Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-796/13-2/AJ
z 3 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2.10.2013 r. (data wpływu 3.10.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania w Polsce przysporzeń Wnioskodawcy z tytułu


  • dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych – jest prawidłowe,
  • zbycia aktywów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych – jest prawidłowe,
  • umorzenia certyfikatów inwestycyjnych – jest prawidłowe,
  • likwidacji Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 3.10.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania w Polsce przysporzeń Wnioskodawcy z tytułu dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych, zbycia aktywów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych, umorzenia certyfikatów inwestycyjnych oraz likwidacji Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka F. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką kapitałową prawa cypryjskiego (odpowiednik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prawa polskiego), cypryjskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.


Wnioskodawca jest posiadaczem certyfikatów inwestycyjnych wyemitowanych przez polski fundusz inwestycyjny zamknięty A. (dalej. „A FIZ” lub „Fundusz”). W przyszłości Fundusz będzie dokonywał wypłat na rzecz Wnioskodawcy. Celem niniejszego wniosku jest potwierdzenie klasyfikacji przyszłych wypłat dokonanych z Funduszu na rzecz Spółki w oparciu o przepisy polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „,ustawa o CIT”) oraz polsko-cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (dalej: „UPO”).


A. FIZ został utworzony na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (dalej: „uofi”), jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym (podobnie jak każdy inny fundusz utworzony w oparciu o uofi) podmiotowemu zwolnieniu z opodatkowania w odniesieniu do wszystkich źródeł dochodów, wynikającemu z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT. Przedmiotem działalności Funduszu jest lokowanie zebranych środków pieniężnych m.in. w określone papiery wartościowe, udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, akcje w spółkach komandytowo-akcyjnych oraz instrumenty rynku pieniężnego, a także inne prawa majątkowe, w tym wierzytelności wobec osób fizycznych.

Zgodnie z brzmieniem statutu A FIZ, a także w oparciu o zapisy uofi, dystrybucja środków Funduszu na rzecz jego uczestników, w tym do Wnioskodawcy, może zostać dokonana w przyszłości w formie wypłaty:


  1. dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  2. przychodów ze zbycia aktywów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  3. wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych Funduszu,
  4. środków pieniężnych z tytułu likwidacji Funduszu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy uzyskany przez Wnioskodawcę przychód z tytułu:


  1. dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  2. przychodów ze zbycia aktywów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  3. wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych,
  4. likwidacji Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych

będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce ?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W ocenie Wnioskodawcy, wypłata środków przez Fundusz na rzecz Spółki powinna być zakwalifikowana jak przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 12 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: Ustawa o CIT) i tym samym, zgodnie z treścią Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1993 r. Nr 117 poz. 523 ze zm., dalej: UPO), nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym (podatkiem u źródła) w Polsce.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT podatnicy, którzy nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Ustawa o CIT wprowadza rozróżnienie na dwie kategorie przychodów: (i) szeroko pojęte przychody z działalności podatnika (uregulowane w art. 12 ustawy o CIT) opodatkowane na zasadach ogólnych oraz (ii) dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych, faktycznie uzyskanych z udziałów (akcji), opodatkowane ryczałtowo (uregulowane w art. 10 ustawy o CIT). Co do zasady, przychody podatnika podlegają opodatkowaniu zgodnie z wytycznymi określonymi w art. 12 ustawy o CIT, chyba że zostały objęte specyficznym reżimem właściwym dla przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych objętych art. 10 ustawy o CIT. W przypadku uczestników funduszy inwestycyjnych dyspozycję zawartą w art. 10 ustawy o CIT należy rozpatrywać w szczególności z uwzględnieniem art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT.


Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT przychodami dla uczestników funduszy inwestycyjnych są otrzymane dochody funduszu, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych. Tym samym, ustawa o CIT wskazuje jednoznacznie, że dochody funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.


W analizowanym zdarzeniu przyszłym, utworzony Fundusz będzie mógł dokonywać wypłat na rzecz Wnioskodawcy w formie wypłaty:


  1. dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (art. 18 ust. 2 pkt 13 w związku z art. 21 uofi oraz par. 37 statutu Funduszu),
  2. przychodów ze zbycia aktywów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (art. 198 uofi oraz par. 37 w zw. z par 2 pkt 8 statutu Funduszu),
  3. wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (art. 139 uofi oraz par. 20 ust. 6 statutu Funduszu),
  4. likwidacji Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (nit. 249 uofi oraz par. 43 statutu Funduszu).


W ocenie Wnioskodawcy, wszelkie przewidziane statutem Funduszu formy dystrybucji środków Funduszu na rzecz Wnioskodawcy, bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych (formy opisane powyżej w punktach a, b oraz d), powinny zostać zaklasyfikowane jako przychody o charakterze ogólnym zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT. Art. 12 ustawy o CIT wskazuje jedynie na przykładowe kategorie przychodów opodatkowanych na zasadach ogólnych, nie wyczerpując tym samym ich zakresu. Fakt, iż wyplata wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych (wskazana w punkcie c powyżej, a opierająca się na wykupie certyfikatów inwestycyjnych) nie znajduje się wprost w przykładowo wymienionym w tym przepisie katalogu, nie przesądza w żadnym wypadku o braku możliwości objęcia tego źródła przychodu dyspozycją zawartą w analizowanym artykule. Co więcej, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż certyfikatów inwestycyjnych nie należy utożsamiać ani z udziałami, ani akcjami spółek kapitałowych, gdyż reprezentują one prawa majątkowe o odmiennym charakterze. Potwierdza to także wyraźnie art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT, który odwołuje się do jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych jako odrębnej kategorii praw, obok udziałów oraz akcji w spółkach kapitałowych. Stąd, w ocenie Wnioskodawcy, nie można uznać, że z tytułu uczestnictwa w Funduszu, a w szczególności w związku z wypłatą wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w Funduszu uzyskuje on dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 ustawy o CIT. Ponadto, odmienna klasyfikacja podatkowa jednej z kilku możliwych form dystrybucji środków funduszu wydawałaby się nieuzasadniona na gruncie zasad ogólnych.


Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, iż wszystkie wymienione w statucie Funduszu formy dystrybucji środków Funduszu powinny podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ustawy o CIT.


Przenosząc wskazaną klasyfikację na grunt przywołanej UPO, Spółka wskazuje, że przepisy UPO nie zaliczają wprost wypłaty środków funduszu inwestycyjnego do żadnej ze specyficznie określonych kategorii przychodów. Z tego wynika, że kluczowa dla określenia konsekwencji podatkowych wymienionych form dystrybucji jest ich klasyfikacja w świetle prawa krajowego.

Konsekwentnie, również na gruncie UPO wypłaty środków funduszu powinny być kwalifikowane jako zyski przedsiębiorstw, opodatkowane na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 UPO zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim umawiającym się państwie poprzez położony tam zakład. Powszechnie przyjmuje się, że fakt posiadania przez inwestora certyfikatów inwestycyjnych w funduszu mającym osobowość prawną i będącym niezależnym podatnikiem podatku dochodowego nie konstytuuje zakładu z tytułu uczestnictwa w takim funduszu. Tym samym, zyski przedsiębiorstw takiego inwestora (w tym z dystrybucji środków funduszu inwestycyjnego) nie podlegają co do zasady opodatkowaniu podatkiem dochodowym w państwie źródła, z wyjątkiem specyficznych kategorii dochodów, które zgodnie z lokalną klasyfikacją państwa-strony traktatu, spełniają definicję np. dywidendy, odsetek, czy należności licencyjnych. Dodatkowo nawet gdyby uznać, że dystrybucja środków funduszu do jego inwestorów stanowi zysk ze sprzedaży majątku (art. 13 UPO) lub też inne dochody (art. 22 UPO), to przychody takie nie podlegałyby opodatkowaniu u źródła, gdyż przepisy UPO pozwalają na opodatkowanie tych rodzajów przychodów co do zasady wyłącznie przez umawiające się państwo, w którym podmiot osiągający dochód jest rezydentem podatkowym.


W związku z dokonaną klasyfikacją wymienionych form dystrybucji środków Funduszu na gruncie prawa polskiego, jak również ze względu na fakt, iż Wnioskodawca nie będzie posiadał w Polsce zakładu, uzyskiwane przez niego środki z tytułu wypłaty środków Funduszu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym (u źródła) w Polsce, zgodnie z postanowieniami UPO.


Stanowisko Spółki w zakresie klasyfikacji podatkowej wypłaty dochodów funduszy inwestycyjnych zamkniętych potwierdzają także organy podatkowe w licznie wydawanych indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, w tym m.in.:


  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 22 kwietnia 2013 r. (sygn. IPPB5/423-52/13-6/AJ);
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 15 kwietnia 2013 r. (sygn. IPPB5/423-53/13-9/AJ);
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 15 kwietnia 2013 r. (sygn. IPPB5/423-53/13-3/AJ);
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 5 grudnia 2012 r. (sygn. IPPB5/423-782/12-6/AS).


Reasumując, analizowane formy dystrybucji środków z funduszu inwestycyjnego w postaci wypłaty:


  1. dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  2. przychodów ze zbycia aktywów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
  3. wynagrodzenia z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych Funduszu,
  4. środków pieniężnych z tytułu likwidacji Funduszu,

stanowić będą dla Spółki przychód opodatkowany zgodnie z art. 12 ustawy o CIT oraz art. 7 ust. 1 UPO.


W konsekwencji, nie wystąpi z tego tytułu obowiązek ich opodatkowania (poboru podatku u źródła) w Polsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego (w zakresie wszystkich pytań) uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj