Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-21/14-4/HW
z 1 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2013 r. (data wpływu 10 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględnienia dotacji otrzymywanej na prowadzenie działalności statutowej oraz refundacji poniesionych kosztów w limicie uprawniającym do zwolnienia podmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględnienia dotacji otrzymywanej na prowadzenie działalności statutowej oraz refundacji poniesionych kosztów w limicie uprawniającym do zwolnienia podmiotowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gminne Centrum Kultury (...) działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach. Zakres działalności GCK obejmuje zaspokajanie potrzeb oświatowych, kulturalnych mieszkańców gminy. Przychodami Gminnego Centrum Kultury są wpływy z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego z wyjątkiem dóbr kultury. W związku z powyższym przychodami GCK są w szczególności: dotacja otrzymana od organizatora na działalność statutową, dotacja z Biblioteki Narodowej w ramach Programu Biblioteki Narodowej i zakup nowości wydawniczych do bibliotek, opłaty pobierane za naukę gry w artystycznym ognisku muzycznym, przychody z najmu pomieszczeń, przychody z tytułu opłat za media od najemców (jest to częściowa refundacja kosztów za ogrzewanie, wodę, energię elektryczną ponoszonych przez Centrum Kultury), przychody ze sprzedaży lokalnego miesięcznika. Gminne Centrum Kultury uczestniczy w unijnym Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, z którego otrzymało przyznaną na podstawie umowy pomoc (80% kwoty poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji i nie więcej niż 25 tys. zł na realizację jednej operacji.)

W grudniu 2013 r. GCK osiągnęło przychody ogółem w kwocie 754.151,77 zł. Z tego:

  • dotacja od organizatora i BN w wysokości 584.974,00 zł;
  • pomoc – refundacja kosztów z tytułu realizacji operacji (środki z UE) w wysokości 43.185,00 zł oraz
  • pozostałe środki (za media i wypracowane przychody) w wysokości 125.992,77 zł.

Z pisma z dnia 24 marca 2014 r. – stanowiącego uzupełnienie do wniosku – wynika, że:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 od dnia 1 stycznia 2010 r. w związku z powyższym nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług tylko jest podatnikiem biernym.
  2. Otrzymywane dotacje na działalność statutową oraz otrzymana refundacja poniesionych kosztów nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez Gminne Centrum Kultury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z opisanym stanem faktycznym otrzymane dotacje od organizatora na prowadzenie działalności statutowej Gminnego Centrum Kultury, Biblioteki Narodowej oraz otrzymana refundacja (środki z budżetu Unii Europejskiej) kosztów poniesionych tytułem realizowanych przedsięwzięć wchodzą do obrotów powodujących konieczność rejestracji w podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja na działalność statutową Gminnego Centrum Kultury otrzymana od organizatora, dotacja z Biblioteki Narodowej oraz refundacja kosztów (pomoc otrzymana z budżetu UE) na realizację operacji nie powinny być zaliczone do obrotu powodującego obowiązek rejestracji w podatku VAT, a co za tym idzie utraty zwolnienia od tego podatku.

Wyliczenie: ogółem przychód 754.151.77 zł – 584.974,00 zł dotacje – 43.185,00 zł pomoc UE to zostaje kwota 125.99277 zł, a więc kwota mieszcząca się w limicie uprawniającym do korzystania ze zwolnienia od VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jedną z generalnych zasad na gruncie podatku od towarów i usług jest to, że czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy wykonane są przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy (obowiązującego do 31 grudnia 2013 r.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie, obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacja nie dająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy – w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. – podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. – zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. – do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z powyższego wynika zatem, że do kwoty limitu wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług, które korzystały ze zwolnienia przedmiotowego.

Ponadto, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. – zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei przepis art. 113 ust. 2 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. – stanowi, że do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    – jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – Gminne Centrum Kultury działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach. Zakres działalności GCK obejmuje zaspokajanie potrzeb oświatowych, kulturalnych mieszkańców gminy. Przychodami Gminnego Centrum Kultury są wpływy z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego z wyjątkiem dóbr kultury. W związku z powyższym przychodami GCK są w szczególności: dotacja otrzymana od organizatora na działalność statutową, dotacja z Biblioteki Narodowej w ramach Programu Biblioteki Narodowej i zakup nowości wydawniczych do bibliotek, opłaty pobierane za naukę gry w artystycznym ognisku muzycznym, przychody z najmu pomieszczeń, przychody z tytułu opłat za media od najemców (jest to częściowa refundacja kosztów za ogrzewanie, wodę, energię elektryczną ponoszonych przez Centrum Kultury), przychody ze sprzedaży lokalnego miesięcznika. Wnioskodawca uczestniczy w unijnym Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, z którego otrzymał przyznaną na podstawie umowy pomoc (80% kwoty poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji i nie więcej niż 25 tys. zł na realizację jednej operacji). W grudniu 2013 r. GCK osiągnęło przychody ogółem w kwocie 754.151,77 zł. Z tego: dotacja od organizatora i Biblioteki Narodowej w wysokości 584.974,00 zł; pomoc – refundacja kosztów z tytułu realizacji operacji (środki z UE) w wysokości 43.185,00 zł oraz pozostałe środki (za media i wypracowane przychody) w wysokości 125.992,77 zł.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 od dnia 1 stycznia 2010 r. w związku z powyższym nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Otrzymywane dotacje na działalność statutową oraz otrzymana refundacja poniesionych kosztów nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez Gminne Centrum Kultury.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy otrzymane dotacje od organizatora na prowadzenie działalności statutowej Gminnego Centrum Kultury, dotacja z Biblioteki Narodowej oraz otrzymana refundacja (środki z budżetu Unii Europejskiej) kosztów poniesionych tytułem realizowanych przedsięwzięć wchodzą do obrotów powodujących konieczność rejestracji w podatku VAT.

Jak wskazano powyżej, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z dana dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie – jak wskazał Wnioskodawca – otrzymywane dotacje na działalność statutową oraz otrzymana refundacja poniesionych kosztów nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez Gminne Centrum Kultury.

Zatem ww. dotacji oraz refundacji nie można rozpatrywać w kategorii dotacji czy innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29 ustawy (do dnia 31 grudnia 2013 r.) i art. 29a ust. 1 ustawy (od dnia 1 stycznia 2014 r.)

Z uwagi na powyższe, stwierdzić należy, że otrzymanych przez Wnioskodawcę dotacji oraz refundacji nie należy wliczać do podstawy opodatkowania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje od organizatora na prowadzenie działalności statutowej GCK, dotacja z Biblioteki Narodowej oraz refundacja (środki z budżetu Unii Europejskiej) kosztów poniesionych tytułem realizowanych przedsięwzięć – z uwagi na fakt, że jak wskazał Zainteresowany nie mają one bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług – nie wchodzą do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji nie wlicza się ich do limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o opis sprawy, uznając, że otrzymywane dotacje i refundacja nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Zatem, w niniejszej sprawie kwestia ta nie była przedmiotem rozstrzygnięcia. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj