Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1067/13/KJ
z 14 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 29 października 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania, że otrzymana dotacja nie stanowi obrotu, a tym samym nie powinna być opodatkowana podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki 23% – jest prawidłowe,
  • opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych 23% stawką podatku VAT – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby usług szkoleniowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania, że otrzymana dotacja nie stanowi obrotu, a tym samym nie powinna być opodatkowana podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki 23%,
  • opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych 23% stawką podatku VAT,
  • prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby usług szkoleniowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 28 stycznia 2014 r. znak: IBPP1/443-1067/13/KJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - spółka cywilna jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje w swojej działalności gospodarczej wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem VAT.

1.Wnioskodawca zamierza przystąpić do organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) konkursu o dofinansowanie ze środków NFOŚiGW przedsięwzięć w ramach programu priorytetowego Edukacja Ekologiczna w jednej z kategorii związanej z budownictwem energooszczędnym.

Jeżeli Wnioskodawca wygra konkurs to zostanie podpisana z NFOŚiGW umowa o dofinansowanie w formie dotacji przedstawionego przez Wnioskodawcę projektu.

Finansowanie programu priorytetowego jest przejawem realizacji ustawowej funkcji NFOŚiGW w zakresie finansowania ochrony środowiska. Podstawa prawna udzielenia dofinansowania projektu wynika z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008 r., Nr 25, poz.150 z późn. zm.).

2.Program Edukacja Ekologiczna ma m.in. na celu:

  1. podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju,
  2. kształtowanie ekologicznych zachowań społeczeństwa,
  3. rozwój bazy służącej edukacji ekologicznej.

Głównym celem programu w kategorii związanej z budownictwem energooszczędnym będzie zwiększenie poziomu świadomości społecznej i uświadomienie korzyści wynikających z budownictwa w standardzie energooszczędnym lub pasywnym.

3.Wnioskodawca zamierza złożyć w konkursie wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia w ramach programu związanego z budownictwem energooszczędnym.

Będzie to projekt skierowany do aktualnych i potencjalnych projektantów, architektów, wykonawców i instalatorów (firm budowlanych), zarządców nieruchomości, odbiorców prywatnych (osób fizycznych) zainteresowanych budownictwem w standardzie energooszczędnym lub pasywnym. Projekt będzie miał zasięg ogólnopolski.

4.W celu realizacji zadania zostaną przygotowane materiały szkoleniowe, zorganizowane szkolenia, udostępniony portal internetowy.

W ramach przeprowadzonych szkoleń zostaną przedstawione dostępne na rynku rozwiązania z zakresu technologii eko- i energooszczędnych. Korzyści dla odbiorców szkoleń to:

  • usystematyzowanie wiedzy w zakresie dostępnych metod Eko-budownictwa,
  • poznanie metod finansowania inwestycji,
  • możliwość wymiany wiedzy na platformie internetowej,
  • poznanie dobrych praktyk z innych krajów Unii Europejskiej.

5.W ramach realizowanego projektu około 85% kosztów kwalifikowanych zostanie sfinansowane w formie bezzwrotnej dotacji udzielonej przez NFOŚiGW, natomiast około 15% kosztów projektu zostanie sfinansowane ze środków własnych Wnioskodawcy (spółki).

Koszty kwalifikowane przewidywanego projektu będą obejmowały wszystkie wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w celu realizacji projektu:

  • materiały szkoleniowe, teczki, długopisy, notesy, pamięci USB,
  • koszty osobowe wykładowców,
  • noclegi wykładowców oraz koordynatorów projektu,
  • catering,
  • wynajem sal szkoleniowych,
  • koszty dot. opracowania projektu portalu internetowego oraz jego wykonania,
  • wynajem pomieszczeń biurowych,
  • koszty obsługi księgowej,
  • koszty obsługi sekretariatu.

Wszystkie poniesione wydatki będą musiały zostać odpowiednio udokumentowane.

Środki otrzymane przez Wnioskodawcę z NFOŚiGW będą stanowiły dofinansowanie wyłącznie do poniesionych kosztów (wydatków), które przed przystąpieniem do realizacji projektu muszą zostać ściśle określone co do rodzaju i wielkości. Budżet projektu nie może w trakcie realizacji ulec zmianie, ponieważ jest zatwierdzany przez NFOŚiGW i stanowi podstawę do ustalenia kwoty zwrotu wydatków w formie dotacji.

6.W ramach projektu podatek VAT nie będzie wydatkiem kwalifikowanym, co oznacza, iż dotacja nie sfinansuje podatku VAT zawartego w cenie dokonanych przez Wnioskodawcę zakupów, a zatem od wszystkich wydatków (zakupów) Wnioskodawca będzie w 100% odliczał podatek VAT.

7.W związku z tym, iż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca ma obowiązek pokryć ze środków własnych około 15% wartości poniesionych wydatków, Wnioskodawca zamierza ustalić odpłatność dla uczestników szkoleń za udział w danym szkoleniu. Cena szkolenia dla 1 uczestnika zostanie tak skalkulowana, aby stanowiła w podsumowaniu ogólnym równowartość 15% poniesionych wydatków przez Wnioskodawcę. Kwota przychodów ze sprzedaży usług szkoleniowych (netto-bez należnego podatku VAT) zrównoważy kwotę 15% wydatków (netto-bez naliczonego podatku VAT) poniesionych w celu realizacji projektu.

Otrzymana dotacja nie będzie stanowiła dopłaty do ceny szkolenia ustalonej na 1 osobę.

Odpłatność za uczestnictwo w danym szkoleniu zostanie przez Wnioskodawcę opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 23% - w cenie szkolenia dla odbiorcy będzie więc zawarty podatek VAT.

Zapłata za szkolenie będzie regulowana przez poszczególnych uczestników szkolenia z ich środków własnych na podstawie faktury wystawionej przez Wnioskodawcę - spółkę.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz usługi szkoleniowe, o których mowa we wniosku Wnioskodawca nie będzie świadczyć jako taka jednostka.
  2. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą stanowiły usług kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
  3. Wnioskodawca nie będzie posiadał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  4. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą usługami kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  5. Wkłady własne wnoszone przez uczestników szkoleń będą stanowiły 100% ceny za usługę szkoleniową. Dotacja nie będzie przyznana jako dopłata do ceny usługi, dotacja będzie przyznana na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu.
  6. Przedmiotowe usługi nie będą świadczone w ramach szkolenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego osób tego potrzebujących.
  7. Niektóre osoby biorące udział w świadczonych przez Wnioskodawcę usługach w ocenie Wnioskodawcy mogą wykorzystywać nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu lub wykonywanej pracy, ale Wnioskodawca nie może określić w jaki sposób i w jakim zakresie będą to czynili, ponieważ nie będzie prowadził w tym zakresie żadnych badań ani ewidencji; w ocenie Wnioskodawcy wszelkie poszerzenie wiedzy oraz podniesienie poziomu świadomości w tym wypadku ekologicznej może być wykorzystywane w ramach wykonywanego zawodu lub wykonywanej pracy.
  8. Świadczone usługi w ocenie Wnioskodawcy mogą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem części uczestników szkoleń oraz dla niektórych uczestników nauczanie to może stanowić źródło mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
  9. Symbol PKWiU dla nabywanych przez Wnioskodawcę:
    • usług noclegu: 55.10 - usługi hotelarskie i podobne usługi związane z zakwaterowaniem,
    • usług cateringowych: 56.21 - usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymana przez Wnioskodawcę z NFOŚiGW dotacja na pokrycie wydatków poniesionych dla zrealizowania przedsięwzięcia powinna zwiększyć obrót a tym samym czy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%?
  2. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia w 100% naliczonego podatku VAT zawartego w cenie poniesionych na realizację projektu wydatków?
  3. Czy Wnioskodawca prawidłowo opodatkuje obrót ze sprzedaży szkoleń wg stawki 23%?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1.Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze zwiększają obrót i tym samym stanowią element podstawy opodatkowania, jeżeli mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy w rozpatrywanym przypadku dotacja nie będzie miała wpływu na ustaloną cenę dot. świadczonej usługi szkoleniowej. Kwota przyznanej dotacji pokrywać będzie jedynie koszty ponoszone przez Wnioskodawcę - Spółkę. Analizowana dotacja będzie miała więc charakter zakupowy, a nie dofinansowania do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych w ramach realizowanego projektu. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że otrzymana dotacja nie powinna zwiększać obrotu a tym samym być opodatkowana podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki 23%.

2.W oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - Wnioskodawca uważa, iż będzie miał prawo do odliczenia w 100% naliczonego podatku VAT zawartego w cenie wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu, ponieważ ponoszone wydatki będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności w postaci usług szkolenia opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%.

3.Wnioskodawca uważa, iż zarówno sama spółka jak i wykonywane przez spółkę usługi szkoleniowe nie spełniają warunków zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz pkt 29, według których:

-zgodnie z pkt 26) usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane,

-zgodnie z pkt 29) usługi kształcenia zawodowego łub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ścisłe z tymi usługami związane.

W odniesieniu do pkt 26) Wnioskodawca nie jest jednostką wymienioną w pkt a) i b).

W odniesieniu do pkt 29) Wnioskodawca uważa, że świadczonych w zakresie projektu usług szkoleniowych nie można odnieść do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ponieważ szkolenia skierowane będą do różnych grup społecznych nie tylko z danej branży ale również do osób prywatnych, a środowiska branżowe będą mogły jedynie zapoznać się z dostępnymi na rynku rozwiązaniami z zakresu technologii eko– i energooszczędnych.

Ponadto Wnioskodawca nie posiada i nie będzie posiadał w trakcie realizacji projektu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, a świadczone omówione we wniosku usługi szkoleniowe nie będą finansowane w całości ze środków publicznych.

W związku z powyższym nie będzie możliwe zastosowanie stawki podatku VAT zw do opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu usług szkoleniowych i dlatego konieczne będzie zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

  • za prawidłowe – w zakresie uznania, że otrzymana dotacja nie stanowi obrotu, a tym samym nie powinna być opodatkowana podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki 23%,
  • za prawidłowe – w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych 23% stawką podatku VAT,
  • za nieprawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby usług szkoleniowych.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tut. organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W tym miejscu wskazać należy, że z dniem 1 stycznia 2014 r. weszły w życie przepisy dotyczące m.in. podstawy opodatkowania wprowadzone ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35 ze zm.). Art. 1 pkt 23 ww. ustawy zmieniającej, z dniem 1 stycznia 2014 r. uchyla art. 29 ustawy i art. 1 pkt 24 wprowadza do ustawy art. 29a.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Generalnie ustawa o VAT, zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. (art. 29 ust. 1) jak i od 1 stycznia 2014 r. (art. 29a ust. 1), jako podstawę opodatkowania podatkiem VAT wskazuje to, co otrzymuje dostawca/usługodawca od nabywcy za dostarczone towary/wykonane usługi, a więc za dokonaną sprzedaż.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, czynny podatnik podatku VAT, zamierza przystąpić do organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) konkursu o dofinansowanie ze środków NFOŚiGW przedsięwzięć w ramach programu priorytetowego Edukacja Ekologiczna w jednej z kategorii związanej z budownictwem energooszczędnym. Jeżeli Wnioskodawca wygra konkurs to zostanie podpisana z NFOŚiGW umowa o dofinansowanie w formie dotacji przedstawionego przez Wnioskodawcę projektu. Środki otrzymane przez Wnioskodawcę z NFOŚiGW będą stanowiły dofinansowanie wyłącznie do poniesionych kosztów (wydatków), które przed przystąpieniem do realizacji projektu muszą zostać ściśle określone co do rodzaju i wielkości. Budżet projektu nie może w trakcie realizacji ulec zmianie, ponieważ jest zatwierdzany przez NFOŚiGW i stanowi podstawę do ustalenia kwoty zwrotu wydatków w formie dotacji. Otrzymana dotacja nie będzie stanowiła dopłaty do ceny szkolenia ustalonej na 1 osobę. Dotacja nie będzie przyznana jako dopłata do ceny usługi, dotacja będzie przyznana na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu.

Jeżeli zatem pozyskana dotacja przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym przedmiotowa dotacja nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę z NFOŚiGW dotacja przeznaczona na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu nie będzie stanowiła podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. oraz art. 29a ust. 1 obowiązującego od 1 stycznia 2014 r., a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymana dotacja nie powinna zwiększać obrotu, a tym samym nie powinna być opodatkowana podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki 23%, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

W związku z powyższym, aby odpowiedzieć Wnioskodawcy na pytanie czy będzie on miał prawo do odliczenia w 100% naliczonego podatku VAT zawartego w cenie poniesionych na realizację projektu wydatków tut. organ zobowiązany jest w pierwszej kolejności zbadać czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe realizowane w ramach projektu będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym miejscu wskazać należy, że stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r., zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2013 r., poz. 1722) obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty zatem nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, a ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, tj. uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk czy jednostką badawczo – rozwojową, zatem również nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu: prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

W przypadku braku możliwości zastosowania ww. zwolnienia przeanalizować należy przepisy § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. lub przepisy § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2013 r. obowiązującego od 1 stycznia 2014 r.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza przystąpić do organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) konkursu o dofinansowanie ze środków NFOŚiGW przedsięwzięć w ramach programu priorytetowego Edukacja Ekologiczna w jednej z kategorii związanej z budownictwem energooszczędnym.

Program Edukacja Ekologiczna ma m.in. na celu:

  1. podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju,
  2. kształtowanie ekologicznych zachowań społeczeństwa,
  3. rozwój bazy służącej edukacji ekologicznej.

Głównym celem programu w kategorii związanej z budownictwem energooszczędnym będzie zwiększenie poziomu świadomości społecznej i uświadomienie korzyści wynikających z budownictwa w standardzie energooszczędnym lub pasywnym.

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowe usługi nie będą świadczone w ramach szkolenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego osób tego potrzebujących, jednak w jego ocenie niektóre osoby biorące udział w świadczonych przez niego usługach mogą wykorzystywać nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu lub wykonywanej pracy, ale Wnioskodawca nie może określić w jaki sposób i w jakim zakresie będą to czynili, ponieważ nie będzie prowadził w tym zakresie żadnych badań ani ewidencji. W ocenie Wnioskodawcy wszelkie poszerzenie wiedzy oraz podniesienie poziomu świadomości w tym wypadku ekologicznej może być wykorzystywane w ramach wykonywanego zawodu lub wykonywanej pracy.

Zatem jeśli przedmiotowe szkolenia nie będą usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego wówczas nie będą one mogły być objęte zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 i badanie dodatkowych warunków wynikających z tego przepisu tj. prowadzenie szkoleń w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na przedmiotowe szkolenia lub finansowanie tych szkoleń ze środków publicznych jest bezzasadne. Tym samym w tej sytuacji zastosowanie znajdzie podstawowa stawka podatku VAT tj. 23%.

Natomiast jeśli przedmiotowe szkolenia będą stanowiły usługi szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego dla osób, które będą wykorzystywać nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu lub wykonywanej pracy, konieczne będzie zbadanie dodatkowych warunków wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi nie będą usługami prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zatem nie będą one objęte zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Ponadto Wnioskodawca nie będzie posiadał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zatem nie będzie również objęty zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT.

Pozostaje zatem do zbadania czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego będą objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT lub § 13 ust. 1 pkt 20 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. obowiązującego od 1 stycznia 2014 r., tj. czy będą w całości lub ewentualnie w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych.

Jak już stwierdzono w niniejszej interpretacji, jeśli otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie nie będzie stanowiło dopłaty do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług, to nie będzie podlegało opodatkowaniu, a tym samym otrzymany wkład własny otrzymany przez uczestników szkoleń stanowić będzie jedyną kwotę należną z tytułu wykonanej usługi.

Tak więc nie można uznać, aby cena usługi była w jakimkolwiek procencie finansowania ze środków publicznych. 100% ceny (kwoty należnej w danym przypadku) pokrywa nabywca ze swoich własnych środków.

Zatem w przedmiotowej sprawie kryterium finansowania ze środków publicznych przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. obowiązującego od 1 stycznia 2014 r., nie zostanie spełnione.

Tym samym świadczone usługi szkoleniowe w sytuacji gdyby zostały uznane za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, nie będą mogły korzystać ze zwolnienia przewidzianego w ww. przepisach. Zastosowanie znajdzie zatem - w odniesieniu do wkładu własnego wnoszonego przez uczestników szkolenia - podstawowa stawka podatku VAT tj. 23%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że nie będzie możliwe zastosowanie stawki podatku VAT zw do opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu usług szkoleniowych i dlatego konieczne będzie zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 23%, należało uznać za prawidłowe.

W świetle powyższego w przypadku nabycia przez Wnioskodawcę towarów i usług w celu wykonania usług opodatkowanych podatnikiem VAT, co do zasady będzie Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, lecz nie w odniesieniu do wszystkich zakupów.

Jak wynika z cytowanego już art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. W przypadku zatem takich kategorii zakupów prawo do odliczenia nie przysługuje i to niezależnie od tego z jakimi czynnościami zakup ten jest związany.

Z wniosku wynika, że koszty kwalifikowane przewidywanego projektu będą obejmowały wszystkie wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w celu realizacji projektu:

  • materiały szkoleniowe, teczki, długopisy, notesy, pamięci USB,
  • koszty osobowe wykładowców,
  • noclegi wykładowców oraz koordynatorów projektu,
  • catering,
  • wynajem sal szkoleniowych,
  • koszty dot. opracowania projektu portalu internetowego oraz jego wykonania,
  • wynajem pomieszczeń biurowych,
  • koszty obsługi księgowej,
  • koszty obsługi sekretariatu.

Wnioskodawca wskazał symbol PKWiU właściwy dla nabywanych przez niego usług noclegu dla wykładowców oraz koordynatorów projektu oraz cateringu zgodnie z którymi:

  • usługi noclegu: 55.10 - usługi hotelarskie i podobne usługi związane z zakwaterowaniem,
  • usługi cateringowe: 56.21 - usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), Dział 55 obejmuje Usługi związane z zakwaterowaniem, natomiast symbol PKWiU 55.10 obejmuje usługi hotelarskie i podobne usługi związane z zakwaterowaniem, jego dokładniejsze rozszerzenie, tj. 55.10.1 i 55.10.10 obejmuje Usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe.

Ponadto w klasyfikacji tej w Dziale 56 „Usługi związane z wyżywieniem”, pod symbolem PKWiU 56.2 zostały wymienione „Usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) i pozostałe usługi gastronomiczne”, pod symbolem PKWiU 56.21 - „Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)”, natomiast pod symbolem PKWiU 56.29 „Pozostałe usługi gastronomiczne”.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że usługi cateringowe stanowią odrębne usługi od usług gastronomicznych.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe oraz odnosząc przedstawione w złożonym wniosku okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług służących do wykonania tej opodatkowanej usługi z wyjątkiem nabycia usług noclegu wykładowców oraz koordynatorów projektu co wynika z art. 88 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy o VAT, bowiem usługi noclegowe mieszczą się w zakresie usług wskazanych przez ustawodawcę, do których nie stosuje się obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że będzie miał on prawo do odliczenia w 100% naliczonego podatku VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na marginesie należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania nabywanych przez niego usług według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji przedmiotowych usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Stąd też tut. organ, nie będąc uprawniony do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU, przyjął przedstawione we wniosku zaklasyfikowanie jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego, bez dokonywania weryfikacji jego prawdziwości.

Interpretacja została wydana wyłącznie na podstawie danych zawartych w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, a zatem traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności zmiany symbolu PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj