Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-617/13-4/MK
z 25 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21.08.2013 r. (data wpływu 26.08.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych po stronie uczestników Programu lojalnościowego organizowanego przez Spółkę związanych z otrzymaniem nagrody oraz ciążących na spółce obowiązkach informacyjnych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26.08.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych po stronie uczestników programu lojalnościowego organizowanego przez Spółkę związanych z otrzymaniem nagrody oraz ciążących na spółce obowiązkach informacyjnych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest podmiotem działającym w branży kosmetycznej. Działalność Spółki koncentruje się na produkcji i dystrybucji kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała. Spółka należy do grupy podmiotów działających na rynku kosmetycznym pod marką X, będącą jedną z najcenniejszych i najbardziej rozpoznawalnych polskich marek.

Pod marką X sprzedawane są trzy kategorie produktów, którymi są kosmetyki oferowane przez Spółkę, profesjonalne usługi kosmetyczne świadczone przez Kosmetyczne Instytuty X (dalej: Spółka A oraz usługi hotelowe w ofercie H. Y Sp. z o.o., H. Z Sp. z o.o. oraz H. A Sp. z o.o. (dalej łącznie: Hotele Spa). Przy czym, Hotel Spa A w związku z realizacją inwestycji w P. Z., rozpocznie świadczenie usług hotelowych w niedalekiej przyszłości.

W celu wzmocnienia świadomości marki X wśród konsumentów, rozważane jest wdrożenie programu lojalnościowego w ramach grupy. Spółka, Spółka A oraz H. (dalej łącznie: Organizatorzy) planują podjęcie wspólnego przedsięwzięcia w celu realizacji programu lojalnościowego (dalej: Program) promującego wszystkie towary i usługi oferowane pod marką X. . Program służyć będzie budowaniu lojalności względem marki X. , niezależnie od tego, przez który z podmiotów są oferowane poszczególne towary czy usługi.

Program zostanie skierowany do klientów indywidualnych, będących osobami fizycznymi, które ukończyły 18 lat i posiadają pełną zdolność do czynności prawnych, dokonujących zakupów na cele nie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (dalej: Konsumenci).

Funkcjonowanie Programu z perspektywy Konsumenta


Mechanizm nagradzania lojalności Konsumentów oparty będzie na wynagradzaniu Konsumentów z tu zakupów towarów Spółki oraz usług oferowanych przez pozostałych Organizatorów. Ponieważ intencją Organizatorów jest wdrożenie Programu w możliwie najbardziej transparentnej i przystępnej dla Konsumentów formie, z perspektywy Konsumenta funkcjonowanie Programu będzie przedstawiało się w sposób następujący:

  1. Mechanizm przyznawania punktów

Przystąpienie do Programu zostanie potwierdzone poprzez wysłanie wiadomości elektronicznej na adres email lub numer telefonu komórkowego Konsumenta. Za każdy zakupiony towar lub usługę znajdujące się w ofercie Organizatorów, każdy z Organizatorów przyzna Konsumentowi Punkty w odpowiedniej ilości zgodnej z regulaminem Programu.

Liczba otrzymanych punktów będzie zależna od wartości dokonanych zakupów. Jednocześnie, regulamin Programu będzie umożliwiał Konsumentom dokonywanie premiowanych zakupów u każdego z Organizatorów, a otrzymane punkty będą podlegały sumowaniu (aby otrzymać nagrodę Konsument będzie musiał zebrać określoną ilość punktów, przy czym bez znaczenia będzie, czy punkty te zostaną uzyskane w zamian za nabycie towarów / usług u jednego czy więcej Organizatorów Programu).

Punkty otrzymywane przez Konsumentów będą księgowane na indywidualnych kontach Konsumentów, do których będą oni mieli dostęp poprzez stronę internetową Programu. Konsument logując się na stronie internetowej Programu uzyska możliwość podglądu informacji o liczbie zebranych punktów. Korzystając z indywidualnego konta w Programie Konsument będzie miał także możliwość wyboru i zamówienia nagrody.


  1. Wymiana punktów na nagrody

Po zebraniu odpowiedniej liczby punktów Konsument ma prawo do wymiany punktów na nagrody z przygotowanego katalogu nagród Nagrodami w Programie będą towary i vouchery / bony na usługi, w tym towary oferowane przez Spółkę i vouchery / bony na usługi kosmetyczne i hotelowe oferowane przez pozostałych Organizatorów. Regulamin Programu będzie przewidywał minimalną liczbę punktów, jaką należy zgromadzić, aby dokonać wymiany na określoną nagrodę. W momencie wyboru nagrody z katalogu umarzane będą punkty odpowiadające wartości punktowej nagrody.

W przypadku nagród, których wartość będzie przekraczała kwotę 760 zł, regulamin Programu będzie przewidywał dodatkową nagrodę pieniężną stanowiącą równowartość 11,11% wartości nagrody rzeczowej. Kwota ta nie zostanie wydana Konsumentowi. Regulamin będzie przewidywał, że Konsumenci wyrażą zgodę na potrącenie z wartości przyznanych nagród, kwoty odpowiadającej wartości elementu pieniężnego i przeznaczenie jej na uiszczenie należnego podatku dochodowego od nagród w ramach sprzedaży premiowej.


Funkcjonowanie Programu z perspektywy Organizatorów


Mając na uwadze, że celem Programu nie jest wyłącznie promocja towarów oferowanych przez Spółkę, a przede wszystkim promocja marki X, ze względów technicznych zarządzanie i koordynację Programu pozostali Organizatorzy powierzą Spółce. Spółka będzie prowadziła stosowną administrację pozwalającą na określenie, przez którego z Organizatorów konkretne punkty zostały przyznane, a także będzie odpowiedzialna za zapewnienie obsługi technicznej i logistycznej Programu. Na Spółce spoczywały będą także obowiązki związane z prowadzeniem indywidualnych kont Konsumentów oraz wydaniem nagród Konsumentom. W powyższym zakresie Spółka najprawdopodobniej będzie korzystać z wsparcia zewnętrznej firmy.

W zależności od podmiotu, z oferty którego Konsument dokona wyboru nagrody, Spółka dokona wydania własnego produktu, nabędzie od pozostałych Organizatorów vouchery / bony na usługi kosmetyczne lub hotelowe bądź też nabędzie od podmiotu trzeciego określony towar lub voucher / bon na usługę, a następnie przekaże tę nagrodę Konsumentowi. Punkty umorzone z chwilą wyboru nagrody będą podstawą do rozliczeń pomiędzy Spółką a pozostałymi Organizatorami.

W momencie wyboru nagrody przez Konsumenta ilość punktów odpowiadająca wybranej przez Konsumenta nagrodzie ulegnie umorzeniu proporcjonalnie do liczby punktów zebranych od poszczególnych Organizatorów. Dla przykładu, jeżeli Konsument zakupi usługę kosmetyczną, z tytułu której uzyska 500 punktów i kosmetyki od Spółki, z tytułu czego otrzyma 100 punktów, a następnie wybierze nagrodę z katalogu o wartości 300 punktów, umorzeniu ulegnie 250 punktów z tytułu nabytej usługi oraz 50 punktów przyznanych przez Spółkę z tytułu zakupionych kosmetyków. Z perspektywy Organizatorów, umowa dotycząca realizacji wspólnego przedsięwzięcia będzie określała zasady rozliczania pomiędzy Organizatorami kosztów wydawanych nagród.

W ustalonych okresach rozliczeniowych Organizatorzy dokonają rozliczenia kosztów wydanych nagród. Podstawą do tych rozliczeń będzie liczba punktów umorzonych w danym okresie rozliczeniowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy nagrody wydawane Konsumentom w ramach Programu stanowią nagrody uzyskane w sprzedaży premiowej, a więc jeśli ich wartość nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, są one zwolnione z podatku dochodowego i na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika tego podatku?
  2. Czy w przypadku gdy wartość nagród przekroczy kwotę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego?

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. Zdaniem Spółki, nagrody wydawane Konsumentom w ramach Programu stanowią nagrody uzyskane w sprzedaży premiowej, a więc jeśli ich jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, są one zwolnione z podatku dochodowego i na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika tego podatku.
  2. Zdaniem Spółki, gdy wartość nagród przekroczy kwotę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego.


  1. Zakres zwolnienia dla sprzedaży premiowej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, że ze zwolnienia od podatku korzystają nagrody przyznane w ramach sprzedaży premiowej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:

  1. jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 760 zł,
  2. nagroda jest związana ze sprzedażą premiową,
  3. nagrody otrzymane przez podatnika nie pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą i nie stanowią przychodu z tej działalności.

Warunki przedstawione w pkt 1 i 3 są niewątpliwie spełnione w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wynikać to będzie m.in. z treści regulaminu Programu. Dla ustalenia, czy zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT znajdzie zastosowanie konieczne jest ustalenie, czy opisana w zdarzeniu przyszłym akcja promocyjna może być uznana za sprzedaż premiową.

  1. Zakres pojęcia sprzedaży premiowej

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia sprzedaży premiowej zarówno w przepisach podatkowych, jak i przepisach prawa cywilnego. W orzecznictwie i doktrynie prawa podatkowego wskazuje się jednak na pewne cechy pozwalające odróżnić sprzedaż premiową od innych działań marketingowo - sprzedażowych podejmowanych przez przedsiębiorców. Powszechnie przyjmuje się, że sprzedaż premiowa polega na nieodpłatnym przekazaniu towarów, usług lub bonów pieniężnych, w związku ze spełnieniem przez nabywcę pewnych z góry określonych przez sprzedawcę warunków. Nieodpłatne przekazanie nagród w ramach sprzedaży premiowej jest często uwarunkowane dokonaniem zakupów o określonej wartości lub w określonej ilości (por. A. Nieżychowska, M. Serafiński, Sprzedaż premiowa, Serwis Monitora Podatkowego Nr 3/2008). Sprzedaż premiową cechuje także brak elementu losowości, bowiem kupujący, który spełni ustalone przez sprzedawcę warunki udziału w tej sprzedaży ma prawo żądania wydania określonej nagrody.

Aby sprzedaż miała charakter sprzedaży premiowej musi ją poprzedzić przyrzeczenie publiczne sprzedawcy przekazania kupującym jego towary lub usługi związanych z tym nabyciem nagród. W przypadku sprzedaży premiowej następuje ono zwykle w formie ogłoszenia regulaminu określającego zasady sprzedaży premiowej (por. R. Golat, Opodatkowanie nagród związanych ze sprzedażą premiową, Wyd. Wolters Kluwer 2012).

W związku z brakiem definicji ustawowej organy podatkowe określają zakres pojęciowy sprzedaży premiowej odwołując się do pojęcia umowy sprzedaży w rozumieniu kodeksu cywilnego oraz słownikowego znaczenia słowa „premia”. W efekcie można spotkać się z poglądem, że ze sprzedażą premiową mamy do czynienia, gdy na skutek zawarcia umowy sprzedaży po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przekazania kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, a wartość premii nie jest objęta ceną nabywanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane - premia jest przyznawana kupującemu w zamian za dokonanie zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego. Organy podatkowe wnioskują, że zawarcie umowy sprzedaży i fizyczne wydanie nagrody musi zostać dokonane przez ten sam podmiot.

Zdaniem Spółki przyjęcie takiego stanowiska jest nieuprawnione. W szczególności wynika to z faktu, iż pojęcie sprzedaży premiowej określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT nie zostało zdefiniowane w przepisach podatkowych, a jego rozumienie w języku potocznym może być wieloznaczne i pojmowane jako:

  • umowa między kupującym i sprzedającym lub
  • każda transakcja sprzedaży, w ramach której nabywca otrzymuje pewną nagrodę (bez względu na to kto ją wypłaca).


W opinii Spółki drugie podejście jest bardziej uzasadnione z perspektywy podatnika (osoby otrzymującej premię), bez znaczenia pozostaje bowiem kto wypłaca premię, liczy się jedynie fakt zakupu określonego dobra i otrzymanie premii sprzedażowej.


Wywodzenie konsekwencji podatkowych wyłącznie w oparciu o cywilistyczną definicję pojęć zbliżonych, takich jak umowa sprzedaży i premia prowadzi więc do nieuzasadnionego zawężenia zakresu zastosowania przedmiotowego zwolnienia do kategorii podmiotu, który wypłaca premię, co jest nieadekwatne do gospodarczego sensu transakcji. Należy także zwrócić uwagę na podkreślaną w doktrynie autonomiczność prawa podatkowego w stosunku do innych gałęzi prawa - w tym także w stosunku do prawa cywilnego. Autonomiczność ta jest rozumiana w ten sposób, że w zakresie kształtowania przedmiotu opodatkowania nazwy przejęte przez prawo podatkowe z innych gałęzi prawa nie oznaczają tych samych pojęć. Prawo podatkowe, używając nazw analogicznych jak w prawie cywilnym, albo może im przypisywać takie same znaczenie jak w prawie cywilnym, albo też znaczenie właściwe dla prawa podatkowego, uzależnione od celów jakie ustawodawca zamierza realizować.

Ujęcie sprzedaży premiowej abstrahujące od przepisów kodeksu cywilnego przedstawił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 20 lutego 2013 r. (sygn. III SA/Wa 2243/12). W uzasadnieniu tego orzeczenia możemy m.in. przeczytać, że „ Art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy dotyczy więc nie tylko sprzedaży (premiowej) sensu stricte, o jakiej mowa w definicji kodeksowej w art. 535 Kodeksu cywilnego, lecz każdego rodzaju stosunku gospodarczego, w którym profesjonalny przedsiębiorca oferuje konsumentom pewne nagrody dodatkowe (tj. wykraczające poza zasadnicze świadczenie, którym w przypadku usług bankowych jest oprocentowanie) jako czynnik motywujący do uczestnictwa w tym stosunku gospodarczym. Zaakcentować należy właśnie gospodarczy, ekonomiczny aspekt tego stosunku, o nie aspekt wyłącznie jurydyczny. Ustawo o podatku dochodowym od osób fizycznych, posługując się swoimi podstawowymi kategoriami przychodu, dochodu i kosztu uzyskania przychodu, koncentruje się raczej no ekonomicznych aspektach tych pojęć. Także w doktrynie i orzecznictwie sądowym wskazuje się bezspornie, że przychodem jest każde trwałe i definitywne przysporzenie majątkowe, zatem prawna causa tego przysporzenia staje się w podatku dochodowym kwestią drugorzędną, chyba że ustawa wprost i wyraźnie odwołuje się do konkretnego tytułu prawnego (stosunku prawnego), jaki skutkuje przysporzeniem.”

Zdaniem Spółki pojęcie sprzedaży premiowej, zgodnie z dyrektywami wykładni celowościowej powinno być rozumiane szeroko, jako wszelkiego rodzaju działania promocyjne mające na celu skłonienie klientów do nabycia określonych towarów bądź usług w zamian za wydanie nagrody (premii za zakup). Czynności podejmowane w ramach wspólnego przedsięwzięcia Organizatorów w związku z realizacją Programu, są niewątpliwie związane z promocją oferowanych przez nich produktów i są nakierowane na zwiększenie przychodów wszystkich Organizatorów, w tym Spółki.


  1. Program jako sprzedaż premiowa

Zdaniem Spółki, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Program ma charakter sprzedaży premiowej. Przemawiają za tym następujące okoliczności:

  1. Podstawowym założeniem Programu będzie promocja towarów i usług oferowanych przez Organizatorów pod marką X poprzez wprowadzenie możliwości otrzymania dodatkowych nagród przez Konsumentów;
  2. Zasady sprzedaży premiowej zostaną opublikowane na stronie internetowej Programu;
  3. Warunki otrzymania nagród zostaną precyzyjnie zdefiniowane. Konsument uzyska nagrodę z tytułu nabycia towarów lub usług o określonej wartości, na podstawie których otrzyma punkty. Punkty te będą przeliczane odpowiednio do wartości zakupionych towarów i usług;
  4. Zgodnie z założeniami Programu, Konsument nie jest zobowiązany do podjęcia dodatkowych działań, za wyjątkiem czynności technicznych związanych z przystąpieniem do Programu oraz wyborem i zamówieniem nagrody. Natomiast warunkiem otrzymania nagrody będzie wyłącznie zgromadzenie przewidzianej dla danej nagrody liczby punktów;
  5. Każdy Konsument, który zdobędzie liczbę punktów określoną w regulaminie dla poszczególnych nagród, otrzyma nagrodę. Przyznanie nagrody nie jest więc wynikiem zdarzenia losowego ani innego zdarzenia niepewnego.

Zdaniem Spółki na kwalifikację Programu jako sprzedaży premiowej nie ma wpływu okoliczność, iż Spółka w celu realizacji Programu podejmie wspólne przedsięwzięcie z innymi podmiotami z grupy C, tj. Spółką A oraz Hotelami Spa. Realizacja Programu w tym kształcie wynika bowiem z założeń biznesowych, dopasowanych do sposobu postrzegania marki X przez Konsumentów. Zasadniczym celem Programu będzie więc przede wszystkim promocja marki X, co ma bezpośredni wpływ na promocję towarów i usług oferowanych przez Organizatorów.

Przyjęty system rozliczeń polegający na umarzaniu punktów proporcjonalnie do ilości punktów zgromadzonych na dzień wymiany punktów na nagrody także wpisuje się w koncepcję sprzedaży premiowej. W przypadku gdy Konsument dokona wymiany punktów otrzymanych od poszczególnych Organizatorów, system obsługujący Program pozwoli na alokację punktów uzyskanych przez Konsumentów do zakupów u poszczególnych Organizatorów. Taki mechanizm zapewni również możliwość bezpośredniego powiązania pomiędzy nabyciem towarów i usług od poszczególnych Organizatorów, a wydaną nagrodą.

Spółka pragnie podkreślić, iż przyjęcie takiego modelu Programu wypełnia przesłanki dla klasyfikacji Programu jako sprzedaży premiowej w rozumieniu ustawy o PIT. Ze sprzedażą premiową (z perspektywy podatkowej) będziemy mieli do czynienia zarówno w przypadku, gdy Konsument dokona zamiany na nagrody punktów zebranych z tytułu zakupów od Spółki, jak również w przypadku dokonania zakupów u co najmniej dwóch Organizatorów. Również okoliczność, iż tylko Spółka będzie fizycznie wydawała nagrody, pozostanie bez wpływu na uznanie Programu za sprzedaż premiową. Trzeba bowiem podkreślić, że w sensie ekonomicznym to poszczególni Organizatorzy w proporcji do umarzanych punktów będą je wydawać i ponosić ich koszt. Z umowy pomiędzy Organizatorami będzie wprost wynikało, że rzeczywistymi (ekonomicznymi) fundatorami nagród pozostaną Organizatorzy, których punkty zostaną umorzone w momencie wyboru nagrody. Proporcjonalnie do umorzonych punktów Organizatorzy poniosą także ekonomiczny ciężar związany z przekazaniem nagród.

Koncepcja sprzedaży premiowej zakłada, że sprzedawca zobowiązuje do wydania nagrody po spełnieniu przez kupującego określonych warunków (niezależnie od tego, co sprzedawca uzna za nagrodę i w jaki sposób dokona jej wydania). Natomiast założenie, że sprzedawca musi faktycznie dokonać wydania obiecanej nagrody, mogłoby prowadzić do zaburzenia tej koncepcji, bowiem w praktyce obrotu gospodarczego taki sposób realizacji zobowiązania sprzedawcy nie zawsze jest wykonalny. Jak Spółka wskazała w punkcie B powyżej, wywodzenie e spryedaodmiennej kwalifikacji podatkowej wyłącznie na podstawie tego, jaki podmiot wydaje nagrodę, prowadziłoby więc do nieuzasadnionego zawężenia zakresu zastosowania sprzedaży premiowej w obrocie gospodarczym, a tym samym wypaczenia gospodarczego sensu takich przedsięwzięć mających na celu promocję towarów i usług oferowanych przez przedsiębiorców.


  1. Zasady opodatkowania sprzedaży premiowej

Mając na uwadze powyższe, nagrody wydawane przez Spółkę w ramach Programu będą dla Konsumentów nagrodami otrzymanymi w związku ze sprzedażą premiową. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT nagrody otrzymane w ramach sprzedaży premiowej uważa się za przychody z innych źródeł. Sposób opodatkowania przychodów z tego tytułu określa przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. W myśl tej regulacji od dochodów z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o PIT, podatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, m.in. z tytułu nagród otrzymanych w związku ze sprzedażą premiową. W ocenie Spółki, w związku tym, że Organizatorzy Programu powierzą Spółce zarządzanie i koordynację Programu, w tym proces wydawania nagród Konsumentom, na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika z tytułu poboru zryczałtowanego podatku dochodowego.

W związku z powyższym Spółka uważa, że nie będzie płatnikiem podatku dochodowego w odniesieniu do tych nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł. Nagrody o wartości nieprzekraczającej 760 zł wydawane w ramach Programu będą bowiem korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Jednocześnie, zdaniem Spółki, okoliczność kto faktycznie dokonuje wydania nagrody, ma wpływ na realizację obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Dyrektywy wykładni językowej odniesione do powyższych przepisów pozwalają na stwierdzenie, że płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego jest podmiot dokonujący faktycznego przekazania nagród (w tym przypadku Spółka). Wskazuje na to redakcja art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, zobowiązująca płatników do poboru zryczałtowanego podatku z tytułu wypłat (świadczeń), m. in. z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową. W konsekwencji, Spółka jako podmiot faktycznie wydający nagrody w ramach sprzedaży premiowej w imieniu własnym oraz pozostałych Organizatorów, będzie zobowiązana do pobrania oraz wpłacenia podatku do urzędu skarbowego, w przypadku kiedy jednorazowa wartość nagrody przekroczy 760 złotych.


Podsumowanie


Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, nagrody wydawane Konsumentom w ramach Programu stanowią nagrody uzyskane w sprzedaży premiowej, a więc jeśli ich wartość nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, są one zwolnione z podatku dochodowego i na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika tego podatku. Natomiast, w przypadku gdy wartość nagród przekroczy kwotę 760 zł, na spółce będą ciążyły obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), , opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Przepis art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W pkt 9 tego artykułu wymienione zostały inne źródła.


W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności” świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, a zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ust. 1 ustawy w pkt 68 przewiduje, iż wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.


Dla zastosowania powyższego zwolnienia od podatku do nagrody związanej ze sprzedażą premiową niezbędne jest, aby:

  • nagroda otrzymana przez klienta była związana ze sprzedażą premiową.
  • jednorazowa wartość tych nagród nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • sprzedaż premiowa nie dotyczyła nagród otrzymanych przez klientów w związku prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

Przy dokonywaniu interpretacji określonego powyżej zwolnienia przedmiotowego należy uwzględnić dyrektywy wykładni prawa. Podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia.

Pojęcie „sprzedaży premiowej” nie występuje w żadnym akcie normatywnym.

Z definicji słownikowej języka polskiego PWN wynika, że sprzedaż to „odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę”

Ponadto umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.). i tak zgodnie z treścią art. 535 Kodeksu cywilnego, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli przeniesienia własności rzeczy.

W sytuacji przedstawionej we wniosku Wnioskodawca sam wskazał, że „ze sprzedażą premiową mamy do czynienia, gdy na skutek zawarcia umowy sprzedaży po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przekazania kupującemu premii w związku z dokonanym przez niego zakupem (…) „premia jest przyznawana kupującemu w zamian za dokonanie zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego”, a jednocześnie uznał, że wydawane przez niego nagrody w związku prowadzonym Programem lojalnościowym są nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową.

Organ podatkowy nie podziela tego poglądu w części dotyczącej uznania za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową z tytułu dokonanej uznania, że nagrody wydawane w związku ze sprzedażą usług kosmetycznych i hotelowych są związane ze sprzedażą premiową. Przedmiotowe nagrody będą wydawane w związku ze skorzystaniem przez Konsumenta z usług oferowanych przez pozostałych organizatorów, tj. podmioty z grupy, nie zaś sprzedażą mającą na celu przeniesienie na Konsumenta własności rzeczy, podmioty świadczące usługi kosmetyczne i usługi hotelowe biorące udział w programie będą jedynie świadczyć na rzecz Konsumentów usługi do których się zobowiązały.

W konsekwencji do zakupionych i wydawanych przez Wnioskodawcę nagród związanych ze sprzedażą dokonaną w ramach Programu lojalnościowego oferty w postaci sprzedaży usług kosmetycznych i usług hotelowych - nie będzie miało zastosowania zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1pkt 68 ww. ustawy, bowiem jak wskazano powyżej sprzedaży usług nie można uznać za sprzedaż związaną ze sprzedażą premiową.

Wydanie przez Wnioskodawcę nagród z tytułu sprzedaży oferty w postaci usług kosmetycznych i usług hotelowych w ramach Programu lojalnościowego będzie powodowało powstanie przychodu, po stronie osób, które je otrzymały, kwalifikowanego do innych źródeł, o którym mowa w ww. art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej.

Zatem na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek sporządzenia dla osób fizycznych, które ww. nagród nie otrzymają w ramach sprzedaży premiowej, informacji (PIT-8C) wynikający z treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Natomiast uwzględniając okoliczności wskazane we wniosku, w sytuacji gdy otrzymanie nagrody uzależnione będzie od dokonania zakupu w postaci kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała oraz zebrania z tego tytułu odpowiedniej ilości punktów, będzie ono związane z konkretną transakcją sprzedaży (rzeczy). Zatem otrzymana nagroda z tytułu zawarcia umowy sprzedaży kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała, będzie nagrodą związaną ze sprzedażą premiową.

W świetle powyższego do wydawanych przez Wnioskodawcę nagród związanych ze sprzedażą premiową z tytułu planowanego dokonywania w ramach Programu lojalnościowego oferty sprzedaży towarów Spółki w postaci kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała, w stosunku do Konsumentów, którzy nabyli te towary i zebrali określoną z tego tytułu ilość punków, będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, bowiem jak wskazano powyżej ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli przeniesienia własności rzeczy.

Z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy w przypadku wydawania nagród w ramach sprzedaży premiowej ma więc znaczenie czy wartość nagrody nie przekroczy 760 zł. W przypadku natomiast świadczeń o wyższej wartości (tj. gdy jednorazowa wartość nagrody przekroczy kwotę warunkującą zwolnienie) Spółka – stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zobowiązana będzie do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego oraz sporządzenia deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10 (art. 41 ust. 4 ww. ustawy).

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

Jak wynika z wniosku w zależności od podmiotu, z oferty którego Konsument dokona wyboru nagrody, Spółka dokona wydania własnego produktu lub nabędzie od pozostałych Organizatorów vouchery / bony na usługi kosmetyczne lub hotelowe bądź też nabędzie od podmiotu trzeciego określony towar lub voucher / bon na usługę, a następnie przekaże tę nagrodę Konsumentowi.

W momencie wyboru nagrody przez Konsumenta ilość punktów odpowiadająca wybranej przez Konsumenta nagrodzie ulegnie umorzeniu proporcjonalnie do liczby punktów zebranych od poszczególnych Organizatorów. W ustalonych okresach rozliczeniowych Organizatorzy dokonają rozliczenia kosztów wydanych nagród. Podstawą do tych rozliczeń będzie liczba punktów umorzonych w danym okresie rozliczeniowym.

Zatem na Wnioskodawcy, jako Spółce nabywającej i wydającej nagrody Konsumentom, będą ciążyć obowiązki płatnika wynikające z przepisów prawa podatkowego. Na powyższe nie będzie miało wpływu, że nagrodę stanowić mogą zarówno własne produkty spółki, jak również produkty Spółek z Grupy, bowiem wewnętrzne rozliczenia pomiędzy Spółką a pozostałymi organizatorami (Spółkami z Grupy) nie mogą przekładać się na rozliczenia podatkowe płatnika.

Mając na uwadze powyższe, zakupione i wydawane Konsumentom nagrody w ramach Programu Lojalnościowego którzy nabyli kosmetyki do pielęgnacji twarzy i ciała oraz zebrali z tego tytułu określoną ilość punków, będą stanowić nagrody uzyskane w sprzedaży premiowej, w związku z powyższym zastosowanie znajdzie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, jeśli wartość nagrody nie przekroczy kwoty, 760 zł, będą one zwolnione z podatku dochodowego i na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika tego podatku, w przypadku gdy wartość nagród przekroczy ww. kwotę na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika, tj. poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Natomiast do zakupionych i wydawanych przez Wnioskodawcę nagród związanych ze sprzedażą usług kosmetycznych i usług hotelowych w ramach Programu lojalnościowego - nie będzie miało zastosowania zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1pkt 68 ww. ustawy, bowiem jak wskazano sprzedaży usług nie można uznać za sprzedaż związaną ze sprzedażą premiową. Nabycie i wydanie przez Wnioskodawcę nagród z tytułu sprzedaży oferty w postaci usług kosmetycznych i usług hotelowych w ramach Programu lojalnościowego będzie powodowało powstanie po stronie osób, które je otrzymały przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej, co skutkuje tym, że na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji (PIT-8C) wynikający z treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, że powyższy sposób opodatkowania przedmiotowych nagród nie będzie stał w sprzeczności z systemem obsługującym program, który pozwala na bezpośrednią alokację punktów uzyskanych przez konsumentów do zakupu u poszczególnych Organizatorów. Bowiem jak wskazał Wnioskodawca taki mechanizm zapewnia możliwość bezpośredniego powiązania pomiędzy nabyciem towarów i usług od poszczególnych Organizatorów, a wydaną nagrodą.


Zatem Spółka będzie miała wiedzę o ilości zdobytych punktów z tytułu zakupionych przez Konsumentów towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj