Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-149/14-2/AM
z 12 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku (data wpływu 13 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni jest osobą wykonującą profesję dziennikarza. Do końca grudnia 2013 r. Wnioskodawczynię i gól n opolską stację radiową łączyła umowa o pracę, na podstawie której Wnioskodawczyni zatrudniona była na stanowisku dziennikarza redaktora programów.

Umowa o pracę rozwiązana została za porozumieniem stron ze skutkiem na dzień 31 grudnia 2013 r. Od dnia 1 stycznia 2014 r. strony zdecydowały się kontynuować współpracę w zbliżonym zakresie przedmiotowym, aczkolwiek na innych zasadach prawnych, na podstawie umowy o dzieło. Jednocześnie współpraca z ogólnopolską stacją radiową nie wyczerpuje aktywności zawodowej Wnioskodawczyni wszystkich obszarów wykonywania profesji dziennikarza. Aktywność zawodową Wnioskodawczyni cechuje multimedialność. Równolegle wykonuje bowiem zawód dziennikarza na podstawie umowy o pracę ze stacją telewizyjną, gdzie jej obowiązki związane są z prowadzeniem i udziałem w programach telewizyjnych, jak również współpracuje z redakcjami prasowymi przygotowując felietony i komentarze. Każda z form działalności dziennikarza charakteryzuje się odrębną specyfiką jej wykonywania w tym formułą, częstotliwością, zakresem samodzielności (wybór tematów, gości etc.), odpowiedzialnością, ryzykiem, formami wynagradzania etc. W 2014 roku Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej obejmującej i skupiającej w swoim zakresie multimedialną aktywność Wnioskodawczyni, w tym: dziennikarstwo radiowe, dziennikarstwo prasowe (wywiady, felietony), dziennikarstwo internetowe (wywiady, felietony), udział w filmach, realizację filmów dokumentalnych oraz prowadzenie portalu internetowego.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawczyni zamierza m.in. zawrzeć z ogólnopolską stacją radiową (z którą łączyła ją w 2013 r. umowa o pracę) umowę o świadczenie usług dziennikarskich, na podstawie której zobowiąże się, za ustalonym wynagrodzeniem, do przygotowania i poprowadzenia audycji radiowej (głównie wywiady z zaproszonymi gośćmi). W ramach swoich usług Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do samodzielnego tworzenia radiowych utworów audialnych, przede wszystkim o tematyce społeczno- analitycznej przeznaczonych do rozpowszechniania w ramach programu radiowego, w tym m.in.: (i) analizy problematyki mogącej zainteresować słuchaczy z uwzględnieniem aktualnych wydarzeń politycznych i społecznych oraz dobór z tego punktu widzenia gościa (gości) do wywiadu/rozmowy; (ii) zaproszenia gościa, ustalenia z nim terminu i tematu spotkania; (iii) opracowywanie redakcyjne materiałów dziennikarskich związanych z doborem i przygotowaniem tematu rozmowy; (iv) przeprowadzenia z gościem rozmowy/wywiadu; (v) innych czynności o charakterze pomocniczym lub technicznym niezbędnych do przygotowania i wyemitowania audycji radiowej.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni w ramach świadczenia usługi dziennikarskiej przenosić będzie na kontrahentów (stacje radiowe, redakcje prasowe, wydawców etc.) autorskie prawa majątkowe w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych do części stworzonych przez siebie utworów za wynagrodzeniem. Wnioskodawczyni realizować będzie powyższe czynności w sposób samodzielny i ponosić będzie odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy wobec osób trzecich, w tym naruszenie jakichkolwiek praw przysługujących osobom trzecim z powodu okoliczności leżących po stronie Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni ponosić będzie ryzyko gospodarcze związane z niewytworzeniem dzieła, na przykład w przypadku radiowych utworów audialnych z powodu niestawienia się gościa na rozmowę/wywiad; przerwania przez gościa rozmowy etc. Wnioskodawczyni samodzielnie będzie dobierała gości i tematy artykułów, felietonów czy rozmów z gośćmi na antenie radiowej, tj. przykładowo stacja radiowa nie będzie uprawniona do wyznaczania gości i określania czy cenzurowania tematów i pytań. Oprócz działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni równolegle wykonywać będzie zawód dziennikarza na podstawie umowy o pracę ze stacją telewizyjną.

Wynagrodzenie za świadczone usługi dziennikarskie wypłacane będzie w formie honorariów autorskich. W przypadku wskazywanej umowy o świadczenie usług dziennikarskich z ogólnopolską stacją radiową wynagrodzenie za świadczone sługi wypłacane będzie miesięcznie w formie honorarium autorskiego i obejmować będzie wszelkie koszty poniesione przez Wnioskodawczynię przy wykonywaniu umowy. Wysokość wynagrodzenia ustalana będzie na podstawie wyceny indywidualnych dzieł, dokonywanej na podstawie obowiązującego w stacji radiowej taryfikatora. Jednocześnie stacja radiowa zobowiąże się do powierzania Wnioskodawczyni takiej ilości czynności, aby łączna miesięczna kwota honorariów nie była niższa niż określona w umowie kwota minimalna.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy dochody ze świadczenia usług dziennikarskich w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawczynię opodatkowane mogą być według stawki 19%, o której mowa w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy usługi świadczone przez Wnioskodawczynię powinny podlegać opodatkowaniu VAT oraz według jakiej stawki?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Interpretacja w zakresie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług została rozpatrzona w odrębnym rozstrzygnięciu.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad 1


Dochody ze świadczenia usług dziennikarskich w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawczynię mogą być opodatkowane według stawki 19%, o której mowa w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych („ustawa PIT").

Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy PIT podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7 ustawy, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Na mocy art. 9a ust. 2 ustawy PIT podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c, przy czym obowiązani są - we właściwym terminie - do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania Prawo do wyboru stawki liniowej, tj. określonej w art. 30c ust, 1 ustawy PIT, nie przysługuje podatnikowi, jeżeli uzyskuje on przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadające czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy (art. 9 ustawy PIT).

Działalność gospodarcza definiowana jest w treści art. 5a pkt 6 ustawy PIT jako m.in. usługowa działalność zarobkowa prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Z definicji tej wyłączone są (art. 5b ustawy PIT) czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki: (i) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności; (ii) czynności wykonywane są pod kierownictwem oraz miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności; (iii) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię w związku z usługami świadczonymi na rzecz stacji radiowej i innych mediów, oprócz ogólnopolskiej stacji telewizyjnej, dla której Wnioskodawczyni wykonuje pracę na podstawie umowy o pracę, wykonywane będą w formie działalności gospodarczej. Mieć będą one bowiem charakter zorganizowany (systematyczny) i ciągły w celu uzyskania zysku, Wnioskodawczyni ponosić będzie zarówno odpowiedzialność, jak i ryzyko gospodarcze ich świadczenia, a samodzielność świadczenia nie będzie ograniczona poleceniami kierownictwa mediów, z którymi Wnioskodawczyń podejmie współpracę. Zdaniem Wnioskodawczyni, brak jest przeszkód prawnych, aby zakres wykonywanej działalności obejmował czynności, które Wnioskodawczyni w 2013 roku (i tylko do końca tego roku) wykonywała na podstawie umowy o pracę ze stacją radiową.

W 2013 roku (i tylko do końca tego roku) część czynności objętych zakresem działalności gospodarczej (w zakresie działalności dziennikarza radiowego) wykonywane były przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy o pracę. Nie będzie to jednak miało w 2014 roku znaczenia prawnego. Opodatkowanie podatkiem liniowym jest bowiem możliwe, nawet jeśli w roku poprzednim podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy czynności na rzecz tej samej osoby analogiczne do usług świadczonych obecnie. Nie będzie także przeszkodą do skorzystania z tej formy opodatkowania fakt wykonywania rzeczonych czynności w ramach umów cywilnoprawnych (np. zlecenie, umowa o dzieło) w tym samym roku, w którym rozpoczęto działalność gospodarczą.

Analogiczny pogląd w podobnym stanie faktycznym wyrażono w indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 lipca 2013 r., sygn. IBPP2/443-490/13/KO; możliwość wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług dziennikarskich wynika też z interpretacji indywidualnej Dyrektora izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 25 kwietnia 2012 r., sygn. ITPP1/443-120/12/8K.

Możliwości prowadzenia działalności gospodarczej nie przeszkadza fakt, że nie będzie ona obejmować wszystkich możliwych pól aktywności zawodowej Wnioskodawczyni (tj. zakresu umowy o pracę ze stacją telewizyjną). Na taką możliwość wskazuje chociażby brzmienie cytowanego art. 9a ust. 3 ustawy PIT dopuszczającego np. prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie objętym umową o pracę (aczkolwiek przy tożsamości zakresu umowy o prace i działalności gospodarczej wykluczona jest możliwość zastosowania stawki liniowej).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj