Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-175/14-4/KW
z 12 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2014 r. (data wpływu 5 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług organizacji wycieczek i zielonych szkół na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 w związku z art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług organizacji wycieczek i zielonych szkół na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 w związku z art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 kwietnia 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Zespołem Szkół różnych typów, zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Organem prowadzącym Zainteresowanego jest jednostka samorządu terytorialnego (Gmina Miasto). W ramach Zespołu Szkół działa Szkoła Podstawowa oraz Gimnazjum – jednostki objęte systemem oświaty (dalej jako: Szkoła). W ramach Zespołu Szkół prowadzona jest publiczna (nieodpłatna) edukacja dzieci i młodzieży na poziomie podstawowym i gimnazjalnym. Wnioskodawca, w skład którego wchodzi Szkoła Podstawowa i Gimnazjum, jest jednym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Symbole klasyfikacji PKWiU świadczonych przez Wnioskodawcę:

85.10.10.0 Wychowanie przedszkolne,

85.20.12.0 Usługi szkół podstawowych z wyłączeniem usług szkół podstawowych on-line,

85.31.12.0 Usługi gimnazjów, z wyłączeniem usług gimnazjów on-line.

Usługi te realizują cele kształcenia i wychowania. Korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26.

Szkoła w trakcie roku szkolnego organizuje dla swoich uczniów wycieczki szkolne, „zielone szkoły”, podczas których realizuje cele edukacyjne, wychowawcze. Usługę w całości kupuje w biurze turystycznym. Uczniowie wpłacają do kasy Szkoły pieniądze za wycieczkę, Szkoła w całości przekazuje zebraną kwotę do biura turystycznego jako płatność za wykonaną usługę, na podstawie otrzymanej faktury VAT marża. Jednostka nie jest nastawiona na zysk.

Usługa organizowania wycieczek i zielonych szkół jest ściśle związana z usługą podstawową, niezbędna do wykonania usługi podstawowej. Jej głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że organizacja wycieczek szkolnych, zielonych szkół realizowana jest przez Wnioskodawcę zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135, poz. 1516). Zgodnie z przepisami powyższego rozporządzenia, Zespół Szkół jest organizatorem ww. wycieczek i zielonych szkół i występuje wobec uczniów we własnym imieniu i na własny rachunek. W myśl przepisów powyższego rozporządzenia dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki lub zielonej szkoły spośród pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki. Zadanie to realizowane jest poza usługą nabytą wcześniej od biura turystycznego. Szkoła jest ponadto odpowiedzialna za zapewnienie opieki i bezpieczeństwa podczas wycieczek i zielonych szkół. Szkoła nie nabywa dodatkowych świadczeń, np. ubezpieczenia. W ramach nabytej wycieczki, biuro turystyczne zobowiązane jest do wykupienia ubezpieczenia. Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku wycieczki lub zielonej szkoły zagranicznej – ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

Wnioskodawca nie dolicza prowizji (marży). Usługa organizowania wycieczek i zielonych szkół jest niezbędna do wykonywania przez Wnioskodawcę usług kształcenia i wychowania. Wycieczki i zielone szkoły organizowane są w ramach zajęć lekcyjnych. W myśl powyższego rozporządzenia organizowanie przez szkoły tego typu imprez turystycznych i krajoznawczych ma na celu w szczególności:

  1. poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;
  2. poznawanie kultury i języka innych państw;
  3. poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;
  4. wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania;
  5. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody;
  6. podnoszenie sprawności fizycznej;
  7. poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie;
  8. upowszechnianie form aktywnego wypoczynku;
  9. przeciwdziałanie patologii społecznej;
  10. poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.

Wnioskodawca świadczy, będące przedmiotem zapytania usługi organizacji wycieczek, zielonych szkół, wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z Zespołu Szkół (Szkoła Podstawowa i Gimnazjum).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy organizowanie wycieczek, zielonych szkół korzysta ze zwolnienia z podatku VAT jako usługa ściśle związana z usługą podstawową (usługą edukacji) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 w korelacji z art. 43 ust. 17 i 17a?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ww. przepisem art. 43 ust. l pkt 26 lit. a ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Wnioskodawca jest szkołą publiczną, działającą w ramach systemu edukacji obowiązującego w Rzeczpospolitej Polskiej, realizującą przepisy o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Tym samym wypełnia warunki zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Usługi organizowania wycieczek szkolnych i zielonych szkół mają ścisły związek (łączą się ze sobą, wpływają na siebie, oddziałują na siebie) z usługami kształcenia i wychowania, a także spełniają warunki art. 43 ust. 17 ustawy, z których wynika, iż aby usługa ściśle związana z usługą podstawową mogła korzystać ze zwolnienia z podatku VAT musi być niezbędna do wykonania usługi podstawowej zwolnionej z tego podatku lub głównym celem tej usługi nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia. Ponadto usługi pomocnicze są świadczone przez podmiot, który wykonuje usługę podstawową (tym samym spełnione są warunki art. 43 ust. 17a ustawy).

Wycieczki i zielone szkoły mają charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej, stanowiącej świadczenie główne, nie stanowią celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

Reasumując:

  • usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,
  • usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
  • ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, usługi organizowania przez Szkołę na rzecz swoich uczniów wycieczek i „zielonych szkół” korzystają ze zwolnienia z podatku VAT według PKWiU 85.10.10.0, 85.20.12.0, 85.31.12.0.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Przy czym podkreślić należy, że wszelkie zwolnienia od podatku określone w ustawie oraz przepisach wykonawczych, jako odstępstwo od zasady ogólnej, muszą być interpretowane ściśle.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Zgodnie z pkt 26 powołanego art. 43 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie w myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że powyższe zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). W myśl art. 132 ust. 1 lit. h oraz lit. i Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie; państwa członkowskie zwalniają także kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Z kolei § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U., poz. 1722, z późn. zm.) stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W kwestii usług w zakresie wychowania, należy wskazać, że jest ono przypisane podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Dla oceny tego, czy świadczone usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz
  2. czy są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.

Przy czym kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.

Zwrócić należy uwagę, że uregulowania zawarte w wyżej cytowanych przepisach wskazują, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje również dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związane z usługami w zakresie kształcenia i wychowania świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przy czym określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności. Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują usług „ściśle związanych”. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, iż świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

Wskazać również należy, że z analizy powołanego § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. wynika, że zwolnienie określone tym przepisem również jest zwolnieniem o charakterze podmiotowo-przedmiotowym. Przysługuje zatem wyłącznie w sytuacji, gdy obie przesłanki, tj. zarówno podmiotowa, jak i przedmiotowa są spełnione:

  • świadczący usługę podmiot musi być podmiotem objętym ustawą o systemie oświaty oraz
  • podmiot ten musi świadczyć usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze na rzecz dzieci i młodzieży z ww. jednostki.

W tym miejscu podkreślić należy, że powyższe przepisy odnoszące się do zastosowania zwolnienia od podatku, odsyłają bezpośrednio do przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).

Katalog podmiotów objętych ww. ustawą o systemie oświaty został wymieniony w art. 2 tej ustawy i obejmuje m.in. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego; szkoły: podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego, gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego, ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne, artystyczne.

Na podstawie art. 5 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 62 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej. Dyrektor zespołu jest dyrektorem szkoły lub placówki w rozumieniu ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Zespołem Szkół różnych typów, zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Organem prowadzącym Zainteresowanego jest jednostka samorządu terytorialnego (Gmina Miasto). W ramach Zespołu Szkół działa Szkoła Podstawowa oraz Gimnazjum – jednostki objęte systemem oświaty (Szkoła). W ramach Zespołu Szkół prowadzona jest publiczna (nieodpłatna) edukacja dzieci i młodzieży na poziomie podstawowym i gimnazjalnym. Wnioskodawca, w skład którego wchodzi Szkoła Podstawowa i Gimnazjum, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał symbole klasyfikacji PKWiU świadczonych przez niego usług, tj.:

85.10.10.0 Wychowanie przedszkolne,

85.20.12.0 Usługi szkół podstawowych z wyłączeniem usług szkół podstawowych on-line,

85.31.12.0 Usługi gimnazjów, z wyłączeniem usług gimnazjów on-line.

Usługi te realizują cele kształcenia i wychowania i korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Szkoła w trakcie roku szkolnego organizuje dla swoich uczniów wycieczki szkolne, zielone szkoły, podczas których realizuje cele edukacyjne, wychowawcze. Usługę w całości kupuje w biurze turystycznym. Uczniowie wpłacają do kasy Szkoły pieniądze za wycieczkę, Szkoła w całości przekazuje zebraną kwotę do biura turystycznego jako płatność za wykonaną usługę, na podstawie otrzymanej faktury VAT marża. Jednostka nie jest nastawiona na zysk. Usługa organizowania wycieczek i zielonych szkół jest ściśle związana z usługą podstawową, niezbędna do wykonania usługi podstawowej. Jej głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika. Organizacja wycieczek szkolnych, zielonych szkół realizowana jest przez Wnioskodawcę zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. Zgodnie z przepisami powyższego rozporządzenia, Zespół Szkół jest organizatorem ww. wycieczek i zielonych szkół i występuje wobec uczniów we własnym imieniu i na własny rachunek. W myśl przepisów powyższego rozporządzenia dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki lub zielonej szkoły spośród pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki. Zadanie to realizowane jest poza usługą nabytą wcześniej od biura turystycznego. Szkoła jest ponadto odpowiedzialna za zapewnienie opieki i bezpieczeństwa podczas wycieczek i zielonych szkół. Szkoła nie nabywa dodatkowych świadczeń, np. ubezpieczenia. W ramach nabytej wycieczki, biuro turystyczne zobowiązane jest do wykupienia ubezpieczenia. Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku wycieczki lub zielonej szkoły zagranicznej – ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

Wnioskodawca nie dolicza prowizji (marży). Usługa organizowania wycieczek i zielonych szkół jest niezbędna do wykonywania przez Wnioskodawcę usług kształcenia i wychowania. Wycieczki i zielone szkoły organizowane są w ramach zajęć lekcyjnych. Wnioskodawca świadczy, będące przedmiotem zapytania usługi organizacji wycieczek, zielonych szkół, wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z Zespołu Szkół (Szkoła Podstawowa i Gimnazjum).

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy wskazać należy, że Wnioskodawca, będący szkołą objętą systemem oświaty, organizując wycieczki i zielone szkoły wyłącznie dla dzieci i młodzieży uczących się w Zespole Szkół (Szkoła Podstawowa i Gimnazjum), wypełnia przesłanki: podmiotową i przedmiotową, wynikające z treści powołanego § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. Tym samym, na mocy ww. § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia, w zakresie ww. usług, Zainteresowany korzysta ze zwolnienia od podatku.

Przy czym należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie przepisy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a w związku z art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy, nie znajdą zastosowania. Ww. przepisy ustawy dotyczą bowiem zwolnienia od podatku innych usług w zakresie kształcenia i wychowania niż świadczone przez Zainteresowanego usługi organizacji wycieczek i zielonych szkół dla „swoich” dzieci i młodzieży.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe. Jakkolwiek Zainteresowany wywiódł prawidłowy skutek prawny, to jednakże tut. Organ dokonał rozstrzygnięcia w oparciu o inną podstawę prawną od wskazanej przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj