Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-129/12-2/RR
z 24 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-129/12-2/RR
Data
2012.04.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
nagroda rzeczowa
nagrody w konkursach
programy lojalnościowe
usługi reklamowe


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz sposób rozliczenia wydawanych nagród w ramach świadczonej usługi promocyjno-reklamowej.



Wniosek ORD-IN 331 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25.01.2012 r. (data wpływu 3.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego (Wariant I);
  • sposobu rozliczenia wydawanych nagród w ramach świadczonej usługi promocyjno-reklamowej (Wariant II)

- jest prawidłowe.

  • sposobu rozliczenia wydawanych nagród w ramach świadczonej usługi promocyjno-reklamowej (Wariant I) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3.02.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz sposobu rozliczenia wydawanych nagród w ramach świadczonej usługi promocyjno-reklamowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”/”Agencja”) planuje w niedalekiej przyszłości przeprowadzić dla swoich klientów szereg akcji o charakterze promocyjnym/reklamowym. Klientami Spółki będą podmioty gospodarcze zainteresowane zleceniem tego rodzaju usług firmom zewnętrznym zajmującym się profesjonalnie świadczeniem tego rodzaju usług.

W efekcie na podstawie negocjowanych umów to Spółka zobowiązana będzie przygotowywać na zlecenie klienta kompleksowe pod względem organizacyjnym kampanie marketingowo –reklamowe. Ich częścią będą niejednokrotnie różnego rodzaju konkursy, loterie promocyjne, sprzedaż premiowa oraz inne nienazwane w przepisach prawa podatkowego akcje marketingowe (dalej: „Akcje promocyjne”).

Zgodnie z przyjętymi założeniami w większości przypadków to Agencja dokona we własnym imieniu lecz na ostateczny rachunek klienta zakupu upominków a następnie przekaże je laureatom poszczególnych Akcji promocyjnych. Wartość zakupionych i wydanych uczestnikom nagród stanowić będzie wówczas element kalkulacyjny wynagrodzenia należnego Spółce od klienta za kompleksową usługę reklamową (dalej: „Wariant I”).

Nie można jednak wykluczyć sytuacji, że to klient Spółki przekaże nieodpłatnie nagrody Spółce (najczęściej własne produkty), po to, by Spółka wręczyła je następnie uczestnikowi. W tym przypadku wartość nagrody nie stanowi elementu kalkulacyjnego wynagrodzenia przysługującego Spółce od klienta (dalej: „Wariant II”).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka uprawniona jest do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących nabycie nagród wydawanych następnie uczestnikom Akcji promocyjnych (dot. Wariantu I)...
  2. Czy Spółka zobowiązana jest opodatkować należnym podatkiem VAT nagrody wydawane uczestnikom Akcji promocyjnych w trybie art. 7 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT w Wariancie I...
  3. Czy Spółka zobowiązana jest opodatkować należnym podatkiem VAT nagrody wydawane uczestnikom Akcji promocyjnych w trybie art. 7 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT w Wariancie II...

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1)

W ocenie Spółki przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu nagród wydawanych uczestnikom Akcji promocyjnych.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Nabywanie nagród jest niezbędne do wykonania przez Spółkę usługi reklamowej podlegającej opodatkowaniu VAT. Bez nabycia nagród Spółka nie mogłaby wykonać umówionej usługi. W związku z tym, należy przyjąć, że podatek VAT naliczony przy nabyciu nagród ma związek ze sprzedażą opodatkowaną Spółki. Stanowisko takie potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 22 września 2009 roku (sygn. IBPP4/443-1144/09/EJ), w której przyznał Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych nagród. Podobne zdanie wyraził Dyrektor izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 5 stycznia 2009 roku (sygn.IBPP1/443-1/09/AS). Organ ten stwierdził, że odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które następnie są wydawane w ramach akcji reklamowych i promocyjnych w formie nieodpłatnie przekazanych słuchaczom nagród, należy kierować się przepisem art. 86 ust 1 ustawy i jeśli nie zachodzą ograniczenia tego prawa określone w art. 88 ustawy, to można odliczyć VAT naliczony od nabytych towarów.

Ad. 2)

Zdaniem Spółki wydanie nagród uczestnikowi Akcji promocyjnej nie skutkuje obowiązkiem obciążenia się przez Spółkę należnym podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, czyli podlegającą opodatkowaniu VAT, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności (...) wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. W przedmiotowym stanie faktycznym Agencja nie wydaje nagród w sposób nieodpłatny. Zapłaty za wydane beneficjentom upominki dokonuje bowiem klient. Wynagrodzenie za świadczoną na jego rzecz usługę reklamową uwzględnia tym samym wartość nagród, co przesądza o odpłatnym charakterze takiej czynności. Do podobnych wniosków w zbliżonym stanie faktycznym doszedł Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. akt ITPP2/442-143/08/JK) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja z dnia 12 lutego 2010 roku sygn. IBPP4/443-1 530/09/EJ).

Innymi słowy, samo wydanie nagród jest elementem usługi reklamowej, która świadczona jest na rzecz klientów Spółki, a zatem samo faktyczne przekazanie upominku jej beneficjentowi nie podlega na poziomie Spółki odrębnemu opodatkowaniu VAT-em. Odmienne stanowisko prowadziłoby w praktyce do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, raz jako świadczenia usługi reklamowej, drugi raz jako dostawy towarów.

Ad. 3)

Wydanie nagród uczestnikom Akcji promocyjnych nie podlega opodatkowaniu należnym podatkiem VAT.

W Wariancie nr II Spółka nie uwzględnia wartości upominków w rozliczeniu z klientem za przeprowadzenie kompleksowej usługi reklamowej, co w efekcie uprawnia do twierdzenia, że czynność ta może być uznana za nieodpłatną dostawę towarów na rzecz uczestnika Akcji promocyjnej. Należy jednak zauważyć, że stosownie do treści art. 7 ust. 2 Ustawy o warunkiem obciążenia nieodpłatnego wydania towarów należnym podatkiem VAT jest okoliczność, iż „podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów”, Spółka nabywając nieodpłatnie nagrody od klienta nie ma zaś prawa do odliczenia takiego podatku, z tej przyczyny, iż czynność ta nie podlega dokumentowaniu w postaci faktury VAT (innej niż faktura wewnętrzna). Wobec niespełnienia tego warunku także i takie wydanie nagród na rzecz uczestników Akcji promocyjnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT po stronie Spółki. Do ew. opodatkowania może zaś dojść na poziomie klienta Agencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie:
    • prawa do odliczenia podatku naliczonego (Wariant I);
    • sposobu rozliczenia wydawanych nagród w ramach świadczonej usługi promocyjno-reklamowej (Wariant II).
  • nieprawidłowe w zakresie:
    • sposobu rozliczenia wydawanych nagród w ramach świadczonej usługi promocyjno-reklamowej (Wariant I).


Ad. 1)

Zgodnie z 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak wynika z brzmienia przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, iż dostawa towarów oraz świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca planuje w niedalekiej przyszłości przeprowadzić dla swoich klientów szereg akcji o charakterze promocyjnym/reklamowym. Klientami Spółki będą podmioty gospodarcze zainteresowane zleceniem tego rodzaju usług firmom zewnętrznym zajmującym się profesjonalnie świadczeniem tego rodzaju usług.

W efekcie na podstawie negocjowanych umów to Spółka zobowiązana będzie przygotowywać na zlecenie klienta kompleksowe pod względem organizacyjnym kampanie marketingowo –reklamowe. Ich częścią będą niejednokrotnie różnego rodzaju konkursy, loterie promocyjne, sprzedaż premiowa oraz inne nienazwane w przepisach prawa podatkowego akcje marketingowe (dalej: „Akcje promocyjne”).

Zgodnie z przyjętymi założeniami w większości przypadków to Agencja dokona we własnym imieniu lecz na ostateczny rachunek klienta zakupu upominków, a następnie przekaże je laureatom poszczególnych Akcji promocyjnych. Wartość zakupionych i wydanych uczestnikom nagród stanowić będzie wówczas element kalkulacyjny wynagrodzenia należnego Spółce od klienta za kompleksową usługę reklamową (dalej: „Wariant I”).

Mając na uwadze powyższe przepisy stwierdzić należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że nabywanie upominków jest niezbędne do wykonania przez Wnioskodawcę kompleksowej usługi marketingowo-reklamowej (Wariant I), gdzie Wnioskodawca dokonuje zakupu upominków, które następnie przekaże laureatom poszczególnych Akcji promocyjnych.

Świadczona przez Wnioskodawcę usługa reklamowa, w ramach której wydawane są towary osobom trzecim (uczestnikom Akcji promocyjnej), stanowi na gruncie podatku od towarów i usług świadczenie usługi na rzecz podmiotu zlecającego (Klienta) i dostawę towarów na rzecz uczestnika programu (laureata). Obie te czynności dokonywane są odpłatnie. Płatności za świadczenie usług i dostawę towarów na rzecz podmiotów trzecich (laureatów) dokonuje Klient, zlecający Wnioskodawcy przedmiotową usługę. W związku z powyższym obie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem przyjąć należy, że Wnioskodawca dokonując zakupu materiałów – upominków / nagród związanych bezpośrednio z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (Wariant I), w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, będzie uprawniony do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących nabycie nagród wydawanych następnie uczestnikom Akcji promocyjnych.

Ad. 2)

Świadczona przez Wnioskodawcę usługa reklamowo-promocyjna (Wariant I), w ramach której wydawane są również towary osobom trzecim (uczestnikom Akcji Promocyjnej), na postawie powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy - wypełnia w zakresie przekazywanych towarów znamiona dostawy towarów w rozumieniu przepisu art. 7 ustawy. Zauważyć bowiem trzeba, że następuje tu przeniesienie na klientów prawa do rozporządzania jak właściciel wydawanymi towarami (nagrodami), nabytymi uprzednio przez Wnioskodawcę we własnym imieniu i na własny rachunek. Podkreślić też należy, że fakt, iż wydanie ww. nagród klientom następuje nieodpłatnie, nie oznacza, że czynność ta jest czynnością nieodpłatną. Jak wynika bowiem z wniosku, wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów akcji o charakterze promocyjno- reklamowym obejmuje również koszty nabycia ww. nagród przez Wnioskodawcę. A zatem w przypadku ww. wydania nagród zapłaty nie dokonuje nabywca (laureat) lecz osoba trzecia tj. klient Akcji promocyjnej.

W tych okolicznościach przedmiotowa czynność wydania nagród w ramach Akcji Promocyjnej (Wariant I), stanowi odpłatną dostawę towarów na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy.

Zatem Spółka zobowiązana będzie opodatkować należnym podatkiem VAT wydanie przedmiotowych nagród. We wskazanych okolicznościach przedmiotowa czynność wydania nagród w ramach akcji promocyjnej jako odpłatna dostawa towarów, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Tut. organ pragnie też zauważyć, iż problem, jak przedstawiony w niniejszej sprawie, był przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-55/09 pomiędzy Commissioners for Her Majesty´s Revenue and Customs a B. Group Ltd.

W sprawie tej TSUE stwierdził, iż aby ustalić, czy czynność polegająca na dostarczeniu prezentów lojalnościowych podlega podatkowi VAT należy ustalić, czy na mocy art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy stanowi ona dostawę towarów lub świadczenie usług dokonywane odpłatnie na terytorium kraju przez podatnika działającego w takim charakterze.

TSUE powołał art. 5 ust. 1 szóstej dyrektywy, który stanowi, że za dostawę towarów uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel.

TSUE stwierdził, iż z brzmienia tego przepisu wynika, że pojęcie dostawy towarów obejmuje nie tylko przeniesienie własności w formie przewidzianej przez dane prawo krajowe, lecz obejmuje ono także wszelkie przeniesienie władztwa nad rzeczami, które pozwala drugiej stronie na rozporządzanie nimi jak właściciel.

Następnie TSUE powołał art. 6 ust. 1 szóstej dyrektywy, zgodnie z którym „świadczenie usług” należy rozumieć jako każdą czynność niestanowiącą dostawy towarów.

Dalej TSUE wskazał, iż z przedmiotowej sprawy wynika, że Spółka X, której Spółka B. zleciła zarządzanie programem lojalnościowym, zaopatruje się w prezenty lojalnościowe, a ich zasób stanowi własność tej spółki. Wobec tego Spółka X nie tylko ma prawo do przekazywania prezentów lojalnościowych klientom jak właściciel, ale w rzeczywistości jest ona ich właścicielem. Ponadto w przedmiotowej sprawie Spółka X dostarcza prezenty lojalnościowe.

TSUE stwierdził, że odpłatna dostawa towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem.

Szósta dyrektywa nie wymaga dla uznania dostawy towarów lub świadczenia usług za czynności odpłatne w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej dyrektywy, by wynagrodzenie za te towary lub usługi było płatne bezpośrednio przez ich odbiorcę. Zgodnie bowiem z art. 11 część A ust. 1 lit. a tej dyrektywy wynagrodzenie może pochodzić od osoby trzeciej.

W świetle powyższego TSUE stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora.

Przenosząc powyższe na grunt rozpoznawanej sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie wydanie przez Wnioskodawcę nagród (Wariant I) należy uznać za odpłatną dostawę towarów, a w konsekwencji za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem Spółka wydając nagrody uczestnikom Akcji promocyjnych w Wariancie I będzie zobowiązana do opodatkowania należnym podatkiem VAT przedmiotowe nagrody na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, natomiast wskazany przez Stronę art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy w analizowanej sprawie nie będzie miał zastosowania.

Ad. 3)

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym sprawy w Wariancie II - klient Spółki przekazuje nieodpłatnie nagrody Spółce (najczęściej własne produkty), po to, by Spółka wręczyła je następnie uczestnikowi. W tym przypadku wartość nagrody nie stanowi elementu kalkulacyjnego wynagrodzenia przysługującego Spółce od klienta.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga zapis art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, w myśl którego przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zachodzą przesłanki wyżej wskazanego art. 7 ust. 2 pkt 2, gdyż Wnioskodawca nie nabył przedmiotowych towarów, tylko otrzymał je nieodpłatnie, zatem nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zatem w sytuacji, gdy to klient Spółki przekaże nieodpłatnie nagrody Spółce, po to, by Spółka wręczyła je uczestnikowi programu (Wariancie II) - Spółka nie będzie zobowiązana opodatkować należnym podatkiem VAT nagród wydawanych uczestnikom Akcji Promocyjnych w trybie art. 7 ust. 2 pkt 2, gdyż czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • prawidłowe w zakresie:
    • prawa do odliczenia podatku naliczonego (Wariant I);
    • sposobu rozliczenia wydawanych nagród w ramach świadczonej usługi promocyjno-reklamowej (Wariant II).
  • nieprawidłowe w zakresie:
    • sposobu rozliczenia wydawanych nagród w ramach świadczonej usługi promocyjno-reklamowej (Wariant I).


Dodatkowo tut. Organ zauważa, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek Zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie do treści art. 14b cyt. ustawy interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14m, mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną. Na mocy art. 14e § 1 i 2 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie interpretacja została wydana.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj