te były pierwotnie ujęte w rachunku podatkowym. Zasady te odnoszą się zarówno do wydatków zaliczanych bezpośrednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów, jak i podlegających ujęciu w tych kosztach w sposób pośredni tj. w postaci odpisów amortyzacyjnych.
Biorąc powyższe pod uwagę, w sytuacji gdy wartość poniesionych przez Spółkę wydatków na nabycie lub wytworzenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zostanie częściowo zrefundowana (zwrócona), to stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 48 updop, dotyczące ich odpisy amortyzacyjne (których podstawę stanowi ustalona zgodnie z przepisami wartość początkowa, która nie ulega korekcie w związku z otrzymaniem dotacji) będą podlegały wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów w okresach rozliczeniowych, w których odpisy te będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 jest zatem nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 (stan faktyczny) i 2 wydano odrębne rozstrzygnięcia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.