Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-965/13-2/DP
z 21 lutego 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę jawną – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę jawną.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką kapitałową będącą polskim rezydentem podatkowym, opodatkowanym od całości swoich dochodów w Polsce. Przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług najmu powierzchni handlowo-usługowych na terenie galerii handlowej będącej własnością Spółki.
Wnioskodawca rozważa obecnie przekształcenie Spółki (spółki kapitałowej) w osobową spółkę prawa handlowego nieposiadającą osobowości prawnej spółkę jawną (dalej: SpJ). Podstawą prawną dla ww. przekształcenia będzie art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.; dalej: KSH).
Aktualnie jedynym udziałowcem Spółki jest spółka prawa holenderskiego S. BV z siedzibą w Holandii. Możliwym jest, iż wyżej opisywane przekształcenie zostanie jednakże poprzedzone wniesieniem przez S. BV udziałów Spółki aportem do osobowej spółki prawa luksemburskiego prowadzonej w formie Société en commandite spéciale (dalej: „SCS”). SCS nie posiada osobowości prawnej i nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z transparentną konstrukcją tej spółki podatnikami z tytułu dochodów osiąganych przez SCS są jej wspólnicy. Analiza charakterystyki prawnej SCS prowadzi do wniosku, iż odpowiada ona swoją strukturą polskiej spółce komandytowej.
Z chwilą przekształcenia Spółki, jej ówczesny udziałowiec stanie się wspólnikiem SpJ.
Ponadto, aktualny udziałowiec Spółki S. BV rozważa nabycie certyfikatów inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego zamkniętego z siedzibą w Polsce. („FIZ”) w zamian za udziały SCS. W wyniku takiej inwestycji to FIZ stanie się udziałowcem SCS. Konsekwentnie, jedynym wspólnikiem SCS na dzień przekształcenia Spółki będzie zamknięty fundusz inwestycyjny z siedzibą w Polsce, działający na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.).
Na dzień opisywanego wyżej przekształcenia Spółka nie będzie posiadać niepodzielonych zysków, rozumiejąc przez to również też zyski, które mogłyby zostać w jakikolwiek dopuszczalny prawem sposób podzielone, nie tylko pomiędzy udziałowców, ale także przeznaczone przykładowo na kapitały zapasowe czy rezerwowe.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przekształcenie Spółki w SpJ będzie rodziło skutki podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki?
- Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, przekształcenie Spółki w SpJ będzie czynnością powodującą powstanie u aktualnych udziałowców Spółki konieczności rozpoznania przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, w związku z czym Spółka działając jako płatnik powinna pobrać i odprowadzić stosowny podatek dochodowy?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad.1.
- Zdaniem Wnioskodawcy przekształcenie Spółki w SpJ, nie będzie rodziło obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki.
- Zgodnie z art. 551 § 1 Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeksu spółek handlowych Spółka może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). W myśl art. 553 § 1 KSH, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 KSH). Z powyższego wynika, że spółka przekształcona staje się, co do zasady, kontynuatorem praw i obowiązków przysługujących spółce przekształcanej.
- W związku z powyższym, przekształcenie spółki w inną spółkę, zgodnie z art. 551 KSH, ma jedynie charakter zmiany formy prawnej prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej i nie powoduje powstania nowego podmiotu, rozpoczynającego prowadzenie tejże działalności.
- W świetle powyższego, stwierdzić należy, że przekształcenie Spółki w SpJ nie jest traktowane jak likwidacja i powstanie nowego podmiotu (innej spółki), a jedynie jako proces zmierzający do zmiany formy prawnej prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. W przypadku przekształcenia, mamy do czynienia z tym samym podmiotem, który zmienił jedynie formę prawną działalności. Dokonanie przekształcenia nie powoduje powstania nowego podmiotu, rozpoczynającego niejako „od nowa” prowadzenie tejże działalności.
- Na gruncie prawa podatkowego, problematykę następstwa prawnego reguluje art. 93a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (dalej; „OP”). Stosownie do postanowień art. 93a § 1 pkt 1 w zw. z § 2 pkt 1 lit. b) OP, spółka jawna niemająca osobowości prawnej zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej (tu: spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki (Spółki).
- Przepisy UPDOP ani w art. 12, określającym katalog źródeł przychodów, ani tez w innych przepisach tej ustawy nie przewidują, aby przekształcenie spółki kapitałowej w spółkę osobową stanowiło samoistne źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym po stronie Spółki podlegającej przekształceniu. Jedynym przepisem nakładającym obowiązek określenia przychodu z tytułu przekształcenia jest art. 10 ust. 1 pkt 8 UPDOP. Przepis ten dotyczy powstawania przychodu w przypadku przekształcenia spółek kapitałowych (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej) w spółki osobowe, jednakże dotyczy on wyłącznie kwestii powstawania tego przychodu po stronie wspólników spółki przekształcanej, jako przychodu z zysków osób prawnych. Nie będzie on miał zatem zastosowania do Spółki podlegającej przekształceniu w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.
- Ponadto, w wyniku przekształcenia Spółka nie osiągnie żadnej korzyści materialnej, ani też żadna korzyść nie zostanie jej postawiona do dyspozycji, albowiem majątek Spółki stanie się majątkiem przekształconej spółki jawnej w tej samej wysokości i bez żadnych zmian. Tym samym, Spółka, od strony ekonomicznej, nie osiągnie żadnych korzyści w związku z tym przekształceniem.
- W konsekwencji, wobec braku przepisu w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazującego na istnienie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych powstającego w związku z przekształceniem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę jawną, jak również wobec faktu, że z ekonomicznego punktu widzenia przekształcenie Spółki w SpJ nie zmieni jej stanu majątkowego, zdaniem Wnioskodawcy po stronie Spółki nie wystąpią żadne obowiązki w zakresie opodatkowania tej operacji podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ad.2.
- Zdaniem Wnioskodawcy przekształcenie Spółki w SpJ będzie czynnością która nie spowoduje powstania u aktualnych udziałowców Spółki konieczności rozpoznania przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, w związku z czym na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku z tego tytułu.
- Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 UPOOP, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółce w przypadku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną. Powyższy przychód określa się na dzień przekształcenia. Zatem w sytuacji przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę jawną (niebędącą osobą prawną), wartość niepodzielonych zysków będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie ww. przepisu. Zgodnie z art. 22 ust. 1 UPDOP, podatek od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wynosi 19% dochodów (przychodów).
- W związku jednakże z faktem, iż na dzień przekształcenia Spółka, zgodnie z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, nie będzie posiadać jakichkolwiek zysków, w tym zysków niepodzielonych, nie znajdzie zastosowania art. 10 ust. 1 pkt 8 UPDOP a w konsekwencji udziałowcy Spółki nie osiągną z tytułu przekształcenia przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym na Spółce nie będą również ciążyć z tego tytułu obowiązki płatnika podatku.
- Nawet jednakże, gdyby przyjąć iż w spółce wystąpią zyski niepodzielone które na podstawie art. art. 10 ust. 1 pkt 8 UPDOP stanowią przychód (dochód) z udziału w zyskach osób prawnych, nie będą one podlegać opodatkowaniu po stronie udziałowca Spółki, którym będzie SCS. SCS jako spółka transparentna z podatkowego punktu widzenia nie jest bowiem podatnikiem podatku dochodowego, który płatny jest przez jej wspólników. Wspólnikiem SCS będzie zaś zamknięty fundusz inwestycyjny z siedzibą w Polsce, którego dochody nie podlegają opodatkowaniu na mocy art. 6 ust. 1 pkt 10 UPDOP. Powołany przepis ustanawia bowiem zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych dla funduszy inwestycyjnych działających na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.