Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-947/13-2/KS
z 12 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25.11.2013 r. (data wpływu: 27.11.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków marketingowych, promocyjnych i szkoleniowych ponoszonych przez Spółkę w ramach usług świadczonych na rzecz Zleceniodawcy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27.11.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę w ramach usług świadczonych na rzecz Zleceniodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Oddział jest częścią Grupy M., która prowadzi działalność handlową polegającą na sprzedaży suplementów, napojów energetycznych, shake’ów proteinowych. Sprzedaż Grupy M. w Europie zorganizowana jest w ten sposób, że niezależnie od kraju przeznaczenia sprzedaż dokonywana jest przez spółkę z Grupy M z siedzibą w Holandii (dalej: „E.”, „holenderska spółka”). Ta holenderska spółka dokonuje sprzedaży na rynku polskim bądź przez swoich niezależnych dystrybutorów bądź bezpośrednio do klientów. Jednocześnie E. przekazała (outsourcing) funkcje marketingowe i promocyjne innej spółce z Grupy M, a mianowicie do S. Ta ostatnia spółka z kolei posiada swoje oddziały w różnych państwach europejskich, poprzez które realizuje usługi marketingowe i promocyjne na rzecz holenderskiej spółki sprzedażowej na terenie danego kraju. W Polsce usługi marketingowe i promocyjne na rzecz Europe. wykonuje Oddział.

Oddział wykorzystuje różne formy świadczenia usług marketingowych i promocyjnych, a jednym ze sposobów są bezpośrednie spotkania z klientami podczas organizowanych w różnych miastach w całej Polsce spotkaniach promocyjnych, na których przedstawiane są produkty M, przybliżane są ich właściwości i zalety. Celem takich spotkań jest reklamowanie produktów szerokiemu gronu odbiorców, które przekłada się na wzrost sprzedaży produktów E., będącą odbiorcą usług marketingowych Oddziału.

Ponadto Oddział jest odpowiedzialny za organizowanie konferencji i spotkań lunchowych z niezależnymi dystrybutorami współpracującymi z E. w Polsce. Na spotkaniach pracownicy Oddziału omawiają właściwości poszczególnych produktów sprzedawanych przez E., sposoby ich prezentacji i dotarcia do odbiorców tego rodzaju produktów, a także zasady wyboru i selekcji potencjalnych klientów oraz nowoczesne techniki sprzedaży i strategie marketingowe. Wsparcie szkoleniowe ze strony Oddziału wpływa wydatnie na efektywność sprzedaży dystrybutorów.


Powyższe działania marketingowe, promocyjne i szkoleniowe wiążą się z licznymi kosztami dla Oddziału w postaci:

  1. kosztów reklam, ulotek, banerów, zaproszeń itp.,
  2. kosztów organizacji spotkań promocyjnych dla klientów (np. zakwaterowanie osób prowadzących spotkania, wydatki na transport, oświetlenie, nagłośnienie, wynajem sal konferencyjnych, wydatki reklamowe na organizowane spotkania, catering),
  3. koszty organizacji konferencji dla dystrybutorów (np. zakwaterowanie dystrybutorów, wydatki na transport, oświetlenie, nagłośnienie, wynajem sal konferencyjnych, wydatki reklamowe na organizowaną konferencję, catering/posiłki).

Oddział otrzymuje wynagrodzenie od E. za swoje usługi. Wynagrodzenie to jest kalkulowane jako suma wszystkich kosztów poniesionych przez Oddział powiększona o marżę na poziomie rynkowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym stanie faktycznym wymienione powyżej wydatki marketingowe, promocyjne i szkoleniowe stanowią w całości koszt uzyskania przychodów Oddziału?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W ocenie Oddziału wskazane powyżej wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów dla Oddziału.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT do kosztów uzyskania przychodów zalicza się koszty ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust 1 ustawy o CIT.


Z powyższego przepisu wynika, iż dla uznania określonych wydatków za koszty uzyskania przychodów istotne jest, by poniesione wydatki miały lub mogły mieć wpływ na osiągane przez podatnika przychody (bądź też zachowywały lub zabezpieczały źródło przychodów) i nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

W rezultacie przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów) nawet wówczas, gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Nie powinno ulegać wątpliwości, wobec treści art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, że wydatki opisane przez Oddział w stanie faktycznym należy w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów Oddziału, bowiem wszystkie wymienione w tym artykule przesłanki, warunkujące uznanie danych wydatków za koszty uzyskania przychodów, są spełnione.

Działania promocyjne i marketingowe Oddziału niewątpliwie mieszczą się w kategorii racjonalnych wydatków. Są one bezpośrednio związane ze świadczeniem usług na rzecz zleceniodawcy Oddziału, którym jest E. Są to więc koszty bezpośrednio związane z osiąganym przez Oddział przychodem.

Ponadto ze względu na sposób ustalania wynagrodzenia Oddziału w oparciu o metodę „koszt plus”, wszelkie wydatki Oddziału związane z działalnością marketingową i promocyjną na rzecz E. bezpośrednio przekładają się na wysokość osiąganych przez Oddział przychodów. Mając na uwadze, że Oddział sumuje wszystkie wydatki poniesione w związku z prowadzoną działalnością marketingowo-promocyjną na rzecz E. i dolicza do niej przyjętą marżę, każdy z poniesionych przez Oddział wydatków przekłada się na wzrost jego przychodów. W rezultacie przychód Oddziału jest uzależniony od podejmowanych przez Odział działań marketingowo-promocyjnych.

Należy także podnieść, że ponoszone przez Oddział wydatki nie są wyłączone z kategorii kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten enumeratywnie wylicza kategorie wydatków, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów podatnika. Wydatki związane z prowadzeniem na zlecenie działalność agencji marketingowych nie są wymienione w treści tego przepisu, zatem a contrario należy przyjąć, że wydatki te mogą stanowić koszt uzyskania przychodów podatnika. W konsekwencji wydatki Oddziału ponoszone w związku z wykonywaniem działalności marketingowej i promocyjnej na zlecenie nie mieszczą się w kategorii wydatków wymienionych w treści art. 16 ust 1 ustawy o CIT, co pozwala uznać je za koszty uzyskania przychodów Oddziału.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydanych przez organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 czerwca 2009 r., sygn. IPPB3/423-238/09-4/EŻ, organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, że wydatki poniesione w związku z wykonaniem usługi marketingowo-promocyjnej, będące jednocześnie składnikiem kalkulacji wynagrodzenia w ramach tzw. bazy kosztowej, stanowią w całości koszt uzyskania przychodów Oddziału. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 16 marca 2011 r., sygn. IPPB5/423-883/10-4/AM.


W świetle przedstawionego powyżej stanowiska, Oddział wnioskuje o udzielenie odpowiedzi na pytania przedstawione w niniejszym wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Ponadto wskazać należy, że przedstawione we wniosku interpretacje prawa podatkowego, zostały wydane w indywidualnych sprawach w określonych, odrębnych stanach faktycznych i tylko do nich się odnoszą. Nie są natomiast wiążące dla tut. organu, który wydał przedmiotową interpretację indywidualną. Każdą sprawę organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj