Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-268/14-3/AMN
z 2 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 28 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W dniu 28 maja 2014 r. do tut. Organu wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, osobą fizyczną wykonującą działalność gospodarczą od dnia xx maja 2010 r., zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT). Prowadzi dokumentację księgową w postaci Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (PKPiR).

Przedmiotem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy są między innymi: Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z) oraz pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59 B). Od x stycznia 2013 r. do xx grudnia 2014 r. Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, którego źródłem finansowania są środki Unii Europejskiej i budżetu państwa. Projekt realizowany jest w formie projektu partnerskiego, zgodnie z art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) oraz dokumentu opracowanego przez Instytucję Zarządzającą POKL pn. „Zakres realizacji projektów partnerskich (…)” na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnera w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską. Wnioskodawca realizuje/będzie realizował projekt partnerski, jako Partner.

W dniu xx marca 2013 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Samorządem Województwa (Instytucją Pośredniczącą), a Liderem Projektu, tj. Beneficjentem POKL działającym w imieniu i na rzecz Partnera, tj. Wnioskodawcy, w zakresie określonym umowa partnerską. Umowa partnerska została zawarta w dniu xx grudnia 2012 r., i określa odpowiedzialność, zakres zadań i obowiązki partnerów, personel partnerstwa, organizację wewnętrzną partnerstwa, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz budżet projektu z podziałem na Lidera Partnerstwa i Partnerów. Umowa określa również harmonogram płatności z rachunku bankowego Beneficjenta POKL (Lidera) wyodrębnionego dla Projektu na konto Partnera wyodrębnione dla Projektu. Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Lider i Partnerzy są zobowiązani do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w Programie, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem.

Projekt dotyczy realizacji szkoleń dla kobiet i mężczyzn wykonujących pracę na terenie woj. oraz coachingu dla firm delegujących pracowników do udziału w projekcie. Zgodnie z opisem we wniosku oraz zawartą umową partnerstwa, wszyscy Partnerzy są współrealizującymi Projekt, odpowiedzialnymi za realizację jednego lub kilku zadań określonych w Projekcie. Do zadań Partnera, tj. Zainteresowanego należy przeprowadzenie 50% szkoleń i realizacja coachingu, oraz udział w Grupie Sterującej odpowiedzialnej za zarządzanie strategiczne projektem, wybór wykonawców i dostawców, akceptację zmian i działań naprawczych oraz kontrolę wewnętrzną projektu. Partnerzy i Lider wykonują osobiście przyjęte na siebie zadania, a ewentualne zlecenie części zadań podmiotom niebędącym stroną umowy, może dotyczyć jedynie części zadania powierzonego Partnerowi, która nie może być wykonana bezpośrednio przez Partnera i wymaga uprzedniej zgody Lidera Partnerstwa.

Zgodnie z umową o dofinansowanie, Wnioskodawca - beneficjent POKL - otrzymał dofinansowanie na realizację projektu w postaci „płatności ze środków europejskich” w 85% i „dotacji celowej z budżetu krajowego” w 15%. Dofinansowanie Projektu jest wypłacane w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności stanowiącym załącznik do umowy i jest przyznawane w wysokości nie większej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu. Środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w Umowie Partnerstwa, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa.

Uczestnicy szkoleń nie ponoszą żadnych opłat z tytułu uczestnictwa w projekcie. Wydatki w ramach projektu POKL realizowanego przez Wnioskodawcę są finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie oraz wzorem umowy o dofinansowanie projektu będzie wydatkiem kwalifikowanym, tj. finansowanym z dofinansowania uzyskanego w ramach POKL. Jednocześnie Wnioskodawca zobowiązał się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez niego. Kwoty dofinansowania zadań wykonywanych na rzecz projektu przez Wnioskodawcę będą przeznaczone na pokrycie kosztów pracy wykonywanej przez Wnioskodawcę osobiście. Otrzymane dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez podatnika usług. W ramach działań objętych dotacją Wnioskodawca nie będzie generował przychodów, nie będzie świadczył żadnych innych usług. Rezultaty realizacji projektów nie mogą być odpłatnie sprzedawane.

Jak wynika z przywołanych regulacji, partnerstwo polega na tym, iż podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu. Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez Lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez Partnera na realizację zadań w ramach projektu. Tym samym Lider i Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie. Zatem Partner to równorzędny wobec Lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności. zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca, ani podwykonawca, któremu - na podstawie odrębnej umowy zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie. Zgodnie z § 8 ust. 1 zawartej na rzecz realizacji projektu umowy partnerstwa środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa.

W ramach projektu Partner nie będzie przekazywał własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. Sprawy rozliczeń finansowych sprecyzowane zostały w § 8 umowy partnerstwa:

  1. Środki finansowe na realizację Projektu zostały precyzyjnie podzielone pomiędzy Lidera i Partnera w ramach kwoty dofinansowania Projektu stanowiącej nie więcej niż 100% wydatków kwalifikowalnych Projektu.
  2. Szczegółowy budżet Lidera i Partnera uwzględniający podział środków finansowych na realizację zadań powierzonych Liderowi i Partnerowi stanowiącym załącznik Umowy Partnerstwa.
  3. Lider Partnerstwa przekazuje Partnerowi środki na finansowanie kosztów realizacji zadań w formie zaliczki na rachunek bankowy wyodrębniony dla Projektu przez Partnera odsetki bankowe od środków na wyodrębnionym rachunku Partnera stanowią dochód budżetu państwa podlegają zwrotowi.
  4. Środki na finansowanie kosztów realizacji zadań przekazywane są zgodnie z harmonogramem płatności stanowiącym załącznik nr 3 do umowy Partnerstwa.

Przy wydatkowaniu środków w ramach Projektu, strony umowy stosują się do aktualnych wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO Kapitał Ludzki. Strony ustalają następujące warunki przekazania kolejnych transz środków:

  1. Złożenie przez Partnera do Lidera Partnerstwa zestawień poniesionych wydatków wraz z kserokopiami poświadczonymi za zgodność z oryginałem dokumentów księgowych wskazanych w zestawieniu poświadczonych za zgodność z oryginałem kopii dokumentów księgowych wskazanych w zestawieniu oraz wyciągów bankowych rachunku wyodrębnionego przez Partnera, w terminie 2 dni roboczych od zakończenia okresu rozliczeniowego, na podstawie których Lider Partnerstwa składa wniosek o płatność do IP.
  2. Zatwierdzenie zestawienia, o którym mowa w pkt 1, przez Lidera Partnerstwa.
  3. Dostępność środków na wyodrębnionym rachunku bankowym Projektu Lidera.

Lider Partnerstwa przekazuje płatność Partnerowi w terminie nie dłuższym niż 10 dni roboczych od otrzymania środków na rachunek wyodrębniony projektu wynikających z zatwierdzenia przez Instytucję Pośredniczącą wniosku o płatność. Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją Projektu pomiędzy Liderem Partnerstwa lub pomiędzy Partnerem, są dokonywane za pośrednictwem wyodrębnionych dla Projektu rachunków bankowych, pod rygorem nie uznania wydatków za kwalifikowalne. Lider Partnerstwa może wstrzymać przekazywanie płatności na rzecz Partnera w przypadku stwierdzenia lub powzięcia uzasadnionego podejrzenia zaistnienia nieprawidłowości w realizowaniu postanowień niniejszej umowy lub w realizacji zadań, w szczególności w przypadku nieterminowego realizowania zadań, utrudniania kontroli realizacji zadań, dokumentowania realizacji zadań niezgodnie z postanowieniami niniejszej umowy lub na wniosek instytucji kontrolnych. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach zadań powierzonych w projekcie Liderowi będą wystawiane na Lidera a Partnera na Partnera.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymywane z tytułu wykonywanych zadań zgodnie z umową partnerską i o dofinansowanie projektu wynagrodzenie Wnioskodawcy (coaching, szkolenie) w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego stanowiące przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej korzystało (korzysta) ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim przekazywane jest ono w formie dotacji z budżetu państwa oraz na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136, w zakresie w jakim przekazywane jest ono jako płatność ze środków europejskich?

Zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowany jako Partner projektu, uczestniczy w realizacji projektu dofinansowanego z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt jest realizowany przez dwa podmioty (Lidera i Partnera Projektu) w ramach umowy partnerskiej. Lider otrzymuje z Banku Gospodarstwa Krajowego 85% przyznanego dofinansowania. Pozostałe 15% środków na dofinansowanie projektu realizowanego przez Lidera i Partnera będzie stanowiło dotację celową w myśl art. 127 ust. 2 pkt 2, 4, 5 oraz 186 ustawy o finansach publicznych. Po otrzymaniu środków pieniężnych Lider przekazuje Wnioskodawcy część z tych środków przypadającą na sfinansowanie zadań realizowanych przez Partnera. Wnioskodawca, jako Partner projektu, jest współodpowiedzialny za realizację projektu, będąc członkiem konsorcjum. Nie jest podwykonawcą w stosunku do Lidera projektu. Środki finansowe otrzymywane obecnie i które Wnioskodawca otrzyma w przyszłości na realizację projektu (zarówno dotacja celowa jak i płatność ze środków europejskich) stanowią przychód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych, a koszty kwalifikowalne (wszystkie koszty ujęte w budżecie projektu, na które przeznaczone są określone środki pieniężne pokrywane z dofinansowania), które poniesie na realizacje projektów sfinansowane z otrzymanych środków nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu. Koszty niekwalifikowane (nie ujęte w budżecie projektu, a ponoszone na realizację projektu), które nie są zwracane ze środków unijnych będą stanowiły koszt uzyskania przychodu na zasadach ogólnych, iż art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy dotacji celowej, art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy dotyczy płatności ze środków europejskich (EFS), art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy dotyczy kosztów kwalifikowalnych, zaś art. 22 ust. 1 cyt. ustawy dotyczy kosztów niekwalifikowanych. Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, art. 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarowi usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Sposób zapewnienia finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych, co wynika z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.).

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Zatem dotacja otrzymana na realizację projektu w ramach POKL jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Dofinansowanie ze środków europejskich, stosownie do art. 184 i nst. ustawy o finansach publicznych, realizowane jest w formie płatności. Zatem, płatności otrzymane na realizację projektu w ramach POKL są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca pełnił rolę Partnera w projekcie realizowanym wraz z Beneficjentem projektu w ramach umowy partnerstwa. Projekt ten jest w ramach umowy o dofinansowanie projektu, zawartej z Samorządem Województwa W. (Instytucją Pośredniczącą), a Liderem Projektu, tj. Beneficjentem POKL działającym w imieniu i na rzecz Partnera (Wnioskodawcy) w ramach Priorytetu VIII, Działania 8.1.

Na wstępie zaznaczyć należy, że realizowanie projektów w partnerstwie reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, ze zm.) oraz dokument opracowany przez Instytucję Zarządzającą PO KL pt.: „Zakres realizacji projektów partnerskich określonych przez IZ PO KL”. Jak wynika z powołanych regulacji partnerstwo polega na tym, iż podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu.

Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez partnera na realizację zadań w ramach projektu.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że lider i partner (partnerzy) działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie.

Zatem partner to równorzędny wobec lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca ani podwykonawca, któremu - na podstawie odrębnej umowy - zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. została zastąpiona ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.), która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie dnia 1 stycznia 2010 r.

Nowa ustawa wprowadza szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj. - w brzmieniu przed 1 stycznia 2014 r.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz.Urz. UE L 210 z 31.07.2006 r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa Partnerstwa (Dz.Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1),

oraz - w brzmieniu po 1 stycznia 2014 r.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy. Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z UE, FS i EFR stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. dodany zostały pkt 136 i 137, obowiązujące od 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 tej ustawy, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.). Zatem środki, otrzymane z EFS w ramach PO KL są wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki, otrzymane w ramach ww. działania, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają co do zasady zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

W przedmiotowej sprawie dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej z instytucją pośredniczącą - Samorządem Województwa - na realizację wskazanego projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, stanowić będzie przychód podatkowy Wnioskodawcy, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Jednakże dochód z tego tytułu wolny będzie od podatku dochodowego od osób fizycznych i jego zwolnienie uzależnione będzie od podmiotu, który wypłacił te środki.

Należy jednak zauważyć, że środki pieniężne przeznaczone dla Wnioskodawcy za świadczenie zadań zgodnie z umową partnerską i o dofinansowanie projektu (coaching, szkolenie) w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, nie stanowią wynagrodzenia dla Wnioskodawcy, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym uznać należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę (Partnera) dofinansowanie zadań wykonywanych na rzecz projektu przez Wnioskodawcę - przeznaczone na pokrycie kosztów pracy wykonywanej osobiście przez Zainteresowanego (coaching, szkolenia) - w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, stanowiące przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, korzystało (korzysta) ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim przekazywane jest ono w formie dotacji z budżetu państwa oraz na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim przekazywane jest ono jako płatność ze środków europejskich.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo należy wskazać, że ocenie podlegało stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania i przedstawionego stanu faktycznego.

Jednocześnie zaznacza się, że dokonując weryfikacji prawidłowości zajętego przez Wnioskodawcę stanowiska tut. Organ nie odniósł się do kwestii dotyczących kosztów uzyskania przychodów, albowiem zagadnienie to nie było przedmiotem zapytania.

Wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług, zostanie rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj