Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-792/13-2/EŻ
z 17 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17.09.2013r. (data wpływu 23.09.2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23.09.2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka z o.o. mająca siedzibę w Polsce swoje przychody realizuje poprzez serwis internetowy.


Czynnymi uczestnikami serwisu są osoby:


  1. posiadające nadwyżki finansowe a zarazem możliwości zainwestowania kapitału (dalej donator),
  2. mające interesujący opisany i zdefiniowany pomysł, jednak z uwagi na brak kapitału nie są w stanie zrealizować (wyprodukować) tego pomysłu (dalej oferent).


Serwis będący pośrednikiem dla tych stron jest narzędziem pozwalającym na spotkanie oferenta i donatora.


Regulamin serwisu wskazuje iż celem serwisu jest umożliwienie oferentom uzyskania od donatorów dofinansowania na własne przedsięwzięcia.

Działalności spółki i realizowanie swoich ekonomicznych celów (w tym przychodów) nawiązują do zyskującej coraz większą w świecie popularność idei i zasad crowdfundingu (finansowania społecznościowego).


Zasady są następujące - oferent po dokonaniu rejestracji i akceptacji regulaminu serwisu przedstawia swój projekt (opisowo w postaci filmu lub prezentacji) zwracając się do społeczności skupionej wokół platformy crowdfundingowej o wsparcie finansowe projektu.

Oferent w momencie zakładania swojego projektu określa cel projektu.

Oferent przedstawia różne rodzaje obligatoryjnych świadczeń zwrotnych, uzależnione od kwoty finansowego wsparcia.

Po założeniu projektu oraz wskazaniu celu projektu w serwisie W., serwis umożliwia donatorom dokonania wsparcia finansowego projektu.

W tym celu spółka W. wyodrębniła konto bankowe dedykowane tylko i wyłącznie do realizacji wpłat donatorów projektu.


Powyższe konto bankowe jest nieoprocentowane i nie są realizowane żadne płatności spółki, w tym obrót gotówką na rachunku.


W przypadku osiągnięcia celu projektu:


  • spółka przekazuje przelewem zgromadzone środki - pomniejszone o należną prowizje pokrywaną przez oferenta – na rachunek bankowy oferenta,
  • należna prowizja przekazywana jest przelewem z rachunku dedykowanego do projektu na rachunek operacyjny spółki W..


Otrzymaniem zapłaty i realizacją przychodu przez W. jest przelanie prowizji z rachunku dedykowanego na rachunek operacyjny spółki W.

W związku z powyższym kwota należnej prowizji jest uznawana za przychód i podlega podatkowi od osób prawnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Co jest przychodem:

    Czy w zaprezentowanym modelu crowdfundingu w spółce W. wpłaty od donatorów na poczet wybranego projektu zdeponowane na dedykowanym do projektów nieoprocentowanym rachunku bankowym spółki W. rodzą obowiązek w podatku dochodowym od osób prawnych?
    Czy kwota należna dla spółki prowizji od oferenta projektu uznawana jest za przychód i jedynie ona podlega podatkowi w podatku dochodowym od osób prawnych?
  2. Kiedy powstaje przychód:

    Czy obowiązek podatkowy od osób prawnych powstaje w momencie osiągnięcia celu projektu prezentowanego w serwisie W. zgodnie z założeniami oferenta?


Stanowisko Wnioskodawcy


  1. Zaprezentowana forma deponowania wpłat na poczet realizowania przyszłych projektów na wyodrębnionym Koncie bankowym, nie prowadzi do powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych gdyż wpłaty te nie stanowią przychodu spółki a są jedynie wpłatami przeznaczonymi dla oferentów.
  2. Obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych powstaje dopiero w momencie zakończenia projektu prezentowanego w serwisie W. zgodnie z założeniami oferenta projektu, a kwota należna prowizji wynikająca z tabeli opłat za korzystanie z serwisu W. jest uznawana za przychód i jedynie ona podlega podatkowi od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.


Dodatkowo podkreślenia wymaga fakt, iż otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter określony co do wysokości, definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem. Immanentną cechą uznania przysporzenia za przychód jest fakt powiększenia majątku podatnika. Powiększenie to może mieć postać zwiększenia zasobów majątkowych lub zmniejszenia zobowiązań.


Stosownie do treści art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


Natomiast moment zaliczenia uzyskanych przychodów określają przepisy art. 12 ust. 3a, ust. 3c, ust. 3d i ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Przepis art. 12 ust. 3a tejże ustawy, wskazuje, że za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:


  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.


Przepis ten wprowadza ogólną zasadę decydującą o dacie powstania przychodu. Powstanie przychodu następuje w dniu zaistnienia ww. zdarzeń, a jeżeli wystąpią one po dniu wystawienia faktury, czy po dniu dokonania zapłaty należności, o momencie powstania przychodu decydują te dni, a nie fakt zaistnienia konkretnego zdarzenia.


Zgodnie z art. 12 ust. 3c ww. ustawy, jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.


W celu określenia momentu powstania przychodu w zdarzeniu przyszłym opisanym przez Wnioskodawcę, należy rozstrzygnąć, który z wymienionych przepisów znajdzie zastosowanie odnośnie przedstawionej w nim sytuacji.


W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, wskazano, iż Wnioskodawca realizuje swoje przychody poprzez serwis internetowy, który to jest narzędziem pozwalającym na spotkanie oferenta (mający pomysł a brak kapitału na jego realizację) i donatora (posiadający kapitał do zainwestowania). Po osiągnięciu celu projektu, który określa oferent, spółka przekazuje przelewem środki zgromadzone na dedykowanym koncie bankowym, pomniejszone o należną prowizję pokrywaną przez oferenta.


W związku z powyższym należy stwierdzić, że wpłaty od donatorów na poczet wybranego projektu zdeponowane na dedykowanym do projektów nieoprocentowanym rachunku bankowym Spółki, nie stanowią trwałego przysporzenia majątkowego Wnioskodawcy a jedynie są przez nią gromadzone zgodnie z zawartą umową. W konsekwencji należy uznać, że z tytułu gromadzenia wskazanych wyżej wpłat przekazywanych następnie oferentom, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wykazania przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Natomiast w zakresie należnej Spółce prowizji należnej od oferenta z tytułu świadczonych usług crowdfundingu, otrzymana prowizja zgodnie z art. 12 ust. 3a powinna zostać rozpoznana jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przychód ten powstanie zatem w momencie osiągnięcia celu projektu prezentowanego w serwisie W., tj. w momencie pobrania przez Spółkę prowizji z rachunku dedykowanego (do realizacji wpłat przez donatorów do projektu oferenta) na rachunek operacyjny Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj