Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-88/14/LŻ
z 10 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 22 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2014 r wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „...”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 21 marca 2014 r. znak: IBPP3/443-88/14/LŻ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 1 kwietnia 2014 r., został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Zespołem Opieki Zdrowotnej, który w głównej mierze świadczy usługi medyczne sklasyfikowane w art. 43 ust. 1 pkt 18, objęte zwolnieniem. Ponadto Wnioskodawca wykonuje usługi opodatkowane takie jak: najem i dzierżawa na rzecz podmiotów gospodarczych, pobieranie opłat wjazdowo-parkingowych, usługi ksero, usługi medyczne na rzecz wojska i policji. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i do rozliczeń tego podatku nie stosuje proporcji o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, ale metodę „wprost” czyli Wnioskodawca odlicza tę część podatku, którą jest w stanie dokładnie przypisać do sprzedaży opodatkowanej (art. 86 ust. 1 i 2). W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, Oś priorytetowa 1, warunki dla rozwoju społeczeństwa na lata 2007–2013, Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu pn.: „...”.

Projekt będzie finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków własnych.

Jest to inwestycja polegająca na wdrożeniu i instalacji zintegrowanego systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie tj. wdrożenie modułów:

  • szpitalny portal informacyjny
  • e- Badania
  • e- Rejestracja
  • e- Pacjent
  • komunikator SMS umożliwiający dwustronną kompleksową komunikację pomiędzy szpitalem a pacjentem.
  • elektroniczna dokumentacja medyczna
  • moduł rozszerzający dla EDM-obchody lekarskie i pielęgniarskie – instalacja oprogramowania systemowego i uzupełniającego oraz instalację warstwy sprzętowej.

Jest to inwestycja związana z działalnością zwolnioną od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym nie będzie Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od dokonywanych zakupów związanych z tym projektem.

Nabywane towary i usługi w ramach realizowanego projektu pn. „...” będą służyły wyłącznie działalności zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zintegrowany system informatyczny, który jest przedmiotem projektu unijnego, w ramach wdrożenia poszczególnych modułów będzie służył następującym zadaniom:

  1. Moduł e-Rejestracja – aplikacja zapewniająca dostęp do funkcji rejestracji metodą zdalną za pośrednictwem internetu. Usługa ta będzie dostępna dla osób posiadających unikalny identyfikator, hasło i login do portalu dzięki czemu pacjenci będą mogli np. zarezerwować wizytę u lekarza, uzyskać wydruk potwierdzenia rezerwacji wizyty, anulować i zmienić termin rezerwacji wizyty
  2. Moduł e-Badania – aplikacja umożliwiająca pacjentom odbiór wyników badań za pośrednictwem internetu, bezpośrednio z bazy danych Szpitala.
  3. Moduł e-Pacjent – aplikacja zapewniająca użytkownikom dostęp do najważniejszych informacji dotyczących historii zdrowia/choroby oraz dodatkowe funkcje w zakresie komunikacji z personelem ZOZ np. podgląd stanu kolejki oczekujących NFZ, w których oczekuje pacjent, przegląd historii pobytów, dostęp do elektronicznej zewnętrznej dokumentacji medycznej.
  4. Moduł – Szpitalny Portal Informacyjny – narzędzie umożliwiające integrację w strukturze portalu aktualnej strony www Szpitala oraz projektowanych e-usług np.: zapewnienie spójności koncepcji graficznej strony www, dostępność funkcji rejestracji użytkowników dla e-usług tj. e-pacjent, e-badania, e-rejestracja, publikacja regulaminu korzystania ze Szpitalnego Portalu Informacyjnego.
  5. Moduł – Komunikator oraz bramka SMS – moduł ma umożliwiać wysyłkę wiadomości SMS do pacjentów zawierających przypomnienie o wizytach.
  6. Moduł – Elektroniczna Dokumentacja Medyczna (EDM) – moduł ten będzie stanowił czynnik integrujący pomiędzy wdrażanymi e-usługami, a pozostałymi elementami zintegrowanego systemu wspomagającego zarządzanie Szpitalem grupując funkcje związane z przejmowaniem, przechowywaniem, przetwarzaniem i udostępnianiem dokumentacji medycznej, zarówno indywidualnej w postaci choroby obsługiwanych pacjentów, jak i zbiorczej, wytwarzanej w poszczególnych komórkach organizacyjnych jednostki.
  7. Moduł rozszerzający dla EDM – obchody lekarskie i pielęgniarskie – moduł ten ma na celu integrację oprogramowania z funkcjonującym już systemem identyfikacji pacjentów, ponadto charakter przenośny modułu - po synchronizacji z systemem, ma mieć dostęp do danych medycznych pacjentów przebywających w danej chwili na określonym oddziale.
  8. Moduł rozszerzający dla EDM - recepty oddział i recepty poradnie – służy do wydruku recept bezpośrednio z systemu z poziomu oddziału szpitalnego jak i poradni specjalistycznych.
  9. Centrum certyfikacji (podpis elektroniczny) – kompleksowa dostawa i konfiguracja osprzętu koniecznego do składania i weryfikacji bezpiecznego podpisu elektronicznego dla osób opracowujących elektroniczną dokumentację medyczną.
  10. Certyfikat dla podpisu elektronicznego – certyfikat umożliwiający składanie podpisu elektronicznego przez uprawnione osoby.

Zintegrowany system informatyczny obejmuje oddziały szpitala, poradnie specjalistyczne, szpitalny oddział ratunkowy, izbę przyjęć, laboratoria: analityczne i mikrobiologiczne i służy działalności zwolnionej na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 1 kwietnia 2014 r.):

Czy stanowisko dotyczące możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „...” jest prawidłowe?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 1 kwietnia 2014 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wyżej wskazanego projektu, ponieważ realizowany projekt jest w całości związany z działalnością zwolnioną z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT – w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

–z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT – od dnia 1 stycznia 2014 r. – otrzymał następujące brzmienie: „Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi”.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT – w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy o VAT – od dnia 1 stycznia 2014 r. – otrzymał następujące brzmienie: „Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7”.

Z powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia może zostać zrealizowane wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „...”. Jest to inwestycja polegająca na wdrożeniu i instalacji zintegrowanego systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie tj. wdrożenie modułów: szpital portal informacyjny, e-Badania, e-Rejestracja, e-Pacjent, komunikator SMS umożliwiający dwustronną kompleksową komunikację pomiędzy szpitalem a pacjentem, elektroniczna dokumentacja medyczna, moduł rozszerzający dla EDM-obchody lekarskie i pielęgniarskie – instalacja oprogramowania systemowego i uzupełniającego oraz instalację warstwy sprzętowej. Nabywane towary i usługi w ramach realizowanego projektu pn. „...” będą służyły wyłącznie działalności zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak już nadmieniono wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek realizowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy jednoznacznie wskazuje, że związek taki nie występuje, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, nabywane towary i usługi w ramach realizowanego projektu będą służyły wyłącznie działalności zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nabywane towary i usługi w ramach realizowanego projektu będą służyły wyłącznie działalności zwolnionej. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy tego podatku jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, w szczególności wykorzystania mienia powstałego w wyniku realizacji projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto organ podkreśla, że w przedmiotowej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował świadczone przez siebie usługi jako czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku, nie sformułowano pytania w tym zakresie. Powyższe zostało potraktowane informacyjnie jako element opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj