Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1104/13-2/JW
z 8 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b §  1 i §  6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz §  7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2013 r. (data wpływu 10 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania właściwej stawki podatku dla pojedynczych usług hotelowych, usług noclegowych ze śniadaniem, usług związanych z wyżywieniem oraz usług wynajęcia sal konferencyjnych i przerwa kawowa - jest prawidłowe,
  • zastosowania właściwej stawki podatku dla świadczenia kompleksowych usług organizacji konferencji/szkolenia - jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem usług gastronomicznych i hotelarskich - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 października 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla pojedynczych usług hotelowych, usług noclegowych ze śniadaniem, usług związanych z wyżywieniem oraz usług wynajęcia sal konferencyjnych i przerwa kawowa, zastosowania właściwej stawki podatku dla świadczenia kompleksowych usług organizacji konferencji/szkolenia oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem usług gastronomicznych i hotelarskich.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Przedmiotem działalności Spółki A. ma być m.in. działalność taka jak:

  • organizacja targów, wystaw konferencji (PKD 82.30.7),
  • obiekty noclegowe turystyczne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20.Z),
  • pozostałe zakwaterowanie (PKD 55.90.Z).


Spółka zamierza pozyskiwać klientów głównie poprzez udział w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych prowadzonych w trybie przetargów nieograniczonych ogłaszanych przez różnego rodzaju instytucje i innego rodzaju ogłoszeniach na wykonywanie usług takich jak:

  1. usługi hotelowe (zakwaterowanie, miejsca noclegowe itp.),
  2. usługi noclegowe ze śniadaniem,
  3. usługi potrzebne do przeprowadzenia konferencji lub różnego rodzaju spotkań biznesowych, w skład których wchodzą:
    • usługi noclegowe ze śniadaniem, wynajęcie sal konferencyjnych, wykładowych wraz z potrzebnym sprzętem i obsługą techniczną, wyżywienie uczestników (obiad, kolacja, przerwy kawowe itp.) i inne usługi świadczone wyłącznie przez dany hotel/ośrodek,
  4. kompleksowe usługi potrzebne do przeprowadzenia konferencji lub różnego rodzaju spotkań biznesowych, w skład których wchodzą, usługi świadczone przez dany hotel/ośrodek takie jak: noclegi ze śniadaniem, wynajęcie sal konferencyjnych, wykładowych wraz z potrzebnym sprzętem i obsługą techniczną, wyżywienie uczestników (obiad, kolacja, przerwy kawowe itp.) i inne dodatkowe usługi takie jak np, transport, wynajęcie sprzętu specjalistycznego itp. świadczone przez inne firmy (różne stawki VAT, w zależności od rodzaju usługi).


Przystępując do przetargów na ww. usługi, w przypadku wybrania oferty Spółki i podpisania umowy na realizację zamówienia, Spółka będzie wykonywała dane zamówienie zawsze przy udziale podwykonawcy, którym będzie hotel, ośrodek, restauracja itp. w zależności od zapotrzebowania zamawiającej instytucji. Podwykonawca taki za każdym razem udzieli Spółce pisemnego zobowiązania, w którym odda Stronie do dyspozycji niezbędne zasoby, potencjał techniczny oraz osoby zdolne do wykonania danego zamówienia na okres korzystania z nich przy wykonywaniu danego, konkretnego zamówienia, realizowanego w wyniku rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Spółka będzie więc wykonawcą takiej usługi, ale de facto w imieniu Spółki będzie wykonywał ją wyłącznie hotel/ośrodek (w przypadku pkt 1, 2, 3), a w przypadku pkt 4 jeszcze dodatkowe inne firmy (np. transportowe, turystyczne itp.) jako podwykonawcy.

Spółka będzie dokumentowała sprzedaż danych usług fakturą VAT ze stawką odpowiednią w przedstawionych przypadkach:

  1. usługi noclegowe (zakwaterowanie, miejsca noclegowe) - ze stawką VAT 8%,
  2. usługi noclegowe ze śniadaniem - ze stawką VAT 8%,
  3. usługi potrzebne do przeprowadzenia konferencji lub różnego rodzaju spotkań biznesowych zamawianych przez różnego rodzaju instytucje w wyniku wyboru wykonawcy w różnego rodzaju przetargach lub ogłoszeniach. W skład takich usług mogą wchodzić: usługi noclegowe ze śniadaniem, wynajęcie sal konferencyjnych, wykładowych wraz z potrzebnym sprzętem i obsługą techniczną, wyżywienie uczestników (obiad, kolacja, przerwy kawowe itp.) i inne usługi świadczone wyłącznie przez dany hotel/ośrodek. - z wyszczególnionymi pozycjami odpowiednio ze stawką VAT 8% lub 23%,
  4. kompleksowe usługi przeprowadzenia konferencji lub różnego rodzaju spotkań biznesowych, w skład których wchodzą:
    • usługi świadczone przez dany hotel/ośrodek takie jak: noclegi ze śniadaniem, wynajęcie sal konferencyjnych, wykładowych wraz z potrzebnym sprzętem i obsługą techniczną, wyżywienie uczestników (obiad, kolacja, przerwy kawowe itp.) i inne dodatkowe usługi takie jak np. transport, wynajęcie sprzętu specjalistycznego itp. świadczone przez inne podmioty - jako kompleksową organizację konferencji/szkolenia - ze stawką VAT 23%.


W każdym z powyższych sytuacji hotel/ośrodek wystawi Spółce po zakończeniu usługi fakturę dokumentującą świadczenie tych usług z odpowiednimi stawkami VAT (8% lub 23%).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Spółka zwraca się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarowi usług w zakresie:

  • stawki dla odsprzedaży pojedynczych usług hotelowych, usług noclegowych ze śniadaniem, wynajęcia sal konferencyjnych, wyżywienia itp.,
  • stawki dla odsprzedaży usług hotelowych stanowiących wraz z innymi odrębnymi usługami całościową usługę organizacji konferencji, szkolenia,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi hotelowe świadczone bezpośrednio przez hotel, na podstawie oddania Spółce do dyspozycji potrzebnych zasobów do wykonania usługi czyli hotel świadczy usługi w imieniu Spółki.


Zdaniem Wnioskodawcy,

  • stawka dla odsprzedaży pojedynczych usług hotelowych, usług noclegowych ze śniadaniem, wynajęcia sal konferencyjnych, wyżywienia itp. - będzie odpowiednio 8% lub 23% w zależności od usługi (tj. np. usługa noclegowa - 8%, wynajęcie sali konferencyjnej - 23%, obiad, kolacja - 8%, przerwa kawowa - 23%),
  • stawka dla odsprzedaży usług hotelowych stanowiących wraz z innymi odrębnymi usługami całościową usługę organizacji konferencji, szkolenia - 23%,
  • ma ona prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem usług gastronomicznych i hotelarskich.


Spółka wskazała, że usługi te są wykorzystywane bezpośrednio do wykonywania usług opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i w przedstawionych sytuacjach stanowią usługi własne. Prawo do odliczenia ma czynny podatnik VAT w przypadku ścisłego powiązania zakupu z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla pojedynczych usług hotelowych, usług noclegowych ze śniadaniem, usług związanych z wyżywieniem oraz usług wynajęcia sal konferencyjnych i przerwa kawowa oraz zastosowania właściwej stawki podatku dla świadczenia kompleksowych usług organizacji konferencji/szkolenia natomiast uznaje się za nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem usług gastronomicznych i hotelarskich.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Definicja dostawy towarów zawarta została w art. 7 ust. 1 ustawy, zgodnie z którą, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Zatem przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 % stosownie do art. 146a pkt 2.


Należy wskazać, że art. 146a ustawy został zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw i otrzymał brzmienie w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (…).

W poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały „Usługi związane z zakwaterowaniem” - sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.


W myśl natomiast § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1719 z dnia 31 grudnia 2013 r.) zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwaną dalej ustawą, obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%, wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Należy podkreślić, że wszelkie zwolnienia od podatku, określone w ustawie i przepisach wykonawczych jako odstępstwo od ogólnej zasady muszą być interpretowane ściśle.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Spółki ma być m.in. działalność taka jak: organizacja targów, wystaw konferencji (PKD 82.30.7), obiekty noclegowe turystyczne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20.Z), pozostałe zakwaterowanie (PKD 55.90.Z). Spółka zamierza pozyskiwać klientów głównie poprzez udział w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych prowadzonych w trybie przetargów nieograniczonych ogłaszanych przez różnego rodzaju instytucje i innego rodzaju ogłoszeniach na wykonywanie usług takich jak: 1) usługi hotelowe (zakwaterowanie, miejsca noclegowe itp.), 2) usługi noclegowe ze śniadaniem, 3) usługi potrzebne do przeprowadzenia konferencji lub różnego rodzaju spotkań biznesowych, w skład których wchodzą: usługi noclegowe ze śniadaniem, wynajęcie sal konferencyjnych, wykładowych wraz z potrzebnym sprzętem i obsługą techniczną, wyżywienie uczestników (obiad, kolacja, przerwy kawowe itp.) i inne usługi świadczone wyłącznie przez dany hotel/ośrodek oraz 4) kompleksowe usługi potrzebne do przeprowadzenia konferencji lub różnego rodzaju spotkań biznesowych, w skład których wchodzą, usługi świadczone przez dany hotel/ośrodek takie jak: noclegi ze śniadaniem, wynajęcie sal konferencyjnych, wykładowych wraz z potrzebnym sprzętem i obsługą techniczną, wyżywienie uczestników (obiad, kolacja, przerwy kawowe itp.) i inne dodatkowe usługi takie jak np, transport, wynajęcie sprzętu specjalistycznego itp. świadczone przez inne firmy (różne stawki VAT, w zależności od rodzaju usługi). Przystępując do przetargów na ww. usługi, w przypadku wybrania oferty Spółki i podpisania umowy na realizację zamówienia, Spółka będzie wykonywała dane zamówienie zawsze przy udziale podwykonawcy, którym będzie hotel, ośrodek, restauracja itp. w zależności od zapotrzebowania zamawiającej instytucji. Podwykonawca taki za każdym razem udzieli Spółce pisemnego zobowiązania, w którym odda Stronie do dyspozycji niezbędne zasoby, potencjał techniczny oraz osoby zdolne do wykonania danego zamówienia na okres korzystania z nich przy wykonywaniu danego, konkretnego zamówienia, realizowanego w wyniku rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Spółka będzie więc wykonawcą takiej usługi, ale de facto w imieniu Spółki będzie wykonywał ją wyłącznie hotel/ośrodek (w przypadku pkt 1, 2, 3), a w przypadku pkt 4 jeszcze dodatkowe inne firmy (np. transportowe, turystyczne itp.) jako podwykonawcy.

Spółka będzie dokumentowała sprzedaż danych usług fakturą VAT ze stawką odpowiednią w przedstawionych przypadkach: 1) usługi noclegowe (zakwaterowanie, miejsca noclegowe) - ze stawką VAT 8%, 2) usługi noclegowe ze śniadaniem - ze stawką VAT 8%, 3) usługi potrzebne do przeprowadzenia konferencji lub różnego rodzaju spotkań biznesowych zamawianych przez różnego rodzaju instytucje w wyniku wyboru wykonawcy w różnego rodzaju przetargach lub ogłoszeniach. W skład takich usług mogą wchodzić: usługi noclegowe ze śniadaniem, wynajęcie sal konferencyjnych, wykładowych wraz z potrzebnym sprzętem i obsługą techniczną, wyżywienie uczestników (obiad, kolacja, przerwy kawowe itp.) i inne usługi świadczone wyłącznie przez dany hotel/ośrodek. - z wyszczególnionymi pozycjami odpowiednio ze stawką VAT 8% lub 23%, 4) kompleksowe usługi przeprowadzenia konferencji lub różnego rodzaju spotkań biznesowych, w skład których wchodzą: usługi świadczone przez dany hotel/ośrodek takie jak: noclegi ze śniadaniem, wynajęcie sal konferencyjnych, wykładowych wraz z potrzebnym sprzętem i obsługą techniczną, wyżywienie uczestników (obiad, kolacja, przerwy kawowe itp.) i inne dodatkowe usługi takie jak np. transport, wynajęcie sprzętu specjalistycznego itp. świadczone przez inne podmioty - jako kompleksową organizację konferencji/szkolenia - ze stawką VAT 23%.


W każdym z powyższych sytuacji hotel/ośrodek wystawi Spółce po zakończeniu usługi fakturę dokumentującą świadczenie tych usług z odpowiednimi stawkami VAT (8% lub 23%).


Na tle zaprezentowanej sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii dotyczącej stawki dla odsprzedaży pojedynczych usług hotelowych, usług noclegowych ze śniadaniem, wynajęcia sal konferencyjnych, wyżywienia itp.


Przystępując do rozstrzygnięcia w omawianej sprawie należy wskazać, że pojedyncze usługi hotelowe oraz usługi noclegowe ze śniadaniem, które można zakwalifikować do usług związanych z zakwaterowaniem, wymienione zostały w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w pozycji 163 oznaczone symbol PKWiU 55. Zatem, Wnioskodawca dla świadczenia tych usług będzie mógł zastosować 8% obniżoną stawkę podatku VAT. Dla usług związanych z wyżywieniem - należących do grupowania PKWiU 56 - Spółka będzie mogła stosować 8% stawkę podatku VAT z wyjątkiem sprzedaży:

  • napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  • napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,
  • napojów bezalkoholowych gazowanych,
  • wód mineralnych,
  • innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, które podlegają opodatkowaniu według 23% stawki VAT.


Natomiast usługi świadczone przez Spółkę takie jak wynajęcie sali konferencyjnej oraz przerwy kawowe podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT, tj. 23%. Omawiane wyżej usługi nie zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy jak również w rozporządzeniu wykonawczym do tej ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za prawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii stosowania stawki dla odsprzedaży usług hotelowych stanowiących wraz z innymi odrębnymi usługami całościową usługę organizacji konferencji, szkolenia.


Należy wskazać, że zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Z uwagi na powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy wskazać, że w przedmiotowej sprawie można mówić o jednym świadczeniu głównym - organizacji konferencji/ szkolenia, na które składają się inne świadczenia pomocnicze, w tym noclegi ze śniadaniem, wynajęcie sal konferencyjnych, wykładowych wraz z potrzebnym sprzętem i obsługą techniczną, wyżywienie uczestników (obiad, kolacja, przerwy kawowe itp.) i inne dodatkowe usługi takie jak np. transport, wynajęcie sprzętu specjalistycznego itp.

W związku z tym, świadczenie kompleksowych usług organizacji konferencji/szkolenia, gdzie usługę zasadniczą stanowi organizacja konferencji, zaś inne czynności składające się na usługę główną są traktowane jako usługi pomocnicze, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za prawidłowe.


Generalna zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Zatem, stosownie do cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Powyższa reguła wyłącza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków ponoszonych w związku z nabyciem usług noclegowych oraz gastronomicznych, za wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Oznacza to, że ograniczenie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony ma zastosowanie wyłącznie w przypadku usług noclegowych i gastronomicznych, poza ww. wyjątkiem.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi hotelowe świadczone bezpośrednio przez hotel, na podstawie oddania Spółce do dyspozycji potrzebnych zasobów do wykonania usługi czyli hotel świadczy usługi w imieniu Spółki.

W przedmiotowej sprawie Strona wskazała, że w przypadku wybrania oferty Spółki i podpisania umowy na realizację zamówienia, Spółka będzie wykonywała dane zamówienie zawsze przy udziale podwykonawcy, którym będzie hotel, ośrodek, restauracja itp. w zależności od zapotrzebowania zamawiającej instytucji. Podwykonawca taki za każdym razem udzieli Spółce pisemnego zobowiązania, w którym odda Stronie do dyspozycji niezbędne zasoby, potencjał techniczny oraz osoby zdolne do wykonania danego zamówienia na okres korzystania z nich przy wykonywaniu danego, konkretnego zamówienia, realizowanego w wyniku rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Spółka będzie więc wykonawcą takiej usługi, ale de facto w imieniu Spółki będzie wykonywał ją wyłącznie hotel/ośrodek. W każdym z powyższych sytuacji hotel/ośrodek wystawi Spółce po zakończeniu usługi fakturę dokumentującą świadczenie tych usług z odpowiednimi stawkami VAT 8% lub 23%.

W sytuacji, gdy w przedmiotowej sprawie usługodawca (hotel/ośrodek) wystawi Spółce po zakończeniu usługi fakturę dokumentującą świadczenie usług z odpowiednimi stawkami VAT w przypadku m.in. usługi noclegowej lub gastronomicznej Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych usług, gdyż zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych (…).

Reasumując, w przypadku wystawienia faktury przez hotel/ośrodek z wyodrębnieniem usług gastronomicznych, usług hotelowych, usługi noclegowej Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z takiej faktury, w części wynikającej ze świadczenia na rzecz Wnioskodawcy usług noclegowych i gastronomicznych, na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że ma ona prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem usług gastronomicznych i hotelarskich należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52  §  3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54  §   1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj