Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-953/13-7/MK
z 29 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko prowadzącego działalność, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2013 r. (data wpływu 18 października 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 28 grudnia 2013 r. oraz 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 2 stycznia 2014 r. oraz 27 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę nowo utworzonych lokali mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę nowo utworzonych lokali mieszkalnych. Dnia 2 stycznia 2014 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego, własne stanowisko oraz oświadczenie z art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa. Dnia 27 stycznia 2014 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W kwietniu 2013 r. Wnioskodawca zakupił lokal w budynku po byłych biurach GS. Lokal kupił od Syndyka likwidującego GS. Syndyk wystawił fakturę bez VAT.

GS dokonał w roku 2011 podziału lokalu na mniejsze lokale, lecz nie uwidocznił tego faktu w księdze wieczystej. Dokonał stosownych podziałów, inwentaryzacji i odbiorów, a następnie zgłosił ten stan w Starostwie. GS otrzymał stosowne zaświadczenia o samodzielności lokali. Następnie GS jeszcze w roku 2011 złożył stosowne wnioski wraz z dokumentacją i zgłosił w Starostwie we Wschowie zmianę sposobu użytkowania lokali na lokale mieszkalne. Otrzymał stosowne potwierdzenie.

Wnioskodawca dokonał ulepszeń lokali (kanalizacja, energia elektryczna, zasilenia w wodę, remont dachu), lecz koszty ulepszeń nie przekroczyły 20% kwoty zakupu lokalu.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna,

Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD) 81.30.Z Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Wykonywana działalność gospodarcza (kody PKD) 81.30.Z, 64.19.Z, 64.99.Z, 66.12.Z, 66.21.Z, 66.22.Z, 66.29.Z, 68.10.Z, 68.20.Z, 68.31.Z, 68.32.Z, 70.22.Z, 77.31.Z.

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
  2. Zainteresowany zakupił lokal w kwietniu 2013 r., w celu dalszej odsprzedaży.
  3. Lokal zakupiono w celu zarobkowym.
  4. Lokal nie był wykorzystywany do działalności gospodarczej i jakiejkolwiek działalności zarobkowej.
  5. Wcześniej (10 lat przed nabyciem) lokal był wykorzystywany jako biura GS.
  6. Od co najmniej 10 lat lokal był opuszczonym pustostanem.
  7. Z lokalu wyłączono w roku 2011 lokale, i w tym samym roku GS na podstawie stosownych dokumentów i odbiorów zgłosił do Starostwa zmianę ich sposobu użytkowania na lokale mieszkalne.
  8. Obecnie, faktyczne wykorzystywanie lokali jest jako lokale mieszkalne.
  9. W Księgach wieczystych nie dokonano jeszcze zmiany sposobu użytkowania lokalu na lokale mieszkalne, z przyczyn spornych z jednym z współużytkowników wieczystych działki na której posadowiony jest budynek.
  10. Lokali nie można uznać jako pierwszego zasiedlenia, z powodu że były używane przed II wojną światową jako hotel, po II wojnie światowej jako biura urzędu miasta, a następnie jako biura GS.
  11. Lokale nigdy nie były wykorzystywane jako lokale mieszkalne.
  12. Dokonał wydatków na ulepszenie i przygotowanie lokali, i miał prawo do pomniejszenia podatku. Wydatki były niższe niż 20% wartości początkowej.
  13. Lokal nabył na cele handlowe i zakupił je jako środek obrotowy.
  14. Po ulepszeniu lokal nie jest wykorzystywany do działalności i czynności opodatkowanych.
  15. Lokal był nabyto fakturą VAT i nie był opodatkowany podatkiem VAT.
  16. Lokal nie był udostępniany osobom trzecim, np. na podstawie najmu itp.
  17. Zakupiono lokal, z którego poprzedni właściciel wyodrębnił lokale. Zakup dokonany wyłącznie w celu dalszej sprzedaży.

Dnia 2 stycznia 2014 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego wskazując na następujące informacje.

Wnioskodawca nabył od Syndyka bez podatku VAT część około 100 - letniego budynku. Część ta była podzielona (wyłączone lokale), lecz nie dokonano wpisu do KW. Część lokali została zgłoszona na lokale mieszkalne. Po zakupie Wnioskodawca dokonał ulepszeń nieprzekraczających 30% wartości początkowej. Ulepszenia te zostały wykonane w celu umożliwienia zmiany sposobu użytkowania wszystkich wyłączonych lokali na lokale mieszkalne.

Dnia 27 stycznia 2014 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o doprecyzowanie opisu sprawy wskazując, że:

  1. Spółdzielnia w trakcie sprzedaży lokalu była czynnym płatnikiem podatku VAT.
  2. Sprzedaż (dostawa) lokali przez Spółdzielnię została dokonana w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu VAT z pozycją zwolniona (zw).
  3. Syndyk Spółdzielni dokonał aktem notarialnym w dniu 24 kwietnia 2013 r. sprzedaży lokalu oraz na poczet dokonanej sprzedaży wystawił fakturę VAT nr 54/2013 ze stawką VAT zwolnioną (zw), brak jest informacji o podstawie zwolnienia od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 grudnia 2013 r.).

Jaką wysokość stawki podatku VAT przy opisanym zdarzeniu polegającym na sprzedaży części budynku w postaci lokali mieszkalnych należy zastosować?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 28 grudnia 2013 r.), zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, rozdział 2 art. 43 ust. 1 pkt 10a ppkt b i ust. 1 pkt 10b, sprzedaż wyodrębnionych 12 lokali jest zwolniona od podatku.

Uzasadnienie do art. 43 ust. 1 pkt 10b ustawy - pierwsze zasiedlenie budynku nastąpiło na początku XX wieku, tj. około 100 lat temu, i spełniono przesłankę z art. 2 pkt 14 ustawy.

Uzasadnienie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ppkt b ustawy - dokonane ulepszenia i poniesione z tego tytułu wydatki są niższe niż 30% wartości początkowej obiektu. Spełnia to także przesłankę z art. 2 pkt 14 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze m.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl zapisów art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 1608) w cyt. wyżej art. 146a ustawy wprowadzenie do wyliczenia - z dniem 31 grudnia 2013 r. - otrzymało następujące brzmienie: „W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f;”.

Zatem termin obowiązywania ww. stawek został przedłużony do 31 grudnia 2016 r.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa czy najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntu przed wejściem w życie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), było czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b) nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zauważyć jednocześnie należy, że zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z ust. 11 tego artykułu, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany zakupił lokal 24 kwietnia 2013 r. w celach zarobkowych i dalszej odsprzedaży. Dokonująca sprzedaży lokalu Spółdzielnia w trakcie sprzedaży lokalu była czynnym płatnikiem podatku VAT. Sprzedaż ta została dokonana w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu z pozycją zwolnioną (zw). Dokumentująca transakcję faktura VAT, wystawiona przez Syndyka, zawierała zwolnienie od podatku od towarów i usług, lecz nie wskazywała konkretnej podstawy prawnej zwolnienia. W roku 2011 w budynku wyłączono lokale, które uznane zostały za lokale mieszkalne. Lokale nie były wykorzystywane jako lokale mieszkalne. Lokale nie były udostępniane osobom trzecim na podstawie np. umowy najmu. Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie lokali, od czego miał prawo do odliczenia, a wydatki były niższe niż 20% wartości początkowej budynku.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz elementy zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że dostawa lokali mieszkalnych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Jak wynika bowiem z opisu sprawy nabycie lokali nastąpiło w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (transakcja opodatkowana była stawką zwolnioną od podatku - zw), a więc w ramach pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy - przez co spełniona została przesłanka określona w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy. Niemniej uwzględniając termin dokonania tej czynności, tj. 24 kwietnia 2013 r., stwierdzić należy, że na dzień wydania niniejszej interpretacji nie upłynął okres 2-óch lat, wymagany art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy. W opisanym kształcie sprawy brak zatem podstaw prawnych do zwolnienia od podatku VAT dostawy lokali dokonywanej przez Wnioskodawcę, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Ustawodawca przewidział jednakże w zakresie dostaw nieruchomości zabudowanych także inne zwolnienie od podatku, tj. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, analizowane w przypadkach z których wynika brak prawa do zwolnienia na podstawie powołanego już wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W rozstrzyganej sprawie w związku z faktem, że przy nabyciu Zainteresowanemu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT (transakcja była czynnością zwolnioną od podatku) i Wnioskodawca nie ponosił na lokale wydatków na ich ulepszenie, od których przysługiwałoby mu prawo do odliczenia podatku i które wynosiłyby więcej niż 30% wartości początkowej, spełnione zostały przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zatem Wnioskodawca uprawniony będzie do zastosowania zwolnienia od podatku VAT do sprzedaży lokali, o których mowa w pytaniu.

Podsumowując, Wnioskodawca dokonując sprzedaży części budynku w postaci lokali mieszkalnych może zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W tym miejscu należy nadmienić, że pomimo faktu, że uzasadniając przedstawione we wniosku stanowisko Zainteresowany błędnie powołał podstawę prawną, to organ podatkowy ze względu na tożsame z opinią Wnioskodawcy rozstrzygnięcie, czyli zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług, uznał stanowisko za prawidłowe.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do uzupełnienia wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Tutejszy Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dotyczy to w szczególności analizy rozstrzygającej czy przedmiotem dostawy są lokale mieszkalne czy użytkowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj