Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-71/14-6/JM
z 23 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 16 kwietnia 2014 r.) oraz pismem z dnia 30 kwietnia 2014 r. (data wpływu 6 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku w pełnej wysokości z tytułu zakupu paliwa do samochodu oznaczonego we wniosku jako nr 1 – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku w pełnej wysokości z tytułu zakupu paliwa do samochodu oznaczonego we wniosku jako nr 2 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w pełnej wysokości od paliwa zakupionego do samochodów osobowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 16 kwietnia 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz w zakresie prawa do reprezentacji Wnioskodawcy, oraz pismem z dnia 30 kwietnia 2014 r. (data wpływu 6 maja 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej leków i produktów farmaceutycznych w aptekach. W listopadzie 2013 r. zarząd spółki podjął decyzję o dywersyfikacji źródeł przychodów i rozszerzeniu prowadzonej działalności o wynajem i dzierżawę samochodów osobowych i furgonetek. W ślad za tą decyzją 18 grudnia 2013 r. podpisano dwie umowy leasingu, których przedmiotem są dwa samochody osobowe marki Mazda 6. 28 grudnia 2013 r. finansujący wystawił dwie faktury za pierwszą ratę leasingową, od której Spółka odliczyła VAT w pełnej wysokości na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b. ustawy z dnia 16 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym. Na podstawie tegoż przepisu będzie również odliczała VAT w pełnej wysokości od kolejnych rat leasingowych.

Po upływie okresu 6 miesięcy, przez które zakupione samochody osobowe będą przeznaczone tylko i wyłącznie do oddania do odpłatnego używania osobom trzecim, Spółka dopuszcza możliwość wykorzystania tychże samochodów także do celów służbowych.

  1. Samochód nr 1 – będzie wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym także do dalszego najmu/dzierżawy osobom trzecim. Nie będzie udostępniany na cele prywatne wspólnikom, pracownikom, członkom zarządu bądź organu nadzorującego. Z regulaminu wykorzystania samochodów służbowych, zatwierdzonego przez zarząd spółki, będzie obiektywnie wynikało, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystywanie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Spółka złoży we właściwym urzędzie skarbowym VAT-26 w terminie 7 dni od dnia poniesienia pierwszego wydatku związanego z tym samochodem. Spółka będzie prowadziła ewidencję przebiegu pojazdu od pierwszego dnia po zakończeniu okresu najmu/dzierżawy. Ewidencja ta będzie zawierała wszystkie elementy, o których mowa w art. 86a ust. 7 lub 8 ustawy o podatku od towarów i usług. W umowie leasingu samochodu nr 1 nie zostaną wprowadzone żadne zmiany, a umowa ta zostanie zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do 30 kwietnia 2014 r. samochód nr 1 został wydany Spółce w dniu 27 marca 2014 r. Wykorzystanie samochodu nr 1 do celów innych niż najem/dzierżawa będzie związane z wykonywaniem przez spółkę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W okresie, gdy samochód nr 1 będzie wyłącznie przedmiotem umowy najmu/dzierżawy, zakup u paliwa będzie dokonywała osoba upoważniona przez spółkę, a faktury będą wystawiane na Spółkę. W okresie, gdy samochód nr 1 będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej (poza najmem/dzierżawą) zakupu paliwa będzie dokonywała osoba upoważniona przez spółkę, a faktury będą wystawiane na Spółkę.
  2. Samochód nr 2 – będzie wykorzystywany do celów mieszanych. Samochód będzie wykorzystywany do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym także do dalszego najmu/dzierżawy osobom trzecim jednocześnie samochód będzie udostępniany na cele prywatne wspólnikom, pracownikom, członkom zarządu bądź organu nadzorującego. Spółka nie będzie prowadziła ewidencji przebiegu pojazdu. W umowie leasingu samochodu nr 2 nie zostaną wprowadzone żadne zmiany, a umowa ta zostanie zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do 30 kwietnia 2014 r. samochód nr 2 został wydany spółce w dniu 28 marca 2014 r. wykorzystanie samochodu nr 2 do celów innych niż najem/dzierżawa będzie związane z użyciem samochodu spółki do celów osobistych wspólników, pracowników, członków zarządu bądź organu nadzorującego Spółki. Zarówno w okresie, gdy samochód nr 2 będzie przedmiotem umowy najmu/dzierżawy, jak i w okresie, gdy będzie wykorzystywany do celów innych niż najem/dzierżawa, zakupu paliwa będzie dokonywała osoba upoważniona przez Spółkę, a faktury będą wystawiane na Spółkę.

W okresie gdy samochód nr 1 będzie przedmiotem umowy najmu/dzierżawy osobą upoważnioną przez Spółkę będzie najemca/dzierżawca lub jego pracownik natomiast w okresie gdy samochód nr 1 będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej innej niż najem/dzierżawa, osobą upoważnioną przez Spółkę będzie członek zarządu Spółki, pracownik, organ nadzorujący, właściciel lub współpracownik (osoba, którą łączą ze Spółką stosunki gospodarcze).

W okresie gdy samochód nr 2 będzie przedmiotem umowy najmu/dzierżawy osobą upoważnioną przez Spółkę będzie najemca/dzierżawca lub jego pracownik natomiast w okresie gdy samochód nr 2 będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej innej niż najem/dzierżawa jak również do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, osobą upoważnioną przez spółkę będzie członek zarządu Spółki, pracownik, organ nadzorujący, właściciel lub współpracownik (osoba, którą łączą ze spółką stosunki gospodarcze).

W okresie gdy samochód nr 1 będzie wynajmowany przez Spółkę, to Wnioskodawca będzie decydował o tym, gdzie osoba upoważniona będzie tankowała paliwo. Osoba upoważniona będzie musiała uzyskać ustną (telefoniczną) zgodę Spółki na zatankowanie w wybranym przez Spółkę miejscu.

W okresie gdy samochód nr 2 będzie wynajmowany przez spółkę, to Wnioskodawca będzie decydował o tym, gdzie osoba upoważniona będzie tankowała paliwo. Osoba upoważniona będzie musiała uzyskać ustną (telefoniczną) zgodę spółki na zatankowanie w wybranym przez Spółkę miejscu.

W okresie gdy samochód nr 1 będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej innej niż najem/dzierżawa, to Wnioskodawca będzie decydował o tym, gdzie osoba upoważniona będzie tankowała paliwo. Osoba upoważniona będzie musiała uzyskać ustną (telefoniczną) zgodę spółki na zatankowanie w wybranym przez Spółkę miejscu.

W okresie gdy samochód nr 2 będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej innej niż najem/ dzierżawa, jak również do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, to Wnioskodawca będzie decydował o tym, gdzie osoba upoważniona będzie tankowała paliwo. Osoba upoważniona będzie musiała uzyskać ustną (telefoniczną) zgodę Spółki na zatankowanie w wybranym przez Spółkę miejscu.

W okresie gdy samochód nr 1 będzie przedmiotem umowy najmu/dzierżawy osoba upoważniona będzie dokonywała zakupu paliwa w imieniu i na rzecz Spółki.

W okresie gdy samochód nr 2 będzie przedmiotem umowy najmu/dzierżawy osoba upoważniona będzie dokonywała zakupu paliwa w imieniu i na rzecz Spółki.

W okresie gdy samochód nr 1 będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej innej niż najem/dzierżawa osoba upoważniona będzie dokonywała zakupu paliwa w imieniu i na rzecz Spółki.

W okresie gdy samochód nr 2 będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej innej niż najem/dzierżawa, jak również do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą osoba upoważniona będzie dokonywała zakupu paliwa w imieniu i na rzecz Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego od zakupionego paliwa do dwóch samochodów osobowych marki Mazda 6, w okresie pierwszych 6 miesięcy użytkowania, tj. w okresie, kiedy będą przeznaczone wyłącznie do odpłatnego używania na podstawie umowy najmu lub dzierżawy?
  2. Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa do dwóch samochodów osobowych marki Mazda 6 po upływie 6 miesięcznego okresu najmu/dzierżawy?

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1

Zdaniem Spółki sposób użytkowania samochodu nr 1 oraz nr 2 w okresie przeznaczenia tych samochodów wyłącznie do odpłatnego używania na podstawie umowy najmu lub dzierżawy oznacza, że Spółka będzie mieć prawo do odliczenia VAT od zakupionego paliwa do tych samochodów w pełnej wysokości.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych. Jednakże stosownie do ust. 2 tego przepisu, ograniczenie to nie dotyczy pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W przypadku opisanym przez Spółkę, tj. przeznaczenia samochodów wyłącznie do odpłatnego używania na podstawie umowy najmu lub dzierżawy nie stosuje się wymogu prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (zgodnie z art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, samochody w pierwszym okresie przeznaczone będą wyłącznie do odpłatnego używania na podstawie umowy najmu lub dzierżawy, co stanowi element działalności gospodarczej Spółki.

Ad. 2

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, po upływie okresu najmu/dzierżawy samochód nr 1 będzie w całości wykorzystywany do działalności gospodarczej Spółki, natomiast wykorzystanie samochodu nr 2 będzie mieć charakter mieszany.

Zdaniem Spółki sposób użytkowania samochodu nr 1 po upływie okresu najmu/dzierżawy oznacza, że spółka będzie mieć prawo do odliczenia VAT od zakupionego paliwa do tego samochodu w pełnej wysokości. Spółka prowadzić będzie ewidencję przebiegu pojazdu zawierającą elementy wskazane w art. 86a ust. 7 lub 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, sposób wykorzystania samochodu znajdzie potwierdzenie w regulaminie wykorzystania samochodów służbowych.

Natomiast do dnia 30 czerwca 2015 r. spółka nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa do samochodu nr 2 na podstawie art. 12 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy. Od dnia 1 lipca 2015 r. spółka będzie mogła odliczyć 50% podatku naliczonego od zakupionego paliwa do samochodu nr 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku w pełnej wysokości z tytułu zakupu paliwa do samochodu oznaczonego we wniosku jako nr 1 – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku w pełnej wysokości z tytułu zakupu paliwa do samochodu oznaczonego we wniosku jako nr 2 – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Od dnia 1 kwietnia 2014 r. kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy, w brzmieniu nadanym na podstawie art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U., poz. 312), zwanej dalej ustawą nowelizującą.

I tak w myśl art. 86a ust. 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

  1. wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;
  2. należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  3. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;
  4. wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Na podstawie art. 86a ust. 2 ustawy nowelizującej, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

W myśl art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

  1. w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
    1. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
    2. konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  2. do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.


Stosownie do treści art. 86a ust. 4 ustawy, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

  1. sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Z art. 86a ust. 5 ustawy wynika, że warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

  1. przeznaczonych wyłącznie do:
    1. odprzedaży,
    2. sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
    3. oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

  1. w odniesieniu do których:
    1. kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
    2. podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.


Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności (art. 86a ust. 6 ustawy),

Według art. 86a ust. 7 ustawy, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

  1. numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
  2. dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
  3. stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
  4. wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
    1. kolejny numer wpisu,
    2. datę i cel wyjazdu,
    3. opis trasy (skąd - dokąd),
    4. liczbę przejechanych kilometrów,
    5. imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

  1. liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Na podstawie art. art. 86a ust. 8 ustawy, w przypadku gdy pojazd samochodowy jest udostępniany osobie niebędącej pracownikiem podatnika, wpis, o którym mowa w ust. 7 pkt 4:

  1. jest dokonywany przez osobę, która udostępnia pojazd;
  2. obejmuje:
    1. kolejny numer wpisu,
    2. datę i cel udostępnienia pojazdu,
    3. stan licznika na dzień udostępnienia pojazdu,
    4. liczbę przejechanych kilometrów,
    5. stan licznika na dzień zwrotu pojazdu,
    6. imię i nazwisko osoby, której udostępniony został pojazd.


Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami (art. 86a ust. 12 ustawy).

Na podstawie art. 86a ust. 13 ustawy, w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia.

W przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12, najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje tej zmiany (art. 86a ust. 14 ustawy).

Na podstawie art. 86a ust. 15 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 12, uwzględniając potrzebę zawarcia w niej danych pozwalających na identyfikację pojazdu samochodowego, w szczególności marki, modelu pojazdu i jego numeru rejestracyjnego, jak również daty poniesienia pierwszego wydatku związanego z danym pojazdem, oraz uwzględniając potrzebę umożliwienia prawidłowej aktualizacji złożonej informacji.

Z treści art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:

  1. samochodów osobowych;
  2. innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:
    1. 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,
    2. 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,
    3. 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.


Przepis ust. 1 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej (art. 12 ust. 2 ustawy nowelizującej).

Art. 12 ust. 3 ustawy nowelizującej stanowi, że dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 1 pkt 2, są określane na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Pojazdy, które w dokumentach, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

W przypadku pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w stosunku do których na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie niniejszej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowiła cała kwota podatku od towarów i usług wykazanego na fakturze, nie stosuje się przepisu art. 86a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w odniesieniu do wydatków, o których mowa w art. 86a ust. 2 pkt 2 tej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą (art. 13 ust. 1 ustawy nowelizującej).

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy nowelizującej, przepis ust. 1 ma zastosowanie w odniesieniu do umów, o których mowa w tym przepisie:

  1. bez uwzględnienia zmian umowy dokonywanych od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy oraz
  2. pod warunkiem że:
    1. pojazdy samochodowe będące przedmiotem tych umów zostały wydane podatnikowi przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy,
    2. umowa została zarejestrowana przez podatnika dokonującego odliczenia u właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego najpóźniej w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.


Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej leków i produktów farmaceutycznych w aptekach. W listopadzie 2013 r. zarząd spółki podjął decyzję o rozszerzeniu prowadzonej działalności o wynajem i dzierżawę samochodów osobowych i furgonetek. W ślad za tą decyzją 18 grudnia 2013 r. podpisano dwie umowy leasingu, których przedmiotem są dwa samochody osobowe marki Mazda 6. 28 grudnia 2013 r. finansujący wystawił dwie faktury za pierwszą ratę leasingową, od której Spółka odliczyła VAT w pełnej wysokości Po upływie okresu 6 miesięcy, przez które zakupione samochody osobowe będą przeznaczone tylko i wyłącznie do oddania do odpłatnego używania osobom trzecim, Spółka dopuszcza możliwość wykorzystania tychże samochodów także do celów służbowych.

Samochód nr 1 – będzie wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym także do dalszego najmu/dzierżawy osobom trzecim. Nie będzie udostępniany na cele prywatne wspólnikom, pracownikom, członkom zarządu bądź organu nadzorującego. Z regulaminu wykorzystania samochodów służbowych, zatwierdzonego przez zarząd spółki, będzie obiektywnie wynikało, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystywanie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Spółka złoży we właściwym urzędzie skarbowym VAT-26 w terminie 7 dni od dnia poniesienia pierwszego wydatku związanego z tym samochodem. Spółka będzie prowadziła ewidencję przebiegu pojazdu od pierwszego dnia po zakończeniu okresu najmu/dzierżawy. Ewidencja ta będzie zawierała wszystkie elementy, o których mowa w art. 86a ust. 7 lub 8 ustawy o podatku od towarów i usług. W umowie leasingu samochodu nr 1 nie zostaną wprowadzone żadne zmiany, a umowa ta zostanie zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do 30 kwietnia 2014 r. samochód nr 1 został wydany Spółce w dniu 27 marca 2014 r. Wykorzystanie samochodu nr 1 do celów innych niż najem/dzierżawa będzie związane z wykonywaniem przez spółkę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W okresie, gdy samochód nr 1 będzie wyłącznie przedmiotem umowy najmu/dzierżawy oraz w okresie gdy będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej (poza najmem/dzierżawą), zakupu paliwa będzie dokonywała osoba upoważniona przez Spółkę, a faktury będą wystawiane na Spółkę. W okresie gdy samochód nr 1 będzie przedmiotem umowy najmu/dzierżawy osobą upoważnioną przez Spółkę będzie najemca/dzierżawca lub jego pracownik natomiast w okresie gdy samochód nr 1 będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej innej niż najem/dzierżawa, osobą upoważnioną przez Spółkę będzie członek zarządu Spółki, pracownik, organ nadzorujący, właściciel lub współpracownik (osoba, którą łączą ze spółką stosunki gospodarcze). W okresie gdy samochód nr 1 będzie wynajmowany przez Spółkę, to Wnioskodawca będzie decydował o tym, gdzie osoba upoważniona będzie tankowała paliwo. Osoba upoważniona będzie musiała uzyskać ustną (telefoniczną) zgodę Spółki na zatankowanie w wybranym przez Spółkę miejscu. W okresie gdy samochód nr 1 będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej innej niż najem/dzierżawa, to Wnioskodawca będzie decydował o tym, gdzie osoba upoważniona będzie tankowała paliwo. Osoba upoważniona będzie dokonywała zakupu paliwa w imieniu i na rzecz Spółki.

Samochód nr 2 – będzie wykorzystywany do celów mieszanych. samochód będzie wykorzystywany do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym także do dalszego najmu/dzierżawy osobom trzecim jednocześnie samochód będzie udostępniany na cele prywatne wspólnikom, pracownikom, członkom zarządu bądź organu nadzorującego. Spółka nie będzie prowadziła ewidencji przebiegu pojazdu. W umowie leasingu samochodu nr 2 nie zostaną wprowadzone żadne zmiany, a umowa ta zostanie zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do 30 kwietnia 2014 r. samochód nr 2 został wydany spółce w dniu 28 marca 2014 r. wykorzystanie samochodu nr 2 do celów innych niż najem/dzierżawa będzie związane z użyciem samochodu spółki do celów osobistych wspólników, pracowników, członków zarządu bądź organu nadzorującego Spółki. Zarówno w okresie, gdy samochód nr 2 będzie przedmiotem umowy najmu/dzierżawy, jak i w okresie, gdy będzie wykorzystywany do celów innych niż najem/dzierżawa, zakupu paliwa będzie dokonywała osoba upoważniona przez Spółkę, a faktury będą wystawiane na Spółkę. W okresie gdy samochód nr 2 będzie przedmiotem umowy najmu/dzierżawy osobą upoważnioną przez Spółkę będzie najemca/dzierżawca lub jego pracownik natomiast w okresie gdy samochód nr 2 będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej innej niż najem/dzierżawa jak również do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, osobą upoważnioną przez spółkę będzie członek zarządu Spółki, pracownik, organ nadzorujący, właściciel lub współpracownik (osoba, którą łączą ze spółką stosunki gospodarcze). W okresie gdy samochód nr 2 będzie wynajmowany przez spółkę, to Wnioskodawca będzie decydował o tym, gdzie osoba upoważniona będzie tankowała paliwo. Osoba upoważniona będzie musiała uzyskać ustną (telefoniczną) zgodę spółki na zatankowanie w wybranym przez spółkę miejscu. W okresie gdy samochód nr 2 będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej innej niż najem/dzierżawa, jak również do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, to Wnioskodawca będzie decydował o tym, gdzie osoba upoważniona będzie tankowała paliwo. Osoba upoważniona będzie musiała uzyskać ustną (telefoniczną) zgodę Spółki na zatankowanie w wybranym przez Spółkę miejscu. Osoba upoważniona będzie dokonywała zakupu paliwa w imieniu i na rzecz Spółki.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji prowadzi do stwierdzenia, że Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku w pełnej wysokości od paliwa zakupionego do napędu samochodu osobowego nr 1, w okresie pierwszych 6 miesięcy użytkowania, tj. w okresie, kiedy ww. samochody będą przeznaczone wyłącznie do odpłatnego używania na podstawie umowy najmu lub dzierżawy, ponieważ oddanie samochodu w odpłatne używanie będzie stanowiło przedmiot działalności Spółki, a zatem ww. samochody w ww. okresie będą uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej. Ponadto faktury z tytułu nabycia paliwa będą wystawione na Spółkę i Spółka będzie decydowała o tym, gdzie osoba upoważniona będzie tankowała paliwo. W takiej sytuacji nie znajdą zastosowania ograniczenia w odliczeniu podatku od zakupu paliwa.

Odnosząc się do odliczenia podatku od zakupu paliwa do samochodu nr 1 po upływie 6 miesięcznego okresu najmu/dzierżawy, należy stwierdzić, że Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku od zakupu paliwa do napędu tego samochodu, ponieważ ww. samochód osobowy będzie wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, wykluczone będzie wykorzystywanie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, Wnioskodawca złoży we właściwym urzędzie skarbowym informację o tym samochodzie (VAT-26) w terminie 7 dni od dnia poniesienia pierwszego wydatku związanego z tym samochodem, będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdu od pierwszego dnia po zakończeniu okresu najmu/dzierżawy, a ewidencja ta będzie zawierała wszystkie elementy, o których mowa w art. 86a ust. 7 lub 8 ustawy, a ponadto faktury z tytułu nabycia paliwa będą wystawione na Spółkę i Spółka będzie decydowała o tym, gdzie osoba upoważniona będzie tankowała paliwo.

Odnośnie nabycia paliwa wykorzystywanego do napędu samochodu nr 2, należy stwierdzić, że Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku w pełnej wysokości od paliwa zakupionego do napędu samochodu osobowego nr 2 w okresie do dnia 31 marca 2014 r.

Nie można jednak zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości przez cały okres 6 miesięcy przeznaczenia samochodu nr 2 na wynajem. Z opisu sprawy wynika bowiem, iż Wnioskodawca po upływie 6 miesięcy zamierza przeznaczyć przedmiotowy samochód do działalności mieszanej. Wnioskodawca zamierza przeznaczyć samochód nr 2 do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym także do dalszego najmu/dzierżawy oraz do celów innych niż działalność gospodarcza. Nie można zatem uznać, iż samochód nr 2 będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Zatem od dnia 1 kwietnia 2014r. Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa, ponieważ odliczenia takiego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych do napędu samochodów osobowych wykorzystywanych zarówno w działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Mając na uwadze przestawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że:

  • Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa do napędu samochodu nr 1, w ciągu pierwszych 6 miesięcy użytkowania, tj. w okresie, kiedy będzie przeznaczone wyłącznie do odpłatnego używania na podstawie umowy najmu lub dzierżawy oraz po upływie 6 miesięcznego okresu najmu/dzierżawy;
  • Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa do samochodu nr 2 do dnia 31 marca 2014 r.
  • Spółce, od dnia 1 kwietnia 2014 r. do dnia 30 czerwca 2015 r., nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa do samochodu nr 2 . Od dnia 1 lipca 2015 r. Spółka będzie miała prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego od zakupu paliwa do tego samochodu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj