Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-31/14-2/BA
z 15 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych faksem lub drogą mailową w formacie PDF/TIFF - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych faksem lub drogą mailową w formacie PDF/TIFF.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

„A” (dalej: Spółka) jest czynnym podatnikiem VAT. Sprzedaż towarów i usług działalności podstawowej realizowana przez Spółkę podlega opodatkowaniu VAT według stawek innych niż zwolniona. Zakupy towarów i usług dla wykonywania ww. sprzedaży dokonywane są przez Spółkę na podstawie umów zawartych z dostawcami lub też zleceń/zamówień, które określają m.in.: przedmiot dostawy, cenę towaru/usługi, termin wykonania oraz sposób płatności. Po realizacji dostawy/usługi dostawca wystawia każdorazowo na jej rzecz fakturę, na której w przypadku zakupów od czynnych podatników VAT wykazany jest również podatek VAT (ustalony w wysokości określonej właściwym przepisem).

W związku ze znacznymi uproszczeniami w zakresie fakturowania, Spółka przewiduje, że część faktur zakupu będzie dostarczana do Spółki przez jej dostawców za pomocą poczty elektronicznej lub faksu. Niezależnie od sposobu dostarczenia, faktury będą zawierać wszelkie dane określone przepisem art. 106e oraz 106f ustawy VAT. Faktury dostarczane za pomocą poczty elektronicznej będą w postaci załącznika do maila (w formacie PDF/TIF), faktury te nie będą zabezpieczane przez bezpieczny podpis elektroniczny czy też system elektronicznej wymiany danych (EDI). Spółka przewiduje, że ww. faktury będą przesyłane w formie skanu faktury w PDF/TIFF, jak również faktury PDF/TIFF wygenerowanej bezpośrednio przez systemy informatyczne dostawcy.

Faktura taka będzie drukowana przez Spółkę (wraz z mailem ją dostarczającym) i traktowana z wszelkimi konsekwencjami stosowanymi w Spółce w odniesieniu do tego rodzaju dokumentów (włącznie z kontrolą biznesową, przechowywaniem i archiwizowaniem). Otrzymane faktury przechowywane będą również w zasobach informatycznych Spółki z podziałem na poszczególne okresy.

Ponadto Spółka wskazała, że wdrożone i stosowane są procedury dotyczące obiegu i kontroli dokumentów, jak również procedury zapewnienia bezpieczeństwa zasobów informatycznych Spółki, które będą stosowane również w odniesieniu do ww. faktur. Zgodnie z powyższymi procedurami otrzymane faktury będą podlegać kontroli formalnej i merytorycznej, co wiąże się m.in. ze sprawdzeniem, czy dane w fakturze (dot. dostawcy, rodzaju i ilości towaru/usługi, ceny jednostkowej, wartości faktury, terminu płatności, numeru rachunku bankowego) są zgodne z zawartą umową, złożonym zamówieniem, protokołem odbioru usług, dokumentem dostawy towarów, WZ itp. Natomiast procedury dotyczące bezpieczeństwa informatycznego, zapewniać będą dostęp do otrzymanych faktur wyłącznie do ich odczytu (bez możliwości ingerencji w treść faktury) tylko tym pracownikom, którym w tym zakresie nadano stosowne uprawnienia (i posiadającym indywidualne hasła dostępu do zasobów informatycznych Spółki).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym przez Spółkę opisie zdarzenia przyszłego, faktury otrzymywane faksem lub otrzymywane przez Spółkę drogą mailową w formacie PDF/TIFF, będą dawać jej prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane faksem lub drogą mailową faktury dotyczące zakupów, będą dawały mu prawo do odliczenia podatku naliczonego zwartego w tych fakturach, w zakresie w jakim nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez Spółkę (po spełnieniu ewentualnych dodatkowych kryteriów, których dopełnienie jest wymagane dla ustalenia prawa do odliczenia, np. odliczenie niewcześniej niż w dacie powstania obowiązku podatkowego, brak prawa do odliczenia w związku z art. 88 ustawy VAT).

Uzasadnienie

Stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (...).

Jak wynika z ww. regulacji, dokumentem uprawniającym do odliczenia podatku naliczonego jest faktura dokumentująca nabycie towarów/usług, która spełnia wymogi określone przepisami prawa podatkowego. Definicja faktury została określona w art. 2 pkt 31 ustawy VAT, który stanowi, że przez fakturę należy rozumieć dokument w wersji papierowej lub elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na tej podstawie. Biorąc zatem pod uwagę ww. wymogi uznać należy, że faktury otrzymane przez Spółkę spełniać będą kryteria uznania ich za faktury w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy VAT. Faktury te będą zawierać wszelkie dane wymagane prawem. Analogicznie, jak tradycyjne faktury dostarczone Spółce przez dostawców osobiście lub za pośrednictwem Poczty Polskiej (czy innego operatora pocztowego), podlegać będą w Spółce - w ramach kontroli biznesowej - wszelkim obowiązującym procedurom w zakresie zapewnienia autentyczności ich pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury (zgodnie z art. 106m ustawy VAT). W odniesieniu do tych faktur stosowane będą również ogólnie obowiązujące procedury co do ich archiwizacji, dostępu oraz terminów przechowywania - uwzględniające obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że faktury otrzymane przez nią dawać jej będą prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, w zakresie w jakim zakup towarów i usług, udokumentowany tymi fakturami, dotyczyć będzie czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Natomiast ilekroć jest mowa o fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym - art. 2 pkt 32 ustawy.

W myśl art. 106b ust. 1 ustawy - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Art. 106g ust. 1 ustawy - faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Na podstawie art. 106m ust. 1 ustawy - podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Art. 106m ust. 2 stanowi, że przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

Przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura (art. 106m ust. 3 ustawy).

Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług (art. 106m ust. 4 ustawy).

W myśl art. 106m ust. 5 ustawy - poza wykorzystaniem kontroli biznesowych, określonych w ust. 4, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury elektronicznej są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

  1. bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  2. elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Na podstawie art. 106n ust. 1 ustawy - stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Należy zauważyć, że obecnie obowiązujące regulacje prawne nie narzucają podatnikom żadnej szczególnej technologii fakturowania elektronicznego. Faktury muszą odzwierciedlać faktyczne transakcje, dlatego też konieczne jest zapewnienie ich autentyczności, integralności i czytelności, jednakże autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur można gwarantować wg metody określonej przez podatnika.

Zarówno bezpieczny podpis elektroniczny, jak i elektroniczna wymiana danych (EDI) zostały wskazane jedynie jako rozwiązania fakultatywne w celu zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Zatem jest to katalog otwarty i dopuszczalne są wszelkie metody gwarantujące spełnienie powyższych wymogów. Ww. przepisy nie precyzują, czy autentyczność pochodzenia i integralność treści należy zapewnić stosując rozwiązania informatyczne czy też odpowiednio opisane rozwiązania biznesowe (np. zapisane w umowie procedury).

Zauważyć należy, że dla potrzeb przepisów o podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania, pojęcie „kontrole biznesowe” należy rozumieć jako proces, za pośrednictwem którego podatnik tworzy, wdraża oraz aktualizuje dostateczny poziom pewności co do tożsamości dostawcy lub usługodawcy albo wystawcy faktury (autentyczność pochodzenia), w zakresie tego, że nie zmieniono danych dotyczących podatku VAT (integralność treści) oraz w zakresie czytelności faktury od momentu wystawienia faktury aż do końca okresu przechowywania. Kontrola biznesowa powinna dawać pewną ścieżkę kontrolną, dzięki której można powiązać fakturę ze stanowiącą podstawę jej wystawienia dostawą towarów bądź usługą.

Kontrole biznesowe powinny być odpowiednie do wielkości, działalności i rodzaju podatnika oraz powinny uwzględniać ilość i wartość transakcji, jak również ilość i rodzaj dostawców lub usługodawców oraz nabywców lub usługobiorców. W stosownych przypadkach uwzględnione powinny być także inne czynniki.

Z kolei pojęcie „wiarygodna ścieżka audytu” oznacza, że związek pomiędzy dokumentami uzupełniającymi oraz realizowanymi transakcjami jest łatwy do prześledzenia (dzięki posiadaniu dostatecznych danych dla powiązania dokumentów), zgodny z ustalonymi w przedsiębiorstwie procedurami oraz odzwierciedla procesy, które faktycznie miały miejsce. Ścieżka audytu dla celów podatku VAT powinna zapewnić możliwy do skontrolowania związek pomiędzy fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług tak, aby umożliwić sprawdzenie, czy faktura odzwierciedla to, że dostawa towarów lub świadczenie usług miało miejsce. Przy czym środki - przy wykorzystaniu których podatnik może wykazać powyższy związek - pozostawia się uznaniu podatnika.

Zgodnie z art. 112a ust. 1 ustawy - podatnicy przechowują:

  1. wystawione przez siebie lub w swoim imieniu faktury, w tym faktury wystawione ponownie,
  2. otrzymane faktury, w tym faktury wystawione ponownie

– w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Na podstawie art. 112a ust. 2 ustawy - podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju są obowiązani do przechowywania faktur na terytorium kraju.

W myśl art. 112a ust. 3 ustawy - przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli faktury są przechowywane poza terytorium kraju w formie elektronicznej, w sposób umożliwiający organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line do tych faktur.

Podatnicy zapewniają organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, o których mowa w ust. 1, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej - również bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych (art. 112a ust. 4 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Sprzedaż towarów i usług działalności podstawowej realizowana przez Spółkę podlega opodatkowaniu VAT. Zakupy towarów i usług dla wykonywania ww. sprzedaży dokonywane są przez Spółkę na podstawie umów zawartych z dostawcami lub też zleceń/zamówień, które określają m.in.: przedmiot dostawy, cenę towaru/usługi, termin wykonania oraz sposób płatności. Po realizacji dostawy/usługi dostawca wystawia każdorazowo na jej rzecz fakturę, na której w przypadku zakupów od czynnych podatników VAT wykazany jest również podatek VAT (ustalony w wysokości określonej właściwym przepisem). W związku ze znacznymi uproszczeniami w zakresie fakturowania, Spółka przewiduje, że część faktur zakupu będzie dostarczana do Spółki przez jej dostawców za pomocą poczty elektronicznej lub faksu. Niezależnie od sposobu dostarczenia, faktury będą zawierać wszelkie dane określone przepisem art. 106e oraz art. 106f ustawy. Faktury dostarczane za pomocą poczty elektronicznej będą w postaci załącznika do maila (w formacie PDF/TIF). Faktury te nie będą zabezpieczane przez bezpieczny podpis elektroniczny czy też system elektronicznej wymiany danych (EDI). Spółka przewiduje, że ww. faktury będą przesyłane w formie skanu faktury w PDF/TIFF, jak również faktury PDF/TIFF wygenerowanej bezpośrednio przez systemy informatyczne dostawcy. Faktura taka będzie drukowana przez Spółkę (wraz z mailem ją dostarczającym) i traktowana, z wszelkimi konsekwencjami stosowanymi w Spółce w odniesieniu do tego rodzaju dokumentów (włącznie z kontrolą biznesową, przechowywaniem i archiwizowaniem). Otrzymane faktury przechowywane będą również w zasobach informatycznych Spółki z podziałem na poszczególne okresy. Wdrożone i stosowane są procedury dotyczące obiegu i kontroli dokumentów, jak również procedury zapewnienia bezpieczeństwa zasobów informatycznych Spółki, które będą stosowane również w odniesieniu do ww. faktur. Zgodnie z powyższymi procedurami otrzymane faktury będą podlegać kontroli formalnej i merytorycznej, co wiąże się m.in. ze sprawdzeniem, czy dane w fakturze (dot. dostawcy, rodzaju i ilości towaru/usługi, ceny jednostkowej, wartości faktury, terminu płatności, numeru rachunku bankowego) są zgodne z zawartą umową, złożonym zamówieniem, protokołem odbioru usług, dokumentem dostawy towarów, WZ itp. Natomiast procedury dotyczące bezpieczeństwa informatycznego, zapewniać będą dostęp do otrzymanych faktur wyłącznie do ich odczytu (bez możliwości ingerencji w treść faktury) tylko tym pracownikom, którym w tym zakresie nadano stosowne uprawnienia (i posiadającym indywidualne hasła dostępu do zasobów informatycznych Spółki).

Jak wskazała Spółka - faktury otrzymane przez nią spełniać będą kryteria uznania ich za faktury w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy. Faktury te będą zawierać wszelkie dane wymagane prawem. Analogicznie, jak tradycyjne faktury dostarczone Spółce przez dostawców osobiście lub za pośrednictwem Poczty Polskiej (czy innego operatora pocztowego), podlegać będą w Spółce - w ramach kontroli biznesowej - wszelkim obowiązującym procedurom w zakresie zapewnienia autentyczności ich pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury (zgodnie z art. 106m ustawy). W odniesieniu do tych faktur stosowane będą również ogólnie obowiązujące procedury co do ich archiwizacji, dostępu oraz terminów przechowywania - uwzględniające obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że obecnie obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość otrzymywania faktur faksem lub drogą mailową. Zatem otrzymywanie przez Spółkę faktur drogą mailową w formie pliku PDF/TIFF lub za pomocą faksu, będzie równoważne w skutkach podatkowych z otrzymaniem faktury w formie papierowej, w sytuacji gdy zapewniona będzie autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur, zgodnie z powołanymi przepisami ustawy.

Podsumowując, faktury otrzymywane przez Spółkę będą mogły stanowić podstawę do rozliczenia podatku od towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10b ustawy - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w:

  1. ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny;
  2. ust. 2 pkt 4 lit. c - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik:
    1. otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
    2. uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek;
  3. ust. 2 pkt 4 lit. a, b i d - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.

Zatem ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że faktury otrzymywane przez Spółkę faksem lub drogą mailową w formacie PDF/TIFF, będą dawać jej prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach - w zakresie, w jakim towary i usługi udokumentowane tymi fakturami będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - pod warunkiem, że nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj