Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-92/12/MZ
z 14 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-92/12/MZ
Data
2012.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
akcja
czynności cywilnoprawne
instrumenty finansowe
nabycie
obowiązek podatkowy
papier wartościowy
podatek od czynności cywilnoprawnych
pośrednictwo finansowe
umowa sprzedaży


Istota interpretacji
Czy nabycie akcji dokonane za pośrednictwem domu maklerskiego będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?



Wniosek ORD-IN 998 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 16 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania czynności nabycia akcji dokonanej za pośrednictwem domu maklerskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania czynności nabycia akcji dokonanej za pośrednictwem domu maklerskiego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka z o.o.) rozważa nabycie wszystkich akcji w spółce akcyjnej. Wnioskodawca nabyłby przedmiotowe akcje od innego podmiotu należącego do grupy kapitałowej, do której należy Wnioskodawca. Wnioskodawca rozważa nabycie akcji za pośrednictwem domu maklerskiego lub banku prowadzącego działalność maklerską lub ewentualnie innego podmiotu wymienionego w art. 3 pkt 32 i pkt 33 ustawy z dnia 29 lipca

2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 ze zm.) (dalej: dom maklerski). Do zakresu czynności, które miałby wykonać dom maklerski w ramach pośrednictwa należałoby zawarcie umowy kupna - sprzedaży akcji:

  • w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy (jako nabywcy) lub
  • w imieniu własnym domu maklerskiego na rachunek Wnioskodawcy.

Za swoje usługi dom maklerski otrzyma wynagrodzenie.

Wnioskodawca podkreślił, że wszelkie porozumienia zawarte bezpośrednio między nim a posiadaczem akcji (lub doradcą tego posiadacza) nie będą, skutkowały sprzedażą akcji. Umowa, w wyniku której nastąpi sprzedaż akcji, zostanie podpisana przy udziale domu maklerskiego, który występował będzie w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy (jako nabywcy) lub w imieniu własnym na rachunek Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nabycie akcji przez Wnioskodawcę, dokonane za pośrednictwem domu maklerskiego wykonującego wskazane powyżej czynności będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych...

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych (w tym akcji). Na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 1 tej ustawy, obowiązek podatkowy oraz obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu sprzedaży akcji ciąży na kupującym.

Jednak, w przypadku spełnienia określonych warunków wskazanych w przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, transakcja sprzedaży akcji (nabycia akcji) zwolniona jest z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Mianowicie, zgodnie z art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od podatku sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi dokonywaną za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych w rozumieniu przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

W konsekwencji, aby stwierdzić czy rozważana transakcja nabycia akcji przez Wnioskodawcę będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych, należy, zdaniem Wnioskodawcy, ustalić, czy:

  • akcje mogą być zaklasyfikowane jako instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,
  • dom maklerski zaangażowany w nabycie akcji może zostać uznany za firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną na gruncie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, oraz
  • sprzedaż akcji zostanie dokonana za pośrednictwem domu maklerskiego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania, że powyższe warunki zostały spełnione należy stwierdzić, że transakcja nabycia akcji przez niego będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, za instrumenty finansowe uważa się m.in. papiery wartościowe. Natomiast na podstawie art. 3 pkt 1 lit. a) tejże ustawy ilekroć jest mowa o papierach wartościowych, rozumie się przez to m.in. akcje.

W rezultacie, w ocenie Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że akcje spółki akcyjnej stanowią instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, do których odnosi się art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca podkreślił, iż przepisy art. 3 pkt 33 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi wskazują, że przez firmę inwestycyjną rozumie się dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską, zagraniczną firmę inwestycyjną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczną osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa należącego do OECD lub WTO, prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że dom maklerski powinien być zaklasyfikowany jako firma inwestycyjna (zagraniczna firma inwestycyjna) dla potrzeb ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, do której odnosi się art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wskazał, iż przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie definiują pojęcia „sprzedaży za pośrednictwem” firmy inwestycyjnej. W konsekwencji, zgodnie z powszechnie przyjętymi zasadami wykładni przepisów prawa podatkowego, w celu interpretacji tego terminu należy odnieść się do jego potocznego rozumienia opartego na definicji zawartej w słowniku języka polskiego. Następnie Wnioskodawca powołał się i przytoczył definicję słowa „pośrednictwo” zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN pod red. Mieczysława Szymczaka, wyd. PWN 1998, według którego przez pośrednictwo należy rozumieć:

  • działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwianie jakichś spraw dotyczących obu stron,
  • występowanie w roli łącznika,
  • załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę zakres czynności wykonywanych przez dom maklerski, tj. w szczególności zawarcie umowy sprzedaży akcji w imieniu Wnioskodawcy (jako nabywcy) lub w imieniu własnym na rachunek Wnioskodawcy, a także potencjalnie inne czynności związane bezpośrednio z transakcją sprzedaży akcji, dom maklerski trzeba uznać za podmiot występujący w roli łącznika między Wnioskodawcą a sprzedającym akcje, działający w celu zawarcia umowy sprzedaży akcji na wspólnie ustalonych warunkach.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że działalność domu maklerskiego polegać będzie na pośrednictwie w zawarciu umowy sprzedaży akcji (nabycia akcji przez Wnioskodawcę), która to czynność zgodnie z art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W rezultacie, ponieważ w związku z rozważanym nabyciem akcji dom maklerski dokona zawarcia umowy sprzedaży akcji w imieniu Wnioskodawcy (jako nabywcy) lub w imieniu własnym na rachunek Wnioskodawcy, a także będzie wykonywał inne czynności bezpośrednio związane z zawarciem tej umowy, zdaniem Wnioskodawcy, czynności wykonywane przez dom maklerski spełnią warunki niezbędne dla uznania ich za pośrednictwo w nabyciu akcji.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, rozważaną transakcję należy uznać za sprzedaż akcji na jego rzecz, za pośrednictwem firmy inwestycyjnej (zagranicznej firmy inwestycyjnej) w rozumieniu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W rezultacie, według Wnioskodawcy, czynność ta powinna być zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca podkreślił, że dokonując klasyfikacji nabycia akcji na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych organy podatkowe wskazują, iż pojęcie pośrednictwa w sprzedaży akcji nie sprowadza się wyłącznie do działalności domu maklerskiego, polegającej na przyjęciu deklaracji zbycia (nabycia) akcji oraz znalezieniu nabywcy w celu zawarcia umowy. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, brak działań domu maklerskiego zmierzających do znalezienia podmiotu zainteresowanego zbyciem akcji na rzecz Spółki nie wyklucza sprzedaży (nabycia) akcji za pośrednictwem wspomnianego domu maklerskiego.

Powyższe stanowisko potwierdza, zdaniem Wnioskodawcy, również praktyka organów podatkowych, które wskazują, że czynnikiem decydującym dla uznania, że akcje zostały nabyte za pośrednictwem firmy inwestycyjnej, jest fakt, aby pośrednictwo to odnosiło się do samej transakcji sprzedaży akcji, nie zaś do innych czynności, które mogą być związane z taką sprzedażą.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, dla ustalenia czy sprzedaż akcji może korzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych wskazanego w art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, bez znaczenia pozostaje zaangażowanie domu maklerskiego w odniesieniu do innych czynności związanych ze sprzedażą akcji (zarówno poprzedzających, jak i następujących po sprzedaży akcji).

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej argumenty, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że rozważana transakcja nabycia akcji, jako:

  • dotycząca instrumentów finansowych w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, oraz
  • przeprowadzona za pośrednictwem firmy inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych wskazanego w art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie na nim ciążył obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu dokonania rozważanej transakcji.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przywołał szereg stanowisk zaprezentowanych przez organy podatkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Stosownie do art. 555 ww. ustawy przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio między innymi do sprzedaży praw majątkowych. Zatem przedmiotami sprzedaży w ujęciu Kodeksu cywilnego oprócz rzeczy mogą być również prawa majątkowe. Prawami majątkowymi są przysługujące danej osobie prawa do korzystania i rozporządzania określoną rzeczą lub prawem ustanowionym na tej rzeczy.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych cen przedmiotu czynności cywilnoprawnych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%
  2. innych praw majątkowych - 1%.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy, np. umowa sprzedaży praw majątkowych, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 9 pkt 9 tej ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi:

  1. firmom inwestycyjnym oraz zagranicznym firmom inwestycyjnym,
  2. dokonywaną za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych,
  3. dokonywaną w ramach obrotu zorganizowanego,
  4. dokonywaną poza obrotem zorganizowanym przez firmy inwestycyjne oraz zagraniczne firmy inwestycyjne, jeżeli prawa te zostały nabyte przez te firmy w ramach obrotu zorganizowanego

-w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 ze zm.).

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 ze zm.), instrumentami finansowymi są papiery wartościowe. Natomiast art. 3 pkt 1 lit. a) ww. ustawy stanowi, że papierami wartościowymi są m.in. akcje.

Zgodnie z art. 3 pkt 32 i 33 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • zagranicznej firmie inwestycyjnej - rozumie się przez to osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej z siedzibą na terytorium innego państwa członkowskiego, a w przypadku gdy przepisy danego państwa nie wymagają ustanowienia siedziby - z centralą na terytorium innego państwa członkowskiego, albo osobę fizyczną z miejscem zamieszkania na terytorium innego państwa członkowskiego, prowadzącą na podstawie zezwolenia właściwego organu nadzoru działalność maklerską na terytorium innego państwa członkowskiego, jak również zagraniczną instytucję kredytową;
  • firmie inwestycyjnej - rozumie się przez to dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską, zagraniczną firmę inwestycyjną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczną osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa należącego do OECD lub WTO, prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską.

Stosownie do treści art. 3 pkt 9 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o obrocie zorganizowanym rozumie się przez to obrót papierami wartościowymi lub innymi instrumentami finansowymi dokonywany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca rozważa nabycie akcji od podmiotu, należącego do tej samej co Wnioskodawca, grupy kapitałowej. Jako tryb nabycia akcji rozważane jest ich nabycie za pośrednictwem domu maklerskiego rozumianego jako dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską lub inny podmiot wymieniony w art. 3 pkt 32 i 33 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Do zakresu czynności, które miałby wykonać dom maklerski za wynagrodzeniem, w ramach pośrednictwa, należałoby zawarcie umowy kupna - sprzedaży akcji w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy (jako nabywcy) lub w imieniu własnym domu maklerskiego na rachunek Wnioskodawcy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż sprzedaż akcji to szczególny typ umowy sprzedaży praw majątkowych i wobec tego podlega regulacjom ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Przy czym, jeżeli dokonywana jest za pośrednictwem określonych podmiotów, wymienionych w art. 9 pkt 9 ww. ustawy, to korzysta ze zwolnienia z tegoż podatku.

W celu przesądzenia czy umowy sprzedaży akcji zawierane w warunkach przedstawionych przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia na mocy powołanego przez niego art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych koniecznym jest ustalenie czy dokonywane są za pośrednictwem firmy inwestycyjnej (zagranicznej firmy inwestycyjnej)

– domu maklerskiego. Dokonywanie sprzedaży praw majątkowych za pośrednictwem firmy inwestycyjnej, o którym mowa w cyt. powyżej przepisie to nic innego jak zawarcie umowy sprzedaży przy współudziale – poprzez tę firmę. Pojęcie pośrednictwa obejmuje zatem m.in. zawarcie umowy przez dom maklerski (czy też inną firmę inwestycyjną) w imieniu jednej ze stron transakcji, a także czynności maklerskie, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 2 w zw. z pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, tj. wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia papierów wartościowych, na rachunek dającego zlecenie.

Z powyższego wynika zatem, że aby można było mówić o zastosowaniu zwolnienia określonego w przepisie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, sprzedaż akcji musi być dokonana za pośrednictwem podmiotu w nim wymienionego (np. domu maklerskiego).

Skoro zatem umowa sprzedaży akcji, w wyniku której Wnioskodawca dokona ich nabycia dokonana zostanie za pośrednictwem domu maklerskiego (jak Wnioskodawca informuje w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym), to czynność ta będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu dokonania rozważanej transakcji.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę stanowisk zaprezentowanych przez organy podatkowe należy stwierdzić, że stanowiska te zostały zajęte w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Należy również zauważyć, że organ podatkowy rozpatruje sprawę tylko i wyłącznie w granicach zdarzenia przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę. Organ podatkowy nie ocenia zgodności opisu zdarzenia sformułowanego we wniosku z rzeczywistością. Jeżeli zdarzenie przedstawione we wniosku nie odpowiada rzeczywistości, interpretacja nie wywołuje skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj