Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-866/13/BM
z 31 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2013 r. (data wpływu 19 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania nieodpłatnego przekazywania przez Wnioskodawcę towarów i usług uczestnikom programu lojalnościowego oraz ustalenia jakie dane powinna zawierać ewidencja osób obdarowanych - jest prawidłowe,
  • opodatkowania przekazania prezentu, którego jednostkowa wartość będzie przekraczała 10 zł lecz nie przekroczy 100 zł, a łączna wartość prezentów wydanych jednej osobie przekroczy w roku podatkowym kwotę 100 zł - jest nieprawidłowe,
  • zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej przekazania towarów w ramach programu lojalnościowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazywania przez Wnioskodawcę towarów i usług uczestnikom programu lojalnościowego oraz ustalenia jakie dane powinna zawierać ewidencja osób obdarowanych, opodatkowania przekazania prezentu, którego jednostkowa wartość będzie przekraczała 10 zł lecz nie przekroczy 100 zł, a łączna wartość prezentów wydanych jednej osobie przekroczy w roku podatkowym kwotę 100 zł oraz zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej przekazania towarów w ramach ww. programu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 grudnia 2013 r. znak: IBPP1/443-866/13/BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w ramach swojej działalności zajmuje się sprzedażą detaliczną odzieży, obuwia i akcesoriów sportowych. W najbliższym czasie oferta skierowana do klientów detalicznych zostanie wzbogacona o sklepy gdzie poza sprzedażą towarów będą oferowane również usługi obejmujące m.in. serwis rowerowy, serwis narciarski, porady dietetyka. Mając na celu zwiększenie sprzedaży Spółka rozważa uatrakcyjnienie swojej oferty poprzez wprowadzenie programu lojalnościowego, w ramach którego klienci będą otrzymywali punkty, zapisywane na indywidualnych kontach uczestnika programu. Po zebraniu odpowiedniej ilości punktów będą one podlegały wymianie na nagrody.

Punkty będą przyznawane klientom za:

  1. zakup towarów,
  2. zakup usług, np. w serwisie rowerowym, serwisie narciarskim, porad dietetycznych,
  3. pobór materiałów reklamowych z aplikacji zamieszczonej w sklepie - będą to materiały przygotowywane przez Spółkę i zamieszczane w sklepie na stole multimedialnym; ich pobranie przez klienta do swojego profilu internetowego wiązać się będzie ze zdobyciem punktów, chociaż pobór tych materiałów będzie bezpłatny; aby te punkty miały swoją ważność regulamin programu lojalnościowego będzie zakładał powiązanie ich z aktywnością zakupową klienta, czyli konieczne będzie dokonanie zakupów towarów lub usług, aby klient uzyskał prawo do nagrody; spółka zakłada, że nie będzie możliwości przyznania nagrody za punkty przysługujące tylko za pobranie materiałów reklamowych,
  4. aktywność sportową - np. spalone kalorie - przelicznik punktów będzie zintegrowany z aplikacją internetową rejestrującą aktywność sportową klienta ; aby te punkty miały swoją ważność regulamin programu lojalnościowego będzie zakładał powiązanie ich z aktywnością zakupową klienta, czyli konieczne będzie dokonanie zakupów towarów lub usług, aby klient uzyskał prawo do nagrody; Spółka zakłada, że nie będzie możliwości przyznania nagrody za punkty przysługujące tylko za pobranie materiałów reklamowych.

Dodatkowo regulamin programu lojalnościowego zawsze będzie zakładał, że uprawnienie do odebrania nagrody będzie przysługiwało jeśli uczestnik programu będzie posiadał większą ilość punktów za zakup towarów oraz usług niż za pobór materiałów reklamowych lub aktywność sportową. Jako nagrody Spółka przewiduje towary i usługi o różnej wartości.

Spółka zastanawia się jakie konsekwencje w podatku od towarów i usług spowoduje przekazanie nagrody klientowi po uzbieraniu przez niego określonej regulaminem programu lojalnościowego ilości punktów.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 31 stycznia 2003 r. z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem w związku ze sprzedażą towarów i usług.

Sformułowanie „aktywność sportowa” należy rozumieć jako udział klienta w określonych działaniach sportowych. Przykładowe aktywności sportowe przewidziane w programie:

  • udział klienta w zewnętrznych zawodach sportowych, takich jak maraton rowerowy, maraton biegowy; punkty będą dodawane do kont klientów (uczestników programu lojalnościowego) po otrzymaniu przez Wnioskodawcę listy uczestników startujących w danych zawodach.
  • osiąganie celów - punkty przyznawane będą za osiągnięty cel; klient wraz z trenerem/dietetykiem Wnioskodawcy ustalać będzie cel do zrealizowania i czas w jakim ma go zrealizować (nie dłuższy niż 3 miesiące); jeżeli klientowi uda się zrealizować ten realnie mierzalny cel w ciągu określonego czasu dostanie gratyfikację w postaci punktów w programie lojalnościowym.

Zintegrowanie aplikacji internetowej z rejestracją aktywności sportowej klienta polegać będzie na tym, że klient na swoim telefonie komórkowym posiadać będzie zainstalowane oprogramowanie, które rejestrować będzie podczas jego ćwiczeń fizycznych spalone kalorie oraz np. przebiegnięte kilometry. Te dane będą następnie przesyłane do systemu komputerowego Wnioskodawcy i na tej podstawie przeliczane będą na punkty w programie lojalnościowym.

Wnioskodawca zaznacza, iż punkty przyznawane za tzw. aktywność sportową stanowić będą mogły niewielki udział w całkowitej ilości punktów potrzebnych do uzyskania nagrody przewidzianej w programie lojalnościowym.

Wnioskodawca przy zakupie towarów lub usług mających być przedmiotem przekazania w programie lojalnościowym będzie kupował je albo od razu z zamiarem przeznaczenia jako nagrody w programie lojalnościowym lub też mogą to być towary zakupywane na potrzeby standardowej sprzedaży prowadzonej przez Spółkę, które w związku z prowadzeniem programu lojalnościowego przez Spółkę staną się przedmiotem przekazania klientom w ramach tego programu. W każdym z przypadków nabycie tych towarów i usług będzie związane z działalnością opodatkowaną polegającą na wykonywaniu czynności opodatkowanych tym podatkiem w związku ze sprzedażą towarów i usług.

Przy nabyciu towarów mających być przedmiotem przekazania w ramach programu lojalnościowego Wnioskodawcy przysługiwać będzie w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia.

Przekazane nieodpłatnie w ramach programu lojalnościowego towary (nagrody) lub usługi związane będą wyłącznie z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Niedopłatne przekazanie towarów i usług na rzecz uczestników programu lojalnościowego ma na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży detalicznej prowadzonej przez Wnioskodawcę poprzez zwiększenie ilości klientów oraz ilości i wartości transakcji sprzedaży towarów w sklepach prowadzonych przez Wnioskodawcę. Program lolajnościowy ma na celu zachęcenie klientów do dokonywania zakupów w sklepach Wnioskodawcy, a co za tym idzie zwiększenie obrotów Spółki. Nieodpłatne przekazanie towarów będzie więc dokonywane na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Towary będące przedmiotem nieodpłatnego przekazania stanowić będą przede wszystkim odzież i akcesoria sportowe, np. piłki, bandamki, pulsmoetry, czapki, koszulki, bluzy, rowery.

Przykładowe usługi będące nagrodami przyznanymi Klientowi nieodpłatnie w zamian za zebrane punkty będą: usługi fitness, usługi serwisu narciarkiego/rowerowego, spotkanie z osobistym trenerem sportowym, trening sportowy z ekspertem w danej dziedzinie, możliwość spotkania ze sportowcem, możliwość udzielenia wywiadu opublikowanego na stronie internetowej, dzięki czemu klient może zostać uznany za eksperta w danym temacie.

Wnioskodawca przekazywał będzie w ramach programu lojalnościowego towary o różnej wartości, w tym również takie, które można uznać za prezenty o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT.

  1. Łączna wartość przekazanych jednej osobie towarów może przekraczać w roku podatkowym kwotę 100,00 zł
  2. Wnioskodawca prowadzić będzie ewidencję osób obdarowanych, pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym przekazano towary.
  3. Jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku) a gdy nie ma ceny nabycia jednostkowy koszt wytworzenia określone w momencie przekazania towaru może przekraczać 10,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Jakie dane powinna zawierać ewidencja osób obdarowanych, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT prowadzona w celu ustalenia, czy limit prezentów o małej wartości został przekroczony?


2. Jaka kwota podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w przypadku gdy zachodzą łącznie poniższe okoliczności:

  • jednostkowa wartość przekazanego jednej osobie w danym roku prezentu przekracza 10,00 zł, ale nie przekracza 100,00 zł
  • łączna wartość przekazanych w ciągu jednego roku jednej osobie prezentów przekracza 100,00 zł
  • podatnik prowadzi ewidencję o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT?


3. Czy wystąpi obowiązek w podatku VAT z tytułu nieodpłatnego przekazania towarów, jeśli jednostkowa wartość prezentu przekazanego klientowi nie będzie przekraczała kwoty 10,00 zł lecz ich łączna wartość tych prezentów wydanej jednej osobie przekroczy w roku kwotę 100,00 zł?

4. Czy przekazanie towarów dla klientów w ramach programu lojalnościowego należy zaewidencjonować na kasie rejestrującej?


5. Czy nagroda polegająca na wymianie punktów na usługi będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Pytanie 1.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Żadne przepisy nie wskazują jak ma wyglądać ewidencja, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1. Należy zatem przyjąć iż może być ona prowadzona w dowolnej formie, pozwalającej na ustalenie tożsamości osób obdarowanych. Zdaniem Spółki powinna ona zawierać imiona i nazwiska osób obdarowanych, a także wartość przekazanego (otrzymanego) towaru.

Pytanie 2.

Zdaniem Spółki na chwilę obecną żadne przepisy nie precyzują, czy w przypadku konieczności wykazania VAT należnego od nieodpłatnego przekazania towaru należy opodatkować jedynie nadwyżkę ponad limit 100,00 zł, czy też całą wartość towaru, którego wydanie spowodowało przekroczenie kwoty 100,00 zł w przypadku gdy podatnik prowadzi ewidencję o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT. Zdaniem Spółki opodatkowaniu podlega w takiej sytuacji jedynie nadwyżka ponad wskazany limit, czyli wartość przewyższająca kwotę 100,00 zł.

Pytanie 3.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Przepis dotyczący prezentów o wartości nieprzekraczającej 10 zł nie zobowiązuje do ich sumowania w ciągu roku podatkowego. W związku z powyższym zdaniem Spółki nie wystąpi obowiązek w podatku VAT z tytułu nieodpłatnego przekazania towarów, jeśli jednostkowa wartość prezentu przekazanego klientowi nie będzie przekraczała kwoty 10,00 zł lecz ich łączna wartość tych prezentów wydanej jednej osobie przekroczy w roku kwotę 100,00 zł Dopiero w przypadku prezentów, których jednostkowa wartość przekracza 10 zł należy prowadzić ich ewidencję i kontrolować, czy ich wartość w ciągu roku podatkowego nie przekroczyła 100 zł.

Pytanie 4.

Zgodnie z poz. 44 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących jako czynności zwolnione z ewidencjonowania zostały wymienione czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy.

W związku z tym, iż art. 7 ust. 2 wymieniony w ww. załączniku dotyczy nieodpłatnego przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, przez które rozumie się w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny.

Zdaniem Spółki wszelkie przekazania towarów w ramach opisanego w niniejszym wniosku o interpretację programu lojalnościowego podlegają zwolnieniu z obowiązku rejestracji na kasie rejestrującej.

Pytanie 5

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Ponieważ nagroda w postaci usługi przyznana uczestnikowi programu lojalnościowego ma bezpośredni związek z działalnością Spółki, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • opodatkowania nieodpłatnego przekazywania przez Wnioskodawcę towarów i usług uczestnikom programu lojalnościowego oraz ustalenia jakie dane powinna zawierać ewidencja osób obdarowanych - uznaje się za prawidłowe,
  • opodatkowania przekazania prezentu, którego jednostkowa wartość będzie przekraczała 10 zł lecz nie przekroczy 100 zł, a łączna wartość prezentów wydanych jednej osobie przekroczy w roku podatkowym kwotę 100 zł - uznaje się za nieprawidłowe,
  • zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej przekazania towarów w ramach programu lojalnościowego - uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie tematyki zawartej we wniosku, tut. Organ udzielił odpowiedzi na zadane przez Wnioskodawcę pytania w jednej interpretacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Generalnie zatem, z uwagi na brzmienie art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa. Od tej zasady przewidziano jednak pewne wyjątki. Jak wynika z ww. art. 7 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, czynnościami zrównanymi z odpłatną dostawą towarów jest m.in. przekazanie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części. Jednocześnie, na mocy art. 7 ust. 3 ustawy, ustawodawca wyłączył z opodatkowania wymienione w tym przepisie towary, tj. prezenty o małej wartości oraz próbki, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy.

Wskazać należy, że przepis art. 7 ust. 2 ustawy nie będzie stosowany do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to nastąpi na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy nie będzie uznawane za odpłatną dostawę towarów tylko wykorzystywanie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki (pomimo, że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych towarów).

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Stosownie do art. 7 ust. 4 ww. ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca mając na celu zwiększenie sprzedaży rozważa wprowadzenie programu lojalnościowego, w ramach którego klienci będą otrzymywali punkty, zapisywane na indywidualnych kontach uczestnika programu. Po zebraniu odpowiedniej ilości punktów będą one podlegały wymianie na nagrody. Punkty będą przyznawane klientom za zakup towarów, zakup usług, np. w serwisie rowerowym, serwisie narciarskim, porad dietetycznych, pobór materiałów reklamowych z aplikacji zamieszczonej w sklepie, aktywność sportową - np. spalone kalorie - przelicznik punktów będzie zintegrowany z aplikacją internetową rejestrującą aktywność sportową klienta.

Dodatkowo regulamin programu lojalnościowego zawsze będzie zakładał, że uprawnienie do odebrania nagrody będzie przysługiwało jeśli uczestnik programu będzie posiadał większą ilość punktów za zakup towarów oraz usług niż za pobór materiałów reklamowych lub aktywność sportową. Jako nagrody Spółka przewiduje towary i usługi o różnej wartości.

Wnioskodawca przy zakupie towarów lub usług mających być przedmiotem przekazania w programie lojalnościowym będzie kupował je albo od razu z zamiarem przeznaczenia jako nagrody w programie lojalnościowym lub też mogą to być towary zakupywane na potrzeby standardowej sprzedaży prowadzonej przez Spółkę, które w związku z prowadzeniem programu lojalnościowego przez Spółkę staną się przedmiotem przekazania klientom w ramach tego programu. W każdym z przypadków nabycie tych towarów i usług będzie związane z działalnością opodatkowaną polegającą na wykonywaniu czynności opodatkowanych tym podatkiem w związku ze sprzedażą towarów i usług.

Przy nabyciu towarów mających być przedmiotem przekazania w ramach programu lojalnościowego Wnioskodawcy przysługiwać będzie w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia.

Niedopłatne przekazanie towarów i usług na rzecz uczestników programu lojalnościowego ma na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży detalicznej prowadzonej przez Wnioskodawcę poprzez zwiększenie ilości klientów oraz ilości i wartości transakcji sprzedaży towarów w sklepach prowadzonych przez Wnioskodawcę. Program lolajnościowy ma na celu zachęcenie klientów do dokonywania zakupów w sklepach Wnioskodawcy, a co za tym idzie zwiększenie obrotów Spółki. Nieodpłatne przekazanie towarów będzie więc dokonywane na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Towary będące przedmiotem nieodpłatnego przekazania stanowić będą przede wszystkim odzież i akcesoria sportowe, np. piłki, bandamki, pulsmoetry, czapki, koszulki, bluzy, rowery.

Przykładowe usługi będące nagrodami przyznanymi Klientowi nieodpłatnie w zamian za zebrane punkty będą: usługi fitness, usługi serwisu narciarkiego/rowerowego, spotkanie z osobistym trenerem sportowym, trening sportowy z ekspertem w danej dziedzinie, możliwość spotkania ze sportowcem, możliwość udzielenia wywiadu opublikowanego na stronie internetowej, dzięki czemu klient może zostać uznany za eksperta w danym temacie.

Wnioskodawca przekazywał będzie w ramach programu lojalnościowego towary o różnej wartości, w tym również takie, które można uznać za prezenty o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT:

  1. Łączna wartość przekazanych jednej osobie towarów może przekraczać w roku podatkowym kwotę 100,00 zł,
  2. Wnioskodawca prowadzić będzie ewidencję osób obdarowanych, pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym przekazano towary,
  3. Jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku) a gdy nie ma ceny nabycia jednostkowy koszt wytworzenia określone w momencie przekazania towaru może przekraczać 10,00 zł.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, iż w odniesieniu do czynności przekazania prezentów o małej wartości należy przestrzegać zarówno prowadzenia ewidencji, jak i ograniczeń kwotowych określonych w art. 7 ust. 4 ww. ustawy.

Obowiązujące przepisy w podatku od towarów i usług nie przewidują szczegółowych uregulowań w kwestii prowadzenia ewidencji, tym samym ustawodawca pozostawił swobodę podatnikom w zakresie dokumentowania przedmiotowych wydań.

Zatem Wnioskodawca może prowadzić ewidencję w dowolnej formie, byle zawierała wymagane w przepisach ustawy elementy, tj. takie które pozwolą w sposób jednoznaczny dokonać ustalenia tożsamości osób, które otrzymały prezent oraz wartości tego prezentu.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy, że ewidencja, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT może być prowadzona w dowolnej formie, pozwalającej na ustalenie tożsamości osób obdarowanych (zdaniem Spółki powinna ona zawierać imiona i nazwiska osób obdarowanych, a także wartość przekazanego towaru), należało uznać za prawidłowe.

Z powołanych przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega przekazanie towarów (prezentów), których jednostkowa cena nabycia towaru lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Należy zauważyć, że w świetle przytoczonych przepisów – art. 7 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT – nie ma znaczenia ilość przekazywanych przez Wnioskodawcę jednemu podmiotowi towarów w sytuacji gdy jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia tych przedmiotów, nie przekroczyła 10 zł.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż nieodpłatne przekazanie klientom w ramach ww. programu lojalnościowego towarów (nagród) w postaci odzieży i akcesoriów sportowych, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekroczy 10 zł, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, bez względu na ilość przekazywanych przez Wnioskodawcę jednemu podmiotowi towarów, z uwagi na fakt, że jednostkowa cena nabycia (koszt wytworzenia) tych towarów nie przekroczy 10 zł.

Powyższe towary (nagrody) będą stanowiły prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, a ich przekazanie będzie następowało na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy (bowiem jak wskazał Wnioskodawca we wniosku przekazanie nagród będzie miało na celu zachęcenie klientów do dokonywania zakupów w sklepach Wnioskodawcy, a co za tym idzie zwiększenie obrotów Spółki).

Ponadto Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sumowania w ciągu roku podatkowego ilości przekazywanych towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekroczy 10 zł.

Natomiast jeżeli wartość nieodpłatnie przekazanego w ramach ww. programu lojalnościowego towaru (nagrody) przekroczy 100 zł Wnioskodawca będzie miał obowiązek opodatkować ww. nieodpłatne przekazanie stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Wnioskodawca wskazał we wniosku, że przy nabyciu towarów mających być przedmiotem przekazania w ramach programu lojalnościowego Wnioskodawcy przysługiwać będzie w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Natomiast jeżeli chodzi o nieodpłatne przekazanie jednej osobie w ramach ww. programu lojalnościowego towarów (nagród), których łączna wartość nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 100 zł, Wnioskodawca winien prowadzić ewidencję dotyczącą przekazywanych prezentów o małej wartości w taki sposób aby miał możliwość ustalenia tożsamości osób, którym są przekazywane prezenty, wówczas będzie spełniony warunek wynikający z przepisu art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT.

Tak więc nie będzie podlegało opodatkowaniu przekazanie towarów (prezentów), których wartość będzie mieściła się w przedziale od 10 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia ewidencji osób obdarowanych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

W myśl art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przekazanie jednej osobie towarów o wartości przekraczającej kwotę 100 zł w danym roku podatkowym – jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Limit ten nie ma charakteru jednostkowego. Zatem jest to łączna wartość towarów wręczonych jednej osobie w danym roku podatkowym. W przypadku przekroczenia limitu, opodatkowaniu podlegać będzie wręczenie tego prezentu, którego wartość powoduje przekroczenie limitu 100 zł oraz każdego następnego. Nie ma natomiast potrzeby opodatkowania prezentów wręczonych wcześniej. One bowiem pozostają prezentami małej wartości.

Tak więc jeśli jednostkowa wartość prezentu przekazanego klientowi będzie przekraczała kwotę 10 zł ale nie przekroczy 100 zł, a łączna wartość tych prezentów wydanej jednej osobie przekroczy w roku podatkowym kwotę 100 zł Wnioskodawca będzie miał obowiązek opodatkować całą wartość przekazanego prezentu, którego wartość powoduje przekroczenie limitu 100 zł.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pyt. nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie zapytania Wnioskodawcy czy przekazanie towarów dla klientów w ramach programu lojalnościowego należy zaewidencjonować na kasie rejestrującej należy zauważyć, że zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

W zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia kasy rejestrującej obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U., poz. 1382).

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł.(…).

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

W § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wymienione zostały niektóre czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 44 ww. załącznika wymieniono czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie przekazywał w ramach programu lojalnościowego towary o różnej wartości, w tym również takie, które można uznać za prezenty o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, których przekazanie nie podlega opodatkowaniu jak i takie, których przekazanie będzie podlegało opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż przekazanie towarów, które podlega opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT objęte jest zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r., stosownie do zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 44 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r.

Natomiast jak wykazano powyżej nieodpłatne przekazywanie w ramach programu lojalnościowego towarów, które można uznać za prezenty o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak wynika z już wcześniej cyt. art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązkiem ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących objęta jest sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazywanie w ramach programu lojalnościowego towarów, które można uznać za prezenty o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT nie spełnia definicji odpłatnej dostawy towarów, a tym samym, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy nie jest uznane za sprzedaż.

W konsekwencji, czynności nieodpłatnego przekazywania w ramach programu lojalnościowego towarów, które można uznać za prezenty o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT nie należy ewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że wszelkie przekazania towarów w ramach opisanego w niniejszym wniosku o interpretację programu lojalnościowego podlegają zwolnieniu z obowiązku rejestracji na kasie rejestrującej, należało uznać za nieprawidłowe, gdyż zwolnieniem objęte są tylko przekazania podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, a przekazania niepodlegające opodatkowaniu nie podlegają ewidencjonowaniu na kasie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii czy nagroda polegająca na wymianie punktów na usługi będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że Wnioskodawca wskazał we wniosku, iż niedopłatne przekazanie usług na rzecz uczestników programu lojalnościowego ma na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży detalicznej prowadzonej przez Wnioskodawcę poprzez zwiększenie ilości klientów oraz ilości i wartości transakcji sprzedaży towarów w sklepach prowadzonych przez Wnioskodawcę. Program lolajnościowy ma na celu zachęcenie klientów do dokonywania zakupów w sklepach Wnioskodawcy, a co za tym idzie zwiększenie obrotów Spółki. Nieodpłatne świadczenie usług będzie więc dokonywane na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż nieodpłatne przekazywanie przez Wnioskodawcę usług na rzecz uczestników programu lojalnościowego, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, ponieważ przekazywane nieodpłatnie usługi jak wskazał Wnioskodawca we wniosku będą związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że nagroda w postaci usługi przyznana uczestnikowi programu lojalnościowego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj