Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-172/14-6/AK
z 2 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2014r. (data wpływu 7 marca 2014r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 maja 2014r. (data wpływu 13 maja 2014r.) oraz z dnia 21 maja 2014r. (data wpływu 26 maja 2014r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „ ….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „….”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 maja 2014r. (data wpływu 13 maja 2014r.) oraz z dnia 21 maja 2014r. (data wpływu 26 maja 2014r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego oraz o pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Powiat realizuje od 2013r. projekt pn. „….”. Projekt ten dofinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działanie 4.2 - Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej.

Projektem objęto:

  1. obiekt Liceum Ogólnokształcącego w zakresie wykonanej budowy kotłowni gazowej oraz wymiany instalacji centralnego ogrzewania, roboty budowlane - wykonane w 2010r.,
  2. obiekty Zespołu Szkół Zawodowych w zakresie planowanej przebudowy kotłowni węglowej na gazową, przebudowy instalacji ciepłej wody użytkowej oraz wymiany instalacji centralnego ogrzewania, roboty planowane do wykonania w latach 2013-2014.
  3. obiekty Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w zakresie planowanej przebudowy kotłowni węglowej na gazową oraz przebudowy wewnętrznej sieci c.o., roboty wykonane w 2013r.
  4. obiekty Domu Pomocy Społecznej w zakresie instalacji solarnej wspomagającej instalację ciepłej wody użytkowej, roboty wykonane w roku 2012.

Całkowity koszt projektu wynosi 2.070.749,16 zł, w tym przewidywane dofinansowanie z EFRR w ramach RPO WŚ: 102.0374,58 zł. Niezależnie od faktu dofinansowania z RPOW zadanie w części obejmującej obiekty - pozycje 2 i 3 - zostały włączone do realizacji w układzie partnerskim z Powiatem w ramach V Konkursu Programu priorytetowego NFOŚiGW pn. „….” (GIS Green Investment Scheme) część 1. - zarzadzanie energią w budynkach użyteczności publicznej. Liderem projektu w ramach V Konkursu GIS jest Powiat B. będący stroną pozyskanego dofinansowania wynoszącego 200.180,00zł,

Powiat jest stroną dofinansowania pozyskiwanego w ramach RPOWŚ i odpowiada za prawidłową realizację projektu zgodnie z wymogami RPOWŚ. Środki wynikające z programu RPOW wpływają bezpośrednio na Powiat P.

Lider jest stroną dofinansowania pozyskiwanego w ramach NFOŚiGW i odpowiedzialny za prawidłową realizację projektu zgodnie z wymogami V Konkursu GIS. Powiat nie przekazuje własnych środków wynikających z Projektu na rzecz lidera. Środki wynikające z projektu V Konkursu GIS wpływają bezpośrednio do lidera. Wszystkie nakłady na realizację przedsięwzięcia są ponoszone przez Powiat P., gdyż budynki są własnością Powiatu. Budynki znajdują się w trwałym zarządzie Szkół, a więc jednostek organizacyjnych Powiatu. Dom Pomocy Społecznej jest powiatową samorządową jednostką organizacyjną pomocy społecznej działającą w formie jednostki budżetowej. DPS jest stacjonarnym domem pomocy społecznej.

Należy przy tym podkreślić że:

  1. Zespół Szkół Zawodowych uzyskuje dochody z majątku przekazanego jej w trwały zarząd poprzez wynajem powierzchni pod:
    • automaty ze słodyczami przez 9 miesięcy w roku - dochód miesięczny 450,00 zł,
    • zakwaterowanie uczniów na okres 10 m-cy (średnia z 6 m-cy tego roku) – 5.090,00 zł,
    • wynajem pokoi (średnia z 8 m-cy tego roku) -1.270,00 zł.
  2. Liceum Ogólnokształcące uzyskuje dochody z wynajmu sali gimnastycznej, sal lekcyjnych do prowadzenia zajęć z języka angielskiego, pomieszczenia na sklepik dla uczniów - dochód od 01 stycznia 2013r. do 17 września 2013r. wynosi 4.593,00 zł.
  3. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy uzyskuje dochody z wynajmu na kolonie (sale sypialne) oraz świetlicy na imprezy okolicznościowe (komunie, chrzciny). W 2013r. uzyskano dochód w wysokości 22.994,00 zł.
  4. Dom Pomocy Społecznej uzyskuje dochody z odpłatności za całodobową opiekę nad osobami przebywającymi w placówce poprzez wpłaty podopiecznych w wysokości nie przekraczającej 70% własnego dochodu. Pozostałą część opłaty do pełnego miesięcznego kosztu utrzymania ponoszą Ośrodki Pomocy Społecznej przez które podopieczni zostali skierowani do DPS. Dodatkową formą działalności jest sprzedaż posiłków na zewnątrz. Mimo sprzedaży posiłków na zewnątrz stołówka Domu jest stołówką zamkniętą, a nie ogólnodostępną. Posiłki na zewnątrz są dostarczane określonej grupie odbiorców i na zamówienie. Okazjonalnie wykonywane są również usługi pralnicze i wynajem pomieszczeń na imprezy i szkolenia. Wartość sprzedaży z dodatkowych form działalności łącznie w 2012r. wyniosła 54.000,00 zł.

W dniu 18 grudnia 2013r. Powiat uzyskał interpretację indywidualną nr IPTPP2/443-783/13-4/PR na wniosek z dnia 30 września 2013r. do ówczesnego stanu prawnego, tj. stanu gdy Powiat nie był zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Dnia 17 grudnia 2013r. roku Powiat został zarejestrowany jako podatnik VAT. Do dnia zarejestrowania na realizację projektu poniesiono wydatek ogółem 1.881,837,66zł. Do zakończenia realizacji pozostała do wydatkowania kwota 158.911,50 zł.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu służą Wnioskodawcy do wykonywania zadań oświatowych, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Są czynnościami zwolnionymi od podatku i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 29, 30 oraz art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Obiekty objęte inwestycją stanowią majątek Wnioskodawcy są przekazane nieodpłatnie w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym Wnioskodawcy do wykonywania funkcji oświatowych, z zakresu pomocy społecznej oraz wspierania osób niepełnosprawnych. Wnioskodawca nie przekazywał inwestycji podmiotom innym niż jego jednostki. Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu jest Wnioskodawca. Obiekty stanowią majątek Powiatu przekazany w nieodpłatne użytkowanie.

Objęte projektem jednostki organizacyjne Wnioskodawcy tj. Liceum Ogólnokształcące, Zespół Szkół Zawodowych oraz Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nie są zarejestrowane jako czynni podatnicy VAT. Dom Pomocy Społecznej jest powiatową samorządową jednostką organizacyjną działającą w formie jednostki budżetowej.

Realizowane zadanie należy do zadań własnych Powiatu zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013r., poz. 595, z późn. zm.):

  • art. 4 ust. 1 pkt 1 w zakresie edukacji publicznej,
  • art. 4 ust. 1 pkt 3 w zakresie pomocy społecznej,
  • art. 4 ust. 1 pkt 5 w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji projektu wystawiane są na Wnioskodawcę, gdyż obiekty objęte projektem stanowią majątek Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiatowi po zarejestrowaniu jako czynny podatnik podatku VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wykonywaniem termomodernizacji budynków użyteczności publicznej na terenie Powiatu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych faktur. Zgodnie bowiem z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jakkolwiek z dniem 17 grudnia 2013 r. Powiat został zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT to zakupy towarów i usług nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W myśl § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013r. Nr 247) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W efekcie Powiatowi nie przysługuje uprawnienie do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2014r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Od 01 stycznia 2014r. art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TS UE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TS UE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z opisu sprawy wynika, iż Powiat realizuje od 2013r. projekt pn. „…”. Projekt ten dofinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Projektem objęto:

  1. Obiekt Liceum Ogólnokształcącego w zakresie wykonanej budowy kotłowni gazowej oraz wymiany instalacji centralnego ogrzewania, roboty budowlane - wykonane w 2010r.,
  2. obiekty Zespołu Szkół Zawodowych w zakresie planowanej przebudowy kotłowni węglowej na gazową, przebudowy instalacji ciepłej wody użytkowej, oraz wymiany instalacji centralnego ogrzewania, roboty planowane do wykonania w latach 2013-2014.
  3. obiekty Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w zakresie planowanej przebudowy kotłowni węglowej na gazową oraz przebudowy wewnętrznej sieci c.o, roboty wykonane w 2013r.
  4. obiekty Domu Pomocy Społecznej w zakresie instalacji solarnej wspomagającej instalację ciepłej wody użytkowej, roboty wykonane w roku 2012.

Powiat jest stroną dofinansowania pozyskiwanego w ramach RPO W i odpowiada za prawidłową realizację projektu zgodnie z wymogami RPO W. Środki wynikające z programu RPO W wpływają bezpośrednio na Powiat. Budynki znajdują się w trwałym zarządzie Szkół, a więc jednostek organizacyjnych Powiatu.

Dnia 17 grudnia 2013r. roku Powiat został zarejestrowany jako podatnik VAT. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu służą Wnioskodawcy do wykonywania zadań oświatowych, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Są czynnościami zwolnionymi są od podatku i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 29, 30 oraz art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Obiekty objęte inwestycją stanowią majątek Wnioskodawcy są przekazane nieodpłatnie w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym Wnioskodawcy do wykonywania funkcji oświatowych, z zakresu pomocy społecznej oraz wspierania osób niepełnosprawnych. Wnioskodawca nie przekazywał inwestycji podmiotom innym niż jego jednostki. Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu jest Wnioskodawca. Obiekty stanowią majątek Powiatu przekazany w nieodpłatne użytkowanie. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji projektu wystawiane są na Wnioskodawcę, gdyż obiekty objęte projektem stanowią majątek Wnioskodawcy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca – nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Nadto należy zauważyć, iż bez znaczenia na prawo do odliczenia w związku z realizacją projektu pozostaje fakt, iż dnia 17 grudnia 2013r. roku Powiat został zarejestrowany jako podatnik VAT.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy po zarejestrowaniu się jako czynny podatnik podatku VAT nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…….”, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy nadmienić, iż powołane przez Wnioskodawcę we wniosku rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013r. Nr 247) z dniem 1 stycznia 2014r., utraciło moc obowiązującą.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj