Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1161/11-4/IZ
z 17 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1161/11-4/IZ
Data
2012.01.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
podatnik podatku od towarów i usług
rejestracja
rolnik ryczałtowy
usługi
zgłoszenie rejestracyjne


Istota interpretacji
całokształt czynności podejmowanych przez Stronę, w ramach prowadzenia gospodarstwa rolnego, tj. uprawę zbóż i innych produktów rolnych jak i z tytułu świadczenia usług rolniczych, tj. usług ładowarką stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym dokonując rejestracji jako podatnik VAT czynny z tytułu usług ładowarka, a więc z tytułu świadczenia usług o charakterze rolniczym, dokonała Jej Pani dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, występując jako podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Podmiot będący rolnikiem ryczałtowym nie może bowiem łączyć dwóch statusów - podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) z tytułu uprawy zbóż i innych produktów rolnych i jednocześnie podatnika VAT czynnego – w pozostałym zakresie działalności rolniczej, tj. świadczenia usług rolniczych.



Wniosek ORD-IN 333 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6.10.2011 r. (data wpływu 6.10.2011 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 28.12.2011 r., pismem z dnia 5.01.2012 r. (data wpływu 10.01.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze statusu rolnika ryczałtowego w przypadku zarejestrowania się jako podatnik VAT z tytułu usługi ładowarką- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6.10.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczący korzystania ze statusu rolnika ryczałtowego w przypadku zarejestrowania się jako podatnik VAT z tytułu usługi ładowarką.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Strona jest właścicielem gospodarstwa rolnego, w ramach którego prowadzi uprawę zbóż oraz innych produktów rolnych. Produkty sprzedaje innym rolnikom, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz osobom prowadzącym działalność gospodarczą.

W związku z powyższym Strona korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalniającym od tego podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Od 01.09.201I r. Strona rozpoczęła działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług ładowarką, w ramach której zrezygnowała z przysługującego zwolnienia od VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. W ramach prowadzonej działalności będzie świadczyć usługi ładowarką dla firm i osób fizycznych. Przewiduje możliwość zatrudnienia pracownika do obsługi ładowarki.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Strona wskazała, że usługi ładowarką teleskopową polegają na załadunku zbóż, rzepaku, kukurydzy, piachu, żwiru, wapna, ziemniaków, buraków; rozładunku nawozów „palet; wyrównywania dołów, najazdów, ugniatania liści buraczanych, pryzm obornikowych, oraz czynności, które mogą być wykonane na życzenie klienta tą maszyną. W/w usługi są/będą świadczone na rzecz głównie rolników mieszkających w pobliżu, jak również innym klientom. Symbol PKD zgodnie z zaświadczeniem Regon to-0161Z- działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy rejestrując się jako podatnik VAT czynny z tytułu usług ładowarką, Strona dokonując sprzedaż produktów rolnych pochodzących z własnej uprawy dokonywanej jako rolnik ryczałtowy, będzie nadal korzystała ze zwolnienia przedmiotowego VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy dokonując dostawy produktów rolnych pochodzących z własnych upraw Strona może nadal korzystać ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 43 ust. I ustawy, mimo zarejestrowania się jako podatnik czynny VAT w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej (usługi ładowarka).

Prowadząc w/w usługi Strona nie zamierza zrezygnować z przysługującego zwolnienia od podatku VAT i nadal chce pozostać rolnikiem ryczałtowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin: „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r., rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. agroturystyka, działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji, dzierżawa, świadczenie usług innych niż rolnicze), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności. W świetle powyższego Wnioskodawczyni, która dokonuje sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego, spełnia definicję rolnika ryczałtowego dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej i jako rolnik ryczałtowy korzysta ze zwolnienia określonego w cyt. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 3 ustawy, w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Z powyższych przepisów wynika, iż podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być – w pozostałym zakresie swojej działalności - podatnikiem VAT czynnym (nie korzystającym ze zwolnienia). Jest to wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy - podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) i jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wówczas - chociaż w pozostałej części podatnik prowadzi działalność opodatkowaną - dostawa własnych produktów rolnych oraz świadczenie usług rolniczych jest zwolniona od podatku.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Strona prowadzi gospodarstwo rolne, w ramach którego prowadzi uprawę zbóż i innych produktów rolnych. Produkty sprzedaje innym rolnikom, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Z tego tytułu Strona posiada status rolnika ryczałtowego i korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Dodatkowo od dnia 1.09.2011 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą w zakresie usług ładowarką na rzecz osób fizycznych i innych firm i z w związku ze świadczeniem tych usług zrezygnowała z przysługującego jej zwolnienia i zarejestrowała się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Strona wskazała, iż usługi świadczone ładowarką polegają na załadunku zbóż, rzepaku, kukurydzy, piachu, żwiru, wapna, ziemniaków, buraków; rozładunku nawozów „palet; wyrównywania dołów, najazdów, ugniatania liści buraczanych, pryzm obornikowych, oraz czynności, które mogą być wykonane na życzenie klienta. Usługi są/będą świadczone na rzecz głównie rolników mieszkających w pobliżu, jak również innym klientom. Według symbol PKD usługi ładowarką zostały zakwalifikowane jako działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż całokształt czynności podejmowanych przez Stronę, w ramach prowadzenia gospodarstwa rolnego, tj. uprawę zbóż i innych produktów rolnych jak i z tytułu świadczenia usług rolniczych, tj. usług ładowarką stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym dokonując rejestracji jako podatnik VAT czynny z tytułu usług ładowarka, a więc z tytułu świadczenia usług o charakterze rolniczym, dokonała Jej Pani dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, występując jako podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Podmiot będący rolnikiem ryczałtowym nie może bowiem łączyć dwóch statusów - podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) z tytułu uprawy zbóż i innych produktów rolnych i jednocześnie podatnika VAT czynnego – w pozostałym zakresie działalności rolniczej, tj. świadczenia usług rolniczych.

Zatem mając na uwadze treść złożonego wniosku oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że w przypadku zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług ładowarką, Strona traci statusu podatnika ryczałtowego z tytułu pozostałej działalność rolniczej. Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż dostawa przez Stronę, jako rolnika ryczałtowego, produktów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa nie korzysta ze zwolnienia z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj