Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1433/13/RS
z 14 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania rabatów oraz prawa pomniejszenia podatku należnego o kwoty wynikające z wystawionych faktur korygujących - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania rabatów oraz prawa pomniejszenia podatku należnego o kwoty wynikające z wystawionych faktur korygujących.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji oraz sprzedaży hurtowej i detalicznej tuszek, elementów z drobiu, mięsa indyczego i jego przetworów. Jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Mając wątpliwości w zakresie dokumentowania przyznawanych rabatów potransakcyjnych wystąpiła w dniu 5 grudnia 2012 r. z wnioskiem o interpretację przepisów art. 29 ust. 4 i 4a ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarowi usług (Dz. U. z 2011, Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) oraz par. 13 ust. 2, 3 i 4 rozporządzenia MF z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku (...) (Dz. U. Nr 68, poz. 360). W dniu 19 lutego 2013 r. Minister Finansów działający przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał indywidualną interpretację znak ITPP2/443-1499/12/RS, potwierdzając prawidłowość opisanego przez Spółkę zbiorczego sposobu dokumentowania rabatów oraz prawa pomniejszenia podatku należnego o kwoty wynikające z tak wystawionych faktur korygujących. Zważywszy na zmianę przepisów i na obowiązujące od stycznia 2014 r. art. 29a i 106j ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka występuje z nowym wnioskiem w zakresie interpretacji przepisów dotyczących wystawiania zbiorczych faktur korygujących dokumentujących przyznane rabaty oraz prawa do zmniejszenia podatku należnego o kwoty z nich wynikające.


W ramach współpracy gospodarczej, w celu intensyfikacji i wsparcia sprzedaży, Spółka udziela swoim klientom różnego rodzaju rabaty potransakcyjne (w tym premie pieniężne), zwane dalej rabatami. Rabaty mogą być bezwarunkowe oraz warunkowe, uzależnione od różnych okoliczności, czy kryteriów. Przykładowo, rabaty mogą być przyznawane z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów (limitu kwotowego lub ilościowego) w danym okresie rozliczeniowym (np. miesięcznym, kwartalnym, rocznym), zakupu określonej ilości produktów danego rodzaju w danym okresie rozliczeniowym, realizacji założonych planów sprzedażowych w danym okresie rozliczeniowym lub terminowego regulowania płatności. W związku z tym, że zapytanie dotyczy zdarzenia przyszłego, wskazane tytuły rabatów są przykładowe i mogą pojawić się także inne kryteria ich przyznawania. Przy czym będą one wynikały z kryteriów zbliżonych do ww., a sposób ich dokumentowania będzie opierał się na poniższych zasadach. Ze względu na uwarunkowania gospodarcze i biznesowe schemat udzielenia rabatów jest zróżnicowany. Przykładowo, kształtuje się w sposób następujący:


  • różne rabaty w zależności od asortymentu,
  • bywa, że nie cały asortyment jest objęty programem rabatowym - rabat przyznawany jest na wybrany asortyment,
  • zdarza się, że dla całego asortymentu przyznawany jest ten sam rabat,
  • rabat uzależniony jest od terminowych płatności za dany asortyment.


Od stycznia 2014 r. Spółka ma zamiar dokumentować przyznawane rabaty za pomocą następujących faktur korygujących:


  1. zbiorczych, które zawierałyby elementy wskazane w art. 106j ust. 2 pkt 1-5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. wyrazy faktura korygująca albo korekta, numer kolejny, datę wystawienia, dane sprzedawcy, nabywcy (w tym NIP), przyczynę korekty, kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego, jeśli byłaby konieczność to z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej - kwoty byłyby podane w wartości zbiorczej. Natomiast załącznik do tak wystawionej faktury korygującej (który będzie jej integralną częścią) zawierać będzie co najmniej dane szczegółowe zawarte na fakturze, której dotyczy faktura korygująca (tj. nr, datę wystawienia, datę sprzedaży rozumianą jako data z art. 106e ust. 1 pkt 6 ustawy, o ile różni się od daty wystawienia), oraz nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą. Przedmiotowe korekty wystawiane będą w przypadku, gdy dany rabat nie odnosi się do całego obrotu z danym klientem w danym okresie rozliczeniowym, tylko dotyczy części dostaw, np. różne rabaty dla poszczególnych asortymentów, gdy rabat przyznawany jest w stosunku do wybranego asortymentu.
  2. zbiorczych, które zawierałyby elementy wskazane w art. 106j ust. 3 ustawy, tj. wyrazy faktura korygująca albo korekta, numer kolejny, datę wystawienia, dane sprzedawcy, nabywcy (w tym NIP), przyczynę korekty, okres, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka, kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego, jeśli byłaby konieczność to z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej - kwoty te byłyby podane w wartości zbiorczej. Natomiast załącznik do tak wystawionej faktury korygującej (który będzie jej integralną częścią) zawierać będzie co najmniej dane szczegółowe zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca (tj. nr, datę wystawienia). Ww. korekty wystawiane będą w przypadku, gdy dany rabat odnosi się do całego obrotu z danym klientem w danym okresie rozliczeniowym, gdy przyznany jest taki sam rabat dla wszystkich asortymentów. Może też być przyznany rabat, który dotyczy wszystkich dostaw towarów w danym okresie, tylko skalkulowany zostanie w oparciu np. o sumy przyznanych różnych rabatów na poszczególne asortymenty, albo sumę rabatu przyznanego na wybrany asortyment (tj. w oparciu o wybrany sposób wyliczeń składowych ogólnego rabatu kwotowego odnoszącego się do całości obrotu). W takim przypadku w załączniku do takiej zbiorczej korekty zostaną wyszczególnione wszystkie faktury, których dotyczy rabat (a nie te w oparciu, o które dokonano kalkulacji).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Czy w świetle przedstawionego zdarzenia Spółka przyznawane rabaty może dokumentować poprzez wystawienie faktur zbiorczych w opisany wyżej sposób (pkt 1 i 2)?
  • Czy Spółka będzie mogła dokonać zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku takich zbiorczych faktur korygujących, przy spełnieniu wymaganych warunków (art. 29a ust 13 ustawy o podatku od towarów i usług) bądź w przypadku, gdy nie uzyskano potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej, a z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej (art. 29a ust. 15 i 16 ustawy)?


Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane sposoby dokumentowania fakturami zbiorczymi przyznawanych rabatów są prawidłowe i będą zgodne z art. 106j ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. (w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawy, Dz. U z 2013, poz. 35). Stąd też faktury korygujące, przy zachowaniu pozostałych warunków, dają podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego o udokumentowany nimi rabat w świetle art. 29a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., wprowadzonym ww. nowelizacją.


W świetle art. 106j ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik wystawia fakturę korygującą w sytuacji gdy po wystawieniu faktury udziela m.in. obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1 lub upustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1. Dalsze ustępy art. 106j ustawy regulują elementy, które winny zawierać faktury korygujące. Zgodnie z ust. 2 wskazanego przepisu, w przypadku udzielenia rabatów faktura korygująca winna zawierać:


  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz „KOREKTA";
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:


    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;


  4. przyczynę korekty
  5. kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej.


W ocenie Spółki, rabat wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego stąd właściwym elementem przy korekcie wystawionej z tytułu udzielenia rabatu jest kwota korekty podstawy opodatkowania lub kwota korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej. Zbiorcza faktura korygująca, którą ma zamiar wystawiać w przypadkach określonych w pkt 1, gdy rabat będzie dotyczył kilku dostaw, udokumentowanych kilkoma fakturami, będzie zawierała wszystkie wskazane wyżej elementy i spełniać będzie wymogi formalne przewidziane w art. 106j ust. 2 ustawy. W szczególności w treści takiej faktury korygującej Spółka zawrze elementy:


  1. wyrazy faktura korygująca albo korekta,
  2. numer kolejny i datę wystawienia,
  3. dane sprzedawcy, nabywcy (w tym NIP),
  4. przyczynę korekty,
  5. kwotę korekty podatku należnego, jeśli byłaby konieczność to z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej - będą to kwoty netto, brutto należnego rabatu oraz kwota zmniejszenia podatku należnego (kwoty te będą podane w wartości zbiorczej).


Natomiast załącznik (stanowiący integralną część faktury) będzie zawierał co najmniej dane szczegółowe zawarte w fakturach, których dotyczy faktura korygująca (tj. nr, datę wystawienia, datę sprzedaży o ile różni się od daty wystawienia), oraz nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą. Nie ma konieczności umieszczania odrębnie wszystkich kwot netto, brutto i VAT odnoszących się do danych towarów z faktur pierwotnych ani nie trzeba wskazywać żadnych elementów kalkulacyjnych wynikających z faktur pierwotnych (takich jak wartość sprzedaży netto, podatek, wartość brutto). Za taką interpretacją przepisów przemawia brzmienie art. 106j ust. 3 ustawy, który odnosi się do rabatów do wszystkich dostaw w danym okresie, zatem każdy inny przypadek przyznania rabatów (w tym rabatów odnoszących się do kilku dostaw) będzie dokonywany na podstawie art. 106j ust. 2 ustawy. Ponadto, w świetle art. 219 Dyrektywy VAT, każdy dokument lub notę, która zmienia fakturę pierwotną i odnosi się do niej w sposób wyraźny i jednoznaczny uznaje się za fakturę.


Z kolei, zgodnie z art. 106j ust. 3 ustawy, w przypadku gdy podatnik udziela upustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:


  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust łub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.


Zatem, w ocenie Spółki, zbiorcza faktura korygująca dotycząca rabatów przyznanych w stosunku do wszystkich dostaw towarów w danym okresie winna zawierać:


  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz „KOREKTA",
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-4,
  4. przyczynę korekty oraz okres, do którego odnosi się udzielany rabat,
  5. kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej.


Może nie zawierać: danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą. W ocenie Spółki, zbiorcza faktura korygująca, którą ma zamiar wystawiać w przypadkach określonych w pkt 2, gdy rabat będzie dotyczył wszystkich dostaw w danym okresie, będzie zawierała wszystkie wskazane wyżej elementy i spełniać będzie wymogi formalne przewidziane w art. 106j ust. 3 ustawy. W szczególności w treści takiej faktury korygującej zawrze elementy:


  1. wyrazy faktura korygująca albo korekta,
  2. numer kolejny i datę wystawienia,
  3. dane sprzedawcy, nabywcy (w tym NIP),
  4. przyczynę korekty oraz okres, do którego odnosi się udzielony rabat,
  5. kwotę korekty podatku należnego, jeśli byłaby konieczność to z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej - będą to kwoty netto, brutto należnego rabatu oraz kwota zmniejszenia podatku należnego (kwoty te będą podane w wartości zbiorczej).


Natomiast załącznik (stanowiący integralną część faktury} będzie zawierał co najmniej dane szczegółowe zawarte w fakturach, których dotyczy faktura korygująca (tj. nr, datę wystawienia). W załączniku do takiej zbiorczej korekty zostaną wyszczególnione wszystkie faktury, których dotyczy rabat - szczegółowo opisano w pkt 2. W ocenie Spółki, od stycznia 2014 r., takie korygujące faktury zbiorcze winny odnosić się do faktur pierwotnych, których dotyczą. Nie ma konieczności umieszczania odrębnie wszystkich kwot netto, brutto i VAT odnoszących się do danych towarów z faktur pierwotnych ani nie trzeba wskazywać żadnych elementów kalkulacyjnych wynikających z faktur pierwotnych (takich jak wartość sprzedaży netto, podatek, wartość brutto). Należy stwierdzić, że przepisy nie określają wzorów faktur korygujących, a jedynie regulują elementy, które faktura korygująca powinna obligatoryjnie zawierać. Zatem postępowanie Spółki polegające na tworzeniu załączników do wyżej opisanych faktur korygujących, stanowiących ich integralną część jest działaniem poprawnym w świetle przepisów.

W konsekwencji tak wystawione faktury (pkt 1 i 2) będą stanowić podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego (przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 29a ust. 13 albo 15 i 16 ustawy). W konsekwencji w świetle art. 29a ust. 10 ustawy, Spółka będzie mogła, przy spełnieniu pozostałych warunków, obniżyć podstawę opodatkowania i podatek należny o przyznane rabaty udokumentowane opisanymi wyżej fakturami zbiorczymi (opisanymi w pkt 1 i 2). W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 września 2013 r., znak IPPP1/443-815/13-3/MP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Stosownie do ust. 10 powołanego artykułu, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:


  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.


Jak stanowi ust. 13 ww. artykułu, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na podstawie ust. 14 tegoż artykułu, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

W myśl art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

W przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4 (art. 29a ust. 16 ustawy).


Zgodnie z dyspozycją art. 106a ustawy, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:


  1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:


    1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
    2. państwa trzeciego.


W myśl art. 106b ust. 1 powołanej ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:


  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.


Artykuł 106e ust. 1 stanowi, że faktura powinna zawierać:


  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem;
  16. w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 - wyrazy "metoda kasowa";
  17. w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz "samofakturowanie";
  18. w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie";
  19. w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 - wskazanie:


    1. przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,
    2. przepisu dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub
    3. innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia;


  20. w przypadku, o którym mowa w art. 106c - nazwę i adres organu egzekucyjnego lub imię i nazwisko komornika sądowego oraz jego adres, a w miejscu określonym dla podatnika - imię i nazwisko lub nazwę dłużnika oraz jego adres;
  21. w przypadku faktur wystawianych w imieniu i na rzecz podatnika przez jego przedstawiciela podatkowego - nazwę lub imię i nazwisko przedstawiciela podatkowego, jego adres oraz numer, za pomocą którego jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku;
  22. w przypadku gdy przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy są nowe środki transportu - datę dopuszczenia nowego środka transportu do użytku oraz:


    1. przebieg pojazdu - w przypadku pojazdów lądowych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. a,
    2. liczbę godzin roboczych używania nowego środka transportu - w przypadku jednostek pływających, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. b, oraz statków powietrznych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. c;


  23. w przypadku faktur wystawianych przez drugiego w kolejności podatnika, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c, w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (procedurze uproszczonej) - dane określone w art. 136;
  24. w przypadkach, o których mowa w art. 97 ust. 10 pkt 2 i 3:


    1. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, poprzedzony kodem PL,
    2. numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim, zawierający dwuliterowy kod stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej właściwy dla tego państwa członkowskiego.



Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:


  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
  • podatnik wystawia fakturę korygującą.


Stosownie do ust. 2 ww. artykułu, faktura korygująca powinna zawierać:


  1. wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz "KOREKTA";
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:


    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;


  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.


W myśl ust. 3 ww. artykułu, w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:


  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.


W treści wniosku Spółka wskazała, że prowadzi działalność w zakresie produkcji oraz sprzedaży hurtowej i detalicznej tuszek, elementów z drobiu, mięsa indyczego i jego przetworów. Jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach współpracy gospodarczej, w celu intensyfikacji i wsparcia sprzedaży udziela swoim klientom różnego rodzaju rabaty potransakcyjne (w tym premie pieniężne). Rabaty mogą być bezwarunkowe oraz warunkowe, uzależnione od różnych okoliczności, czy kryteriów. Przykładowo rabaty mogą być przyznawane z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów (limitu kwotowego lub ilościowego) w danym okresie rozliczeniowym (np. miesięcznym, kwartalnym, rocznym), zakupu określonej ilości produktów danego rodzaju w danym okresie rozliczeniowym, realizacji założonych planów sprzedażowych w danym okresie rozliczeniowym lub terminowego regulowania płatności. Mogą pojawić się także inne kryteria przyznawania rabatów, przy czym będą one wynikały z kryteriów zbliżonych do ww., a sposób ich dokumentowania będzie opierał się na poniższych zasadach. Ze względu na uwarunkowania gospodarcze i biznesowe schemat udzielenia rabatów jest zróżnicowany. Przykładowo kształtuje się w sposób następujący:


  • różne rabaty w zależności od asortymentu,
  • bywa, że nie cały asortyment jest objęty programem rabatowym - rabat przyznawany jest na wybrany asortyment,
  • zdarza się, że dla całego asortymentu przyznawany jest ten sam rabat,
  • rabat uzależniony jest od terminowych płatności za dany asortyment.


Od stycznia 2014 r. Spółka ma zamiar dokumentować przyznawane rabaty za pomocą następujących faktur korygujących:


  1. zbiorczych, które zawierałyby elementy wskazane w art. 106j ust. 2 pkt 1-5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. wyrazy faktura korygująca albo korekta, numer kolejny, datę wystawienia, dane sprzedawcy, nabywcy (w tym NIP), przyczynę korekty, kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego, jeśli byłaby konieczność to z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej - kwoty byłyby podane w wartości zbiorczej. Natomiast załącznik do tak wystawionej faktury korygującej (który będzie jej integralną częścią) zawierać będzie co najmniej dane szczegółowe zawarte na fakturze, której dotyczy faktura korygująca (tj. nr, datę wystawienia, datę sprzedaży rozumianą jako data z art. 106e ust. 1 pkt 6 ustawy, o ile różni się od daty wystawienia), oraz nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą. Korekty te wystawiane będą w przypadku gdy dany rabat nie odnosi się do całego obrotu z danym klientem w danym okresie rozliczeniowym, tylko dotyczy części dostaw np różne rabaty dla poszczególnych asortymentów, gdy rabat przyznawany jest w stosunku do wybranego asortymentu.
  2. zbiorczych, które zawierałyby elementy wskazane w art. 106j ust. 3 ustawy, tj. wyrazy faktura korygująca albo korekta, numer kolejny, datę wystawienia, dane sprzedawcy, nabywcy (w tym NIP), przyczynę korekty, okres, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka, kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego, jeśli byłaby konieczność to z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej - kwoty te byłyby podane w wartości zbiorczej. Natomiast załącznik do tak wystawionej faktury korygującej (który będzie jej integralną częścią) zawierać będzie co najmniej dane szczegółowe zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca (tj. nr, datę wystawienia). Ww. korekty wystawiane będą w przypadku gdy dany rabat odnosi się do całego obrotu z danym klientem w danym okresie rozliczeniowym, gdy przyznany jest taki sam rabat dla wszystkich asortymentów. Może też być przyznany rabat, który dotyczy wszystkich dostaw towarów w danym okresie, tylko skalkulowany zostanie w oparciu np sumy przyznanych różnych rabatów na poszczególne asortymenty albo sumę rabatu przyznanego na wybrany asortyment (tj. w oparciu o wybrany sposób wyliczeń składowych ogólnego rabatu kwotowego odnoszącego się do całości obrotu). W takim przypadku w załączniku do takiej zbiorczej korekty zostaną wyszczególnione wszystkie faktury, których dotyczy rabat (a nie te w oparciu, o które dokonano kalkulacji).


Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji prowadzi do stwierdzenia, że w przypadku, gdy Spółka będzie udzielać rabatu w odniesieniu do danego rodzaju asortymentu, (tj. nie wszystkich towarów sprzedawanych dla jednego odbiorcy w danym okresie) oraz w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, to przedstawiony przez nią sposób dokumentowania za pomocą zbiorczej faktury korygującej będzie prawidłowy.

W konsekwencji, gdy Spółka będzie posiadać potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub gdy nie uzyska takiego potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej a z posiadanej dokumentacji wynikać będzie, że nabywca towaru wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, faktura ta stanowić będzie podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego na zasadach określonych w art. 29a ust. 13 lub 16 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj