Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1156/13/AB
z 18 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 5 marca 2014 r. (data wpływu 6 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania stawki podatku VAT przy zbyciu nieruchomości zabudowanej 32 budynkami mieszkalnymi posadowionymi na jednej działce ewidencyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT przy zbyciu nieruchomości zabudowanej 32 budynkami mieszkalnymi posadowionymi na jednej działce ewidencyjnej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 marca 2014 r. (data wpływu 6 marca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 26 lutego 2014 r. nr IBPP2/443-1156/13/AB.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie obrotu nieruchomościami oraz działalności deweloperskiej. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, na której prowadzona jest inwestycja polegająca na budowie 32 budynków w zabudowie bliźniaczej, zawierających w sumie 64 lokale mieszkalne wraz z infrastrukturą. Nieruchomość ta przeznaczona jest w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę, objęta jest również wydaną przed wejściem w życie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego decyzją o warunkach zabudowy, stanowiącą podstawę wydanego pozwolenia na budowę. Budowa została rozpoczęta we wrześniu 2013 roku i do miesiąca lutego winna zostać doprowadzona do stanu surowego otwartego.

Budowane lokale mieszkalne spełniać będą wymogi przewidziane dla budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12 i następnych ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności powierzchnia użytkowa żadnego z lokali nie będzie przekraczała 150 m2.

Wnioskodawca rozważa sprzedaż na rzecz innego podmiotu prowadzącego działalność deweloperską nieruchomości wraz z rozpoczętą budową domów (lokali) - to jest z wybudowanymi domami (lokalami) w stanie surowym otwartym. Stan surowy otwarty obejmował będzie co najmniej wymurowane ściany nośne, kominy, strop nad parterem, schody wewnętrzne oraz więźbę i pokrycie dachu. Nie będzie obejmował drzwi, okien i ścianek działowych.

Budynki sprzedawane będą jako obiekty niewykończone (w stanie surowym otwartym), nowe, nieużywane, a ich pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce najwcześniej w chwili tejże sprzedaży (dostawy). Wnioskodawca - poza wydatkami na wybudowanie domów (lokali) do stanu sprzedawanego - nie będzie ponosił wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na budowę budynków do poziomu fazy budowy w chwili sprzedaży (dostawy).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Ad.1. Przedmiotem sprzedaży będzie nieruchomość (działka gruntu), z doprowadzoną do stanu surowego otwartego budową 32 budynków w zabudowie bliźniaczej wraz z infrastrukturą. Każdy budynek w przyszłości będzie zawierał po 2 lokale mieszkalne. Budynki znajdowały się będą w stanie surowym otwartym (niewykończonym), zaś - jak wynika z obowiązujących przepisów prawa - własność lokali nie będzie jeszcze wyodrębniona.

Ad.2. Nieruchomość, którą Wnioskodawca zamierza sprzedać stanowiła będzie jedną działkę ewidencyjną. Działka ta przeznaczona jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę. Działka ta będzie zabudowana 32 budynkami w zabudowie bliźniaczej (w stanie surowym otwartym, a więc niewykończonym) wraz z infrastrukturą.

Ad.3. Budowane obecnie na nieruchomości lokale oraz budynki mieszkalne spełniać będą wymogi przewidziane dla budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12 i następnych Ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności powierzchnia użytkowa żadnego z lokali ani żadnego z budynków nie będzie przekraczała 150 m2.

Ad.4. Symbol (klasa) Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych dla budynków budowanych na nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży to 1121 - mieści się więc w dziale 11 powyższej klasyfikacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż (dostawa) nieruchomości zabudowanej budynkami w stanie surowym otwartym, spełniającymi wymogi budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym objęta będzie stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23 % czy też 8%?

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca doprecyzował, że wniosek dotyczy odpowiedzi na pytanie o sposób opodatkowania transakcji sprzedaży nieruchomości (działki gruntu) z rozpoczętą budową 32 budynków w zabudowie bliźniaczej, doprowadzona do stanu surowego otwartego, w których to budynkach znajdować się mają w sumie 64 lokale mieszkalne, które (po zakończeniu budowy) spełniać będą wymogi przewidziane dla budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w razie wybudowania budynków spełniających wymogi budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w stanie surowym otwartym, dostawa tych budynków oraz nieruchomości objęta będzie stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych lub części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 (obecnie - 8%) stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizcji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z polską klasyfikacją obiektów budowlanych, przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonaną z materiałów budowlanych i elementów składowych, będącą wynikiem prac budowlanych. Z kolei budynki - to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. W odniesieniu do budynków połączonych ze sobą, takich jak domy bliźniacze, budynek jest budynkiem samodzielnym, jeśli jest oddzielony od innych jednostek ścianą przeciwpożarową od fundamentu po dach, a w razie braku takiej ściany - budynki połączone między sobą uważane są za budynki odrębne, jeśli mają własne wejścia, są wyposażone w instalacje i są oddzielnie wykorzystywane.

Zgodnie z pismem głównego urzędu statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999 roku (zachowującym swą aktualność również obecnie), obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany, może być klasyfikowany według klasyfikacji obiektów budowlanych. w chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

Zatem dostawa nieruchomości zabudowanej zespołem budynków trwale z gruntem związanych w stanie surowym otwartym, spełniających wymogi budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług i będzie podlegała opodatkowaniu według 8% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w licznych interpretacjach m.in. w interpretacji nr IBPP2/443-248/12-2/JW z dnia 23 maja 2012 r. czy interpretacja z dnia 1 sierpnia 2012 r. nr IBPP1/443-752/12/AL.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez towary – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na mocy art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Na mocy art. 2 pkt 12 ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wybudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zgodnie z PKOB, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

W grupie 111 mieści się klasa: 1110 – budynki mieszkalne jednorodzinne, z kolei w grupie 112 sklasyfikowane są klasy: 1121 – budynki o dwóch mieszkaniach, 1122 – budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Wskazać także należy, iż w myśl zapisów Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem PKOB 111 zaklasyfikowano „budynki mieszkalne jednorodzinne”. Klasa ta obejmuje także: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu.

Z kolei, pod symbolem 112 zaklasyfikowano „budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe”. Klasa ta obejmuje: budynki samodzielne, domy bliźniacze lub szeregowe o dwóch mieszkaniach, budynki mieszkalne pozostałe, takie jak: budynki mieszkalne, o trzech i więcej mieszkaniach.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnione dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niniejszej ustawy nie zawierają definicji budynku mieszkalnego jednorodzinnego należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm.). Przez budynek mieszkalny jednorodzinny, zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, należy rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane ilekroć w ustawie jest mowa o: obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

  • budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
  • budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
  • obiekt małej architektury.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, stosownie do którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż do zbycia gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, na której prowadzona jest inwestycja polegająca na budowie 32 budynków w zabudowie bliźniaczej, zawierających w sumie 64 lokale mieszkalne wraz z infrastrukturą. Budowa została rozpoczęta we wrześniu 2013 roku i do miesiąca lutego winna zostać doprowadzona do stanu surowego otwartego. Stan surowy otwarty obejmował będzie co najmniej wymurowane ściany nośne, kominy, strop nad parterem, schody wewnętrzne oraz więźbę i pokrycie dachu. Nie będzie obejmował drzwi, okien i ścianek działowych.

Budynki sprzedawane będą jako obiekty niewykończone (w stanie surowym otwartym), nowe, nieużywane, a ich pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce najwcześniej w chwili tejże sprzedaży (dostawy). Budowane obecnie na nieruchomości lokale oraz budynki mieszkalne spełniać będą wymogi przewidziane dla budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12 i następnych Ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności powierzchnia użytkowa żadnego z lokali ani żadnego z budynków nie będzie przekraczała 150 m2. Symbol (klasa) Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych dla budynków budowanych na nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży to 1121 - mieści się więc w dziale 11 powyższej klasyfikacji. Budynki będące przedmiotem sprzedaży są posadowione na jednej działce ewidencyjnej gruntu.

Wnioskodawca - poza wydatkami na wybudowanie domów (lokali) do stanu sprzedawanego - nie będzie ponosił wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na budowę budynków do poziomu fazy budowy w chwili sprzedaży (dostawy).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości zabudowanej 32 budynkami w stanie surowym otwartym o symbolu PKOB 1121, która spełnia wymogi przewidziane dla budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12 o VAT, jak również powierzchnia użytkowa żadnego z budynków nie będzie przekraczała 150 m2 czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy w powiązaniu z art. 29a ust. 8 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie opodatkowania infrastruktury, bowiem Wnioskodawca nie zadał w tym zakresie pytania jak również nie sformułował stanowiska.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj