Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-442/13-2/ŁM
z 5 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2013 r. (data , wpływu 8 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek kapitałowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek kapitałowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Wnioskodawca rozważa połączenie ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której posiadać będzie 100% udziałów (dalej: Spółka kapitałowa). Połączenie nastąpi przez przejęcie Spółki kapitałowej na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 w związku z art. 515 § 1 Kodeksu spółek handlowych (Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.)

Połączenie zostanie przeprowadzone bez podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy. Spółka nie będzie zatem emitować nowych udziałów w zamian za przejęty majątek Spółki kapitałowej. W toku połączenia Wnioskodawca, jako udziałowiec Spółki kapitałowej (przejmowanej), nie otrzyma także jakichkolwiek dopłat w gotówce. W wyniku połączenia, Spółka kapitałowa zostanie rozwiązana, bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, z chwilą wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego.

Za dokonaniem połączenia Wnioskodawcy i Spółki kapitałowej będzie przemawiać szereg argumentów (przykładowo, ograniczenie bieżących kosztów prowadzenia działalności w ramach odrębnych podmiotów, uproszczenie struktury zarządzania, zwiększenie rynkowego potencjału połączonego podmiotu, stworzenie lepszych możliwości efektywnego zarządzenia portfelem produktowym poprzez jego rozszerzenie oraz inne).

Tym samym, zdaniem Spółki, przedmiotowe połączenie zostanie dokonane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy połączenie przez przejęcie Spółki kapitałowej przez Wnioskodawcę będzie zdarzeniem neutralnym podatkowo na gruncie art. 10 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy połączenie przez przejęcie Spółki kapitałowej przez Wnioskodawcę, o którym mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, będzie zdarzeniem neutralnym podatkowo na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Poniżej Spółka przedstawia argumentację uzasadniającą jej stanowisko.

W świetle art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z pewnymi zastrzeżeniami, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji).

Zgodnie jednak z art. 10 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy połączeniu lub podziale spółek kapitałowych:

  1. dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej,
  2. dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 16 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.

Natomiast stosownie do treści art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazana powyżej regulacja art. 10 ust. 2 ww. ustawy ma zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami:

  1. których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. rezydenci podatkowi Polski), przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
  2. których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. rezydenci podatkowi Polski), przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo
  3. których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wskazany powyżej przepis art. 10 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 10 ust. 5 ustawy formułuje zasadę, w świetle której jeżeli w wyniku połączenia spółka przejmująca otrzymuje majątek spółki przejmowanej, którego wartość jest wyższa niż nominalna wartość udziałów (akcji) wydanych przez nią udziałowcom spółki przejmowanej, owa nadwyżka nie stanowi dochodu spółki przejmującej z udziału w zyskach osób prawnych. Tym samym wskazane regulacje konstytuują neutralność podatkową procesu łączenia w stosunku do tzw. „ukrytych rezerw” w majątku spółki przejmowanej. Ustawodawca w art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidział możliwość opodatkowania dochodu Spółki przejmującej jedynie w sytuacji, gdy spółka przejmująca ma w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział mniejszy niż 10%.

Spółka pragnie podkreślić, że w zdarzeniu przyszłym opisanym w niniejszym wniosku, planowane jest połączenie spółek kapitałowych (Wnioskodawcy i Spółki kapitałowej) poprzez przejęcie Spółki kapitałowej będącej spółką przejmowaną przez Wnioskodawcę. Połączenie to polegać będzie na przeniesieniu na Wnioskodawcę (spółkę przejmującą) całego majątku spółki przejmowanej (Spółki kapitałowej). Połączenie nastąpi bez podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy. Oba podmioty są rezydentami Polski dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Co więcej, Wnioskodawca posiadać będzie na dzień połączenia 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki kapitałowej. Tym samym jego udział w kapitale zakładowym Spółki kapitałowej przekroczy 10%.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie zobowiązany do rozpoznania dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na dzień połączenia przez przejęcie Spółki kapitałowej.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że takie podejście znajduje poparcie w praktyce organów podatkowych, przykładowo w:

  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 14 maja 2012 r. sygn. IPPB3/423-108/12-2/AG, w której w analogicznym do przedstawionego stanie faktycznym, organ podatkowy uznał, że „W konsekwencji w sytuacji przedstawionej w zdarzeniu przyszłym gdy dojdzie do połączenia dokonanego w trybie art. 515 Kodeksu spółek handlowych, poprzez przejęcie przez Wnioskodawcę (spółka przejmująca) A. S.A. (spółka przejmowana), w której Wnioskodawca posiada 100% akcji, zastosowanie znajduje art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (...) należy stwierdzić, iż zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będzie stanowiła dochodu z udziału w zyskach osób prawnych dla Wnioskodawcy (spółki przejmującej) wartość majątku spółki przejmowanej (A. S.A.) otrzymanego przez nią w wyniku połączenia dokonanego bez podwyższania kapitału zakładowego Wnioskodawcy, o ile zostaną spełnione warunki określone w art. 10 ust. 4 tej ustawy”.

Ponadto pogląd, zgodnie z którym połączenie przez przejęcie dla Spółki przejmującej jest zdarzeniem neutralnym podatkowo na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile nie zachodzą przesłanki określone w art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (co jak Spółka wskazała w treści wniosku nie będzie mieć miejsca) został zaprezentowany również w:

  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 20 czerwca 2013 r. sygn. IPPB3/423-204/13-2/AG,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 4 czerwca 2013 r. sygn. IPPB3/423-141/13-4/MC,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 23 maja 2013 r. sygn. IPPB3/423-125/13-2/AG,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 16 maja 2013 r. sygn. ILPB4/423-40/13-2/MC,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 29 stycznia 2013 r. sygn. IPPB3/423-883/12-2/AG,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 7 sierpnia 2012 r. sygn. IPPB3/423-287/12-2/DP.

W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że realizacja planowanego połączenia będzie neutralna na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z czym nie wystąpią podstawy prawne umożliwiające ustalenie jakiegokolwiek dochodu do opodatkowania po stronie Spółki w oparciu o regulacje ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z omawianym połączeniem Wnioskodawcy ze Spółką kapitałową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że – na podstawie ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz.U. z 2013 r., poz. 1387) – wprowadzenie do wyliczenia w art. 10 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymało następujące brzmienie: przy połączeniu lub podziale spółek: (…). Jednak zmiana ta nie ma wpływu na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.

Ponadto należy zauważyć, że weryfikacja ewentualnych przesłanek i celów połączenia, a więc zbadanie czy istotnie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) jest możliwa dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego, które przeprowadzić może właściwy organ podatkowy. Wnioskodawca stosujący przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w trakcie tych postępowań będzie zobowiązany do wykazania, że połączenie spółek zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji, należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj