Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-72/14-2/RR
z 2 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani  przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2014 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT (pytanie 1 wniosku) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT (pytanie 1 wniosku).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Od września 2010 roku Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna wpisana do rejestru. Działalność ta związana jest z rozliczaniem dotacji na realizację projektów unijnych obejmującą między innymi bieżąca kontrolę kosztów projektów poprzez monitorowanie przepływów finansowych oraz przygotowywania okresowych sprawozdań merytorycznych i finansowych.

Zgodnie z otrzymaną interpretacją powyższa działalność mieści się w grupowaniu PKD 66.19.Z.


Prowadzona działalność jest niewielka, w chwili obecnej Wnioskodawczyni rozlicza 3 projekty unijne. Obroty z tytułu prowadzonej działalności począwszy od roku 2010 do roku 2013 nie przekroczyły za rok podatkowy 150.000 zł. Kwota ta również nie powinna zostać przekroczona za rok podatkowy 2014.


Podczas rejestracji działalności Wnioskodawczyni zrezygnowała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustęp 1 lub 9 ustawy o VAT.


W dniu 7 stycznia 2013 Wnioskodawczyni złożyła do urzędu skarbowego deklaracją VAT-R, w której zgłosiła zmianę w punkcie C1 (30) "podatnik będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w artykule 113 ust. 1 lub 9 ustawy" (data, od której podatnik będzie korzystał ze zwolnienia 01.01.2013).

Z urzędu skarbowego Wnioskodawczyni nie otrzymała żadnego pisma potwierdzającego wprowadzenie zmiany, posiada jedynie na kopii dokumentu VAT-R, który złożyła, pieczątkę przyjęcia pisma w urzędzie skarbowym.


Profil działalności w okresie prowadzenia działalności gospodarczej nie uległ zmianie, w okresie tym nie były prowadzone również żadne działania związane z realizacją jakichkolwiek form doradztwa dla przedsiębiorstw współpracujących z Wnioskodawczynią.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (pytanie 1 wniosku):


Czy w związku z faktem, że Wnioskodawczyni świadczy wyłącznie usługi związane z rozliczaniem projektów unijnych, a obroty nie przekroczyły w 2012 roku ani w latach poprzednich 150 000 złotych Strona mogła skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT począwszy od 2013 roku zgodnie z art. 113 ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Świadcząc usługi w zakresie prowadzonej działalności w ramach podpisywanych z podmiotami realizującymi projekty unijne umów, Wnioskodawczyni może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT.

Rozliczanie projektów unijnych ma charakter kompleksowy polegający na złożeniu kompletnego sprawdzania merytoryczno-finansowego dotyczącego realizowanego projektu współfinansowanego z funduszy unijnych.


W ramach umowy do obowiązków Wnioskodawczyni należy przede wszystkim rozliczenie i przygotowanie sprawozdania finansowego i merytorycznego za dany okres (najczęściej jest to kwartał) z realizacji projektu na podstawie zaksięgowanych i zapłaconych dokumentów finansowych związanych bezpośrednio z realizowanym projektem, analiza płatności z wydzielonych kont projektowych, kontrola ponoszonych w ramach projektu kosztów i ich zgodność z założeniami umów o dofinansowanie projektów, których stronami są podmioty, z którymi podpisała umowę o świadczenie usługi rozliczania i Wojewódzkie Urzędy Pracy lub Urzędy Marszałkowskie.


  1. Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
  2. Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:
    • dokonujących dostaw: wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, nowych środków transportu, terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
    • świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
    • nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.


W przypadku działalności Wnioskodawczyni spełniony jest warunek 1 i 2, zatem Strona może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na podstawie art. 96 ust. 5 ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3 (m.in. podmioty zwolnione na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy) rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zwolnienia (…).


Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika zwolnionego” (art. 96 ust. 4 ustawy). Rejestracja następuje poprzez złożenie w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z chwilą uzyskania statusu „podatnika VAT czynnego” podmiot zyskuje prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.


Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).


Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:


  1. dokonujących dostaw:

    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. WW. rozporządzenie obowiązywało do dnia 31 grudnia 2013 r.

Ze stanu sprawy wynika, że od września 2010 roku Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, która związana jest z rozliczaniem dotacji na realizację projektów unijnych obejmującą między innymi bieżąca kontrolę kosztów projektów poprzez monitorowanie przepływów finansowych oraz przygotowywania okresowych sprawozdań merytorycznych i finansowych. Powyższa działalność mieści się w grupowaniu PKD 66.19.Z. Obroty z tytułu prowadzonej działalności począwszy od roku 2010 do roku 2013 nie przekroczyły za rok podatkowy 150.000. zł Kwota ta również nie powinna zostać przekroczona za rok podatkowy 2014. Podczas rejestracji działalności Wnioskodawczyni zrezygnowała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustęp 1 lub 9 ustawy o VAT. W dniu 7 stycznia 2013 Wnioskodawczyni złożyła do urzędu skarbowego deklaracją VAT-R, w której zgłosiła zmianę w punkcie C1 (30) "podatnik będzie korzystał za zwolnienia, o którym mowa w artykule 113 ust. 1 lub 9 ustawy" (data, od której podatnik będzie korzystał za zwolnienia 01.01.2013). Profil działalności w okresie prowadzenia działalności gospodarczej nie uległ zmianie, w okresie tym nie były prowadzone również żadne działania związane z realizacją jakichkolwiek form doradztwa dla przedsiębiorstw współpracujących z Wnioskodawczynią.


Wątpliwości Wnioskodawczyni odnoszą się do wskazania czy w związku ze świadczeniem przez Wnioskodawczynię wyłącznie usług związanych z rozliczaniem projektów unijnych i nie przekroczeniem w 2012 roku, ani w latach poprzednich obrotów w wysokości 150 000 złotych Strona mogła skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT począwszy od 2013 roku zgodnie z art. 113 ustawy o VAT?

Odnosząc przedstawione okoliczności sprawy do obowiązujących w 2013 roku przepisów zauważyć należy, że to z art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług wynika wprost, że Podatnik może skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 najwcześniej po upływie roku, licząc od końca roku, w którym stał się czynnym podatnikiem podatku VAT, tj. utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ale pod warunkiem, że wartość sprzedaży opodatkowanej (bez podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.


W analizowanej sprawie wartość sprzedaży opodatkowanej u Wnioskodawczyni w roku 2012 nie przekroczyła kwoty 150.000 zł. Strona o ponownym wyborze zwolnienia poinformowała w dniu 7 stycznia 2013 r. naczelnika urzędu skarbowego deklarując zmianę w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, zgodnie z przepisem art. 96 ust. 12 ustawy, w myśl którego, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana (…).

Wobec tego zgodnie z wyżej wskazanymi przepisami prawa podatkowego uwzględniając przedstawione okoliczności stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług od 2013 r. na podstawie cytowanego art. 113 ust. 1 ustawy, w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, związanej z rozliczaniem dotacji na realizację projektów unijnych, w ramach której – jak wskazano we wniosku – Wnioskodawczyni nie prowadziła żadnych działań związanych z realizacją jakichkolwiek form doradztwa.


W konsekwencji w analizowanym stanie faktycznym złożone przez Wnioskodawczynię zgłoszenie aktualizujące VAT-R upoważnia Stronę do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy w związku z art. 113 ust. 11 od dnia 1 stycznia 2013 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Niniejszą interpretację wydano w zakresie pytania 1 wniosku, natomiast w zakresie pytania 2 wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj