Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-271/14-2/MN
z 4 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku sygnowanym datą 25 lutego 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu odliczenia podatku naliczonego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem działającym w branży doradczej. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT dokonującym zarówno transakcji sprzedaży, jak i zakupu. Zdarzają się przypadki, gdy Spółka dokona zakupu towarów lub usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy u sprzedawcy powstanie z chwilą dokonania dostawy lub z chwilą wykonania usługi, zaś faktura dokumentująca te transakcje zostanie otrzymana z opóźnieniem, np. po kilku miesiącach od daty transakcji. Przykładowo, Spółka nabędzie usługę, w stosunku do której obowiązek podatkowy u sprzedawcy powstanie w lutym, fakturę za tę usługę Spółka otrzyma dopiero w czerwcu. Spółka rozlicza się w okresach miesięcznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionej sytuacji Spółka będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towaru lub usługi w miesiącu otrzymania faktury dokumentującej daną transakcję bądź w dwóch kolejnych miesiącach?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji będzie ona uprawniona do dokonania odliczenia VAT naliczonego w związku z zakupem towaru lub usługi w miesiącu otrzymania faktury dokumentującej ten zakup bądź w dwóch kolejnych miesiącach, następujących po miesiącu, w którym otrzymano fakturę.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych m.in. w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy VAT).

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa m.in. w ust. 10 i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jak wynika z zestawienia przywołanych regulacji, generalną zasadą odnoszącą się do nabycia towarów bądź usług jest, że prawo do odliczenia powstaje w rozliczeniu za okres, w którym u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy w związku z dokonaną dostawą lub wykonaną usługą. Jednocześnie, odliczenia VAT nie można dokonać wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzyma fakturę dokumentującą nabycie towarów lub usług. Jeżeli podatnik nie odliczy VAT w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy, może tego dokonać w rozliczeniu za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Spółka zauważa, iż z literalnego brzmienia przywołanych przepisów wynika, że po stronie nabywcy prawo do odliczenia VAT pojawia się, jeżeli zostaną spełnione łącznie dwie przesłanki:

  1. u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy,
  2. nabywca otrzymał fakturę dokumentującą nabycie towarów bądź świadczenie usług.

Podobny wniosek implikuje także treść uzasadnienia do ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), którą to ustawą wprowadzono obowiązujące obecnie zasady dotyczące terminów odliczania podatku VAT: „ (...) W przypadku nabywanych towarów i usług konieczne jest posiadanie faktury z wyszczególnioną kwotą podatku, co oznacza, że z odliczenia można skorzystać w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są trzy przesłanki: powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów lub usług, doszło do nabycia tych towarów lub usług, podatnik otrzymał fakturę dotyczącą tej transakcji (...)”.

W odniesieniu do możliwości skorzystania przez nabywcę z prawa do odliczenia podatku VAT istotne będzie monitorowanie dwóch terminów, tj. terminu powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy oraz terminu otrzymania faktury. W pierwszej kolejności konieczne będzie określenie momentu powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego, poprzez wyznaczenie okresu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu nabycia towarów bądź usług po stronie sprzedawcy. Termin ten będzie wyznaczał jednocześnie dwa kolejne okresy, w których prawo to będzie mogło zostać zrealizowane, zakładając jednak, że odliczenie podatku naliczonego będzie mogło nastąpić nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym nabywca otrzymał fakturę.

Spółka wskazuje, że literalna wykładnia art. 86 ust. 10, ust. 10b pkt 1 w zestawieniu z treścią ust. 11 ustawy VAT może prowadzić do wniosku, że nie będzie możliwe łączne spełnienie wskazanych warunków w czasie wyznaczonym przez ustawodawcę, tzn. odliczenie podatku VAT w okresie powstania obowiązku podatkowego (lub w dwóch kolejnych okresach) i posiadanie faktury dokumentującej transakcję. Dotyczyć to będzie przypadków, gdy faktura zostanie otrzymana z dużym opóźnieniem – wówczas nie będzie możliwe dokonanie odliczenia w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy (lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych), z uwagi na nieposiadanie faktury dokumentującej transakcję. W ocenie Spółki, mogłoby to prowadzić do sytuacji, w której prawo do odliczenia podatku VAT mogłoby być realizowane tylko poprzez korektę deklaracji. Taka sytuacja, w ocenie Spółki, byłaby nieprawidłowa w aspekcie konieczności zapewnienia neutralności VAT, poprzez uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego, które jest jednym z podstawowych praw przysługujących podatnikom na gruncie przepisów VAT.

W ocenie Spółki, w przedstawionej sytuacji prawidłowym będzie przyjęcie, że prawo do odliczenia powstaje w rozliczeniu za okres:

  1. w którym u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy, bądź w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych, jeżeli w tym czasie podatnik otrzymał fakturę dokumentującą transakcję,
  2. w okresie, w którym podatnik otrzymał fakturę dokumentującą transakcję, bądź w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych następujących po okresie, w którym otrzymano fakturę – w sytuacji, gdy w okresie rozliczeniowym, w którym u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy, bądź w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych, podatnik nie otrzymał faktury dokumentującej transakcję.

Powyższe stanowisko potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 września 2013 r., IPPP3/443-538/13-2/LK, w której można przeczytać: „Analizując wyżej przywołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 86 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w momencie powstania obowiązku podatkowego pod warunkiem, że podatnik posiada fakturę lub dokument celny, z których to dokumentów będzie wynikać kwota podatku. Tym samym, jeżeli Podatnik nie dysponuje fakturą bądź dokumentem celnym w chwili powstania obowiązku podatkowego, moment powstania prawa do odliczenia u nabywcy przesuwa się na moment otrzymania faktury bądź dokumentu celnego.

(...) w sytuacji gdy w momencie powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy (tj. w kwietniu) z tytułu świadczenia usług w związku z wpłaceniem częściowej zapłaty przed ich wykonaniem Wnioskodawca nie będzie dysponował fakturą jak i w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych tj. w maju i czerwcu 2014 r., to wówczas prawo do odliczenia powstanie w momencie otrzymania faktury tj. w lipcu 2014 r. Natomiast realizacja tego prawa będzie mogła nastąpić za okres, w którym Spółka otrzyma fakturę czyli w lipcu bądź za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych czyli sierpień bądź wrzesień 2014 r.”.

Podsumowując, w ocenie Spółki, w przedstawionej sytuacji, tzn. w przypadku otrzymania faktury dokumentujących transakcję z kilkumiesięcznym opóźnieniem – Spółka będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego w miesiącu otrzymania faktury bądź w jednym z dwóch kolejnych miesięcy, następujących po miesiącu otrzymania faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj