Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-893/13-5/DP
z 31 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 27 grudnia 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 13 grudnia 2013 r. nr IPPB3/423-893/13-3/DP (doręczone 16 grudnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych wynikających z podwyższenia wartości nominalnej posiadanych przez Wnioskodawcę akcji spółki komandytowo-akcyjnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych wynikających z podwyższenia wartości nominalnej posiadanych przez Wnioskodawcę akcji spółki komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (dalej „Wnioskodawca” lub „Akcjonariusz”) jest. spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca posiada akcje spółki komandytowo-akcyjnej (dalej „SKA”). Wnioskodawca może też posiadać akcje innych SKA. W przyszłości Walne zgromadzenie SKA podejmie uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego ze środków własnych SKA poprzez podwyższenie wartości nominalnej dotychczasowych akcji. Na ten cel zostaną przekazane zgromadzone przez SKA zyski, w tym zyski z lat ubiegłych zgromadzone na kapitale zapasowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca jako akcjonariusz SKA jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych jeśli walne zgromadzenie SKA podejmie uchwałę o przekazaniu środków zgromadzonych na kapitale zapasowym na kapitał zakładowy SKA, i w związku z tym dojdzie do podwyższenia wartości nominalnej posiadanych przez Wnioskodawcę akcji?


Zdaniem Wnioskodawcy, jako akcjonariusz SKA nie jest on zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu podjęcia przez walne zgromadzenie SKA uchwały o przekazaniu środków zgromadzonych na kapitale zapasowym na kapitał zakładowy SKA i podwyższeniu, w związku z tym, wartości nominalnej posiadanych przez Wnioskodawcę akcji.

Uzasadnienie


Opodatkowanie przychodu z udziałów w zyskach osób niebędących osobami prawnymi uregulowane jest w art. 5 ust. 1 Ustawy CIT. Zgodnie z tym przepisem „Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe”. Przepis ten nie obejmuje jednak swoim zakresem opodatkowania przychodu uzyskanego przez akcjonariusza SKA w przypadku podniesienia kapitału zakładowego ze środków własnych SKA. Z żadnego przepisu Ustawy CIT nie wynika bowiem, że w związku z wystąpieniem sytuacji przedstawionej w zdarzeniu przyszłym (podwyższeniem kapitału zakładowego ze środków zgromadzonych na kapitale zapasowym) powstaje przychód. Za taki przepis nie można. uznać ogólnej definicji przychodu zawartej w art. 7 ust. I Ustawy CIT, zgodnie z którym „przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód”. Powstania przychodu nie można bowiem domniemywać - musi ono jasno wynikać z przepisów. Potwierdzają to dalsze regulacje Ustawy CIT, w szczególności art. 10 ust. 1 pkt 4 oraz art. 12 ust. 7 Ustawy CIT. Zgodnie z tym pierwszym przepisem „dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także (...) dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej”. Z kolei art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT stanowi, że: „przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: (…) nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio”. Z brzmienia powyższych przepisów jednoznacznie wynika, iż dochód (przychód) do opodatkowania powstaje jedynie na skutek podwyższenia kapitału zakładowego w spółce będącej osobą prawną. Natomiast zgodnie z art. 8 i 125 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) oraz art. 33[1] ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 i. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.) spółka komandytowo-akcyjna jest jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną tak jak pozostałym spółkom osobowym. Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako akcjonariusz SKA nie ma obowiązku zapłacić podatku dochodowego od osób prawnych jeśli walne zgromadzenie SKA podejmie uchwałę o przekazaniu środków zgromadzonych na kapitale zapasowym na kapitał zakładowy SKA i w związku z tym podniesieniem wartości nominalnej posiadanych przez Wnioskodawcę akcji. Takiego obowiązku nie przewiduje bowiem żaden przepis Ustawy CIT. Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z dotychczasowymi interpretacjami indywidualnymi wydawanymi na wnioski innych podatników. Przykładami są interpretacje indywidualne: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 kwietnia 2013 t. (IBPBI/1/415-143/l3/AP); Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 kwietnia 2013 r. (IBPBI/l/415-145/13/AP); Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 kwietnia 2013 r. (IBPBI/1/415-149/13/ZK); Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 kwietnia 2013 r. (IBPBI/1/415-141/13/BK); Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 listopada 2012 r. (IPPB1/415-952/12-2/ES); Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 listopada 2012 r. (IPPBI/415-954/12-2/EC). W ostatniej z wymienionych interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej wskazał: „nie ma podstaw aby podwyższenie kapitału zakładowego w SKA w drodze podwyższenia wartości nominalnej dotychczas posiadanych akcji kwalifikować jako przychód otrzymany, postawiony do dyspozycji lub należny. Nie mamy tutaj do czynienia ze świadczeniem jakie powstaje po stronie akcjonariusza, lecz wyłączenie ze wzrostem wartości akcji jakie były już w jego posiadaniu. Tymczasem wzrost wartości papierów wartościowych w czasie ich posiadania przez właściciela nie skutkuje jeszcze sam w sobie powstaniem przychodu, jeżeli nie towarzyszą mu kolejne operacje na tych papierach wartościowych. Mając na uwadze powyższe należy wyjaśnić; iż w następstwie podwyższenia wartości nominalnej akcji SKA, akcjonariusz SKA nie uzyskuje przychodu. Zdarzenie to nie powoduje otrzymania ani postawienia do dyspozycji podatnika pieniędzy, wartości pieniężnych oraz świadczeń w naturze lub innych nieodpłatnych świadczeń zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodu należnego lub przychodu z tytułu kapitałów pieniężnych w tym z udziału w zyskach osób prawnych. Można zatem zgodzić się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że akcjonariusz. SKA nie ma obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku, gdy dojdzie do przekazania środków zgromadzonych na kapitale zapasowym na kapitał zakładowy SKA poprzez podwyższenie wartości nominalnej dotychczas posiadanych akcji. W takiej sytuacji nie powstaje bowiem przychód do opodatkowania, gdyż takiego obowiązku nie przewiduje ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych”. W pozostałych interpretacjach argumentacja jest taka sama. Powyższe interpretacje dotyczą wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej, które dotyczy braku powstania przychodu po stronie akcjonariusza będącego osobą fizyczną. Argumentacja w nich zawarta zachowuje jednak swoją aktualność również na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, ze względu na istnienie analogii w opodatkowaniu wspólników spółek nieposiadających osobowości prawnych. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie dotyczącym przydzielenia nowych akcji akcjonariuszom SKA w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego ze środków zgromadzonych na kapitale zapasowym. Przykładem są wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 19 czerwca 2013 r. (sygn. I SA/Ke 26l/l3 oraz I SA/Ke 262/13), gdzie Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził że: „Sąd zwraca wobec tego uwagę na fakt, że w świetle interpretacji udzielonej przez Ministra Finansów dochodzi do opodatkowania przychodów, których skarżący nie tylko nie otrzymał faktycznie, ale i są mu nienależne ponieważ nie powstało prawo do dochodzenia ich od spółki. Zasadnym jest zatem stwierdzenie, że w przypadku przydzielenia akcji z nowej emisji w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego po stronie akcjonariusza nic powstaje przychód z udziału w spółce niebędącej osobą prawną stosowanie do art. 8 ust. 1 i art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f, dlatego że przypadającego na tego akcjonariusza udziału w środkach przeznaczonych na podwyższenie kapitału zakładowego SKA, odpowiadającego wartości nominalnej otrzymanych akcji nie można rozumieć jako kwoty należnej w rozumieniu art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f.”. Wyroki dotyczyły wniosku o wydanie interpretacji indywidualnych, który dotyczył braku powstania przychodu po stronie akcjonariusza będącego osobą fizyczną, ale argumentacja zachowuje swoją aktualność również na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, ze względu na istnienie analogii w opodatkowaniu wspólników spółek nieposiadających osobowości prawnych. Argumentacja Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w orzeczeniach: Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 lipca 2013 r. (sygn. III SA/Wa 615/13); Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 lipca 2013 r. (sygn. VIII SA/Wa 229/13, VIII SA/Wa 230/12, VIII SA/Wa 231/13, VIII 302/13); Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 16 lipca 2013 r. (sygn. I SA/Bd 398/l3), Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 lipca 2013 r. (sygn. I SA/Gl 251/13, I SA/Gl 252/13, I SA/Gl 256/13, I SA/Gl 255/13). W konsekwencji należy uznać, że w sytuacji przedstawionej w zdarzeniu przyszłym podwyższenie wartości nominalnej akcji posiadanych przez akcjonariusza będącego osobą prawną w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego ze środków własnych SKA (kapitału zapasowego) nie podlega opodatkowaniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj