Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-121/14/PS
z 10 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 30 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „E.” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „E.”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 21 września 2012 r. Gmina podpisała z Ministerstwem Rozwoju ... w .... xxx na realizację projektu pn. „E.”. Okres realizacji projektu 1 października 2012 r.-30 września 2014 r. Projekt realizowany jest w partnerstwie z Administracją xxx z F. Projekt zakłada wykonanie następujących działań.


Dla miasta K.:


  1. organizacja konferencji otwierającej w K.;
  2. przeprowadzenie 4 międzynarodowych szkoleń z zakresu energooszczędności dla pracowników spółek komunalnych i jednostek podległych;
  3. opracowanie wspólnego xxx;
  4. wykonanie dokumentacji technicznej, studium wykonalności oraz audytów energetycznych dla 8 obiektów:


    1. Gimnazjum nr … xxx;
    2. Szkoła Podstawowa nr ... xxx;
    3. Niepubliczne Przedszkole xxx;
    4. Niepubliczne Przedszkole xxx;.
    5. Baszta, xxx;
    6. Muzeum xxx;
    7. Państwowa Szkoła xxx;
    8. Kompleks rekreacyjno-sportowy xxx.

  5. stworzenie systemu informacyjnego dot. tematu xxx - strona internetowa projektu;
  6. działania promocyjne - wydanie broszury, zakup gadżetów, informacje w prasie;
  7. wymiana stolarki okiennej w Gimnazjum nr … xxx.


Dla miasta S.:


  1. przeprowadzenie 2 międzynarodowych szkoleń z zakresu energooszczędności dla pracowników spółek komunalnych i jednostek podległych;
  2. opracowanie wspólnego xxx;
  3. wykonanie dokumentacji technicznej dla 8 obiektów oraz audytów energetycznych dla 21 obiektów;
  4. działania promocyjne - wydanie broszury, zakup gadżetów, informacje w prasie;
  5. organizacja konferencji podsumowującej;
  6. remont przedszkola nr … w S..


Zgodnie z umową o dofinansowanie termin zakończenia rzeczowego projektu upływa z dniem 30 września 2014 r. W ramach realizacji projektu zostały podpisane umowy na wykonanie usług, m. in. umieszczenie ogłoszeń w prasie, wykonanie ulotek i gadżetów, przygotowanie tłumaczeń ustnych i pisemnych, wykonanie dokumentacji technicznych i audytów, wykonanie stolarki okiennej, wykonanie strony internetowej, przeprowadzenie szkoleń, zakup sprzętu komputerowego i multimedialnego, itd. Realizacja projektu nie generuje żadnych dochodów. Gmina zobowiązana jest do przedłożenia odpowiednim instytucjom pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z właściwej izby skarbowej, stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, uznanego w ww. projekcie za wydatek kwalifikowany.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu w systemie podatków od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego przy realizacji inwestycji, z powodu braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną w systemie podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z cytowanego powyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje – co do zasady – wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Do dnia 31 grudnia 2013 r. powyższe kwestie uregulowane były w analogiczny sposób w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.).

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zakupach dokonanych w związku z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż efekty projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r., ani w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj