Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-27/14-2/AWa
z 26 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Podniesienie jakości świadczonych usług medycznych w stanach nagłych poprzez dostosowanie infrastruktury SOR (…)do najnowszych standardów” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Podniesienie jakości świadczonych usług medycznych w stanach nagłych poprzez dostosowanie infrastruktury SOR (…) do najnowszych standardów”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


"A" Szpital Zespolony (dalej: Wnioskodawca, Szpital, Zainteresowany) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca realizuje przede wszystkim zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, do których realizacji został powołany. Przedmiotem działalności Zainteresowanego jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, zapobieganie chorób i urazów, a także szerzenie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia. Szpital działa na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654).

W ramach swojej działalności Wnioskodawca dokonuje następujących czynności:

  1. podlegające opodatkowaniu VAT – np. sprzedaż towarów i usług w bufecie i kiosku szpitalnym, wydzierżawianie i wynajmowanie lokali użytkowych, refaktury mediów związane z dzierżawionymi lokalami użytkowymi, opłaty parkingowe, badania w laboratorium, usługi ksero;
  2. podlegające zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 oraz 18a ustawy obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z wykonywaniem ww. czynności Wnioskodawca nabywa towary i usługi. W odniesieniu do podatku naliczonego wynikającego z wydatków, które są ponoszone bezpośrednio i wyłącznie w związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT Zainteresowany korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego. W tym celu Szpital dokonuje bezpośrednio przyporządkowania kwot podatku naliczonego do wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT i odlicza podatek w całości.

Z kolei w przypadku, gdy Wnioskodawca nabywa towary i usługi związane z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od VAT, Szpital odlicza podatek naliczony według proporcji ustalonej na podstawie art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przy udziale środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XII Priorytetu Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, „Podniesienie jakości świadczonych usług medycznych w stanach nagłych poprzez dostosowanie infrastruktury SOR (…) do najnowszych standardów” w Konkursie, ogłoszonym przez Centrum (…) (C(…)) Wnioskodawca wyremontował Szpitalny Oddział Ratunkowy. Faktury związane z realizacją projektu wystawione są na Zainteresowanego. Usługi nabyte w celu realizacji projektów w całości, łącznie z podatkiem VAT, traktowane są jako wydatek kwalifikowalny. Projekt finansowany jest częściowo ze środków Unii Europejskiej oraz częściowo z budżetu Szpitala, budżetu Miasta. Mienie wytworzone będzie wykorzystywane do czynności zwolnionych od VAT.

Projekt polega na trójetapowym remoncie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego wraz z wymianą i rozbudową infrastruktury technicznej:

  • etap I – część oddziału zlokalizowanego w budynku 1C/obszar wstępnej intensywnej terapii, obszar obserwacji, obszar konsultacyjny, obszar laboratoryjno-diagnostyczny,
  • etap II – część oddziału zlokalizowanego w budynku 1E/obszar resuscytacyjno-zabiegowy, obszar terapii natychmiastowej,
  • etap III – część oddziału zlokalizowanego w budynku 1E/obszar segregacji medycznej, rejestracji i przyjęć, obszar konsultacyjny, obszar zaplecza administracyjno-gospodarczego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Szpital ma prawną możliwość odliczenia VAT przy zakupie usług związanych z realizacją ww. przedsięwzięcia?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma On prawnej możliwości obniżenia należnego podatku o podatek naliczony ponieważ jego obniżenie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, musi istnieć niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Majątek wytworzony w ramach Projektu – po zakończeniu jego realizacji zapewnia bezpieczeństwo i komfort udzielania pomocy medycznej osobom zagrożonym utratą życia lub zdrowia. Prowadzenie akcji ratunkowych, dzięki wysokim standardom sanitarnym, stanie się bezpieczne dla pacjenta i komfortowe dla personelu korzystającego z infrastruktury najnowszej generacji. Wnioskodawca w zakresie świadczenia usług medycznych nie jest podatnikiem VAT, dlatego w ramach wnioskowanych do dofinansowania kosztów nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony – podstawa prawna – ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (…) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Szpital jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje przede wszystkim zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, do których realizacji został powołany. Przedmiotem działalności Zainteresowanego jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, zapobieganie chorób i urazów, a także szerzenie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia. W ramach swojej działalności Wnioskodawca dokonuje następujących czynności:

  1. podlegające opodatkowaniu VAT – np. sprzedaż towarów i usług w bufecie i kiosku szpitalnym, wydzierżawianie i wynajmowanie lokali użytkowych, refaktury mediów związane z dzierżawionymi lokalami użytkowymi, opłat parkingowych, badań w laboratorium, usług ksero;
  2. podlegające zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 oraz 18a ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z wykonywaniem ww. czynności Wnioskodawca nabywa towary i usługi. W odniesieniu do podatku naliczonego wynikającego z wydatków, które są ponoszone bezpośrednio i wyłącznie w związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT Zainteresowany korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego. W tym celu Szpital dokonuje bezpośrednio przyporządkowania kwot podatku naliczonego do wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT i odlicza podatek w całości. Z kolei w przypadku, gdy Wnioskodawca nabywa towary i usługi związane z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od VAT, Szpital odlicza podatek naliczony według proporcji ustalonej na podstawie art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przy udziale środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Wnioskodawca wyremontował Szpitalny Oddział Ratunkowy. Faktury związane z realizacją projektu wystawione są na Zainteresowanego. Usługi nabyte w celu realizacji projektów w całości, łącznie z podatkiem VAT, traktowane są jako wydatek kwalifikowalny. Projekt finansowany jest częściowo ze środków Unii Europejskiej oraz częściowo z budżetu Szpitala, budżetu Miasta. Mienie wytworzone będzie wykorzystywane do czynności zwolnionych od VAT.

Projekt polega na trójetapowym remoncie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego wraz z wymianą i rozbudową infrastruktury technicznej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż zakupów będzie dokonywał czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, jednakże mienie wytworzone w ramach realizacji projektu będzie wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, czyli nie do czynności opodatkowanych.

Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, Szpital nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT przy zakupie usług związanych z realizacją projektu pn. „Podniesienie jakości świadczonych usług medycznych w stanach nagłych poprzez dostosowanie infrastruktury SOR (…) do najnowszych standardów”. Powyższe wynika z faktu, że - jak wskazano w opisie sprawy – mienie wytworzone w ramach realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj