Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1182/13-3/JL
z 30 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku (data wpływu 18 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz określenia podstawy opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów w cenach promocyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz określenia podstawy opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów w cenach promocyjnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, zwany dalej Spółką, jest dystrybutorem profesjonalnych kosmetyków fryzjerskich, współpracuje z salonami fryzjerskimi. W swojej ofercie posiada także meble do salonów oraz akcesoria niezbędne w codziennej pracy fryzjerów. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a jej podstawowa działalność podlega opodatkowaniu VAT wg stawki 23%. W celu zachęcenia klientów do nabywania jej towarów przez Internet oraz zwiększenia przywiązania właścicieli salonów fryzjerskich do marek kosmetyków dystrybuowanych przez Spółkę, S. planuje wprowadzić program lojalnościowy. Każdy zakup dokonywany przez jej klientów poprzez portal internetowy przeliczany będzie na punkty. Standardowo 1 zł wydana na produkty oferowane przez Spółkę to 1 punkt, w przypadku produktów objętych dodatkowymi promocjami 5zł = 1 punkt. Punkty podlegają sumowaniu i będą ważne przez jeden rok od momentu ich naliczenia. W tym czasie właściciel salonu fryzjerskiego może wymienić je na uprawnienie do zakupu towarów lub usług (zwanych dalej „Nagrodami”) po promocyjnej cenie, znacznie odbiegającej od ceny rynkowej. Wykaz Nagród znajduje się w specjalnie stworzonym katalogu, przy każdej Nagrodzie wskazana jest jej cena oraz ilość potrzebnych punktów. Nagrodami w programie lojalnościowym będą kursy fryzjerskie prowadzone w kraju i za granicą, wyjazdy wakacyjne, wybrane meble fryzjerskie oraz akcesoria fryzjerskie, takie jak szczotki, suszarki. Ceny za oferowane usługi i produkty będą określone na niskim poziomie, znacznie odbiegającym od ceny rynkowej, gdyż przyjmuje się, że są formą rabatu naturalnego. Właściciel salonu, po uzbieraniu odpowiedniej ilości punktów, będzie wskazywał Nagrodę, którą zamierza nabyć. W momencie wymiany punktów na Nagrodę Spółka wystawi fakturę na cenę Nagrody określoną w katalogu nagród. Do wartości nagrody zostanie doliczony podatek VAT wg obowiązującej stawki. Program jest adresowany wyłącznie do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka postąpi prawidłowo wykazując na fakturach wartość Nagród w minimalnej wartości, po uwzględnieniu udzielonych rabatów...
  2. Czy Spółka ma prawo pomniejszyć VAT należny o kwotę VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług sprzedawanych jako Nagrody w programie lojalnościowym...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót zaś obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku (kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej). Dodatkowo obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Natomiast, jak stanowi art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się m.in. o kwotę udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont).

Z powyższych przepisów wynika, że podstawą opodatkowania VAT przy sprzedaży Nagród przez Spółkę będzie cena należna od uczestników programu lojalnościowego uwzględniająca rabat udzielany w momencie sprzedaży (wynikający z odpowiedniej ilości zgromadzonych punktów), pomniejszona o należny VAT (naliczony według stawek VAT właściwych dla sprzedawanych towarów/usług). Należy zauważyć, że strony transakcji mają prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla nich opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w ich uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

W analizowanym stanie faktycznym pomiędzy stronami transakcji nie występują powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT, zastosowanie rabatu znajduje uzasadnienie biznesowe. Celem programu lojalnościowego jest zwiększenie wolumenu sprzedaży towarów dystrybuowanych przez Spółkę oraz przywiązanie salonów fryzjerskich do produktów określonej marki.

Potwierdzenie stanowiska wyrażonego przez Spółkę odnaleźć można w interpretacjach indywidualnych. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji indywidualnej z 28 lutego 2012 r. (sygn. IPPP1/443-1759/11-2/EK) wskazał, że: „biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży wybranych produktów/towarów w cenie promocyjnej w ramach akcji marketingowej, co oznacza że powyższa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar (rabat będzie przysługiwał klientowi po spełnieniu określonych warunków). W przedmiotowej sprawie należy podkreślić, że sprzedaż towaru po tzw. cenie promocyjnej następuje po spełnieniu określonych warunków promocji, a zatem nie jest wynikiem przypadku, lecz wynika z relacji istniejących pomiędzy kontrahentami. Zatem, określając podstawę opodatkowania Spółka powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży. W przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania art. 32 ustawy, gdyż jak wskazał Wnioskodawca z udziału w akcjach promocyjnych wykluczone będą podmioty powiązane wymienione w tym artykule. Reasumując, w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania dla Zainteresowanego będzie - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy - kwota faktycznie należna od nabywcy (cena promocyjna) pomniejszona o należny podatek.”

Podobne stanowisko wyraził ten sam organ w interpretacji z 8 stycznia 2013 roku sygn. IPPP1/443-1044/12-2/AP.

Ad 2

Nagrody oferowane w programie lojalnościowym stanowią odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług oraz zwiększają kwotę obrotu, o którym mowa w art. 29 ustawy o VAT. Ich zakup pozostaje w bezpośrednim związku ze sprzedażą opodatkowaną prowadzoną przez Spółkę. Na podstawie art. 86 ust. 1 Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zdaniem Spółki będzie ona miała prawo odliczyć kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług sprzedawanych jako Nagrody od kwoty podatku należnego wykazanego z tytułu prowadzonej działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Należy zatem zauważyć, że generalnie ustawa o VAT jako podstawę opodatkowania podatkiem VAT wskazuje to, co otrzymuje dostawca/usługodawca od nabywcy za dostarczone towary/wykonane usługi, a więc za dokonaną sprzedaż.

Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano (ust. 13).

Przepisy ustawy w obecnym brzmieniu nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danych towarów lub usług. Nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r., poz. 385), przez cenę rozumie się wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy, ceny towarów i usług uzgadniają strony zawierające umowę (…).

Udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że w określonych sytuacjach organ może określić inną wysokość obrotu. Zgodnie z brzmieniem art. 32 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 86a, 88, 88a i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 86a, 88, 88a i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 86a, 88, 88a i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Jak stanowi ust. 2 powyższego artykułu, związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów.

Na podstawie ust. 3 tego artykułu, przez powiązania rodzinne, o których mowa w ust. 2, rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia.

Według ust. 4 ww. artykułu, przez powiązania kapitałowe, o których mowa w ust. 2, rozumie się sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Art. 106e ust. 1 ustawy wskazujący elementy, które powinna zawierać faktura, w pkt 9 wymienia cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto), a w pkt 10 - kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest dystrybutorem profesjonalnych kosmetyków fryzjerskich, współpracuje z salonami fryzjerskimi. W swojej ofercie posiada także meble do salonów oraz akcesoria niezbędne w codziennej pracy fryzjerów. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a jej podstawowa działalność podlega opodatkowaniu VAT wg stawki 23%. W celu zachęcenia klientów do nabywania jej towarów przez Internet oraz zwiększenia przywiązania właścicieli salonów fryzjerskich do marek kosmetyków dystrybuowanych przez Spółkę, planuje ona wprowadzić program lojalnościowy. Każdy zakup dokonywany przez jej klientów poprzez portal internetowy przeliczany będzie na punkty. Standardowo 1 zł wydana na produkty oferowane przez Spółkę to 1 punkt, w przypadku produktów objętych dodatkowymi promocjami 5zł = 1 punkt. Punkty podlegają sumowaniu i będą ważne przez jeden rok od momentu ich naliczenia. W tym czasie właściciel salonu fryzjerskiego może wymienić je na uprawnienie do zakupu towarów lub usług (zwanych dalej „Nagrodami”) po promocyjnej cenie, znacznie odbiegającej od ceny rynkowej. Wykaz Nagród znajduje się w specjalnie stworzonym katalogu, przy każdej Nagrodzie wskazana jest jej cena oraz ilość potrzebnych punktów. Nagrodami w programie lojalnościowym będą kursy fryzjerskie prowadzone w kraju i za granicą, wyjazdy wakacyjne, wybrane meble fryzjerskie oraz akcesoria fryzjerskie, takie jak szczotki, suszarki. Ceny za oferowane usługi i produkty będą określone na niskim poziomie, znacznie odbiegającym od ceny rynkowej, gdyż przyjmuje się, że są formą rabatu naturalnego. Właściciel salonu, po uzbieraniu odpowiedniej ilości punktów, będzie wskazywał Nagrodę, którą zamierza nabyć. W momencie wymiany punktów na Nagrodę Spółka wystawi fakturę na cenę Nagrody określoną w katalogu nagród. Do wartości nagrody zostanie doliczony podatek VAT wg obowiązującej stawki. Program jest adresowany wyłącznie do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 ustawy, organ podatkowy może określić wysokość podstawy opodatkowania na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że warunkiem uczestnictwa w programie lojalnościowym i otrzymania nagrody po cenie promocyjnej jest spełnienie określonych warunków (dokonywanie zakupów przez klientów poprzez portal internetowy i gromadzenie odpowiedniej ilości punktów). Są to więc rabaty udzielone przed ustaleniem ceny – tym samym nie mają one wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy w związku z art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy, ponieważ zapłatą (wynagrodzeniem) z tytułu sprzedaży jest kwota, którą Wnioskodawca ma otrzymać od nabywcy, a więc w takim przypadku kwota uwzględniająca już przyznany rabat.

Ze względu na przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży towarów w cenie promocyjnej w ramach programu lojalnościowego, co oznacza, że powyższa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar (rabat będzie przysługiwał klientowi po spełnieniu określonych warunków). Zatem Spółka powinna jako podstawę opodatkowania przyjąć rzeczywistą kwotę zapłaty z tytułu sprzedaży.

Należy również stwierdzić, że ponieważ sprzedaż następować będzie po cenie już uwzględniającej przyznany rabat, ze względu na powołane wyżej przepisy art. 106b i 106e, na wystawionej fakturze powinna zostać wskazana rzeczywista cena nagród – po obniżce. Spółka postąpi zatem prawidłowo wykazując na wystawionych fakturach wartość nagród po uwzględnieniu rabatu.

Ponadto w analizowanej sprawie nie ma zastosowania art. 32 ustawy, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, pomiędzy stronami transakcji nie występują powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT, zastosowanie rabatu znajduje uzasadnienie biznesowe.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące ustalania podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług należało uznać za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl regulacji art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W odniesieniu do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług sprzedawanych jako nagrody w programie lojalnościowym należy wskazać, że Wnioskodawcy przysługuje to prawo, ponieważ zakupione towary i usługi służą do dalszej sprzedaży (jako nagrody), a więc wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w kwestii prawa do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które następnie sprzedawane są w cenach promocyjnych, również należało uznać za prawidłowe.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj