Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-333/14/MW
z 4 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku (data otrzymania 4 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie:

  • sposobu rozliczenia dochodów uzyskiwanych przez małoletniego syna Wnioskodawcy z tytułu najmu – jest prawidłowe,
  • możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez małoletniego syna Wnioskodawcy z tytułu najmu zryczałtowanym podatkiem dochodowym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2014 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez małoletniego syna Wnioskodawcy z tytułu najmu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Małżonek Wnioskodawcy od wielu lat był wspólnikiem spółki cywilnej. Spółka była zawarta pomiędzy dwoma wspólnikami z równym udziałem w zyskach i stratach. Małżonek Wnioskodawcy był również współwłaścicielem nieruchomości wraz z osobą trzecią, niebędącą wspólnikiem ww. spółki cywilnej. Ww. nieruchomość nie stanowiła majątku wspólnego wspólników spółki cywilnej, nigdy też nie była wykorzystywana w działalności gospodarczej prowadzonej przez wspólników w formie spółki cywilnej.

W dniu 7 września 2013 r. zmarł małżonek Wnioskodawcy. W umowie spółki cywilnej przewidziano, że „w razie śmierci któregokolwiek ze Wspólników, spadkobiercy zmarłego Wspólnika wchodzą do spółki na jego miejsce”. Mocą aktu poświadczenia dziedziczenia z 26 września 2013 r. spadek nabyli z mocy ustawy: Wnioskodawca, małoletni syn Wnioskodawcy oraz jego małżonka, a także małoletni syn małżonka Wnioskodawcy z innego związku, w udziałach wynoszących po 1/3 części każde z nich, z dobrodziejstwem inwentarza. Między małżonkami istniała rozdzielność majątkowa.

W związku z nabytym udziałem w zyskach i stratach spółki cywilnej Wnioskodawca zgłosił fakt rozpoczęcia działalności gospodarczej w stosownym rejestrze. Małoletnie dzieci zmarłego małżonka Wnioskodawcy zostaną wpisane do stosownego rejestru z chwilą osiągnięcia przez nie pełnoletności. Dochody Wnioskodawcy z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej, będą opodatkowane na zasadach ogólnych. Również dochody małoletniego syna Wnioskodawcy z tytułu udziału w zyskach i stratach spółki cywilnej będą opodatkowane na zasadach ogólnych. W roku podatkowym 2013 Wnioskodawca oraz jego małoletni syn ponieśli stratę z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej. W styczniu 2014 r. Wnioskodawca oraz jego małoletni syn nie osiągnęli dochodu z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej.

W roku podatkowym 2014 Wnioskodawca będzie wynajmować w formie tzw. najmu prywatnego nabytą przez Wnioskodawcę oraz jego małoletniego syna w drodze spadku część nieruchomości. Dochody Wnioskodawcy z najmu będą opodatkowane w roku podatkowym 2014 na zasadach ogólnych. Również dochody małoletniego syna Wnioskodawcy z tytułu najmu będą w roku podatkowym 2014 opodatkowane na zasadach ogólnych. Wnioskodawca oraz jego małoletni syn nie osiągnęli w roku podatkowym 2013 dochodów z najmu.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy miesięczne dochody małoletniego dziecka Wnioskodawcy z tytułu tzw. najmu prywatnego należy doliczyć do miesięcznych dochodów Wnioskodawcy z tegoż samego tytułu i od łącznej kwoty tychże dochodów wpłacać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w trakcie roku podatkowego? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)
  2. Czy po zakończeniu roku podatkowego w zeznaniu rocznym PIT-36, do dochodów Wnioskodawcy z tytułu tzw. najmu prywatnego dodać należy dochody jego małoletniego dziecka z tegoż samego tytułu, wykazując je jednocześnie w załączniku PIT/M? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)
  3. Czy począwszy od roku podatkowego 2015, dochody małoletniego syna Wnioskodawcy z tytułu tzw. najmu prywatnego mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym? (pytanie oznaczone we wniosku nr 6)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Wnioskodawca powinien do swoich dochodów uzyskiwanych z tzw. najmu prywatnego w 2014 r. doliczać dochody małoletniego syna uzyskiwane z tegoż samego tytułu i od łącznej kwoty dochodów wpłacać miesięcznie zaliczki na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego. Ww. dochody będą opodatkowane według skali podatkowej.

Ad. 2

Po zakończeniu roku podatkowego Wnioskodawca powinien w zeznaniu podatkowym PIT-36 doliczyć dochody małoletniego syna z tzw. najmu prywatnego do swoich dochodów z tegoż samego źródła, podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27, wykazując je jednocześnie w załączniku PIT/M.

Ad. 3

Dochody małoletniego syna Wnioskodawcy z tytułu tzw. najmu prywatnego będą mogły być, począwszy od roku podatkowego 2015, opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, pod warunkiem złożenia przez Wnioskodawcę w imieniu małoletniego syna w terminie do 20 stycznia 2015 r. właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania. Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym dochodów małoletniego syna z tytułu tzw. najmu prywatnego będzie możliwe niezależnie od tego, czy wybór takowej formy opodatkowania zostanie również dokonany przez Wnioskodawcę w odniesieniu do jego dochodów z tego samego źródła.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest częściowo prawidłowe a częściowo nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie pytań nr 3, 4 i 6. W zakresie pytań nr 1, 2 i 5 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że jeżeli rodzicowi przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów małoletniego dziecka, to dochody z tego tytułu podlegają doliczeniu do dochodów rodzica.

Poszczególne źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednym z tych źródeł jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa, działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy).

Moment powstania przychodu z najmu określa art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zatem aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej przywołanym art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego.

Co do zasady, dochody z najmu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże – po spełnieniu określonych warunków – przychody te mogą być także opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).

Stosownie bowiem do treści art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie – w myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy – opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit a) ww. ustawy).

Jednakże warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, które podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów – pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym stosownie do treści art. 9 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a (przychodów z najmu), przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Szczegółowe zasady dotyczące wpłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy zostały określone w art. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 44 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy – podatnicy osiągający dochody z najmu lub dzierżawy są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Zgodnie z art. 44 ust. 3 ww. ustawy – podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne. Wysokość zaliczek, z zastrzeżeniem ust. 3f, ustala się w następujący sposób:

  1. obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku;
  2. zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w art. 26, 27 i 27b;
  3. zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.

Zaliczki miesięczne od dochodów wymienionych w ust. 1, wpłaca się w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczki kwartalne podatnicy wpłacają w terminie do 20 dnia każdego miesiąca następującego po kwartale, za który wpłacana jest zaliczka. Zaliczkę za ostatni miesiąc lub ostatni kwartał roku podatkowego podatnik wpłaca w terminie do 20 stycznia następnego roku podatkowego. Podatnik nie wpłaca zaliczki za ostatni miesiąc lub odpowiednio kwartał, jeżeli przed upływem terminu do jej wpłaty złoży zeznanie i dokona zapłaty podatku na zasadach określonych w art. 45 (art. 44 ust. 6 ww. ustawy).

W myśl natomiast art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Odnosząc zatem powyższe uregulowania prawne do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że dochody małoletniego syna z tytułu najmu Wnioskodawca winien – w myśl zasady wyrażonej w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – doliczyć do swoich dochodów uzyskiwanych z tego samego źródła, o ile Wnioskodawcy przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów syna. W związku z tym Wnioskodawca zobowiązany jest do wpłacania w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od kwoty łącznego dochodu z tytułu najmu. Po zakończeniu roku podatkowego w zeznaniu podatkowym PIT-36 Wnioskodawca winien doliczyć dochody małoletniego syna z tytułu najmu do swoich dochodów z tego tytułu i wykazać dochody małoletniego syna w załączniku PIT/M.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nie sposób zgodzić się natomiast ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym dochodów małoletniego syna z tytułu najmu będzie możliwe niezależnie od tego, czy wybór takowej formy opodatkowania zostanie również dokonany przez Wnioskodawcę w odniesieniu do jego dochodów z tego samego źródła.

W myśl zasady wyrażonej w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rodzic dolicza dochody małoletniego dziecka m.in. z tytułu najmu do swoich dochodów, a więc staje się w odniesieniu do tych dochodów podatnikiem podatku dochodowego. Nie ma zatem możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę i dochodów uzyskiwanych przez małoletniego syna, które Wnioskodawca zobowiązany jest doliczyć do swoich dochodów z najmu, a więc dochodów Wnioskodawcy z tego samego źródła według dwóch różnych zasad opodatkowania. Wybrana przez Wnioskodawcę forma opodatkowania ma zastosowanie zarówno do dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę jak i dochodów uzyskiwanych przez małoletniego syna, które Wnioskodawca zobowiązany jest doliczyć do swoich dochodów z najmu.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj