Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-276/14-5/ISZ
z 28 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Klubu, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2014 r. (data wpływu 21 marca 2014 r.) oraz pismem z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 18 marca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 20 marca 2014 r. złożonym w dniu 20 marca 2014 r. (data wpływu 21 marca 2014 r.) oraz pismem z dnia 24 marca 2014 r. nadesłanym drogą elektroniczną w dniu 24 marca 2014 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 18 marca 2014 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Stowarzyszenie Klub Sportowy powstało 18 października 2007 r. i działa na podstawie własnego statutu. Celem Klubu jest edukacja sportowa dzieci i młodzieży oraz kształtowanie odpowiednich postaw wychowawczych.


Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. z późn. zm. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-20013 (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r.) stowarzyszenie może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operacje tzw. „małe projekty” o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Zgodnie z paragrafem 4 pkt 3 pod. 1 powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych „małych projektów” zalicza się również podatek od towarów i usług w przypadku, gdy Wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z urzędu skarbowego (art. 71 ust. 3 lit.a rozporządzenia WE nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L277 z dnia 21 października 2005 str. 1 z późn. zm.)


Stowarzyszenie Wnioskodawcy nie prowadzi działalności gospodarczej. Działania realizowane w ramach „Wdrażania lokalnych strategii rozwoju” są skierowane na podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze L.. Klub Sportowy zrealizował w 2013 roku projekt „Tenis 10.”, w ramach którego dzieci z gmin B. i P. mogły wziąć udział w 114 godzinach bezpłatnych zajęć. Projekt był promocją rekomendowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej programu Tenis10. Z inicjatywy KS gminy B. i P. podpisały umowy z Polskim Związkiem Tenisowym, a przeszkoleni nauczyciele nauczania początkowego prowadzą zajęcia lekcyjne z wykorzystaniem elementów programu Tenis10.


Wszystkie działania w ramach „małego projektu” miały charakter nieodpłatny, więc nie generowały żadnych przychodów. Klub nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Klub złożył wniosek na działanie z zakresu małych projektów w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętych PROW na lata 2007-2013.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Aby prawidłowo przeprowadzić realizację projektu Klub zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji pod nazwą” małe projekty” w ramach „Wdrażania lokalnych strategii rozwoju” (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r.).


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 oraz w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Klub Sportowy nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Klub Sportowy nie jest podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z tym przy realizacji zadań objętych rozporządzeniem „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT płaconego w cenie nabywanych towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.


Z treści wniosku wynika, że Stowarzyszenie działa na podstawie własnego statutu. Celem Klubu jest edukacja sportowa dzieci i młodzieży oraz kształtowanie odpowiednich postaw wychowawczych. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Działania realizowane w ramach „Wdrażania lokalnych strategii rozwoju” są skierowane na podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze L.. Wnioskodawca zrealizował w 2013 roku projekt „Tenis 10.”, w ramach którego dzieci z gmin B. i P. mogły wzięć udział w 114 godzinach bezpłatnych zajęć. Wszystkie działania w ramach projektu miały charakter nieodpłatny, więc nie generowały żadnych przychodów. Klub nie jest podatnikiem VAT.


Zatem w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a działania wykonywane w ramach projektu miały charakter nieodpłatny. Zatem dokonane zakupy nie były wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z tym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji operacji pod nazwą „małe projekty” w ramach „Wdrażania lokalnych strategii rozwoju”.


Jednocześnie Stowarzyszenie nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.


Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania i oceny w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj