Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-852/13-2/KB
z 4 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13.09.2013 r. (data wpływu 16.09.2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu niezabudowanego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16.09.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu niezabudowanego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. spółka komandytowa (dalej: Wnioskodawca) jest właścicielem 6 niezabudowanych działek tj. działki 55/16, 55/17, 55/18, 55/19, 55/20, 55/24. Działki te znajdują się na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną (symbol 18MN) oraz na terenie przeznaczonym pod zieleń nieurządzoną wzdłuż rzeki (symbol ZN), tzn. każda z działek składa się zarówno z obszaru przeznaczonego pod zabudowę, jak i z obszaru przeznaczonego pod zieleń nieurządzoną. Zgodnie z § 12 ust. 2.1. uchwały Rady Miejskiej z 25 kwietnia 2005 r., dla terenów zieleni nieurządzonej wzdłuż rzeki obowiązuje zakaz jakiejkolwiek zabudowy.

Do wniosku o interpretację dołączony jest wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego.


Wnioskodawca zamierza zbyć powyżej opisane działki.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Jaką stawką podatku od towarów usług opodatkowane będzie zbycie działek opisanych we wniosku?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm., dalej: u.p.t.u.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów. W myśl art. 2 pkt 6 u.p.t.u. pod pojęciem towar rozumie się rozumie rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Nieruchomości zgodnie z przepisami prawa cywilnego stanowią rzeczy. Pojęcie dostawy reguluje art. 7 ust. 1 u.p.t.u. W myśl tego przepisu przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Mając na uwadze powyżej przytoczone przepisy sprzedaż nieruchomości (działek) będzie stanowiła dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Co do zasady dostawa gruntów podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej (23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 u.p.t.u.). Niemniej jednak w niektórych wypadkach zastosowanie może mieć zwolnienie od opodatkowania. Dotyczy to, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 u.p.t.u., dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Definicja terenów budowlanych zawarta jest w art. 2 pkt 33 u.p.t.u. Zgodnie z tym przepisem przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W przypadku gdy zbywany niezabudowany grunt w części jest terenem budowlanym a w części niebudowlanym, to w odniesieniu do dostawy części gruntu będącego terenem budowlanym należy zastosować stawkę 23%, zaś w odniesieniu do dostawy części gruntu będącego terenem niebudowlanym należy zastosować zwolnienie. W tym wypadku należy proporcjonalnie wyliczyć w jakim stosunku pozostaje cześć budowlana gruntu do części niebudowlanej i tak wyliczoną proporcję odpowiednio zastosować do podstawy opodatkowania z tytułu dostawy gruntu.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca zamierza sprzedać działki, które oznaczone są w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w części jako grunty przeznaczone pod zabudowę, a w części jako grunty przeznaczone pod zieleń nieurządzoną wzdłuż rzeki . Oznacza to, że zgodnie z art. 2 pkt 33 u.p.t.u. mamy tu do czynienia w części z terenami budowlanymi, a w części niebudowlanymi. Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca dokonując sprzedaży powyższych działek może zastosować w odniesieniu do części działki będącej terenem budowlanym stawkę 23%, zaś w odniesieniu do części działki niebędącej terenem budowlanym zwolnienie z podatku na mocy art. 43 ust.1 pkt 9 u.p.t.u. Grunty przeznaczone pod zieleń nieurządzoną nie stanowią bowiem gruntów, na których dopuszczone są formy zabudowy takie jak: zabudowa mieszkaniowa, techniczno-produkcyjna, a miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zakazuje budowy na tych terenach budynków i budowli. Nie są one zatem gruntami budowlanymi lub przeznaczonymi pod zabudowę, o których mowa w u.p.t.u.

Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24.02.2012 r., IPPP2/443-1345/11-2/KAN, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11.04.2013 r., IBPP2/443-27/13/AD oraz w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego Urzędu Skarbowy w Skarżysku-Kamiennej z 19.07.2005 r., PP-443/23/2005. Ponadto stanowisko takie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 18.11.2010 r., IPPP1-443-849/10-4/JL, dotyczącej sprzedawanych działek, obejmujących swoją powierzchnią zarówno obszary, gdzie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza zabudowę, jak i obszary, na których nie przewidziano zabudowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.


I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


Tereny budowlane, w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane w myśl art. 2 pkt 33 ww. ustawy. Natomiast dostawa gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są terenami budowlanymi, jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na kwestię opodatkowania różnymi stawkami podatku VAT jednej dostawy towaru, w której to kwestii TSUE w sprawie C-251/05 Talacre Beach Caravan Sales Ltd v Commisioners of Customs & Excise z dnia 6 lipca 2006 r., stwierdził co następuje: „Okoliczność, iż określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty przez ustawodawstwo danego państwa członkowskiego zwolnieniem dającym prawo do zwrotu zapłaconego podatku w rozumieniu art. 28 ust. 2 lit. a) szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku, zmienionej dyrektywą Rady 92/77/EWG z dnia 19 października 1992 r. uzupełniającą wspólny system podatku od wartości dodanej i zmieniająca dyrektywę 77/388/EWG (zbliżanie stawek VAT), oraz z drugiej strony towary wyłączone przez to ustawodawstwo z zakresu zastosowania tego zwolnienia, nie stoi na przeszkodzie temu, aby dane państwo członkowskie pobierało podatek VAT od dostawy towarów wyłączonych według stawki zwykłej”.

Tak więc, z powyższego wynika iż dopuszczalne jest opodatkowanie jednej dostawy towaru różnymi stawkami podatku VAT. Tym samym jeśli np. z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, iż działka ewidencyjna znajduje się w części na terenach przeznaczonych pod zabudowę, a w części na terenach nieprzeznaczonych pod zabudowę, to dostawa takiej działki może podlegać opodatkowaniu różnymi stawkami VAT.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem 6 niezabudowanych działek tj. działki 55/16, 55/17, 55/18, 55/19, 55/20, 55/24. Działki te znajdują się na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną (symbol 18MN) oraz na terenie przeznaczonym pod zieleń nieurządzoną wzdłuż rzeki (symbol ZN), tzn. każda z działek składa się zarówno z obszaru przeznaczonego pod zabudowę, jak i z obszaru przeznaczonego pod zieleń nieurządzoną. Zgodnie z § 12 ust. 2.1. uchwały Rady Miejskiej z 25 kwietnia 2005 r. ,dla terenów zieleni nieurządzonej wzdłuż rzeki obowiązuje zakaz jakiejkolwiek zabudowy. Wnioskodawca zamierza sprzedać więc działki, które oznaczone są w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w części jako grunty przeznaczone pod zabudowę, a w części jako grunty przeznaczone pod zieleń nieurządzoną wzdłuż rzeki .

A zatem, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy należy stwierdzić, że dostawa tych części działek nr 55/16, 55/17, 55/18, 55/19, 55/20, 55/24, które zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego położone są na terenie przeznaczonym pod zabudowę, będzie podlegać opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.


Natomiast, dostawa pozostałych części działek nr 55/16, 55/17, 55/18, 55/19, 55/20, 55/24, które zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego położone są na terenie przeznaczonym pod zieleń nieurządzoną, będzie korzystać ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj