Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-863/13-2/MK
z 16 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • kwalifikacji wydzielonego majątku jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa – jest prawidłowe,
  • skutków podatkowych planowej transakcji podziału spółki przez wydzielenie – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • kwalifikacji wydzielonego majątku jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
  • skutków podatkowych planowej transakcji podziału spółki przez wydzielenie.


    We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


X z siedzibą w W. (dalej „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która prowadzi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. W ramach tego przedsiębiorstwa Spółka prowadzi działalność gospodarczą w dwóch obszarach. Pierwszy i podstawowy obszar działalności gospodarczej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowi import i dystrybucja towarów. Drugi obszar działalności gospodarczej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowi wynajem pomieszczeń na potrzeby działalności gospodarczej podmiotom trzecim.

Bezpośrednio w strukturze organizacyjnej Spółki wyodrębnione są trzy jednostki organizacyjne. Są to:

  1. Departament Dystrybucji, w ramach którego Spółka prowadzi działalność w zakresie importu i dystrybucji towarów i którym zarządza Członek Zarządu - Dyrektor Departamentu Dystrybucji,
  2. Departament Nieruchomości, w ramach którego Spółka zarządza nieruchomością biurową stanowiącą własność Spółki i prowadzi działalność w zakresie wynajmu pomieszczeń podmiotom trzecim na potrzeby działalności gospodarczej i którym zarządza Członek Zarządu - Dyrektor Departamentu Nieruchomości oraz
  3. Pion Ogólnego Zarządu i Finansów, który realizuje zadania z zakresu zarządzania i administrowania obszarami finansów i księgowości Spółki, zarządzania i administrowania zasobami ludzkimi Spółki, zarządzania i administrowania zasobami informatycznymi Spółki, który podlega Prezesowi Zarządu.

Oba obszary działalności gospodarczej Spółki są funkcjonalnie ściśle rozgraniczone. Działalność w zakresie zarządzania nieruchomością biurową stanowiącą własność Spółki oraz wynajmu pomieszczeń jest prowadzona wyłącznie przez Departament Nieruchomości, natomiast import i dystrybucja towarów prowadzone są wyłącznie przez Departament Dystrybucji.

Każda z wyżej wymienionych podstawowych jednostek organizacyjnych Spółki dzieli się na mniejsze komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy. Na czele komórki organizacyjnej stoi kierownik lub samodzielny pracownik, którego ranga zależna jest od zakresu zadań realizowanych przez mniejsze komórki i liczby zatrudnionych pracowników. W skład Departamentu Dystrybucji wchodzą w szczególności oddziały terenowe, którymi kierują bezpośrednio kierownicy tych oddziałów.

Do każdej z podstawowych jednostek organizacyjnych Spółki przypisani są pracownicy i alokowane są składniki majątkowe niezbędne do prawidłowego wykonywania powierzonych tym jednostkom zadań, w tym w szczególności środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, umowy związane z prowadzoną działalnością. W sprawozdaniach finansowych część środków pieniężnych znajdujących się na rachunkach bankowych Spółki, należności i zobowiązania handlowe oraz inne zobowiązania alokowane są dla Departamentu Nieruchomości.

W szczególności do Departamentu Nieruchomości została alokowana nieruchomość biurowa będąca własnością Spółki. W nieruchomości mieści się Departament Nieruchomości, który zajmuje się wynajmem części powierzchni nieruchomości biurowej podmiotom trzecim. Ponadto część powierzchni nieruchomości jest wykorzystywana przez Departament Dystrybucji (Oddział W.) i Pion Ogólnego Zarządu i Finansów. Departament Nieruchomości, Departament Dystrybucji (Oddział W.) i Pion Ogólnego Zarządu i Finansów korzystają wspólnie z najemcami z tzw. części wspólnych nieruchomości, takich jak hol wejściowy, windy, klatki schodowe, wartownia, etc.

W Spółce prowadzona jest ewidencja, umożliwiająca przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Departamentu Nieruchomości oraz osobno do całości przedsiębiorstwa Spółki. Przychody, koszty oraz należności i zobowiązania związane bezpośrednio z działalnością Departamentu Nieruchomości są przypisywane do tego Departamentu. Natomiast koszty pośrednie i zobowiązania niezwiązane bezpośrednio z działalnością Departamentu Nieruchomości, w szczególności koszty i zobowiązania związane z działalnością Zarządu Spółki oraz Pionu Ogólnego Zarządu i Finansów, przypisywane są do Departamentu Nieruchomości w odpowiednim ułamku, według klucza stosunku przychodów pochodzących z działalności Departamentu Nieruchomości i pozostałej działalności Spółki. Dla Departamentu Nieruchomości i Departamentu Dystrybucji przygotowywane są również osobne budżety na okres roku obrachunkowego. Oprócz rocznego sprawozdania finansowego dla całego przedsiębiorstwa Spółki, przygotowywane są osobne sprawozdania finansowe dla Departamentu Nieruchomości.

Zarówno Departament Dystrybucji jaki i Departament Nieruchomości jako wyodrębnione funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo części przedsiębiorstwa Spółki, są w stanie samodzielnie planować, inicjować, kontrolować i realizować działania gospodarcze, w tym w szczególności zawierać i realizować umowy z kontrahentami przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych i wartości niematerialnych oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i kadry zarządzającej.

W celu wdrożenia nowej strategii biznesowej wspólników Spółki planowany jest podział Spółki przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (dalej jako „KSH”). Podział Spółki będzie dokonany poprzez przeniesienie na nowo zawiązaną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wyżej opisanego Departamentu Nieruchomości wraz z przypisanymi mu składnikami majątkowymi niezbędnymi do prawidłowego wykonywania powierzonych temu departamentowi zadań gospodarczych, w tym środkami trwałymi, a w szczególności nieruchomością biurową, i wartościami niematerialnymi i prawnymi, umowami związanymi z prowadzoną działalnością, częścią środków pieniężnych znajdujących się na rachunkach bankowych Spółki, należnościami związanymi z działalnością polegającą na wynajmie pomieszczeń i zobowiązaniami handlowymi. Do spółki nowo zawiązanej w wyniku podziału przez wydzielenie Spółki przejdą też pracownicy przypisani Departamentowi Nieruchomości. Podział Spółki ma służyć celom ekonomicznym. Spółka planuje pozyskanie inwestora branżowego w celu dostarczenia kapitału na rozwój działalności dystrybucyjnej Spółki (obecnie realizowanej w ramach Departamentu Dystrybucji). Aktualnie aktywa i pasywa Spółki związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Departament Nieruchomości są przeszkodą dla pozyskania inwestora branżowego w działalności dystrybucyjnej. Inwestycje w takie składniki majątku nie wpisują się w strategię inwestorów branżowych funkcjonujących w obszarze działalności dystrybucyjnej Spółki, a ponadto Spółka nie osiąga wskaźników wykorzystania aktywów satysfakcjonujących dla tego typu inwestorów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy, w świetle wyżej przedstawionego zdarzenia przyszłego, podział Spółki poprzez wydzielenie Departamentu Nieruchomości ze Spółki i przeniesienie go do nowo zawiązanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH przy jednoczesnym pozostawieniu w Spółce Departamentu Dystrybucji nie będzie skutkować powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 Ustawy CIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku podziału Spółki przez wydzielenie Departamentu Nieruchomości i przeniesienie go do nowo zawiązanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, przy jednoczesnym pozostawieniu w Spółce Departamentu Dystrybucji nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm., dalej: Ustawa CIT). Stanowisko to Wnioskodawca opiera na argumentacji przedstawionej poniżej.

Art. 12 ust. 1 pkt 9 Ustawy CIT stanowi, że przychód w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - stanowi wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustaloną na dzień podziału lub wydzielenia. W opinii Wnioskodawcy, z przytoczonego przepisu a contrario można wnioskować, że w przypadku, kiedy majątek pozostający w spółce dzielonej, a także majątek przenoszony na spółkę nowo powstałą będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to spółka dzielona nie uzyska przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Wyjaśniając pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 Ustawy o CIT należy posłużyć się definicją legalną zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartą w art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT. Art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT stanowi, że na potrzeby Ustawy o CIT zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Po analizie powyższych przepisów należy stwierdzić, że kwestią kluczową dla neutralności na gruncie Ustawy o CIT opisanego w zdarzeniu przyszłym podziału Spółki jest, aby zarówno Departament Nieruchomości jak i Departament Dystrybucji stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT. W przekonaniu Spółki, w świetle przestawionego zdarzenia przyszłego, nie ulega wątpliwości, że zarówno Departament Nieruchomości jak i Departament Dystrybucji stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu powyższego przepisu.

Jak wynika z przepisu art. 4a pkt 1 Ustawy o CIT, zorganizowana część przedsiębiorstwa istnieje, jeżeli spełnione są następujące przesłanki:

  1. w przedsiębiorstwie istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, obejmujący także zobowiązania;
  2. zespół ten jest wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie organizacyjnie;
  3. zespół ten jest wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie finansowo;
  4. zespół ten jest wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie funkcjonalnie (tj. jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych);
  5. zespół ten mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Odnosząc się do przesłanki a), uprawnione jest twierdzenie, że zarówno Departament Nieruchomości jak i Departament Dystrybucji stanowią zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, w ramach przedsiębiorstwa Spółki. Bowiem, jak przedstawiono to w zdarzeniu przyszłym, do każdego z Departamentów alokowane są składniki majątkowe niezbędne do prawidłowego wykonywania powierzonych Departamentom zadań, w tym w szczególności środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, umowy związane z prowadzoną działalnością. W sprawozdaniach finansowych część środków pieniężnych znajdujących się na rachunkach bankowych Spółki, należności i zobowiązania handlowe oraz inne zobowiązania alokowane są dla Departamentu Nieruchomości.

Odnosząc się do przesłanki b), należy stwierdzić, że Departament Nieruchomości i Departament Dystrybucji stanowią dwie niezależne jednostki organizacyjne Spółki ściśle wyodrębnione w strukturze Spółki, którymi zarządzają Członek Zarządu - Dyrektor Departamentu Nieruchomości (w przypadku Departamentu Nieruchomości) oraz Członek Zarządu - Dyrektor Departamentu Dystrybucji (w przypadku Departamentu Dystrybucji) i którym przypisani są pracownicy wykonujący zadania z zakresu działalności danego Departamentu. Departamenty te dzielą się na mniejsze komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy. Na czele mniejszej komórki organizacyjnej stoi kierownik lub samodzielny pracownik, którego ranga zależna jest od zakresu zadań realizowanych przez komórki i liczby zatrudnionych pracowników.

Odnosząc się do przesłanki c), należy stwierdzić, że w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego Departament Nieruchomości i Departament Dystrybucji, są wyodrębnione finansowo w strukturze Spółki. W tym miejscu Wnioskodawca pragnie powtórzyć informacje zawarte w zdarzeniu przyszłym świadczące o wyodrębnieniu finansowym Departamentu Nieruchomości i Departamentu Dystrybucji. Po pierwsze, w Spółce prowadzona jest ewidencja, umożliwiająca przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Departamentu Nieruchomości oraz osobno do całości przedsiębiorstwa Spółki. Przychody, koszty oraz należności i zobowiązania związane bezpośrednio z działalnością Departamentu Nieruchomości są przypisywane do tego Departamentu. Natomiast koszty pośrednie i zobowiązania niezwiązane bezpośrednio z działalnością Departamentu Nieruchomości, w szczególności koszty i zobowiązania związane z działalnością Zarządu Spółki oraz Pionu Ogólnego Zarządu i Finansów, przypisywane są do Departamentu Nieruchomości w odpowiednim ułamku, według klucza stosunku przychodów pochodzących z działalności Departamentu Nieruchomości i pozostałej działalności Spółki. Dla Departamentu Nieruchomości i Departamentu Dystrybucji przygotowywane są również osobne budżety na okres roku obrachunkowego. Oprócz rocznego sprawozdania finansowego dla całego przedsiębiorstwa Spółki, przygotowywane są osobne sprawozdania finansowe dla Departamentu Nieruchomości.

Odnosząc się do przesłanki d), zdaniem Wnioskodawcy z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zarówno Departament Nieruchomości jak i Departament Dystrybucji są wyodrębnione w ramach przedsiębiorstwa Spółki funkcjonalnie. Każdy z Departamentów jest bowiem przeznaczony do wykonywania zadań gospodarczych z określonego zakresu. Przy czym zakresy te są wobec siebie „autonomiczne” i nie pokrywają się. I tak, w ramach Departamentu Nieruchomości jest prowadzona wyłącznie działalność z zakresu zarządzania nieruchomością biurową stanowiącą własność Spółki oraz wynajmu pomieszczeń podmiotom trzecim. Natomiast import i dystrybucja towarów prowadzone są wyłącznie przez Departament Dystrybucji.

Odnosząc się do przesłanki e), zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, iż zarówno Departament Nieruchomości jak i Departament Dystrybucji mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze odpowiednio z zakresu wynajmu pomieszczeń podmiotom trzecim oraz importu i dystrybucji towarów. Dzięki wyodrębnieniu organizacyjnemu i finansowemu w ramach Spółki posiadają one w szczególności zarówno materialne jak i niematerialne składniki majątkowe oraz kadrę pracowniczą i zarządzającą potrzebne do prowadzania działalności gospodarczej, w tym w szczególności do zawierania i realizacji umów z partnerami biznesowymi.

Reasumując, zdaniem Spółki zarówno Departament Nieruchomości jak i Departament Dystrybucji stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT.

Z powyższych względów, zdaniem Spółki, w przypadku dokonania podziału Spółki przez wydzielenie, w ramach którego Departament Nieruchomości zostanie przeniesiony na nowo zawiązaną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością a Departament Dystrybucji pozostanie w spółce, Spółka nie uzyska przychodu podlegającego opodatkowaniu na gruncie Ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52  §  3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 §  2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54  §  1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj